Hoe zit dit? met agresiefe hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Musiess

Hoe zit dit? met agresiefe hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:20

Hallo bokkers,

Sommige zullen wel weten dat wij sinds april een duitse herder pup hebben (Boa).
Een reu die erg aan de maat zou worden.
Dit is niet onze eerste herder..
(Boa is voor familie en bekende, zoals op stal tegen de paarden Heel lief en eerlijk en vertoond verder geen enkel 'neid')

Na een korte tijd hadden wij al snel in de gaten dat hij vrij dominant was naar andere honden, met zn 10e week gromde hij en blafte hij al flink. op de puppycurses konden ze mij niet helpen en rade zij mij de EG (Gedragscursus) aan.
Deze begint a.s dinsdag.. maar wij zijn al langs geweest om kennis te maken en zij willen het zeker proberen maar garanderen niks. Inmiddels is onze lieve boa al halverwegen bij mijn bovenbeen en bijna 40 kilo en bijna 8 maanden oud.

Boa kan inmiddels niet meer met: Vreemde honden, en alle mensen en dieren die hij niet kent.
Hij is gekorft en altijd aangelijnd.
Hij luistert super goed naar comando's behalve als hij dus iets tegen komt wat hem niet bevalt.

Vanmiddag deed deze situatie zig voor:

Met boa en de hond van mijn opa en opa zelf gingen we wandelen, de buren 2 huizen verderop hebben een bullterrier die het erg goed kan vinden met de hond van mijn opa en daar ook regelmatig mee speeld.
De eigenaar van de hond had alleen mijn opa zien lopen en doet haar voordeur open zodat hij met de hond van mijn opa kon spelen, helaas liep ik er ook en en de terrier liep direct naar mijn hond die al flink stapei stond te maken. de bulterreir greep mijn hond (Boa was en is aangelijnd gebleven). Er ontstond een flink gevecht. gelukkig had geen van beide een verwonding of schade. ik ben er verder ook niet boos om geworden ect.

Nu vroeg ik me wel af: Wie is er nu 'strafbaar' ?
Mijnhond die aangelijn zit of de hond die losloopt naar mijn hond en dusdanig een gevecht begint?

Musiess

Re: Hoe zit dit? met agresiefe hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:23

Als iemand voor mij een foto zou willen plaatsen.. van hou groot hij is zou ik dat erg fijn vinden. ik stuur de foto dan via de mail

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:25

de andere hond want die is los

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:28

wij hebben ook een duitse herder +- 55 kg. dit is ook een reu van nu inmiddels 3 jaar.
Ook hij gaat eigelijk niet meer met andere honden behalve onze herder teef.

Nu ben ik woensdag voor de eerste keer naar flyball gegaan, zo ziet hij continu andere honden en wordt mentaal uitgedaagt.

de eerste 20 minuten was de agressiviteit er nog , maar hierna werd het agressief blaffen verandert in speels blaffen door de bal.

Misschien dat zoiets iets voor je hond is? ik ga zondag voor de 2e keer..

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:30

Ja ik ga iig beginnen met die EG cureses, want hij houd dit gedrag echt een ruim uur vol. terwijl hij wel altijd mee ging naar t park ect. en goed gesocialiceerd leek tezijn met kinderen.. hij speelde ermee.. niks aan de hand.. maar ts zo raar dat hij eigenlijk na mate hij ouder word t steeds duidelijker toont

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:34

Wat ik me dan afvraag is hoe een hond op deze jonge leeftijd al agressief is. Volgens mij heb je dan toch al ergens flink gefaald in de afgelopen maanden.
Wel slim dat het dier altijd een muilkorf om heeft, maar het zou wel intens sneu zijn als dat nog 10 jaar zo moet zijn en het dier ook nooit los zal kunnen. Hoop dat jullie iets bereiken met de cursus.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:34

is hij helemaal binnenstebuiten gekeerd ? want vind het zo raar dat hij ook negatief naar kinderen reageert

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:41

Was het niet mogelijk om eerder te beginnen met die cursus? Want tussen 10 weken en 8 maanden zit toch wel een groot gat voor mijn gevoel.

Jullie zijn beiden aansprakelijk voor de schade die jouw dier toebrengt aan een ander dier. Wat nog mee kan spelen is een bepaalde mate van 'eigen schuld' bij de wederpartij. Hier is niet zomaar antwoord op te geven.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:42

:Y)
Goof schreef:
Wat ik me dan afvraag is hoe een hond op deze jonge leeftijd al agressief is. Volgens mij heb je dan toch al ergens flink gefaald in de afgelopen maanden.
Wel slim dat het dier altijd een muilkorf om heeft, maar het zou wel intens sneu zijn als dat nog 10 jaar zo moet zijn en het dier ook nooit los zal kunnen. Hoop dat jullie iets bereiken met de cursus.

