Kitten 15 weken eet geen brokken, wat doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMarloes

Kitten 15 weken eet geen brokken, wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 15:20

Hallo allemaal,

Sinds 3 weken hebben wij een jonge pers, Lola :)
Heel lief en schattig, alleen 1 irritatie; ze eet absoluut!!!! geen brokken!
net als dat ze geen water drinkt. ( dus krijgt ze alleen maar katten melk.. )

Nou hebben we al van alles geprobeerd...brokjes weten met water, in melk, het voer mengen. Maar ze eet al het zachte op en laat het harde voer ( wat inmiddels helemaal volgezogen zit met water of melk ) gewoon liggen...

We hebben ook al verschillende merken en soorten brokjes geprobeerd, maar niks eet ze.
Vandaag nog de dieren arts gebelt hoe we dit konden doen. Volgens haar was het geen slim plan om ze te dwingen door haar niks anders te geven, dat is zielig. ( deden we ook niet ) en ze zei dat sommige nou eenmaal geen brokken eten...

opzich héél irritant want zo zijn wij de hele dag druk bezig met dat zachte voer ( wat ook nog vers uit het zakje moet zijn anders vind ze het ook niet lekker :z )

we hebben al ons hele leven katten gehad, en we hebben nog een kat ( die netjes voor doet hoe brokken eten moet :') ) maar we hebben dit echt nog nooit meegemaakt dat een kat zo kieskeurig is en zo tuttig en zo eigenwijs :')

Dus wie heeft er nog tips? :)

Nickeltje

Re: Kitten 15 weken eet geen brokken, wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:23

Gewoon niks anders neer zetten?
Elk dier drinkt water en eten, tja, als er niks anders aangeboden wordt dan ontstaat er vanzelf honger genoeg.
Althans, als ze verder gezond is anders is honger laten krijgen niet echt verstandig, maar een kat van 15 weken zou wel wat reserve moeten hebben om een dag gewoon alleen brokken te eten als er maar genoeg trek ontstaat.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:26

Weet je wat ze bij de fokker te eten kregen.
Als ze bij de fokker vers of KVV kreeg zal ze inderdaad niet snel brokken gaan eten.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:28

Ik zou lekker kvv gaan geven, veel gezonder. Mijn kitten weigerde ook brokjes, en dat vond ik helemaal niet erg :D

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 15:28

zonnebloem; ze is daar erg verwend :+ ze at daar brinta ( moest ook niet te zacht zijn maar ook niet te dik anders eet ze het ook niet :+ ) en ook zacht voer, geen brokken at ze toen. we hebben toen dat zachte voer meegekregen, omdat ze brokken toen nog niet at.

nickeltje; de dierenarts zegt dat dat zielig is!?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 15:28

wat is precies kvv? :o

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:30

De dierenarts wil dure vleesjes en melk aan je kwijt of niet?
Geen water drinken is denk ik echt gewoon een kwestie van wennen aan het feit dat er geen melk meer uit bakjes komt maar voortaan water.

Vers vlees zou inderdaad ook een prima en zeer gezonde optie zijn.

Maar ik zie niet zo goed in wat er precies zielig is aan eten neer zetten dat prima eten is voor de kat, maar diezelfde kat er voor kiest het niet op te eten...

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 15:33

vers vlees betekent dat er veel tijd in zit. We willen een ander niet met een verwende kat opzadelen als wij op vakantie gaan... dan zou diegene gewoon 1x per dag de bak brokken moeten bijvullen, dat is toch wel het makkelijkste en dan gewoon nog even 'sochtends een zakje zacht voer, omdat ze dat gewoon lekker vind.

