Schilpadden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Loveshorses

Schilpadden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 09:32

Ik heb een bak van 62 breed waar voorheen goudvissen hebben in gezeten, maar ik heb ze vrijgelaten in een vijver van iemand die ik ken.
Nu wil ik graag wat weer in mijn bak, want het staat nu zo'n 3 weken al leeg.
Ik dacht aan schildpadden, want toen ik de bak heb gekocht was dit de GROOTSTE SCHILDPADDENBAK die in de winkel verkrijgbaar was, ik wilde het allerbeste voor mn vissen, maar die waren niet zo happy in deze bak...
Ik zag nog vele kleinderen schildpaddenbakken, dus ik verwacht dat er hier wel een in kan?
Kunnen jullie mij wat adviseren over welke schildpad het beste is etc?

Dankjewel alvast :j

Goof

Re: Schilpadden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:37

Schildpadden groeien vrij snel en zullen dan toch weer een grotere bak nodig hebben.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:42

De kleinste schildpadden soorten zijn de muskusschildpad en de zaagrug die worden gemiddeld tot 15 cm. Zelf heb ik ook schildpadden dus weet waar ik het over heb.

Overgens vind ik deze bak te klein en weet waar je aan begint er zit veel onderhoud aan vast. Zoals goede pomp warmtelamp en warmte steen om op te zonnen, temp meter in de bak en schildpadden alleen houden is niet goed voor het dier.

Ik zou dus zeggen ga eerst eens informatie winnen door op internet te zoeken. En denk er goed overna want schildpadden kunnen behoorlijk oud worden heb er zelf ook 1 van 40+ zitten die is gedumpt omdat mensen het niet meer leuk vonden ...

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 09:49

Ik ben er inderdaad goed overna aan het denken, maar als ze te groot voor mijn bak worden heb ik al een bestemming voor ze,
Maar in deze bak past toch wel een schildpadje van 15 cm?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:52

Heb ik al een bestemming voor ze? Je weet nu al dat je ze weer weg doet tezijnertijd?
Begin er dan ook niet aan.

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:00

Oke, je kunt het ook zo opvatten, maar weet je misschien wat er wel in deze bak past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:03

''De lengte van het totale verblijf moet minimaal 6 keer de lengte van de volwassen schildpad hebben.
De breedte van het totale verblijf moet minimaal 4 keer de breedte van het schild zijn.
De waterhoogte moet minimaal de hoogte zijn als de lengte van het schild. Dit om ervoor te zorgen dat schildpadden die op zijn kop komen goed om kunnen draaien.
En zodat ze veel kunnen zwemmen, wat goed is vanwege te dik worden.
Dit zijn minimale maten, een schildpadden bak kan nooit te groot zijn maar wel te klein.
Dus hoe groter hoe beter.

Bij jonge schildpadjes moet het water langzaamaan opbouwen naar het maximum van 30 cm in hun eerste levensjaar.
Begin met bijvoorbeeld 4 cm waterhoogte, verhoog het water elke week 2 cm.

U kunt beter een zo groot mogenlijke aquarium of een grote plastic kuip nemen. Indien mogelijk kunt u zelfs een binnenvijver maken.
Denk maar zo: Beter te groot dan te klein.'''

hier staat, dat je de lengte van een VOLWASSEN schildpad, ookal is hij nu nog klein!, minimaal 6 keer moet zijn.... en een muskusschildpad kon 15 cm worden? nou simpel rekensommetje 6x15 = nou je bak moet dus MINIMAAl 90 cm lang zijn, het liefst nog groter, en dan kan je verder rekenen met de hoogte en de breedte, ookal lijkt het nu nog te passen, schildpadden hebben ruimte nodig om te groeien... sluiers moeten ook in een bak van minimaal 1.50 lang... dus ik zou of een nieuw aquarium kopen, of gewoon guppies of andere leuke kleine visjes nemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:05

wat er in een bak van 60 cm past:

Visbestanden 60 cm (vanaf 60 liter):

