Omgang politiehond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ies_

Omgang politiehond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:20

Een betere titel kon ik even niet bedenken. Ik ga het verhaal zo min mogelijk warrig proberen te maken.

Mijn achterburen hebben sinds een maand of 4 een nieuwe hond. Hun tuin grenst aan de onze, je hebt dus alle zicht op de tuin.
Zij zijn, voordat de ze hond namen, bedreigd door een bende en voelen zich dus niet meer veilig. Al gauw kwam er een hondehok in de tuin die bestaat uit een overdekt (nacht?) hokje met rondom een strook 'open' ruimte. Hond wordt er 's ochtends rond een uur of 7 ingedaan en mag er 's avonds rond een uur of 9 weer uit. Omdat de hond andere mensen en honden aan kan vallen mag hij er wel eens uit, maar dan aan een hele korte riem, naar de overkant van de straat. Verder doet de hond zijn behoefte ook in het hok.

Wij hebben zelf ook een hond en vonden het daarom zeer begrijpelijk dat het beestje de eerste weken gewoon nog moest wennen aan zijn nieuwe situatie. De eerste weken ging het namelijk gepaard met eindeloos veel piepen en blaffen. Uit nieuwsgierigheid naar de hond is mijn vader na een aantal weken langsgegaan. (Hij 'kent' de mensen, zij weten ook wie hij is) Zo kreeg hij te horen dat de hond een opgeleide politiehond is en ze hem dus ook van de politie hebben. Het beestje mag abosluut niet rennen, want hij moet alert blijven in zijn hok. Verder hebben ze nog gewoon even gepraat over de hond, mensen gaven aan geen honden mensen te zijn, maar ze zich gewoon niet veilig voelen.

De hond bleef echter extreem veel blaffen en piepen en liep de hele dag door heen en weer in zijn hok. Liggen komt zelden voor. De hond heeft de vrouw des huizes al gegrepen en ze durven de hond bijna niet uit het hok te halen of eten/drinken in het hok te leggen. Er is toen iemand komen kijken en vervolgens zijn toen zowel de hond als de mensen een paar dagen weggeweest. Wat overigens een verademing was, heeeeerlijk wakker worden zonder geblaf!
Toen zij terug kwamen mocht de hond wel eens uit het hok om te spelen met de bal, wat de hond zichtbaar heeeerlijk vond. Het geblaf was toen zo ongeveer weg, hij piepte alleen af en toe als hij in zijn hok moest. De situatie leek flink verbeterd en de mensen gaven ook duidelijke commando's aan de hond.

Helaas, was deze fijne situatie maar voor even, we zijn weer terug bij af. Je gaat slapen met een blaffende hond en je wordt wakker met een blaffende hond. Het zielig vinden voor de hond heeft inmiddels plaats gemaakt voor een grote ergernis. Het beestje blaft niet sporadisch, maar gewoon aan één stuk door. Ook wordt hij er niet meer uit gehaald om te spelen (maar dit is natuurlijk geen feit, aangezien ik niet de hele dag thuis ben) en ik hoor ze regelmatig bespreken wat ze hier in hemelsnaam aan moeten doen.

Het roept bij mij een hoop vragen op. Een politiehond wordt naar mijn weten getraind en krijgt dus tijdens die training de mogelijkheid om lekker te rennen/benen te strekken. Dit mist de hond, ik kan me daarom heel goed voorstellen dat hij heen en weer blijft rennen. Het is namelijk echt een dwangmatig 'rondje' die hij maakt. Het is heeeeul duidelijk dat de hond het 3x niks vindt in deze situatie en de mensen eigenlijk ook niet.
Daarbij, mocht er weer iemand voor de deur staan met kwade bedoelingen kun je moeilijk zeggen; 'Wacht even, even mijn hond uit zijn hok halen'.
Ook mijn buren hebben er veel last van en aangezien er meer direcht omwonende zijn kan ik me goed voorstellen dat er meer mensen last van hebben.
Begrijp me niet verkeerd, sporadisch blaffen is prima mee te leven, maar dit is gewoon eindeloos. Afwisselend met een hoog angst blafje of gewoon voluit lang blaffen, alles komt voorbij!
Mijn buren zijn al eens langs geweest, zij kennen de mensen wat beter en maken nog wel eens een praatje met ze. Maar hoe maak je duidelijk dat het verschrikkelijk irritant is met nog wel een beetje begrip voor de situatie?
Ook wij willen opzich wel even praten, maar dat is lastig omdat je niks afweet van een politiehond.
Mijn vraag is dus, wie weet er meer van de omgang van een politiehond of heeft hier een hele andere visie over? Misschien met meer begrip is het geblaf beter uit te houden. :)
Het is een heel lang verhaal geworden, bedankt voor het lezen.
Groetjes, Isa

