Oudere kat maakt meer geluid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Oudere kat maakt meer geluid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 19:13

Ehh, ja... hoe ga ik dit uitleggen zonder dat ik haar meteen dodelijk beledig :=

Het is namelijk zo: mijn poezel wordt deze maand 11 jaar en nu valt het me de laatste tijd op dat ze meer geluid gaat maken := Dus harder snurken, dat soort dingen. Wanneer ze zich wast gaat dat ook met meer geluid (dat geluidje waaraan je kunt horen dat ze speeksel aanmaakt is harder) en het lijkt er eigenlijk gewoon op dat ze niet doorheeft, of dat het 'r niet kan schelen, dat ze meer van dat soort geluiden maakt. Aan haar gehoor mankeert niks, aan haar gezondheid ook niet op een gevoelige maag na.

Is het normaal dat oudere katten meer ehh... ongewenste geluiden maken? Ik heb nog nooit eerder een middelbare poezel van zo dichtbij meegemaakt en ik wil graag weten of het bijvoorbeeld de komende jaren steeds harder gaat worden?

Dana01

Re: Oudere kat maakt meer geluid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:15

dat was me van mijn oudere dame ook al opgevallen, snurken als een grote kerel, soppen of haar leven er vanaf hangt en helaas, ze praat ook de hele dag door en als ik haar negeer gaat dat ook steeds harder :oo

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:15

Wat apart, ik heb hier nog nooit van gehoord!

Wij hebben twee 'katers' van 16 jaar, zijn broertjes. De ene miauwt (zeurt) zijn hele leven al, de hele dag door. De ander miauwde vroeger alleen als hij ons kwijt was, maar nu ook als hij aandacht wilt :+ . Verder maken ze bizar weinig geluid. :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 19:18

Hmm, wisselende reacties dus :+ Ze is niet vocaler geworden, dus ze mauwt niet meer dan eerst.

Het is een cyper met rood en wit, dus een lapjespoes met cypers als basis, wie weet dat dat nog uitmaakt? Maar misschien is dat ook wel alleen maar mijn vooroordeel, cypersen vind ik vaak zo lief-maar-dommig en dat is zij ook. De enige andere kat waarvan ik weet dat 'ie ook zo ging kwijlen was ook een cyper.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:22

Het hoeft niets ernstigs te zijn, maar hou het wel goed in de gaten. Het komt bij oudere katten wel vaker voor dat er 'iets' aan het groeien is in de keel of neusholte.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 19:28

Ik ga er niet van uit dat het iets ernstigs is, ik vermoed eigenlijk gewoon dat oudere katten, net als oude mensen, meer geluid maken.

Naar "iets ernstigs" leven doe ik niet aan, dan maak je jezelf gek. Bij mijn andere kat is vorig jaar een kwaadaardige tumor verwijderd, hij was toen 5. Ik heb mijzelf afgeleerd om steeds over ernstige dingen in te zitten, dat kan altijd nog als er echt wat is. Al die keren dat ik dacht dat er wat was en in paniek met 'm naar de dierenarts snelde om dan te horen dat ik me voor niets zorgen had gemaakt.... pff, veel te veel stress. Doen we dus maar niet meer.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:42

Niet iedere oude kat gaat meer geluid maken, het is in ieder geval niet de normale gang van zaken. Tenzij een kat doof aan het worden is.

Je hoeft ook niet meteen te panieken of naar een dierenarts, maar ik wees erop dat je het hoe dan ook in de gaten moet houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 19:46

Vooralsnog enkel doofheid uit Oost-Indië :7

Als ze slecht gaat eten of schraperig gaat ademhalen of als haar gedrag verandert en ik reden heb om te denken dat ze onder een apparaat moet (echo of röntgengedoe enz) gaat ze mee naar de kliniek.

Ook zoiets trouwens, eten. Gaat ook met steeds meer geluid.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:57

Oh kwijlen doen ze trouwens wel, hele draden! Als je ze lekker genoeg kriebelt druppelt het er gewoon uit, maar dat maakt geen geluid?!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 20:00

Dat is hier ook, alleen slikt ze 't in. Af en toe vind ik wel een plekje met kwijl waar ze heeft geslapen...

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:02

Ik zit regelmatig helemaal onder het kwijl _O-

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:26

hier dus ook een cyper :j en kwijlen doet ze ok, maar dat doet ze altijd al :=