Ik vind t erg fijn dat ik meteen volgens jou gevaald heb,...

Zoals ik zij ts niet onze eerste, wij trainen over t algemeen honden.
Ik melde al dat hij het met 10 weken al vertoonde..
en is direct op puppy curses gegaan.. zijn ouders vertonen dit gedrag heel erg *( ik open net na een week mijn email en kreeg een bericht van zjin 'fokker' dat zowel papa als maam erg dominant was)

Hij heefta ltijd los gelopen.. hij is wel een keer gegrepen door een boxer.. terwijl hij aangelijnd was.. dit was rond zijn 10e week.

Ja kinderen.. maar ook mensen die tedigt te hard langslopen kunnen een knouw verwachten.
wweel kan je hem als vreemde gewoon aaien":(

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:43

__SavannaH__ schreef:
is hij helemaal binnenstebuiten gekeerd ? want vind het zo raar dat hij ook negatief naar kinderen reageert

Ja de dierenarts kan niks vinden

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:44

wat doe je allemaal met de hond, als in hoe lang wandel je met hem? hoe daag je hem mentaal uit?
en wat zijn jullie regels thuis?

en wat typ je verschrikkelijk slecht nederlands haha sorry

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:46

Iris82 schreef:
Was het niet mogelijk om eerder te beginnen met die cursus? Want tussen 10 weken en 8 maanden zit toch wel een groot gat voor mijn gevoel.

Jullie zijn beiden aansprakelijk voor de schade die jouw dier toebrengt aan een ander dier. Wat nog mee kan spelen is een bepaalde mate van 'eigen schuld' bij de wederpartij. Hier is niet zomaar antwoord op te geven.

We hebben de hele puppycurses gevolgd.. zonder enig suc6.
toe hebben zij mij dit aangeraden.

De beschikbare plek was deze groep. de rest was vol.. we wachten inmiddels al ongv 1 mnd op een plekje

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:46

Opvoeden en HEEL strak houden. Ik heb ook een dominante DH reu en liep tegen dezelfde problemen aan. Een trainer heeft me toen veel handvatten gegeven en dat maakte een wereld van verschil. Ik kan mijn hond nu steeds beter onder controle houden, ik zie het per week verbeteren!

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:48

essiesilly schreef:
wat doe je allemaal met de hond, als in hoe lang wandel je met hem? hoe daag je hem mentaal uit?
en wat zijn jullie regels thuis?

en wat typ je verschrikkelijk slecht nederlands haha sorry

IK typ op mijn bb die nogal een eigen leven heeft.. sorry. en ik heb wat dislectie.
Ik kan ook niet mijn typ gedeelte zien (t tekstvak) dus ik typ blind.

Hij wandeld eigenlijk elke 2 uur ruim een half uur.
Thuis zijn er consequente regels waar hij zig goed aan houd.

We doen 'speuren' met hem. en allerlei vaardigheids oefeningen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:50

Hoe dit zit? Accepteren dat je een herder hebt en uitkijken overal waar je bent. Je hond gekorfd houden en zonder korf alleen op plekken komen waar geen andere honden zijn. Ookal heeft je hond een korf om, altijd uit blijven kijken want als hij een andere hond uitdaagt en het wordt een gevecht kan hij zich niet verdedigen. Ik vind bovenstaande situatie jouw schuld omdat jij jouw hond kent en dus op tijd had moeten ingrijpen. Maar volgens de wet is de los lopende hond de dader dacht ik.

Dat jouw hond zo is daar kan jij niets aan doen, jij hebt niet gefaald in de opvoeding in mijn ogen, dat er een gevecht is geweest dat is wel je eigen schuld (hoe banketstaaf dit ook klinkt want ik weet dat het heel snel zomaar kan gebeuren). Accepteer alsjeblieft zo snel mogelijk dat je hond zo is en neem strengere maatregelen dan alleen aangelijnd houden...(want uit je verhaal kan ik opmaken dat jouw hond dus niet gekorfd was ten tijde van het gevecht?) Ik heb wel het idee dat je weet waar je aan bent begonnen maar ik denk dat je best nog wat voorzichtiger kan zijn. Succes!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:53

Ik heb zelf trouwens een amerikaanse stafford x pitbull en ik ben ALTIJD enorm op mijn hoede. Ze is nu nog lief en onderdanig tegen alles en iedereen bijna, (ze is nu 7,5 maand) maar dat kan altijd veranderen bij zulke rassen. Hopelijk ben ik genoeg op mijn hoede om te voorkomen dat ze ooit in een gevecht raakt en niet achteraf pas probeer in te grijpen..
Laatst bijgewerkt door NWDynamite op 07-09-12 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:53

NathalieW schreef:
Hoe dit zit? Accepteren dat je een herder hebt en uitkijken overal waar je bent. Je hond gekorfd houden en zonder korf alleen op plekken komen waar geen andere honden zijn. Ookal heeft je hond een korf om, altijd uit blijven kijken want als hij een andere hond uitdaagt en het wordt een gevecht kan hij zich niet verdedigen. Ik vind bovenstaande situatie jouw schuld omdat jij jouw hond kent en dus op tijd had moeten ingrijpen. Maar volgens de wet is de los lopende hond de dader dacht ik.