Zuid-Amerika:
10x Nannostomus marginatus
2x Apistogramma borelli

10x Hyphessobrycon amandae
6x Corydoras panda

10x Carnegiella myersi
8x Otocinclus vittatus

10x Paracheirodon simulans
8x Corydoras habrosus

Azië:
3x Trichopsis pumila
10x Trigonostigma espei
5x Anatome helena
10x Caridina multidentata

2x Colisa chuna
10x Puntius titteya
3x Dario dario
5x Neritina zebra

Afrika:
6x Lamprologus multifasciatus

12x Aplocheilichthys normani
3x Pseudepiplatys annulatus

Australië:
10x Pseudomugil furcata
3x Tateurndina occelicauda

Visbestanden 40 cm (vanaf 30 liter):

Zuid-Amerika:

Azië:
2x Badis badis bengalensis
20x Neocaridia denticulata sinensis var. Red
3x Neritina zebra

10x Boraras brigittae
3x Neritina zebra
8x Caridina multidentata

10x Boraras maculatus
5x Anatome helena
20x Neocaridia denticulata sinensis var. Red

1x Carinotetraodon travancoricus
8x Caridina multidentata

Afrika:
3x Pseudepiplatys annulatus

Australië:
2x Tateurndina ocellicauda

citaat van aquaforum!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:05

typ in in google, en dan afbeeldingen, en dan weet je wat voor visjes het zijn :)

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:09

Jammer dat het niet echt visjes zijn die je zomaar in een dierenwinkel kunt kopen ;)
Maar ook vissen hebben ook een aquaria nodig, omdat er een pomp & lamp in moet, ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:17

oh er zitten wel degelijk visjes tussen die je in een dierenwinkel kunt kopen hoor! en anders moet je naar een aquarium speciaalzaak, daar hebben ze de meeste sowieso, of naar een hobby kweker, dan weet je tenminste ook dat ze een goed leven hebben gehad en niet uit het wild etc. zijn gevangen. wat bedoel je met de tweede zin?

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:21

Dit is een bak zonder deksel zegmaar, een open bak, dus weet niet hoe het gaat met tropische visjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:27

ooh aha, tja als je visjes wilt moet je indd een kap kopen, die zijn vast wel ergens te vinden op marktplaats etc. voor niet te veel geld, en daar moet inderdaad ook een lamp in ja :)

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:33

Oke, want dat zijn natuurlijk tropische vissen...

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:39

Want zo ziet de bak van boven eruit;

Afbeelding

en zo is zegmaar de breedte met de oude vis erin;

Afbeelding

Het is een echte bak voor schildpadden gemaakt, want aan de bovenkant loopt het golvend omhoog (voor laag achter hoog) als iemand me snapt ;)

edit; dit is de bak die ik heb (van internet, nu zie ik pas dat er marktplaats op staat, ik had schildpaddenbak ingetypt en dit kwam te voor schijn)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:42

misschien kan je er een terrarium van maken en dan een reptiel in doen? want hier past natuurlijk ook geen kap op inderdaad :+

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:43

;) ja daar was ik al bang voor, maar is dit dan echt te klein voor een schildpad, want zo ziet het er niet uit :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:49

Dit zou lukken voor als je echt kleine schildpadjes koopt in de winkel. je kan de schildpadjes daar wel in houden tot ze een cm of tien zijn.
Maar, hou er rekening mee dat je een drijvend eiland nodig hebt + een goede warmtelamp (liefst met uvbstralen), en een filer dat minstens 3 X de capaciteit is van je volledig aquarium. (dus een aqua van 30 liter moet je een filter inhangen voor min 90 liter)
En dan nog ga je hem wekelijks moeten verversen, want schildpadden zijn vieze dieren.
Voedsel is vrij duur (+- 20 euro voor een liter goede kwaliteitsbrok), de garnaaltjes alleen zijn géén volledig voer!, Altijd een complete pellet nemen, aangevuld met vers vlees, en eens een blaadje witloof/sla oid.