Anoniem

Re: Omgang politiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:25

dit is gewoon reinste dierenmishandeling/verwaarlozing! dat zou ik tegen ze zeggen, ookal is het een politie hond, het is en blijft een hond en hoort als een hond behandelt te worden, lekker in huis nemen en voor hem zorgen, dit is gewoon zielig.... :n ik word hier dan ook kots en kots misselijk van... walgelijk.... :n

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:33

Frederieke, het buiten houden van een hond vind ik op zich niets mis mee, dat hij de benen niet mag strekken door te gaan rennen vind ik wel een kwalijke zaak. Mijn gedachte is dus dubbel omdat ze de informatie blijkbaar van mensen hebben die die honden trainen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:37

nee buiten houden opzich niet, onze hond loopt ook graag buiten, maar heeft in ieder geval de mogelijkheid om naar binnen te gaan kan lekker spelen etc.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:42

Maar politie honden worden normaal toch ook gewoon binnen bij de baas gehouden.. De politie man van wie de hond is neemt de hond altijd mee naar huis en daar is het dan gewoon een familie hond en op het werk is het de politie hond. teminste zo heb ik het wel is gezien of gelezen op itt of tv. Dus dat deze hond zijn benen niet mag strekken en de hele dag in zijn hok zit is gewoon super zielig! is niet gezond voor een normale hond en ook niet voor een politie hond..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:42

Dit is niet normaal, en kan ik me ook niet voorstellen dat dit écht een door de politie getrainde en verkochte hond is. Een politiehond kan gewoon los, is niet zó scherp dat-ie dan alles en iedereen pakt. Integendeel, het zijn heel goed opgevoede honden die alleen op commando aanvallen. Het feit dat-ie z'n bazin al een keer gepakt heeft duidt op verkeerde training, verkeerde omgang, en een hond die hard op weg is naar vals worden en een spuitje.
144? DB? Dit is niet goed, niet normaal, hoort niet, ook niet bij een politiehond. Bel anders eens met de Dienst Levende Have van de politie, die kunnen je vast meer info geven. Oók of honden wel eens aan particulieren worden verkocht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:45

Ik weet alleen wel dat het precies is hoe de hond van onze overburen vroeger gehouden werd. Die was ook zo neurotisch, altijd blaffen, nooit eens weg. Gelukkig hadden wij daar in huis geen last van. En ik was jonger dan 12, dus had er ook nog niet zo heel veel besef van behalve dat de hond 'eng' was om langs te lopen, maar achteraf is het natuurlijk hartstikke rot voor zo'n dier.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:46

Hond zou volgens mij best in de tuin kunnen wonen.
Maar wel minimaal één of twee uur per dag gelegenheid om z'n benen te kunnen strekken.
Dus wandelen, spelen etc.
Dat maakt niet uit of het een politiehond is, dat is voor elke hond gelijk.

Maar het lijkt erop dat de buren zelf bang zijn voor de hond en niet zullen durven, om ermee te wandelen.
Misschien is er iemand met kennis/ervaring die ze daarmee kan helpen, als ze dat zouden willen?

Daarbij is een hond een roedeldier, dus altijd alleen in dat hok, logisch dat ie neurotisch wordt.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:49

Volgens mij hebben 'echte' politiehonden een veel beter leven dan dit!

Sowieso duurt de opleiding tot politiehond jaren (dier moet zoveel leren), en als een hond die opleiding heeft afgerond, lijkt het mij sterk dat zo'n beestje dan als waakhond in een kennel wordt gepropt... Is dit geen gevalletje: komt uit hetzelfde nest als politiehond? Of, en das misschien nog wel erger, een afgekeurde politiehond?

Maar als ik jouw verhaal zo lees... Als ik die hond zou zijn, zou ik ook zo tekeer gaan. Een hond moet kunnen spelen en aandacht krijgen. Is dit niet gewoon een gebrek aan ervaring en een groot gedeelte angst? Zou op te lossen moeten zijn dan, alleen misschien niet meer bij deze baasjes..

