Sinds een maand of 2/3 heeft hij onverklaarbare erge jeuk over zijn hele lichaam, maar voornamelijk op zijn rug/lendenen en in zijn liezen. Wij zijn ten einde raad dus ik dacht misschien dat jullie het beeld herkennen en weten waar het vandaan komt.
Ik ben zelf dierenartsassistente en heb alles wat ik kon bedenken al geprobeerd.
Ik heb hem 2 keer ontvlooit met advantix (met een tussentijd van 4 weken), het huis stofzuigen we meerdere keren per week goed en ik heb geen vlooien en/of vlooienpoepjes gezien.
Ik heb hem 2 maanden geleden ontwormt met milbemax.
Ik heb ook zijn anaalklieren al uitgeknepen, de rechterkant was een beetje vol maar niet extreem en de jeuk werd daarna niet minder.
Ook heb ik 'm al een keer meegenomen naar de dierenarts waar ik werk, die heeft 'm onderzocht. Hij had door het krabben een kleine ontsteking in 1 lies, hier heeft hij ab voor gekregen, die ontsteking is nu al een week of 4 weg. Hij heeft toen ook een prikje vetacortyl gekregen tegen de jeuk, dit heeft wel een beetje geholpen.
Hij heeft geen kale plekken of korstjes o.i.d. (alleen in 1 lies een beetje maar dat zijn oude korstjes). Wel heeft hij door ouderdom een aantal tumortjes/wratjes verspreid over zijn lichaam zitten maar die zitten niet specifiek op de plekken waar hij jeuk heeft.
In februari zijn we overgestapt op ander voer, hij krijgt nu mature adult small dog van royal canin. Hiervoor kreeg hij sensitivity controll van royal canin omdat ons andere hondje (die begin februari is overleden) allergisch was. Hij is zelf voor zover we weten (hij heeft de eerste jaren van zijn leven ook gewoon voer gehad zelf niet allergisch voor voer. Hij eet beter dan ooit (hij is altijd een beetje een slechte eter geweest en nu eet hij wel bijna elke dag zijn bakje leeg) en zijn ontlasting ziet er goed uit.
Ik borstel hem 1 à 2 keer in de week en hij wordt 2 keer per jaar geplukt. Hij heeft nog nooit eerder zo last gehad van jeuk.
Verder is hij zijn hele leven altijd al een beetje zenuwachtig wat waarschijnlijk in zijn karakter zit. Nu hij ouder wordt, word dat langzaam een beetje minder.
De dierenarts weet zelf ook niet meer wat het kan zijn het enige wat hij nog kan doen is eventueel een bloedonderzoek doen op eventuele allergieën maar dat zien mijn ouders niet meer zitten met hem.
Als enige alternatief kon de dierenarts 1 keer in de zoveel weken een prikje vetacortyl ophalen verzinnen, hier denken wij serieus over na want we vinden het gewoon zielig dat hij zo'n jeuk heeft maar het liefst willen we het bij de oorzaak aanpakken. Altijd aan de corticosteroïden is ook niet goed voor hem dus als we het anders op kunnen lossen doen we dat graag.
Iemand die dit herkend en tips kan geven? Wij weten het niet meer