Is dit nou echt normaal hondengedrag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Is dit nou echt normaal hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 19:50

Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een mopshonden puppy. Inmiddels is hij bijna 4 maanden oud.
Het is mijn eerste pup en ik heb me goed voorbereid, maar vandaag heb ik gedrag gezien van een andere hond wat als 'normaal' werd bestempeld en ik daar toch grote vraagtekens bij heb.

Ik ging Binkie uit laten en we liepen richting een veldje met strandje waar bijna altijd honden los lopen. Terwijl we er heen liepen kwam er een andere hond op ons af. Vlak voor hij bij Binkie was begon ie te grommen, nam een grote sprong en beet zo Binkie in zijn rug :oo
Hij bleef stug vast houden en ik heb hem weg geduwd en Binkie snel opgetild. Arme Binkie doodsbang...
En die eigenaresse? Die bleef lekker zitten waar ze zat. Toen ik haar vertelde dat haar hond mijn hond flink had gebeten en ik hem er echt af heb moeten trekken, antwoorde ze heel nuchter 'Ach, dat doen honden nu eenmaal...' 8)7
Nou sorry hoor, maar ik vond dit niet bepaald normaal gedrag.
Ben ik nu zo'n zeikerd?
Later kwam er een kind voorbij fietsen en daar ging die hond ook grommend achterna en sprong richting dat kind.. Werd ook niets van gezegd.
Ik ben er erg van geschrokken en ik hou zeker die hond in de gaten volgende keer.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:52

De hond kan er vrij weinig aan doen, de eigenaresse had je wat mij betreft een rotschop mogen verkopen.
Honden doen zulke dingen wel daarom is het zo fijn als je ze opvoedt.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:54

Nee het is niet normaal!
Wat ik overigens niet meer zou doen is je hond oppakken in zo'n geval. Het kan tot extra agressie leiden maar het kan ook jouw hond erg bang maken. Helemaal in deze periode is het niet verstandig om hem op te pakken als hij bang is. Je mag hem wel steunen.

furious

Als jou hond geen aanleiding gaf lijkt het mij wel vreemd gedrag!
Ik zal niet meer je hond gaan optillen. Dan bevestig je dat het eng was.

tinkergirl89

nou... dat is niet bepaald normaal gedrag, maar een asociale eigenaar...
Die hond kan er inderdaad niets aan doen, dat hij een verkeerde opvoeding heeft gehad.,.. Voor die hond is dat dus misschien inderdaad normaal gedrag...
Helaas neemt dat niet weg, dat de eigenaresse (eigenaar) zijn/haar hond ten ALLE tijden onder appél dient te hebben... Ook op speelveldjes, ook in losloopgebieden. Is je hond dat niet? en dan ook nog eens asociaal? Aan de lijn houden...

Hoop voor je pup dat ie er niet te veel aan heeft overgehouden (vooral mentaal gezien)

Davinia_

Re: Is dit nou echt normaal hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 19:59

Ik weet heel goed dat ik fout was met het optillen van mijn pup. Het was een reflex, die hond zou zeker niet gestopt zijn en ik was er zo van geschrokken.
Hoe kan ik het de volgende keer beter oplossen dan? Want om nu mijn hondje als kauwbot te laten gebruiken zie ik ook niet zitten :=

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:02

Zoals je het verteld, is het niet normaal gedrag van de andere eigenaresse.
Op z'n minst een je hond in de gaten houden, of in de gebeten hond interesse tonen is wel gepast.
Hoe gaat het nu met je hondje?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:04

volgende keer omlopen als je ze ziet of gewoon weer je pup op tillen en die hond een flinke zet/schop geven richting de baas. Voor je pup is het minder angstig om hem op te tillen dan om hem aangevallen te laten worden.

Echter als je pup niet gewond is dan heeft die hond ook niet gebeten. Kan er heel rot uit zien maar de kans is aanwezig dat die hond in dat geval heel ruw is in zijn spel en probeerde je pup zo over te halen om te gaan spelen. Heel verkeerd gedrag sowieso van die volwassen hond maar dat is als ze idd niet opgevoed worden en ze zomaar hun gang mogen gaan.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:06

Nee dat is inderdaad geen normaal gedrag (van de eigenaar dan voornamelijk). Wat mij wel heel duidelijk opviel toen wij een puppy hadden is dat andere honden in het begin heel veel gedrag accepteren van de puppy, maar vanaf een bepaalde leeftijd worden ze vaak op hun plek gezet door de buurthonden. Maar dat is natuurlijk lang niet zo heftig als dit!

Ik had trouwens denk hetzelfde gedaan als jou (hond optillen), om het zo snel mogelijk te laten stoppen :)

Anoniem

Re: Is dit nou echt normaal hondengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:11

Ik had die hond gewoon een rotschop verkocht :=
Das niet normaal mee ts.