Sterkte ermee!

Edit: bij de politie.. speurhonden worden in huis gehouden, de bijthonden enkel in een kennel.. Die zijn namelijk veel te gevaarlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:58

Veel politiehonden worden in het begin door particulieren getraind en zodra ze een bepaalde hoeveelheid certificaten hebben, verkocht aan de politie/beveiliging. Lang niet alle honden halen het gewenste niveau en worden gehouden of door verkocht aan particulieren. Waarschijnlijk hebben jouw buren een hond gekocht die niet goed genoeg is voor de dienst maar wel met het doel als politiehond getraind is.

Het zijn geen honden voor mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn. Een politiehond moet over bepaalde hele sterke karaktereigenschappen beschikken en zijn dus nooit de watjes uit het nest (m.u.v. de speurhonden). Combineer dat met de letterlijk kei harde training (daar doen ze niet aan clickeren ;) ) en het ras en je hebt een potentieel zeer gevaarlijke hond in onkundige handen.

Ik zou contact opnemen met een hondensportvereniging (het type die dus de diensthonden traint) en kijken of iemand daar bereidt is een praatje te maken met je buren. Misschien kunnen je buren lid worden van de vereniging en zo leren met hun hond om te gaan en anders is het misschien mogelijk om de hond via de vereniging te herplaatsen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:59

Politiehonden worden veel buiten gehouden, zijn er wel die ook binnen kunnen.
Maar dit is niet normaal.
Ik zou gewoon is 8844nummer bellen en daar informatie vragen evt een trainer, das de kortste klap.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:00

Ze zullen de hond denk ik eerder vanuit de bewaking hebben gekocht, politie honden worden niet zomaar naar particulieren verkocht (vallen onder de wapenwet)

Het kan best een knpv getrainde hond zijn, die zijn gewend om te werken op pak dus daar zullen ze weinig aan hebben, een bewakingshond echter bijt ook burger.

Dat ze de hond enkel hebben voor hun veiligheid vind ik ook heel slecht een hond ookal getraind blijft een dier met looplust en zeker een getrainde hond wil graag werken. Onze dober loopt in de bewaking en die heeft echt niet genoeg aan even er uit die word elke dag getraind en loopt uren buiten in vrijheid.
Wie weet kunnen jullie de buren er op wijzen wat ze in huis hebben gehaald en dat het dier gewoon beweging hoord te krijgen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:02

Bah wat zielig. Wij hebben vijf jaar lang een politiehond op het erf gehad. Hond had een kennel maar lag hier bijna nooit opgesloten in ( alleen als er vreemd bezoek was of de poort open moest). Hond had alle ruimte en werdt ook gewoon mee gespeeld. Wij wonen midden in een centrum en hebben nooit klachtten gehad van de buren.

Elke hond moet hond kunnen wezen, ook een politiehond. Zoon hond heeft ook uitdaging nodig. Wij gingen elke week na het bos en lieten de hond onze sleutels etc zoeken.

Een politiehond binnen is trouwens niet zo goed plan. Dat heeft ons een bank gekost en hij stond ineens midden op de tafel :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:06

Wat een onzin, een hond kan best in een buitenhok leven. Ik heb een vriendin, de honden van haar ouders die slapen 's nachts in een kennel met een binnen- en buitengedeelte, binnenhok heeft een verhoging, stro en dekens zodat het lekker warm is, er liggen touwtjes enzo om mee te spelen. Ook als er niemand thuis is zitten ze in dat hok. Ze gaan er altijd keurig in, nooit protest of snoepjes nodig ofzo.
Nu bedenk ik me wel dat die honden met 2 zijn, dat scheelt al...

