Poes verhuizen, Bach Bloesem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Poes verhuizen, Bach Bloesem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 13:07

Volgende week vrijdag gaan we verhuizen en gaat onze kat natuurlijk.
Daarbij komt er dan ook een nieus huisgenootje. De oude kat en de nieuweling houden we natuurlijk eerst apart en laten we langzaam aan elkaar wennen.

Nu is de oude kat (ze is 3 ;) ) snel wat gestresst en bangig.

Na heel veel gelezen te hebben op internet heb ik ook al het één en ander gelezen over Back Bloesem en ik moet zeggen dat dit goed klinkt.
Ik wil het allemaal wat makkelijker maken voor de kat, ze krijgt natuurlijk haar eigen plekje waar ze altijd op terug kan vallen en we zorgen dat het allemaal rustig en kalm gebeurd.
En we verhuizen op donderdag en zijn daarna zelf ook nog 3 volle dagen thuis en aangezien ze heel erg veel aan mij hangt zal dat ook beter zijn dan als ik direct weer aan het werk ben en ze dus hele dagen alleen zit.

Maar toch wil ik graag ervaringen van andere mensen die een kat verhuisd hebben en wel of niet gebruik hebben gemaakt van Bach Bloesem.
En welke remedie jullie me dan aanraden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Poes verhuizen, Bach Bloesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:31

Bach heb ik geen ervaring mee. Ik hoor er wel veel positieve dingen over! Maar ik kan je wel wat andere tips geven.
Ten eerste kan je het beste de kat eerst in 1 of 2 kamers houden, niet meteen het hele huis geven. Zo kan ze eerst aan een kleinere ruimte wennen, dat voelt sneller veilig. Van daaruit kan je haar steeds meer ruimte geven, maar doe dat pas als de nieuwe kamer voor haar veilig is. Laat het tempo van haar afhangen. Sommige katten zijn binnen enkele dagen aan een nieuw huis gewend en sommigen hebben een week per kamer nodig.
Ten tweede, neem veel dingen met haar geur mee. Dekentjes, mandjes etc dus niet uitwassen maar lekker 'vies' meenemen. Eigen geur stelt ook gerust namelijk. Zorg dat ze meteen lekkere plekjes heeft om weg te kruipen en ook om hogerop te zitten. Als ze wegkruipt, lekker laten gaan. Veel mensen zijn geneigd om de kat overal onder vandaan te trekken maar op hun eigen tempo wennen ze veeeeel sneller. Gewoon normaal je dagelijkse dingen doen en niet TE veel op de kat focussen.
Als derde en laatste tip kan ik je Feliway aanraden. Dat is een stekker die je in het stopcontact steekt en daar komen feromonen bij vrij die geruststellend werken. Het werkt niet bij elke kat, maar ik heb er zelf goede ervaringen mee. Baat het niet, dan schaadt het niet! (datis ook bij bach zo trouwens, en het is ook prima te combineren met elkaar)

Ik heb vorig jaar een kat met extreme angst succesvol kunnen verhuizen dus het kan heel goed! Succes ermee en vooral veel plezier in het nieuwe huis!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:51

Hier onlangs een 16,5 jr poes verhuisd, die van te voren maar 1 huissie kende :j Zag er dus door alle verhalen over katten en verhuizen erug tegenop :(:) En tja, tijdens de half uur durende autorit na neje stekkie heb ik wat traantjes gelaten vanwege het klagende gemiaauw ed |( Wat een klaagzang en een ramp voor mij (wat doe ik haar aan? balbalblabla :o ).

Afijn, bij "thuis" komst los gelaten in "haar"kamertje met bedoeling haar daar (zoals aanbevolen wordt) aantal dagen te laten wennen maar madam was het er niet mee eens :n
Gevolg: liep na half uur onstpannen te onderzoeken wat "het" nu was, kwam regelmatig ff checken waar ik was en dat was het :Y)
En lag 's avonds gewoon tevreden bij mij op bank en later op bed :D

Niets gebruikt maar gewoon rustig aan haar tempo laten bepalen...
Werkte hier mirakels *\o/*

(ter info: tante is echt erg eenkennig, houdt niet van veranderingen ed)

Iig veel succes en plezier in je neje stekkie *\o/*

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 14:30

Zo is onze kat ook Evelienepien :j Die hangt dus heel erg aan mij en ik vermoed dus als ik haar opgesloten in een kamer laat, ze enorm gaat lopen klagen en krabben aan de deuren.
Als ik weg ben zit ze wel altijd op haar eigen plekje.
Begin van volgende week krijgt ze een schone hoes om haar kussen in haar mandje, want dan kan ik degene waar ze nu op ligt aan de kitten geven als die bij ons komt. Zodat hij haar geur krijgt via die mand.

Gelukkig hoeft maar 2minuten in de auto en wil ik haar echt op het laatste moment pas meenemen. Dus als alles daar al staat. We hebben verder niet echt nieuwe meubels, geen nieuwe bank e.d. dus dat levert denk ik niet zo veel problemen op.

