Hond laat alles lopen uit... onderdanigheid? Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Hond laat alles lopen uit... onderdanigheid? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 17:04

Allereerst, het gaat niet om mijn hond maar om een hond die ik voor twee weken in huis heb omdat de eigenaresse op vakantie is. Dit is via-via (ken de eigenaresse niet persoonlijk) maar het was een noodgeval omdat de officiële opvang van deze hond met een hartkwaal in het ziekenhuis ligt.

Het is echt de perfecte hond, luistert heel goed en is ontzettend actief met balspelletjes etc. MAAR... Elke keer, maakt niet uit of ik maar 5 minuten of 5 uur ben weg geweest: hij plast zodra ik de deur open doe! Als ik weg ben geweest en ik doe de deur open om naar binnen te gaan zie ik hem kwispelen maar wel met de staart half tussen de poten, hij gaat met zn buik over de grond heen schuiven en laat letterlijk zijn hele blaas leeglopen. Naar mijn idee komt het uit onderdanigheid, of hij is bang voor me ofzo? In ieder geval op het moment dat ik binnenkom. Het is volgens mij niet uit enthousiasme, en zo wel dan is het denk ik uit de combinatie van enthousiasme en onderdanigheid... Dit is élke dag zo. De eerste keer dat het gebeurde - de eerste dag - vond ik het niet zo erg, het lag op de grond en als je dieren hebt dan gebeurt dit wel vaker. Gewoon een handdoek en ontsmettingsmiddel erover heen en klaar. Maargoed, ondertussen zit het ook op mijn hele bank. Een vriendin van mij laat hem uit als ik werk (dat is 2 dagen per week) en ik had haar er al voor gewaarschuwd, dus toen ze binnen kwam sprong de hond op de bank en heeft mijn hele bank ondergezeken. Het is een bank die niet uitwasbaar is, het is vanaf boven helemaal erdoorheen gelopen tot onderaan de grond. Het ligt echt werkelijk O-VE-RAL en ik word er GEK van! (ik ben studente en heb het al niet breed, geld voor een nieuwe bank is er al helemaal niet). Bank is ondertussen rijp voor de sloop en ik ga 'm ook direct wegbrengen zodra de hond weer terug is bij de eigenaresse. Of dit probleem bekend is bij de eigenaresse weet ik overigens niet, ik heb haar gemaild maar nog geen reactie gekregen.

Maargoed. Mijn vraag: hoe los ik dit op? De hond moet nog anderhalve week bij mij verblijven (heb 'm net 4 dagen) en ik ben bang dat hij het straks ook op mijn bed doet (studentenkamer, bed staat dus in de woonkamer/keuken). Ondertussen gebeurt het ook als ik wakker word en dus niet alleen als ik thuis kom van weggeweest zijn. Ik vind het echt niet erg als het op de grond ligt, dat is in ieder geval nog schoon te maken maar mijn bed en bank zijn me heilig en ik wil echt alles eraan doen om te voorkomen dat hij meer dingen sloopt met zijn geplas. Ik laat hem al heel vaak uit, elke keer tijdens het uitlaten doet hij hooguit één plasje en niet meer. Of ik nou een korte ronde van 10 minuten maak of een lange ronde van 2 uur. We lopen per dag zo'n 6 a 7 keer. Dit hoort toch voldoende te zijn voor een volwassen hond lijkt me.

Iemand ideetjes hoe ik de schade tot een minimum kan beperken? De hond ergens aan vastmaken kan niet omdat de enige geschikte'' vastbindplaats '' (dat klinkt heel sadistisch :+ maar zo bedoel ik het niet hoor) mijn verwarming is en daar staat mijn bed voor. Zelf zat ik al te denken aan een obstakel te bouwen zodat hij niet verder naar achter kan in mijn kamer, alleen maar bij de voordeur. Maar ik vroeg me af of er nog meer opties zijn.

Aanvullende informatie: het gaat om een border collie kruising van zo'n 8 jaar oud, en op dit probleem na is het verder echt de perfecte hond!

