Patella Luxatie en HD

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kamatz

Patella Luxatie en HD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 21:26

Omdat ik nog nergens antwoord op deze vraag heb gekregen stel ik hem hier ook.

Kan PL aan èèn kant invloed hebben op het vormen van HD aan diezelfde kant?
Of is het dat de HD invloed heeft op het vormen van een PL aan èèn kant?
Of kan het beiden zijn?

Ben heel erg benieuwd naar de antwoorden en graag zie ik deze ook onderbouwd ;)

chocobroodje

Re: Patella Luxatie en HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:28

Mijn hond heeft helaas HD maar geen PL. Wat mij heel duidelijk opvalt bij Puk is dat hij soms (slechte dagen) in 2 delen loopt, alsof er een verkeerde kont aan de voorkant zit (snap je wat ik bedoel dan) Ik kan me heel goed voorstellen dat een dergelijke houding heel veel kan veroorzaken.. Alleen zal PL daar niet door veroorzaakt worden. Dat zal toch aanwezig moeten zijn in de weke delen om zich te ontwikkelen. Andersom kan ik me wel voorstellen. Bij PL kan een hond een alternatieve loophouding zoeken om er zo min mogelijk last van te hebben en daarmee de heup-kom zwaarder belasten waardoor het scheef groeit.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 14:45

Dat dacht ik zelf ook.
Ik heb zelf het idee dat als PL op jonge leeftijd bij een hond niet op tijd gediagnoseerd wordt en het over het hoofd gezien wordt door de eigenaar, dat door het verkeerd wegzetten van die poot de heupkom zodanig scheef of fout kan groeien dat er HD kan ontstaan.

Bedankt alvast voor je antwoord! ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:32

heb een hond gehad en nu weer een hond met eenzijdige HD en beiden geen patella problemen gehad tot nu toe.

Heb nu ook een hond die altijd in telgang loopt. Zijn voorpoten hebben beiden LPC (is geopereerd) dus een vorm van ED maar hij loopt van voren na de operatie heel makkelijk en soepel en met zijn achterhand erg stijf. Echter in de 4 jaar (afkloppen) dat ik hem heb nooit problemen gehad met zijn achterpoten .Wel als pup zijn spaakbeen in 1 achterpoot voor 3/4 doorgescheurd. Dus misschien dat dat nog wat te maken heeft met zijn loopje nu.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:36

Puk loopt ook vaker in Telgang als ie last heeft van zijn heupen :j Hij beweegt dan ook meer vanuit zijn middenrif dan wanneer hij een goede dag heeft. Want dan loopt hij wel heel soepel...