Dat jouw hond zo is daar kan jij niets aan doen, jij hebt niet gefaald in de opvoeding in mijn ogen, dat er een gevecht is geweest dat is wel je eigen schuld (hoe banketstaaf dit ook klinkt want ik weet dat het heel snel zomaar kan gebeuren). Accepteer alsjeblieft zo snel mogelijk dat je hond zo is en neem strengere maatregelen dan alleen aangelijnd houden...(want uit je verhaal kan ik opmaken dat jouw hond dus niet gekorfd was ten tijde van het gevecht?) Ik heb wel het idee dat je weet waar je aan bent begonnen maar ik denk dat je best nog wat voorzichtiger kan zijn. Succes!

Hij was opdat moment wel gekorft.. dat had ik duidelijker moeten zeggen.
Tog vraag ik me af hoe ik dat had kunnen voorkomen? Hard wegrennen met een hond die losloopt erachter aan?
Boa op moeten tillen? (mn rug.. haha :P)

Je probeerd al uit man en macht de andere hond tegen te houden en je eigenhond weg te houden..
Dus ik vraag me af hoe jij dit had voorkomen?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:53

nathaliew... wat heeft dit met accepteren dat je een herder hebt te maken?? jij denkt dat ze standaard zo zijn??
echt belachelijk dat je het maar moet accepteren dat hij zo is, dus de TS moet hier heel de hond zijn leven mee leven? ben je gek!
wij kunnen vanaf hier wel alles roepen maar ik zou eerst de hond moeten zien voor ik een goed oordeel kan vormen.. maar dat je er niks aan kan doen is natuurlijk klin klare onzin

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:54

Opvoeden, opvoeden en opvoeden, het kan echt heb ik ondervonden

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:55

NathalieW schreef:
Ik heb zelf trouwens een amerikaanse stafford x pitbull en ik ben ALTIJD enorm op mijn hoede. Ze is nu nog lief maar dat kan altijd veranderen bij zulke rassen. Hopelijk ben ik genoeg op mijn hoede om te voorkomen dat ze ooit in een gevecht raakt en niet achteraf pas probeer in te grijpen..

Ik ben ook op mijn hoeden, hij zou namelijk bijna alles grijpen wat beweegt.. vandaar de korf.

Maar ik kan NIET een zeer sterkte herder met de ene hand vast houden en een andere hond met de ander tegenhouden.. Boa trekt.. blaft.. gromt .. en doet eigenlijk alles om erbij te komen.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:56

Caira schreef:
Opvoeden, opvoeden en opvoeden, het kan echt heb ik ondervonden

Daar geef ik je groot gelijk in.

Onze andere herders en deze ook (mits rustige omgeving geen andere honden ect.)
zijn piekfijn opgevoed.. in de zin dat ze luisteren. deze is echt een 'bijzonder' geval. 8)7

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:58

Nog meer aandacht dus, laten werken voor zijn voer, geen privileges. Alleen spelen op jouw initiatief.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:58

Musiess schreef:
NathalieW schreef:

Hij was opdat moment wel gekorft.. dat had ik duidelijker moeten zeggen.
Tog vraag ik me af hoe ik dat had kunnen voorkomen? Hard wegrennen met een hond die losloopt erachter aan?
Boa op moeten tillen? (mn rug.. haha :P)

Je probeerd al uit man en macht de andere hond tegen te houden en je eigenhond weg te houden..
Dus ik vraag me af hoe jij dit had voorkomen?

Ik had die andere hond een rotschop gegeven eerlijk gezegd, niet diervriendelijk maar als mijn hond die hond anders grijpt kan ik zijn leven er misschien mee redden door hem te schoppen. Maar jouw hond was gekorfd dus jouw hond liep het meeste gevaar eerlijk gezegd. Ik zou zeggen, probeer jouw hond (aangelijnd en gekorfd en wel) zo veel mogelijk bij andere honden weg te houden, dat is de enige optie die nog over blijft... Draagt je hond een gewone halsband of een gentle leader of een slip?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:59

Is hij gecastreerd trouwens?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:01

sorry nathaliew maar je advies vind ik echt niet kloppen!! hoe meer je ze weg houd bij andere honden hoe meer agressie ze krijgen.. hij heeft het nl ook tegen vreemde mensen.. dus kortom.. hond maar opsluiten in een kooitje? gewoon een heel goede gedrags therapeut er bij halen en snel!