Ik weet niet wat de dierenarts wilt haha, maar dat denk ik :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:40

Kan het niet zo zijn dat je kat al vol zit door de kattenmelk en daarom minder trek heeft in de brokken? Mijn Ragdoll weigerde toen hij net bij ons was met zijn 13 weken ook zijn brokken (terwijl hij bij de fokker gewoon brokken kreeg), en at ook eerst het zachte vlees op. Ik heb toen een overgang gemaakt op deze manier:

- eerst zacht vlees mengen met brokken, steeds minder vlees en steeds meer brokken
- op een gegeven moment geen vlees meer, enkel geweekte brokken
- steeds minder brokken weken

Het weken doe ik trouwens in lauw water, dat ruikt het beste voor een kat.

Als ik jou was zou ik de kattenmelk (snel) afbouwen door daar eerst water door te roeren en daarna helemaal te stoppen. Het is sowieso niet echt gezond... en daarna proberen over te schakelen op brokken (en anders toch KVV, ik heb het geprobeerd maar ik heb 1 kat die alleen brokken blieft en het vlees echt niet eet, het kan ook zo zijn dat het bij jou andersom is he!).

Succes!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:43

xMarloes schreef:
vers vlees betekent dat er veel tijd in zit. We willen een ander niet met een verwende kat opzadelen als wij op vakantie gaan... dan zou diegene gewoon 1x per dag de bak brokken moeten bijvullen, dat is toch wel het makkelijkste en dan gewoon nog even 'sochtends een zakje zacht voer, omdat ze dat gewoon lekker vind.

Ik weet niet wat de dierenarts wilt haha, maar dat denk ik :P

Kvv gaat helemaal niet veel tijd in zitten hoor. 's avonds haal je het uit de vriezer voor de volgende dag en dat is eigenlijk de enige moeite die je ervoor moet doen. Het is iets minder makkelijk dan brokken maar absoluut geen moeite hoor. Daarnaast is het imo vele malen beter dan brokken.

Mocht je er niet voor kiezen over te stappen dan bied je 2 x per dag het voer aan en haal je het weer weg als ze niet eet. Gaat dan vanzelf wel eten hoor.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 15:47

Ffortuna schreef:
Kan het niet zo zijn dat je kat al vol zit door de kattenmelk en daarom minder trek heeft in de brokken? Mijn Ragdoll weigerde toen hij net bij ons was met zijn 13 weken ook zijn brokken (terwijl hij bij de fokker gewoon brokken kreeg), en at ook eerst het zachte vlees op. Ik heb toen een overgang gemaakt op deze manier:

- eerst zacht vlees mengen met brokken, steeds minder vlees en steeds meer brokken
- op een gegeven moment geen vlees meer, enkel geweekte brokken
- steeds minder brokken weken

Het weken doe ik trouwens in lauw water, dat ruikt het beste voor een kat.

Als ik jou was zou ik de kattenmelk (snel) afbouwen door daar eerst water door te roeren en daarna helemaal te stoppen. Het is sowieso niet echt gezond... en daarna proberen over te schakelen op brokken (en anders toch KVV, ik heb het geprobeerd maar ik heb 1 kat die alleen brokken blieft en het vlees echt niet eet, het kan ook zo zijn dat het bij jou andersom is he!).

Succes!

Water door de katten melk roeren hadden we ook al gedaan. Maar de dierenarts gaf ons daarmee flink op ons kop dat ze daar mee aan de diaree gaan en dus niet goed is...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:48

En van pure melk gaat ze niet aan de diarree dan?
Ik volg die redenering eerlijk gezegd niet helemaal...
Op 15 weken is het kitten ook gewoon oud genoeg om van de melk af te komen en op water over te gaan.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 15:52

Het is kattenmelk, speciaal, dus niet de melk die wij drinken.
Maar ja de dierenarts zei dat we echt geen water bij de melk mochten doen want dan gaat ze aan de diarre..
want mijn moeder had al op internet gelezen dat je dan de melk kon verdunnen met water en zo kan laten ''wennen''

maar ze is echt eigenwijs en héél kieskeurig...we hebben echt nognooit zo'n kat gehad.. :')

brokjes met lauw water doen we indd, voor de geur, maar tot nu toe werkt het niet...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:55

