Het is echt de perfecte hond, luistert heel goed en is ontzettend actief met balspelletjes etc. MAAR... Elke keer, maakt niet uit of ik maar 5 minuten of 5 uur ben weg geweest: hij plast zodra ik de deur open doe! Als ik weg ben geweest en ik doe de deur open om naar binnen te gaan zie ik hem kwispelen maar wel met de staart half tussen de poten, hij gaat met zn buik over de grond heen schuiven en laat letterlijk zijn hele blaas leeglopen. Naar mijn idee komt het uit onderdanigheid, of hij is bang voor me ofzo? In ieder geval op het moment dat ik binnenkom. Het is volgens mij niet uit enthousiasme, en zo wel dan is het denk ik uit de combinatie van enthousiasme en onderdanigheid... Dit is élke dag zo. De eerste keer dat het gebeurde - de eerste dag - vond ik het niet zo erg, het lag op de grond en als je dieren hebt dan gebeurt dit wel vaker. Gewoon een handdoek en ontsmettingsmiddel erover heen en klaar. Maargoed, ondertussen zit het ook op mijn hele bank. Een vriendin van mij laat hem uit als ik werk (dat is 2 dagen per week) en ik had haar er al voor gewaarschuwd, dus toen ze binnen kwam sprong de hond op de bank en heeft mijn hele bank ondergezeken. Het is een bank die niet uitwasbaar is, het is vanaf boven helemaal erdoorheen gelopen tot onderaan de grond. Het ligt echt werkelijk O-VE-RAL en ik word er GEK van! (ik ben studente en heb het al niet breed, geld voor een nieuwe bank is er al helemaal niet). Bank is ondertussen rijp voor de sloop en ik ga 'm ook direct wegbrengen zodra de hond weer terug is bij de eigenaresse. Of dit probleem bekend is bij de eigenaresse weet ik overigens niet, ik heb haar gemaild maar nog geen reactie gekregen.
Maargoed. Mijn vraag: hoe los ik dit op? De hond moet nog anderhalve week bij mij verblijven (heb 'm net 4 dagen) en ik ben bang dat hij het straks ook op mijn bed doet (studentenkamer, bed staat dus in de woonkamer/keuken). Ondertussen gebeurt het ook als ik wakker word en dus niet alleen als ik thuis kom van weggeweest zijn. Ik vind het echt niet erg als het op de grond ligt, dat is in ieder geval nog schoon te maken maar mijn bed en bank zijn me heilig en ik wil echt alles eraan doen om te voorkomen dat hij meer dingen sloopt met zijn geplas. Ik laat hem al heel vaak uit, elke keer tijdens het uitlaten doet hij hooguit één plasje en niet meer. Of ik nou een korte ronde van 10 minuten maak of een lange ronde van 2 uur. We lopen per dag zo'n 6 a 7 keer. Dit hoort toch voldoende te zijn voor een volwassen hond lijkt me.
Iemand ideetjes hoe ik de schade tot een minimum kan beperken? De hond ergens aan vastmaken kan niet omdat de enige geschikte'' vastbindplaats '' (dat klinkt heel sadistisch
maar zo bedoel ik het niet hoor) mijn verwarming is en daar staat mijn bed voor. Zelf zat ik al te denken aan een obstakel te bouwen zodat hij niet verder naar achter kan in mijn kamer, alleen maar bij de voordeur. Maar ik vroeg me af of er nog meer opties zijn. Aanvullende informatie: het gaat om een border collie kruising van zo'n 8 jaar oud, en op dit probleem na is het verder echt de perfecte hond!
EDIT: oh ja, het is absoluut GEEN dominantie want hij tilt zn poot niet op als het gebeurt en aan zijn houding is duidelijk op te maken dat het niet om dominantie gaat.
En al helemaal niet als jij dit als vreemde moet doen. De enigste tip die ik je kan geven is om er voor te zorgen dat hij niet je bed en bank op kan komen en je 1.5 week uitzingen, hoe waardeloos ook! 

ik weet dat zoiets niet in 2 weken op te lossen is maar ik doelde meer op hoe ik mijn bed en bank kan redden zolang hij hier is haha.