Onverklaarbare jeuk hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Onverklaarbare jeuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:57

Thuis hebben wij een westie (gecastreerde reu) van 13 jaar.
Sinds een maand of 2/3 heeft hij onverklaarbare erge jeuk over zijn hele lichaam, maar voornamelijk op zijn rug/lendenen en in zijn liezen. Wij zijn ten einde raad dus ik dacht misschien dat jullie het beeld herkennen en weten waar het vandaan komt.
Ik ben zelf dierenartsassistente en heb alles wat ik kon bedenken al geprobeerd.
Ik heb hem 2 keer ontvlooit met advantix (met een tussentijd van 4 weken), het huis stofzuigen we meerdere keren per week goed en ik heb geen vlooien en/of vlooienpoepjes gezien.
Ik heb hem 2 maanden geleden ontwormt met milbemax.
Ik heb ook zijn anaalklieren al uitgeknepen, de rechterkant was een beetje vol maar niet extreem en de jeuk werd daarna niet minder.
Ook heb ik 'm al een keer meegenomen naar de dierenarts waar ik werk, die heeft 'm onderzocht. Hij had door het krabben een kleine ontsteking in 1 lies, hier heeft hij ab voor gekregen, die ontsteking is nu al een week of 4 weg. Hij heeft toen ook een prikje vetacortyl gekregen tegen de jeuk, dit heeft wel een beetje geholpen.
Hij heeft geen kale plekken of korstjes o.i.d. (alleen in 1 lies een beetje maar dat zijn oude korstjes). Wel heeft hij door ouderdom een aantal tumortjes/wratjes verspreid over zijn lichaam zitten maar die zitten niet specifiek op de plekken waar hij jeuk heeft.
In februari zijn we overgestapt op ander voer, hij krijgt nu mature adult small dog van royal canin. Hiervoor kreeg hij sensitivity controll van royal canin omdat ons andere hondje (die begin februari is overleden) allergisch was. Hij is zelf voor zover we weten (hij heeft de eerste jaren van zijn leven ook gewoon voer gehad zelf niet allergisch voor voer. Hij eet beter dan ooit (hij is altijd een beetje een slechte eter geweest en nu eet hij wel bijna elke dag zijn bakje leeg) en zijn ontlasting ziet er goed uit.
Ik borstel hem 1 à 2 keer in de week en hij wordt 2 keer per jaar geplukt. Hij heeft nog nooit eerder zo last gehad van jeuk.
Verder is hij zijn hele leven altijd al een beetje zenuwachtig wat waarschijnlijk in zijn karakter zit. Nu hij ouder wordt, word dat langzaam een beetje minder.
De dierenarts weet zelf ook niet meer wat het kan zijn het enige wat hij nog kan doen is eventueel een bloedonderzoek doen op eventuele allergieën maar dat zien mijn ouders niet meer zitten met hem.
Als enige alternatief kon de dierenarts 1 keer in de zoveel weken een prikje vetacortyl ophalen verzinnen, hier denken wij serieus over na want we vinden het gewoon zielig dat hij zo'n jeuk heeft maar het liefst willen we het bij de oorzaak aanpakken. Altijd aan de corticosteroïden is ook niet goed voor hem dus als we het anders op kunnen lossen doen we dat graag.

Iemand die dit herkend en tips kan geven? Wij weten het niet meer ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:00

Heb je hem ontvlooit met Advantix voor of nadat de jeuk begon?
Onze hond (jack russell) kan daar namelijk helemaal niet tegen, en krijgt gigantische jeuk van Advantix.

(eerder altijd Frontline, geen problemen, maar op DA advies overgestapt omdat Advantix beter zou helpen, maar na 2x enorme jeuk als resultaat zijn we daar weer mee gestopt)

feliciaa

Re: Onverklaarbare jeuk hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 20:01

Nadat de jeuk begon, hij is ook al eerder ontvlooit met advantix en we hebben daar nog nooit een reactie op gehad.

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:32

Kan die geen allergie hebben opgebouwd, dus toch hypo allergeen voer proberen of een allergie test. De jeuknplekken die je aangeeft zijn wel typische allergie plekken

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:34

Je hebt ook een allergie test met 20 meest voorkomende allergieën dus huisstofmijt, ect. Die prikken ze gewoon in de huid, half uurtje gaan wandelen en je weet waar hij wel en niet op reageert. Is ook minder duur dan een bloedonderzoek

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:36

Als het na de voerwisseling is gekomen, terug zetten op sensitivity control of nog beter op de hypoallergenic zetten en na 6-8 weken evalueren...
Laatst bijgewerkt door ukkiepuk op 03-09-12 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:36

anneeep schreef:
Kan die geen allergie hebben opgebouwd, dus toch hypo allergeen voer proberen of een allergie test. De jeuknplekken die je aangeeft zijn wel typische allergie plekken

Zeker bij een westie. Die staat volgens mij nummer 1 als huidallergie hond :\

Ik zou als eerste eens hypoallergeen dieet gaan proberen. Vind het ook wat vreemd dat je eigen dierenarts daar niet mee gekomen is.
Overigens heeft een allergietest geen zin als hij cortico gespoten heeft gekregen.
6 tot 8 weken op hypo voer of zelf vers koken met iets wat hij niet eerder gehad heeft.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 22:04

We hebben het daar wel over gehad, maar gezien het feit dat hij pas meer dan 3 maanden na de voer overgang jeuk kreeg en hij daarvoor nooit allergisch is geweest denkt de dierenarts dat de kans heel klein is. Ook weet ik hoe ons andere hondje, ook een westie reageerde op "gewoon" voer en daar lijkt dit absoluut niet op. Hij heeft echt alleen jeuk, geen kale plekjes, geen roodheid of andere verkleuring van de huid en ook absoluut geen darmklachten.
De corticos zijn al een paar weken uitgewerkt nu. Die allergietest op de 20 meest voorkomende allergieën kan ik nog wel even bespreken met de dierenarts.