Als die melk niet aangelengd mag worden met water en je wil dat ook niet uitproberen, dan wordt het cold-turkey lijkt me. Dan gewoon over op water... Of wil je deze kat dan maar gewoon op speciale melk houden?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 16:04

we willen het best uitproberen...alleen de dierenarts raad het af...
en nee ze moet leren niet zo verwend te doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:11

Of een andere dierenarts zoeken? Alleen melk is echt niet goed voor de kat.. zelfs alleen kattenmelk niet. Dit klinkt echt als een gevalletje hier kan ik veel geld aan verdienen.

KVV is een optie, maar dan moeten ze het maar net lusten: natvoer vonden de onze heerlijk, KVV ging er echt niet in.

Gewoon alleen brokken neerzetten, en water. Beste mogelijkheid: ze gaan vanzelf eten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:12

Van water door de kattenmelk gaan ze echt niet aan de diarree enige nadeel is dat je minder melk nodig hebt :D

Hier had een kat echt een probleem als ze dat niet willen eten. Dan maar op de hardere manier. Voor hun eigen best wil ook met het oog op tandproblemen. :j

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:13

Dierenarts die zegt dat je kat zielig is..... ik had toen al een andere DA gekozen.

Gewoon die kattenmelk verdunnen. Ik geloof echt niet dat ze dan opeens diarree krijgen, want dan zou je kat echt diarree moeten krijgen als hij water dronk.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:16

Als wij in de opvang flessendieren (en dan bedoel ik hazen en konijnen maar soms ook kittens) moeten wennen van drinken uit de fles naar drinken uit een bakje, dan geven we ze ook eerst melk in dat bakje en als ze oud genoeg zijn, voldoende normaal voedsel bij eten en op normale voedings toestand izjn, dan wordt per dag die melk inderdaad ook een beetje meer verdund tot het gewoon water is en ze dat gewoon drinken.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 16:19

Mm oké dan zouden we dus best de melk kunnen gaan verdunnen. raar de de DA dan zo doet.

Ik vond het ook wel raar, want als je je kat dan eerst melk geeft en hij gaat daarna water drinken heb je ook hetzelfde effect!?

Bedankt voor de tips :)

we gaan dan maar gewoon door met voeren en werken naar de brokken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:20

Ik zou echt heeeeel weinig natvoer nog geven. Hooguit een theelepeltje, natvoer bevat namelijk grotendeels vocht: en dat wil je juist uit het water gaan laten halen. Vol zitten ze wel met de melk.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:21

ja zou inderdaad het water gewoon verdunnen hoor.
week de brokjes inderdaad even met wat lauw warm water zo wordt de geur sterker en zijn katten meestal sneller geneigd te gaan eten.
Verder geef even geen zachtvoer of extratjes meer tot ze helemaal goed der brokjes eet.
op mijn laatste stage adres zeiden ze eten brokken is het bruin brood dat ze nodig hebben en zachtvoer enzovoorts is gebak.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 16:22

ja natvoer is ook niet echt goed om gewoon altijd te geven als ''gewoon voer'' want daar zitten ook niet genoeg voedingsstoffen in toch? of in iedergeval; ze zit er snel van vol en heeft snel weer honger!?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 16:22

dancertje schreef:
ja zou inderdaad het water gewoon verdunnen hoor.
week de brokjes inderdaad even met wat lauw warm water zo wordt de geur sterker en zijn katten meestal sneller geneigd te gaan eten.
Verder geef even geen zachtvoer of extratjes meer tot ze helemaal goed der brokjes eet.
op mijn laatste stage adres zeiden ze eten brokken is het bruin brood dat ze nodig hebben en zachtvoer enzovoorts is gebak.

Ja...zo krijgen de andere katten het dus ook bij ons hoe jij het als laatste zegt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:23

Natvoer is net McDonalds.. ontzettend lekker maar je hebt er geen reet aan :D