Vraagje voeding pup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Vraagje voeding pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 09:32

Hallo Bokkers,

Ik heb een vraagje over het voeren van mijn 8 maanden oude staff.

Ik heb hem sinds hij 11 weken is, en in het begin had hij nooit ergens last van.
Ik gaf hem alles, brokken, vlees en pens compleet, kip, en lekkere koekies enzo.

Sinds een 2/3 maanden geleden ben ik overgestapt naar anders vers vlees ( gebruikte eerst diepvries van AH huismerk)
Maar de dierenwinkel zei dat ik duck moest proberen, dat het heel goed is en dat hij daar minder van zou gaan poepen ( hij poept nu zo'n 4 x per dag soms nog meer)
Dus ik had dat Duck gekocht, klaargemaakt. Zag er inderdaad wel veel beter uit dan het pens compleet van de AH huismerk.

Maar toen ik het gaf, mn hond is toen zwaar aan de diaree gegaan. Ik dacht van ja hij moet toch even wennen, dus door blijven geven tot mn doos op was.
Maar hij bleef aan de diaree ( echt spetterpoep) dus heb ik niet een nieuwe gekocht.
Ben weer brokken gaan geven, en vlees en pens compleet van de AH huismerk.
Maar de diaree bleef, het bleef wel een bijna een maand lang.

Ben naar de dierenarts geweest, daar heeft hij medicijnen gekrgen tegen diarree en voor zn darmen. hij had een prik gekregen voor het braken, en hij had speciale voeding gekregen wat makkelijk verteerbaar was voor hem.
Na 4 dagen zou de diaree minder moeten worden, dat werd het ook.

Ik moest van de DA weer terug op mn eigenvoeding, als hij weer diaree zou krijgen ligt het dus aan het voer.
Ik weer brokken gaan geven, en alleen maar brokken. geen vlees geen pens meer geenlekkere snacks heb hem alleen maar brok gegeven.

Diaree is na 2 maanden zo goed als weg, nu hij alleen op brokken staat ( maar is van AH huismerk) vind ik toch eigenlijk niet zo'n goede brok was er in tussetijd meer in gaan verdiepen over het kwaliteit.
Hij is ook veel afgevallen die maand dat hij aan de diaree zat.

Dus ben ik nu sinds een 2 weken overgestapt op weer puppybrokken, en verder niks.
Ging goed de eerste paar dagen beetje lichte diaree maar daarna ging het goed.

We hadden eerst een kleine zak gekocht om te kijken of hij het wel lekker vond en niet aan de diaree ging.
Het ging dus goed, dus wouden we eergister een grotezak kopen. Hadden ze voor die brokken geen grote zak.
Wel van een ander formaat brokken, die zijn wat groter en is voor puppy's tot 18 maanden ( die kleine zak was voor pupp's tot 12 maanden )
De vrouw van de dierenwinkel zei dat het dezelfde samenstelling is, dus okeej wij toch die grote zak kopen.

Nu wil ik hem toch ook wat laten aankomen, maar met wat moet ik dat gaan doen?
Ik had eergister kippenhart gekocht ( en dat kook ik en doe ik door zn brokken savonds) maar ook daar krijgt hij weer diaree van.

Wat moet ik doen om hem weer wat dikker te krijgen, ik vind hem op dit moment toch wat te dun.
Maar omdat hij zo snel diaree krijgt is het zo moeilijk.
Snap alleen niet waarom dat ook ineens zo is gekomen want voordat ik aan die Duck beginde at hij alles en kreeg hij nooit diarree.

Wie o wie kan mij helpen?
En bedankt voor het lezen van dit hele verhaal :)

Goof

Re: Vraagje voeding pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:39

Als hij het goed doet op de brokken kun je die portie toch gewoon wat vergroten?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 09:40

Ja ik geef hem al heel veel brokken, hou me niet aan de voorgeschreven porties in ieder geval.
Maar dikker word hij er ook niet van hoeveel ik hem ook geef.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:42

Komt dat niet ook omdat hij wellicht in de groei is? En energiek en veel verbrandt?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 09:53

Nou als ik kijk naar zijn broertjes en zusjes, die zijn allemaal 2x zo breed/dik als hem.

