Baarmoederonsteking poes, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Baarmoederonsteking poes, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 13:22

Maandag ben ik met mijn poes en haar kittens bij de da geweest. Dit was voor de eerste enting van de kleintjes en een healt check van de kittens en hun mams. Kittens blaakte van gezondheid en hebben heel braaf hun eerste prikje overleeft.

De da had wel haar bedenkingen bij moederpoes. Ze is nog steeds mager n.a.v. haar vreetmachientjes en haar baarmoeder is nog niet volledig terug gekrompen. Daarnaast heeft ze ook wat last van diarree. De diarree had ikzelf toegeschreven aan al het calorie en vetrijke eten wat zij extra krijgt om bij te komen (kittenbrok, kittenmelk, tonijn en makreel). Daarnaast krijgt ze het regelmatig voorelkaar om iets uit eigen keuken weg te gappen.

Nu vertelde de da echter dat het ook wel eens baarmoederontsteking kan zijn. Ik heb er wel vaker over gehoord maar alleen van hele acute gevallen. Mijn da wilde het nog even aankijken maar zodra er veranderingen waren in eten, drinken, temperatuur of gedrag moest ik per direct contact opnemen. Ook als er plots vieze afscheiding uit haar vulva zou komen moest ik bellen (allemaal vrij logisch lijkt mij).

Klachten die mijn meisje dus heeft is diaree (soms) en een nog wat bol buikje. Daarnaast ruikt ze uit haar giegel (al kan dat dus ook komen door de vis en kittenmelk). Iemand ervaring met baarmoederontsteking en hoe verliep het bij jullie? Ben namelijk nogal een zenuwpees en zou het liefst direct de baarmoeder verwijderen. Wacht nu nog heel even omdat haar kleintjes er nog eventjes zijn.

picobello

Re: Baarmoederonsteking poes, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 04:16

Ik heb een oudere kat met baarmoederontsteking gehad. Kwam snel opzetten, binnen een dag veranderde ze van een actief poesje in een wrak. Ze is toen snel aan de antibiotica en infuus gegaan. Pas toen ze iets opknapte kon ze geopereerd worden. Dat was nog riskant omdat de baarmoeder vol pus zat en dat kan evt in de buikholte komen met alle ellende van dien. Jouw poes is kennelijk nog actief en levendig? Eet ze ook nog goed? Dan kun je nog wel even wachten tot de kleintjes wat groter zijn. Misschien kun je haar dagelijk temperaturen als je het niet vertrouwd? En goed opletten op haar gedrag. Dan komt het vast goed, en zodra de kleintjes wat groter zijn, gelijk de hele handel eruit. Succes!

Rytir

Re: Baarmoederonsteking poes, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 08:29

Bedankt! Ze is inderdaad nog levendig en eet als een bootwerker. Ze zit prima in haar vachtje alleen haar neusje is iets donkerder. Er is geen afscheiding te zien maar het kan natuurlijk ook een gesloten infectie zijn. Eind volgende week zijn alle kittens weg, behalve de ene die wij houden. Pff, maak mij altijd zo snel druk om mijn beestjes!