Eenmaal de 10 cm gepasseerd, kun je ze best in een buitenvijver doen (best zon voorgevormde, met ofwel een goede pomp erin, ofwel wekelijks leeg te maken en te verversen) (enkel de roodwang/geelwang/geelbuik, specifiekere soorten zal je moeten opzoeken of die buiten kunnen)
in de winter gaan die van mij naar binnen om een winterrrust te doen in de kelder (in een babybadje, wat afgedekt)

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:56

Oke, ja ik had ook ergens gezien dat je ook goed een specikuip kon gebruiken voor een buitenverblijf..?
Zowiezo zal ik iedere week (misschien wel meer) de bak verschonen, want snap dat het anders te vies word.
Is een drijvend eiland van belang of kun je ook een helft van het aquaria bedekken met het grind/zand en dat als eiland doen, of is een eiland van belang?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:00

een eiland MOET!
het is heel belangrijk dat de schildpad in het droge kan, onder de lamp.
je kan eventueel een eiland creeeren door een glasplaat in je aqua te maken, en dat op te vullen met grind, maar houd er rekening mee dat je aquarium verkleind, en je een grotere bak nodig hebt als ze een cm of 7-8 zijn.

een speciekuip lukt ook, mits je voor een volwassen schildpad een bak hebt van 1.50m op 1 m op min 60 diep. (en met een net over, anders kruipen ze eruit)

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 11:02

Verkopen dierenspeciaalzaken ook drijvende eilanden, denk je?
Is het alleen dan niet te koud voor ze soms buiten? Of kan ik ze voor de winterslaap gewoon binnen in deze bak zetten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:04

ja, dierenspeciaalzaken verkopen ook drijvende eilanden (oa turtle dock, floating dock, etc)
in de zomer is het niet te koud, in de winter moeten ze naar binnen komen (echter moeten ze dan wel minimum 10 cm lang zijn, anders mogen ze geen winterslaap doen!)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:05

Zaagruggen worden toch gemiddeld 25 tot 30 cm, dus deze bak is zo te klein, en je hebt een goede pomp nodig want ze zijn toch ook wel kleine viezerikjes....

Wij hebben ze dus ook gehad en weg gebracht naar het schildpadden opvang in Alphen aan de Rijn en helaas daar betaal je ook voor(logisch), nog 35 euro per stuk.

En dan nog de goede intichting en temparatuur vd bak, er komt zoveel bij kijken en kwam voeding is het ook niet echt simpel even een potje kopen......

Bel hun eens want het lijkt zo makkelijk om te houden maar er komt zoveel bij kijken......Als je daar bent en de trieste verhalen , zou het verboden moeten worden deze dieren te verkopen, met de gebrekkige kennis van de meeste verkopers...

Succes met je keuze wat je met je bak gaat doen.....
Laatst bijgewerkt door kally op 08-09-12 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 11:09

Duhelo schreef:
ja, dierenspeciaalzaken verkopen ook drijvende eilanden (oa turtle dock, floating dock, etc)
in de zomer is het niet te koud, in de winter moeten ze naar binnen komen (echter moeten ze dan wel minimum 10 cm lang zijn, anders mogen ze geen winterslaap doen!)

Oke, dankjewel voor al je informatie, binnenkort ga ik naar een winkel en ga alles even navragen en kijken of ik wel echt wil ;)
Ik heb mijn vorige goudvissen ookal weg gedaan omdat ze te groot werden voor mijn bak, altijd het beste voor het dier!
De winkel waar ik naartoe ga hebben ze een groot assortiment reptielen dus verwacht wel dat die er wat van weten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:37

Ik heb zelf geen verstand van schildpadden maar ik kan je wel de tip geven om niet af te gaan op het advies van de dierenwinkel. Dus dat je het in de winkel na gaat vragen, vind ik niet zo verstandig. Ook al hebben ze een groot assortiment reptielen. Het beste kun je op schildpaddenfora gaan zoeken naar informatie.