Wel naar voor deze hond zeg. Ik denk dat deze mensen de verkeerde keus hebben gemaakt, als je geen honden bent gewend neem dan geen DH en al helemáál geen deels opgeleide politiehond! Wat heet, ik vind het oerstom. Maar goed, daar doe je nu niets meer aan.
Ik zou ze het telefoonnummer geven van een goede gedragsdeskundige, want ik kan me haast niet voorstellen dat die mensen het er maar willen bij laten zitten.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:06

Politiehonden worden zeker niet verkocht aan mensen die 0,0 verstand hebben van honden. Vind het een apart verhaal wat je buren vertellen. Ik zou een goed gesprek met ze aangaan, dat jij er last van hebt en dat zij wat moeten veranderen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:09

Afgekeurde k9 honden kan je hier zo kopen hoor :j

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:09

Ik denk dat het hier om een AFGEKEURDE politiehond gaat.
Een goedgekeurde politie hond gaat niet zomaar naar een stel particulieren.
Daar gaat jaren training aan vooraf.
Bovendien valt een goed getrainde politiehond niet zomaar andere honden of de baasjes aan.
Mijn vader heeft jarenlang politiehonden gehad en getraind voor zijn beveiligingsbedrijf met hondenbrigade.
Onze honden liepen binnen in huis en buiten door de tuin, maar hadden ook mooie buitenhokken waar ze weleens in moesten.
Dat is niet zielig, dat wordt pas zielig als ze er nooit uit mogen.
Ik kon er als 6-jarig meisje gewoon mee spelen als ik dat wilde.

De mensen geven zelf aan niks met honden te hebben.
Waar begin je dan in hemelsnaam aan met zo'n hond?
Je moet een hoop van die dieren af weten om er goed mee om te kunnen gaan.
Anders kan hij straks zijn hok helemaal niet meer uit en begint hij de bazen echt aan te vallen.
Dan ben je verder van huis.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:20

Mijn vriend traint ook politiehonden. Ik vind het nog knap dat je begrip hebt getoond om het een weekje af te wachten. Wij hebben namelijk sinds dinsdag een pup en hij jammerde 1 nacht niet aan 1 stuk door maar deed het wel en we hadden al mensen aan de deur dat we hem maar weg moesten doen en dat ze een melding hebben gemaakt. De hond moet voldoende lichaamsbeweging krijgen maar ook moet wennen dat hij overdag in zijn kennel moet zitten. Bij de politie zullen ze ook geen volle dagen op schoot of in huis zitten of alle aandacht krijgen. Daarom moeten ze vanaf pups af aan al leren dat de kennel buiten hun huisje en ik moet zeggen onze pup jammert heel af en toe nog even 3 minuutjes en dan is hij een paar uur stil. De hond die wij hiervoor hadden blafte wel heel veel en hebben hem toen een blafband omgedaan en dat werkte op zich goed. Heel af en toe probeerde hij het nog even of wanneer hij eruit moest. Onze hond gaat 3 keer in de week naar de training waarbij ze heel actief bezig zijn , rennen,speuren, bijten enzovoort. Bij pups doe je het natuurlijk wat rustiger aan maar ze gaan al wel mee om een beetje spelenderwijs dingetjes te leren. Hij word ook minstens 3 keer op een dag uitgelaten en mag ook vaak nog even poos spelen in de tuin. Zezouden de hond ook kunnen verkopen aan een politiehonden handelaar ondanks dat hij geen diploma heeft. Maar dat moeten ze zelf beslissen. Zitten deze mensen wel bij een politiehondenvvereniging?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:21

Deze honden zij ook echt gefokt om te werken dus het zijn geen honden die je wekenlang in een hok kunt stoppen ze barsten van energie en moeten dit ook kwijt

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 11:30

Ik ga proberen zo goed mogelijk te antwoorden. Ik wil nog even duidelijk maken dat dit is wat ik zie, het is vanzelfsprekend dat ik niet de hele dag thuis ben en in de tuin aan het gluren ben. Dit is puur gebasseerd op wat ik, mijn ouders en omwonende zien/horen. Verder zeg ik niets over dat de hond buiten leeft, dit vind ik niet zielig.

Ibbel: De hond luistert in principe uitstekend. Als er poep uit het hok moet worden gehaald gaat dit gepaard met heel wat stress voor het beestje. 1 of 2 personen leiden het beest buiten het hok af met een balletje en een ander gaat de poep uit het hok halen. Vervolgens geven ze het commando 'in het hok' en het beestje vertrekt direct z'n hok in. Alleen als zeggen dat ie moet stoppen met blaffen doet ie het niet. Ik ga eens wat opzoeken over de dienst van levende have.