Wij hebben er in overleg met de dierenarts en het asiel voor gekozen om de nieuwe kitten ook pas te introdureren in het nieuwe huis. Ze mag dan nog niet naar buiten en we hebben daardoor alle tijd om ze aan elkaar te laten wennen. Het levert idd een stresspuntje er bij op. Maar ik denk dat het beter is om het zo te doen, dan haar nu de stress van een nieuwe huisgenoot (die trouwens heerlijk op vakantie is op de veluwe :') ) aan te doen en dan volgende week als ze misschien net weer wat rustiger is ook nog eens te verhuizen. Als kitten paste ze zich heel snel aan aan haar nieuwe huis trouwens. Maar ze is een stresskipje en ontzettend eenkennig, dus ik wil het wel zo voorzichtig mogelijk aanpakken.
In het nieuwe huis hebben we trouwens ook meer ruimte om de introductie goed te laten verlopen en de katten ook gescheiden te laten slapen e.d., zodat ze elk hun eigen plekje hebben. Dat hebben we in het oude huis niet.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:57

TS: grappig dat je dat meldt van de jouwes als kitten :j
Want dat deed Eef destijds dus ook :D Annabell (was wild geboren) moest echt die dagen verblijven in 1 kamer in het begin. Die "sloop"dus echt heel het huis door (terwijl dat eigenlijk meer een hond was). Na half jaar kwam Eef erbij. Wilde die dus ook "opsluiten" maar na uur roesjte ze al door de deurkier (wilde dus zelf na binnen om te kijken hoe het ging :Y) )en liep in huis zo vanne: oooh, dus hier hebben we een kamer :)* Aha, hier dus ook :)* en datte is de trap :)* en wat als ik die afga :wow:
Alsof je er al jaaaaren woonde :roll:

Slim om het zo aan te pakken met je kitten. En gelukkig hoef je maar 2 minuten :D ;)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 15:11

ja die kwam binnen, mand ging open, liep eens door het huis, gaapte een keer, sprong op de bank en is gaan slapen :')
Pas later is ze veel meer gaan stressen. Vooral als mijn vriend thuis is trouwens. Ze heeft een hekel aan vreemde mensen en mensen die veel lawaai maken en laat mijn vriend nou altijd best hard praten en veel lawaai maken, dus als hij thuis is en hij is druk dan is de kat alweer gevlogen :+ Ze raakt er gewoon gestresst van........
Hij mag zich daarom ook niet met haar bemoeien als we verhuizen en ook nie tmet de introductie van de kitten. Daar is hij veel te druk voor in zijn doen en laten en dat zou er voor kunnen zorgen dat Beau (oudere kat dus) veel meer gestresst raakt. Dat zou ik dus jammer vinden want die extra stress is niet nodig.

Ik ga nu even het asiel bellen om de plaatsing van de kitten rond te maken. Die is nu dus met mijn ouders mee op vakantie en komt dan ook volgende week vrijdag naar het nieuwe huis.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 15:13

Oh trouwens Beau was een boerderij kat dus ook niet heel mak en verstoten door de moeder (broertjes en zusje ook). Maar ze voelde zich desondanks heel erg snel thuis en had geen kamer o.i.d. nodig :n

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:35

Hoe is het gegaan met verhuizing en gaat het nu :D ?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 07:53

Verhuizen is goed gegaan :j
Ze is 1 dag gestresst geweest en dan eigenlijk alleen overdag. Toen is de kitten er bij gekomen en dat is natuurlijk wel iets anders. Ze blaast en gromt en de kitten mag niet te dichtbij komen :+ Maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt :j

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 14:43

Ik weet niet of ik hier een nieuw topic voor moet openen, dus ik doe het eerst maar even zo.
Als ik wel een nieuw topic moet openen dan hoor ik dat graag.

Poes woont nu een dikke twee weken in het nieuwe huis en dat gaat best heel goed, ze vraagt er niet om naar buiten te gaan. Ook met de kitten gaat het beter, ze beginnen elkaar wat uit te dagen en spelen af en toe met elkaar. De kitten mag de poes nog niet aanraken want dan wordt ze bang (kitten is ook nogal onbesuisd en wild). Soms is het nog blazen en grommen en heel af en toe wordt er een corrigerende tik uitgedeeld als de poes zat van hem is (lees met haar staart spelen, te veel aandacht van mij vragen als zij dat wil) Maar over het algemeen gaat het dus echt wel goed :j
Maar ja wanneer kan ik de poes nu naar buiten doen? Ze is gechipt en heeft een kokertje met nieuwe adres e.d. Maar ik heb het idee dat ze niet naar buiten durft :n Nu dacht ik haar aan het tuigje uit te laten in de tuin, maar ze is door het vele binnenzitten een beetje gegroeid en past het tuigje niet meer zo goed :+
ergens wil ik haar wel naar buiten doen, maar ik ben bang dat ze toch niet weer komt. Mede door de vreemde omgeving en mede omdat er dus een kitten thuis zit waar ze nog niet zo veel van moet hebben.
Hoe pak ik dit nu aan? Of moet ik gewoon wachten tot ze er zelf om vraagt om naar buiten te gaan?
De kitten blijft zolang binnen tot hij geholpen is trouwens, maar die kent hetbuiten ook nog niet dus het kan best zijn dat die pas komend voorjaar naar buiten gaat :j

Iemand tips?