EDIT: oh ja, het is absoluut GEEN dominantie want hij tilt zn poot niet op als het gebeurt en aan zijn houding is duidelijk op te maken dat het niet om dominantie gaat.
Laatst bijgewerkt door Emita op 08-09-12 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:07

Dit los je niet op in 1.5 week. -O- En al helemaal niet als jij dit als vreemde moet doen. De enigste tip die ik je kan geven is om er voor te zorgen dat hij niet je bed en bank op kan komen en je 1.5 week uitzingen, hoe waardeloos ook!
Laatst bijgewerkt door Bassenqua op 08-09-12 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Re: Hond laat alles lopen uit... onderdanigheid? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:12

Sluit me aan op bovenstaande. Je zou als eerste even urine kunnen laten onderzoeken. Door onzekerheid kan het net zijn dat hij het niet kan houden door een blaasonsteking.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:15

Hoe benader je de hond als je binnen komt? Praat je ertegen of kijk je haar aan? Bij mijn hond heeft het enorm geholpen om haar compleet te negeren bij binnenkomst. Het no touch, no talk, no eye contact principe. Hielp direct.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:15

Ik zou de hond een tijdje negeren.
Ik gok dat je de hond bevestigd in zijn plas gedrag.

Barricadeer de delen waarvan je niet wil dat die komt, en als je thuis komt ook de hond straal negeren.
Pupy's doen dit vaak ook maar als je ze aandacht blijft geven bevestig je het plas gedrag.

Probeer het eens een paar keer achter elkaar naar buiten naar binnen hond negeren dingetje doen en vervolgens weer naar buiten.
Misschien dat ie in een aantal keer begrijpt dat ie geen aandacht krijgt waardoor er dus spanning/opwinding uit blijft.

Edit kimbers heeft het zelfde idee :+

Nadeel is wel hiervoor is wel een aantal weken voor nodig, maar ik denk dat je het wel kan verminderen.
Cesar milan heeft hier ooit wel eens een uitzending over gehad misschien kun je die vinden op internet en kun je er wat kleine tip's uit halen.

Mocht het aan houden zou je de eigenaren kunnen adviseren voor een urine test, het zou ook medisch kunnen zijn.

Edit zoals al gezegd word ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:22

proberen als je de deur open doet achteruit te lopen en dan buiten begroeten met de hoop dat hij buiten zij n plas doet. Alleen moet hij dan wel los buiten bij je blijven.

Gaat dat niet dan de hond compleet negeren als je binnen komt of je binnenkomst leuk maken. Even 30x achter elkaar (bijv. naar buiten gaan en weer naar binnen gaan en bij binnen komst elke keer wat lekkers gooien. Misschien dat hij gaat wachten op het lekkers i.p.v. onderdanig jou begroeten en alles laat lopen?

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:40

Wat doe je als je thuis komt? Maak je oogcontact of zeg je hem/haar gedag?

Mijn eerste ingeving zou zijn om binnen te lopen, de hond totaal te negeren (ook geen oogcontact of dergelijk) en dan bijvoorbeeld te gaan lezen of computeren.
En na pas na een minuut of tien de halsband omdoen en naar buiten gaan.

Wel heel vervelend voor je. Ik zou ook niet blij zijn als dit met mijn meubels gebeurt!

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:47

Om de schade te beperken, zou ik als ik jouw was. Plastic over je bed/bank doen als je weg bent ;)
En verder tja misschien iets medisch, de hond van mijn opa en oma deed het ook. Maar die was dool enthousiast -als we kwamen logeren en 's ochtends beneden kwamen- uiteindelijk stopte het gewoon. Maar ik denk dat je het in 1,5 week niet oplost jammer genoeg :(

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:52

Hondje negeren, dus ook niet aankijken of wat dan ook. Misschien is een bench een fijne oplossing op het moment? Daar wennen ze gauw genoeg aan. Mijn honden gaf ik de eerste tijd hun eten in de bench en dan was het zo hun vertrouwde plekje. Succes!
Oh ja, nog schoonmaaktip voor je bankstel: bank insprayen met verdunde azijn (fles water en flinke scheut azijn), even laten intrekken, daarna soda erover heen strooien en doek erover leggen. Laat dit ongeveer een uur zo liggen en daarna soda van de bank stofzuigen. Helpt ook perfect bij overgeefsel op de bank.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 23:47