En veel laat ik hem nog niet rennen, 1 keer per dag laat ik hem echt uit razen, maar veder is hij altijd wel heel rustig. meestal binne ook nog ff spelen, maar heel energiek is hij niet hoor, hij ligt liever te slapen :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:03

Wat voor merk brokken voer je?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:03

duck is niet de beste kvv die je kan geven,zit echt vol granen,maar ja dat zit brok ook...

ik zou persoonlijk overstappen naar een wat vettere kvv,bv lotgering en daarvan ruim geven...en de ene pup blijft wat langer slungel als de andere pup,of groeit later breed uit...

komt wel weer goed hoor :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:05

Wat je nu doet is met enige regelmaat vlees en brokken door elkaar geven toch? Ik lees hier vaak dat dat juist niet zo heel erg goed is. Maar daar zullen anderen wellicht meer over weten te vertellen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:11

Nu geef ik Huismerk van de dierenwinkel zelf, Faunaland. Opzich goede brokken, hij gaat er niet van aan de diarree daar ben ik al blij genoeg mee.

Vlees en brokken geef ik inderdaad door elkaar, heb zelf ook inderdaad gelezen dat het niet goed is. Maar zo kreeg hij het al nog in zn nest, en toen ik hem had meegenomen kreeg hij het ook zo.
Nooit last van diarree gehad, totdat ik Duck ging proberen, sindsdien is het drama.

Durf eigenlijk niet meer kvv te geven, omdat hij echt aan de spetterpoep gaat.
( heb net mn huis verbouwd alle muren opnieuw gestuct en geverfd en 1 muur heeft tie al onder gescheten moest het eraf schorbben en nu is mn muur verpest >;) )
Dus dat kvv vind ik best eng, om weer te proberen.

edit ff wat toegevoegd ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:32

Ik zou eerder overstappen op 100% kvv,want ik denk dat de combi ook in jou geval niet goed is..Honden zijn vaak gevoelig voor granen,als er al veel graan in de brokken zit en dan ook heel erg veel in de duck kan dat teveel zijn..Je kan ook bij een andere supermarkt Smuldier halen,die zijn graanvrij tegenwoordig..Als je toch brok wil voeren zou ik liever orijen,taste of the wild of acana proberen(bij zooplus te bestellen),deze merken zijn graanvrij..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:57

eigen huismerken brokken bevatten vaak minder dan 20% vleesmeel in de brok...tja,een jonge hond op laten groeien op minder als 20% waarvan hij groot en sterk moet worden...

wat wil je daarvan verwachten?

persoonlijk zou ik proberen of bv de rode smuldier versie wel goed gaat,beetje probiotica erbij,en de brokken weglaten..

en anders over gaan op een brok met meer voedingswaarde voor je hond,dus meer vlees erin,orijen,acana oid...

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:58

Ja toen ik was overgestapt naar duck, had ik geen brok bijgevoerd. Alleen duck gaf ik, 400 gram per dag.
De man van de dierenwinkel zei dat dat genoeg was, en ik hoefde dus ook geen brok bij te voeren.
Maar daar ging hij juist van aan de diaree...

Smuldier heb ik ook geprobeerd, ging hij ook van aan de diarree.
Het brok wat hij nu krijgt, krijgt hij geen diarree van. Denk dat hij weer diarree heeft gekregen van het kippenhart wat ik hem heb gegeven.

Ik heb het hart gekookt in water gewoon en gemeng met zn brokken.
Of moet ik kippenhart gewoon rauw geven dan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:02

je kan het rauw geven,met koken haal je de voedingswaarde voor een deel weg..

maar veel waarde hebben kippenharten niet..lekker voor erbij,maar niet als een maaltijd oid,tenzij je een BARF menu zou volgen.

als hij niet aan de diarree ging van die AH vleesmaaltijden waarom probeer je dat dan niet? en niet meteen een heleboel maar gewoon een beetje,kijken wat er gebeurd en de dag erna nog wat meer,gaat dat goed,mag je gerust een 800 gram geven van vers...400gr is redelijk weinig voor een opgroeiende pup..

