verhuizen met probleemhond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

odilia

verhuizen met probleemhond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 21:51

ik ben al lange tijd te dubben wat ik moet doen met mijn labrador.

Ik woon momenteel in Hongarije op een boerderij met 4 grote honden maar over een maand verhuizen we terug naar Nederland en komen we in een rijtjeshuis met kleine tuin, een hele verandering dus. Maar het is een klein dorp en het bos is 2 blokken verderop dus het is niet zo dat we in de grote stad terecht komen.

Nu is dat zoiezo al erg krap met 4 honden. We hebben al besloten om de oudste voor de tijd in te laten slapen. Dit omdat ze 12 is, kanker heeft en nu al lichamelijk echt achteruit gaat. Dit zal teveel verandering voor haar zijn.

Maar ik heb ook een 6 jarige labrador die zowel lichamelijk als geestelijk nogal een probleemhond is.
Hij komt uit de broodfok en is tot zijn 2de in een kennel gehouden en totaal geen opvoeding gehad. Toen ik hem op zijn 2de kreeg was hij een ongeleid hyperactief projectiel waarmee ik om de haverklap bij de dierenarts zat.

Ondertussen is hij geestelijk vele male rustiger geworden, ik heb 3 maanden met hem in Ned. gezeten en kwam erachter dat hij heel bezitterig was (dus iedereen en alles uit mijn buurt wou hebben, dus over beschermen) en ronduit agressief tegen alle honden die hij tegenkwam, aan de lijn en los. Ook was hij hyperactief en dus constant een skippybal onder stress.
Ik ben aan de hand van deze problemen aan de slag gegaan bij een gedragsdeskundige waardoor ik leerde hoe ik ermee om moest gaan waardoor ik het onder controle kon krijgen. ( zelfverzekerd zijn, duidelijke grenzen stellen en de hond afleiden voordat hij de andere hond ziet)
Alleen met hem is het geen probleem maar als ik met meerdere honden loop is het een stuk moeilijker om de bewuste hond af te lijden. Als er meerdere honden honden bij zijn versterkt zijn verdedigings gedrag ook erg, en zie maar een 3 keer 30 kilo te houden als je zelf 60 weegt...
Hij blijft behoorlijk hyper en kan dat hier op een groot erf het aardig kwijt en ik loop 2 keer per dag met ze waarbij hij los loopt, in Ned. kan hij niet los aangezien hij verkeerd kan reageren op andere honden. Dus dat hypere word een stuk moeilijker om onder controle te houden.

Lichamelijk mankeert er ook van alles aan hem, al vele bezoeken aan de dierenartsen gehad en aardig wat operaties. Het grootste is wel dat zijn knie in een verkeerde stand stond en deze met platen weer op de goede positie vast gezet is en sinds een jaar ED. Hier een endoscopie gehad waarbij het hele gewricht schoongemaakt is, 10 dagen daarna werden de 2 hechtingen verwijdert en een klein aantal uren lag hij de schreeuwen en te trillen van de pijn. Bleek dat hij een zware infectie te hebben wat ook in het gewricht zat. Dus nog een keer schoongemaakt en in totaal een maand aan de antibiotica.
Daarna is hij altijd wat blijven hinken met die poot, in combinatie met pijn medicatie (vergelijkbaar met Metacam) en glucosamine is dit nu onder controle. Behalve als hij even flink tekeer gaat dan heeft hij na de tijd pijn.
Maar o wee als het regent of als hij een dagje niet kan zwemmen of de broodnodige beweging krijgt, dan staat hij amper op zijn poot.

En ja, de werkelijkheid is dat het in Ned. veel regent, hij daar niet elke dag kan zwemmen en ik ivm werken hem niet altijd genoeg beweging kan geven aangezien ik dus eigenlijk hem apart moet uitlaten gezien zijn agressie naar andere honden toe.

Mijn opties zijn: hem meenemen en maar proberen of het lukt of hem nu hier te laten inslapen.
Hier iemand anders vinden die hem hier in Hongarije wil overnemen is geen optie, iemand vinden die überhaupt goed is voor zijn dieren en hem op wil nemen zou al een wonder zijn en laat staan met zij problemen en medische kosten.

Wat vinden jullie?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:11

mijn mening is dat ik als vreemde je niet aan kan raden wat te doen. Jij kent die hond het beste en jou eigen situatie en eigen kunnen. Enigste wat ik kan bedenken is het feit dat dit geen hond is die je makkelijk kan herplaatsen en dus blijven voor mij dezelfde opties open die je zelf al aan geeft want in NL een nieuw thuis zoeken zal ook niet zomaar gaan daar is hij namelijk zo te lezen te 'moeilijk' voor. Wat weer niet wil zeggen dat het ook onmogelijk is natuurlijk om een nieuw thuis te vinden je moet maar net 1 iemand hebben die het aan kan en durft.