Ik zit op mn telefoon dus kan zo zijn dat ik niet op alles reageer :P

Ik ben over een half uur thuis dus dan ga ik dat negeren maar eens proberen. Verder heb ik al geprobeerd op verschillende manieren te reageren maar tot nu toe maakte het weinig verschil. Ik heb geen bench en om er nou een aan te schaffen voor een hond die niet van mij is.. Gaat me een beetje te ver :P maar ik heb vandaag een obstakel gebouwd zodat hij tussen mijn deur en get obstakel blijft (dus niet naar achter op mn bed/bank kan).

Bedankt voor de tips iig :) ik weet dat zoiets niet in 2 weken op te lossen is maar ik doelde meer op hoe ik mijn bed en bank kan redden zolang hij hier is haha.

De deur opel laten staan (en zelf buiten wachten, hem niet aankijken of aanhalen zodat hij naar 'buiten' (ik woon in een dichte flat dus dan doet hij het op de flatgang) kan gaan heb ik al geprobeerd. Echter zodra hij mij ziet draait hij zich om en rent mijn huis in om het alsnog op de bank te doen.

Maarja, bedankt voor de reacties in ieder geval!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:15

Ik zou ook de deur open zetten, met je rug naar de deur toe gaan staan en zodra je een hond hoort weglopen. Dan creëer je sneller een hond die achter je aan gaat, dan een hond die voor je wegrent.

Sowieso no touch, no talk, no eyecontact zoals Cesar dat altijd kort en bondig zegt. Wat ook kan helpen is je volledig op iets anders richten. (Ook als de hond wegrent en gepist heeft, compléét negeren) Ik heb bij een hond die meteen het bed onder schoot als je binnenkwam, gedaan alsof ik muren-inspecteur was. Élke muur heb ik grondig geïnspecteerd. En op magische wijze verschijnen er nog wel eens koekjes achter mij :+ En die hond zat binnen 2 uur aan m'n gezicht te snuffelen en liep achter me aan.
Dus het is wel mogelijk de schade van het pissen op die manier te beperken ;)

Binnenkomen moet dus geen moment van contact zijn, maar gewoon een moment van binnenkomen waarbij het voor de hond heel voorspelbaar is wat er gaat gebeuren. (Bijvoorbeeld dus muren inspecteren om bij de keuken uit te komen en een afwasje te doen.)

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:46

Misschien kan je stoelen of andere dingen op de bank en je bed leggen zodat hij er niet in kan.. Zo kan hij niet anders dan het op de grond doen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:52

Dat kan je als oppas van 2 weken niet oplossen. Dit noem je deemoedsplasjes en zijn idd een vorm van onderdanigheid.
Onze hond heeft het ook gedaan, bij bepaalde personen ook nog best lang. Negeer het, negeer de hond bij binnenkomst en neem hem mee naar buiten.
Probeer het niet op te lossen, laat dat aan de baas over, dat lukt je niet in een kort tijdsbestek en is zeker ook niet jouw plaats om te doen.
Neem eventueel contact op met de eigenaar als je niet langer op de hond wil passen. Verder vind ik het nalatig van een eigenaar of contactpersoon dat dit niet gemeld is.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 20:18

@ mindim: ik bedoelde ook niet dat ik het probleem wilde oplossen, maar eerder hoe ik ervoor kan zorgen dat mn spullen gespaard worden :p ik ben niet iemand die oppas afzegt omdat de hond zo doet.. De eigenaresse zou nooit ineens een nieuwe opvang kunnen vinden aangezien dit al een noodgeval was.ondertussen heb ik een obstakel gebouwd en hij kan niet verder mn huis in, alleen maar op de grond plassen. Verder zet ik de deur open en ga ik buiten op de gang zitten tot hij naar buiten komt en tot nu toe werkt het redelijk.

Wat betreft het niet melden, dat vind ik ook erg stom.. Maarja ik weet niet of dit een bekend probleem was of niet. Heb namelijk nog geen reactie gekregen op mijn email.. Maarja. T is gewoon even niet anders.