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:53

Met die allergie test heb ik wel goede ervaringen! Bespreek het indd is met je DA Misschien i's het wel de beste oplossing.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:59

Het kan ook zeker 3 mnd. duren voor het lichaam na voerverandering de voerallergie vertoont,dus zou toch terug gaan op zijn oude voer proberen. Sterkte voor je hondje,kriebel is altijd naar.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 07:29

Nieren? Ook dan krijgen ze huidproblemen, liezen o.a. De eiwitten worden dan niet meer goed verteerd zeg maar. Zou eens even bloed en urine laten onderzoeken.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:02

Een voedingsallergie bouw je op en kan zich zeker nog na 3 maanden openbaren. Terug op het oude voer of hpoallergenic is de goedkoopste test.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:14

in 1 zin: vers vlees

http://www.youtube.com/watch?v=9eaFyna8tkg dit is een filmpje van tannetje koning
Tannetje Koning is dierenarts en heeft zich toegelegd op alternatieve geneeswijzen. Ze is afgestudeerd in 1994 in de reguliere dierengeneeskunde. Sinds die tijd heeft ze opleidingen gedaan op het gebied van homeopathie, acupunctuur, Bach bloesems, orthomoleculaire geneeskunde en westerse en Chinese kruiden.
Tannetje Koning heeft een praktijk met een natuurlijke winkel gevestigd in Otterlo. Voor meer informatie kun je een kijkje nemen op haar website: http://www.centrumoase.nl

Tannetje Koning schreef in 2006 het boek “Voer voor Carnivoren”

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:53

Ik persoonlijk zou wel een allergietest laten doen.
De eerste keer heb ik het bij de dierenarts laten doen, paar jaar later nog eens, maar toen niet bij de dierenarts: http://www.maasduyn.nl/ ( heb ik 2 weken geleden laten doen )
Kost 42,50 dus dat valt ook wel mee, weet je tenminste wel of er een allergie in het spel is.

Zo heeft mijn hond een allergie voor:
Mijten ( dit kwam er bij de dierenarts al uit )
Gevogelte
Granen
Suiker/zoetstoffen
Natuurlijk staat dit in het verslag veel uitgebreider, maar misschien toch eens zoiets proberen? Bij de dierenarts is het VEEL duurder, ik geloof dat ik 200euro kwijt was bij de dierenarts.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:51

essiesilly schreef:
in 1 zin: vers vlees

+1. Een eliminatiedieet op basis van vers vlees, waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar ook mij doen deze klachten sterk denken aan voedselallergie...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:05

Vooralsnog denk ik , mede gezien de leeftijd, dat de nieren het probleem zijn. Onze hond had ook problemen met de nieren en eiwit vertering, dit uitte zich o,a, in jeuk, jeuk en nog eens jeuk. Zijn liezen waren helemaal rood en al het haar weg gelikt en weg gebeten. Ook eerst een allergie test laten doen, voor zowat alles wat je maar kon bedenken was hij allergisch. Ammehoela. Bloed en urine laten onderzoeken vwb nieren en idd, functioneerden niet zoals het moest. Zoek het maar in de voeding en dan vwb soort eiwit (geen rood vlees) en de eiwitfractie. Heb toen een tijd lang zelf eten gemaakt, maar dat was aardig wat werk en met 4 jonge kids en een eigen bedrijf amper te doen. Heb 'm toen op de Holistique Blendz van Solid Gold (eiwitarm, biologisch voer) gezet en.... jeuk en uitslag verdwenen als sneeuw voor de zon. De hond is ondanks zijn nierproblemen (al vanaf 1 jaar) toch nog 13 geworden. Toen waren zijn nieren op en hebben we hem in laten slapen.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:08

Is er al een huidafkrabsel/huidmonster gedaan?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:12

Vers voeren is niet heilig en zeker niet voor elke hond geschikt!
Eerst via een goede dierenarts verder zoeken en pas dan kan je dit soort dingen gaan proberen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:09

is niet heilig maar kan wel in heel erg veel gevallen helpen, en altijd beter als brokken dus waarom zou je het pas op het allerlaatste moment proberen?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 04:48

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:25

essiesilly schreef:
is niet heilig maar kan wel in heel erg veel gevallen helpen, en altijd beter als brokken dus waarom zou je het pas op het allerlaatste moment proberen?

Daar ben ik het niet mee eens, maar dat is een andere discussie :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:35

want? mag via pb hoor maar of elke dag instant voeding met een vitamine pil en vaak veel ingredienten waar ze niks mee kunnen of gevarieerd eten met natuurlijke vitamines ... ik weet wel wat ik kies ;)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:53

De voedingsstoffen in kant-en-klare brokken hebben zoveel bewerkingen ondergaan vóór ze in de voerbak van je hond zitten, dat het lichaam dat op een gegeven moment niet meer kan compenseren.
Ik sluit me aan bij het advies om een compleet vers voer te geven, goed verkrijgbaar als diepvries bij de ruimer gesorteerde diervoederhandel, dus op basis van vers vlees, wat al is aangevuld met alle benodigde plantaardige aanvullingen (een hond is een omnivoor, geen carnivoor). Onze labrador is er oud mee geworden (stonk verschrikkelijk toen hij nog brok, Eukanuba, kreeg).

En nog een tip, weet niet of je westie wel eens zwemt? Door het zwemmen in te vuile sloten, met te weinig doorstroming, kunnen ze een staphylococceninfectie op de huid krijgen, lastig te bestrijden met reguliere middelen, maar met natuurlijke middelen goed op te lossen.