Shaduw0: Je beschrijft het inderdaad precies goed. Op het moment dat je gek wordt van het geblaf denk je alleen maar dat het een rot beest is. Maar aan het einde van de dag is het alleen maar zielig.

mika11: Exact, ze zijn bang voor het dier! Zoals ik al schreef zijn ze eens een paar dagen weggeweest. Ik durf wel met bijna zekerheid te zeggen dat dat voor hulp was. En dat hielp ook wel degelijk voor een week of 2.

Juliette86: Is ook een idee, alleen al om een beter inzicht te krijgen over de trainingen van deze beestjes.

Seven: Hier ben ik het inderdaad mee eens. Ik vind het lastig om om hun rug om meteen allerlei hulpdiensten in te schakelen. Zoals ik al eerder zei is dit wat wij (omwonende) zien en horen. Voor het zelfde geld gaat iemand van het gezin op het moment dat wij naar school gaan, werken oid. wel weg met de hond. Een gesprek aangaan klinkt in mijn oren voor nu het beste.

Magrathea: Volledig mee eens. Het lijkt alsof de mensen wel contact hebben met een deskundige, is het dan niet wat vreemd als ik me daar mee ga bemoeien?

Kimbers: Ze hebben wel een cursus gevolgd voor het houden van die hond. Een korte training voor de baasjes.

YouthReiner: Zou heel goed kunnen. Zo'n innig contact hebben we niet met onze achterburen, wat ik nu vertel is wat het verhaal zegt. :) 'S avonds gaat hij wel naar binnen maar ik weet niet of hij dan gewoon in de huiskamer rondloopt.

Zoals ik al naar Seven schreef, wil ik liever niet meteen allemaal hulpdiensten achter hun rug inschakelen. Ik geloof wel dat het niet kwaad bedoelen. Ze hebben ook een stel paarden die een heel goed leven hebben. Het hart zit op de goede plek maar ze doen het zeker niet op de goede manier. Ik zou dus wel een gesprek aan willen gaan maar alleen als ik er zelf ook iets vanaf weet, anders hebben ze ook niets aan mij behalve dat ze weten dat mensen er last van hebben. Maar ik kan me niet voorstellen dat zij er zelf geen last van hebben.
Om dus iemand te bellen die de honden traint lijkt mij een heel strak plan. Dankjewel!

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:33

Mijn vriendin bezit 5 politiehonden. Ook zij zitten in een hok, waar ze ook 's nachts in blijven. Zij laat ze wel 4x per dag uit, en daarbij gaat ze ook nog 3x per week ermee naar een politiehondenschool waar ze dus de hele avond, ochtend of middag los lopen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:36

Dat lijkt mij inderdaad ook het beste soms moeten mensen een beetje voor lichting hebben een hulpdienst inschakelen kan daarna ook nog.
Ze kwamen op mij over als mensen die de beste ideeën hebben maar niet weten hoe ze dat moeetn doen met de hond, wie weet is het een hond die enkel een kennel gewent is en verwacht de hond werk omdat hij op onbekend terrein zit. Een getrainde hond is erg gehecht aan zn geleider.

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:38

Triest dit, de opa van mijn moeder had ook afgekeurde politie honden. Maar die had er ook altijd 2. Op groot terrein rond lopen en die moesten soms ook in het hok als er bezoek kwam. Maar mjin moeder die toen nog jong was, kon zonder problemen met ze spelen. Dus vind ik het belachelijk dat ts buren de politiehond afgekeurd of niet in zo'n hok houden. Ik zou 144 bellen als ik ts was :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:46

Wat sneu deze honden hebben jarenlang getraind en nu in een klein hokje zonder beweging. Het zijn werkers en moeten wat te doen hebben. Niet raar dat hij zo zich gedraagt arm dier.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:52

Emie99 schreef:
Triest dit, de opa van mijn moeder had ook afgekeurde politie honden. Maar die had er ook altijd 2. Op groot terrein rond lopen en die moesten soms ook in het hok als er bezoek kwam. Maar mjin moeder die toen nog jong was, kon zonder problemen met ze spelen. Dus vind ik het belachelijk dat ts buren de politiehond afgekeurd of niet in zo'n hok houden. Ik zou 144 bellen als ik ts was :)

Dan krijg je zo'n verhaal:
Waar wilt u een melding van maken?
Van de honden van de buren, zij zitten de hele dag in een hok van 7 tot 9.
Ja maar mevrouw, dat zijn ze gewend, doen ze hier ook. En zolang ze water en voer hebben kunnen we niks doen.