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:06

je kunt ook Carnibest proberen, dit is een zeer zuiver voer
en kun je gewoon in kleine hoeveelheden proberen

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 11:13

Nou sinds ik dus die duck heb geprobeerd, gaat hij van alles aan de diaree, heel raar vind ik zelf ook.
Daarvoor kon hij gewoon alles eten.

Maar hij poepte altijd zoveel, dus was ik informatie gaan vragen hoe dat kwam.
En die man zei dat komt door het eten.
Hij zei duck is goed en als het goed is gaat hij daar minder van poepen.
Maar sinds ik dat heb gegeven kan hij ineens nergens meer tegen, alleen brok lijkt nog goed te werken.

Maar ik wil eigenlijk helemaal geen brok geven, want ik vind zelf kvv ook beter.
Maar op dit moment wilt het gewoon allemaal niet meer werken :(

En om nou steeds te veranderen van voeding lijkt me ook niet echt fijn voor hem, hij heeft er echt last van.

Maar wil hem nu dus dikker maken, vandaar dat ik wat kleine dingen probeer zoals kippenhart.

Maar misschien dat jullie iets weten wat ik anders kan geven zodat hij toch wat aankomt?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:19

Het heeft ook even tijd nodig om dikker te worden. Je moet bij elke voerverandering toch wel zo'n 2 maanden uitrekken voor het lichaam zich daar op instelt. En je bent dus vrij vaak verandert plus de diarree dan kan je niet verwachten dat hij direct weer op gewicht is.

Heb hier ook een hond die vlees niet verdragen kan.

Wel zou ik bij een jonge hond voor een goed merk brok gaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:32

maar je gaf ook brok bij toen hij pup was,daar poepte hij zoveel van..

niet van het vlees...

maar als je niet over meer durft te gaan op kvv zou ik wel een betere brok aanraden,in ieder geval een brok met een zo hoog mogelijk vlees percentage en zo min mogelijk graan erin..

mss heb je hier iets aan:
http://brokkenvergelijken.wordpress.com/

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:37

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 11:39

Ja de dierenwinkel zei dat het wel echt een goede brok is...maarja aan de andere kant tis natuurlijk hun eigen merk dus dat prijzen ze altijd aan...
Maar hun zeiden dat hun brok vergelijkbaar is met royal canin maar dan goedkoper...

En bedankt voor het linkje ik ga wel even kijken...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:41

Een dierenwinkel brok is normaal geen goede brok en zeker niet te vergelijken met Royal Canin.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 11:41

Nee hij is daar niet op getest, DA zei wel als hij aan de diaree blijft ondanks de medicijnen, moest ik terug komen en hem laten testen.
Maar na de medicijnen en overgang op alleen brokken heeft hij geen diarrree meer gehad. Dus het ligt echt aan de voeding denk ik.

Maar misschien dat ik hem toch laat testen hoor, voor de zekerheid is dat iig uitgesloten.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 11:53

Wilawander schreef:
Een dierenwinkel brok is normaal geen goede brok en zeker niet te vergelijken met Royal Canin.

Ja dat zou best kunnen inderdaad, tis natuurlijk ook maar een verkoop praatje...dat ik erin ben getuind dom eigenlijk he :=
Maar hij doet het er wel goed op, geen diarree dus daar ben ik al blij mee...
en om weer over te stappen naar andere voeding zal hem ook niet goed doen denk ik.

Ben nou best vaak van voeding veranderd.

Ik baal wel hoor, dat mn hond zo gevoelig is.
De honden die ik ken kunne van alles eten en hebben nooit ergens last van. Zijn broertjes en zusjes hebben ook nergens last van evanals zn ouders.
Maar hij wel, baal er echt ontzettend van.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:57

Probeer eens Cavom,goede brok ook om de hond wat dikker te krijgen.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:58

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:01

Hoe zit het qua ontworming? mijn hond is zo gevoelig geworden daar hij als pup zo vol gezeten heeft en we hem met normaal ontwormen niet schoon kregen. Kwamen we pas achter bij een bloedonderzoek. We hebben een half jaar lang elke 10 dagen moet ontwormen voor we hem schoon hadden. Hij is zeer gevoelig en kan niks aan vers vlees en dergelijke verdragen. Hij krijgt Royal canin en hoeft hooguit een keer per dag en is nu ook mooi aangekomen.