Trainer die honden traint met paarden om te gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Trainer die honden traint met paarden om te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 15:50

Hallo,

als echte recreatieruiter vraag ik me wel eens af, hebben hondeneigenaren wel enig idee hoe gevaarlijk het is om hun hond zonder correctie op een paard af te laten stuiven of erger, achterlangs laten rennen, springen en in de staart bijten?

Ik heb tijdenlang paarden gereden die hier niet zo'n groot probleem mee hebben, maar vandaag de dag rijd ik een merrie die nog wel eens een flinke hengst naar achter wil geven als een hond zo brutaal is.

Ik vraag me nu dus af, zijn er eigenlijk professionele hondentrainers die honden trainen om op de juiste manier met paarden om te gaan, de baasjes inlichten en ruiters kan uitleggen hoe ze het beste kunnen reageren als ze belaagd worden door een hond?

Ik zou graag (web)adressen ontvangen van mensen die een dergelijke (professionele) training aanbieden.

Verder vraag ik me ook af of, onder hondeneigenaren er ook animo is voor een dergelijke training van hun honden?
Laatst bijgewerkt door Xyris op 02-09-12 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:51

ED --> BB

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:52

Honden zijn roofdieren en paarden prooidieren. ik vind het sowieso onverantwoordelijk om honden en paarden bij elkaar te laten.
Je kunt honden misschien wel wat trainen, maar het paard zou een hond maar trappen....

Hier ook een paard dat gericht naar honden trapt. Je hond moet je bij je houden. Luistert het niet, dan gewoon niet los laten lopen.

A_man

Re: Hondentrainer die honden traint met paarden om te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:57

ik nam wel eens mn 2 kleine hondjes mee, luisteren goed.. tot ik mn fjordje van de weide af wou halen zetten hun in de blijf modus maar 1 van de 2 bedacht dat ik te ver was dus liep heel voorzichtig naar mij toe, ik had mn paardje al vast ( zij zou nooit wat doen!! echt nooit ) maar der land genootje rende op mn hondje af oren naar achter en wou hem trappen met zn voorbenen, waardoor ik mn fjord losliet ( die bleef staan alsof er niets aan de hand was ) ik rende direct naar mn hond en dus ook andere paard en een luide HEEEE!! schrikte het paard af waardoor het paard rondjes om mn hond ging rennen. mn hond verstijfde en heb ik gecorrigeerd omdat die niet op zn plek bleef.

zo wat zat mn hart in mn keel! nooit meer wil ik zoiets meemaken..

dinsdag rende mn andere hondje speels de weide in met 12paarden waaronder ook jongere dieren, ik direct een luide HIER! godzij dank kwam ze en de paarden bleven netjes eten en deden niets.

helaas heb ik afgelopen donderdag mn liefste merrie in laten slapen dus zullen niet zo vaak meer meegaan naar de paarden, maar ik weet wel heb liever grote honden tussen de paarden als 2 chihuahua`s die zijn zo klein als haasjes haha!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 16:00

Ben ik het volkomen mee eens, ik heb zelf ook jaren honden getraind en zie snel wat de struikelblokken zijn bij mensen die hun honden niet goed onder controle hebben. Ik denk echter wel dat er vraag zal zijn naar training van honden met oog op paarden, door ze respect aan te leren voor het paard en onder geen enkele voorwaarde achter het paard te komen. Vaak slaan zelfs de best getrainde honden door bij het zien van een galopperend paard.

Vandaar dus dat ik me af vraag of er een dergelijke training beschikbaar is of dat er vanuit zowel ruiter als hondeneigenaar opzicht interesse is in dergelijke trainingen.

Xyris

Re: Hondentrainer die honden traint met paarden om te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 16:04

@A-man, wat een vervelend nieuws :( Sterkte met je verlies...

Chihuahuas denken nou eenmaal dat ze grote honden zijn :p Dat brengt zo zijn eigen problemen met zich mee. Gelukkig maar dat het toch goed is afgelopen! Fijn om te zien dat er ook eigenaren zijn die, zelfs als er wat fout gaat, toch nog juist handelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:07

Tja, mijn puppie is met paarden opgegroeid, die kan heel goed met paarden.

Maar of er zo een training is: ik geloof van niet, ik weet het niet zeker hoor. Maar ik weet niet zeker of de hondenwereld wel doorheeft dat er er zoiets bestaat als een paard, en of ze bedacht hebben dat het wel praktisch is als een hond daarmee kan omgaan.

Anderzijds heb ik altijd gewoon de paarden met honden die met paarden konden kennis laten maken, en daar leerden ze veel van, en waren dan niet bang (en gaan dus niet op de loop) en jonge honden kennis laten maken met paarden die allang honden kenden, en al het gekke gedrag dat honden kunnen vertonen ook, en de jonge honden leren zo dat een paard een dier is om vriendjes mee te worden, en geen dier om op te jegen, en met beiden heb ik nooit echt problemen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:21

Hier gaan de honden (2 border collies) ook gewoon mee naar de paarden en lopen los in de wei. Zijn ze van jongs af aan gewend en de paarden zijn honden proof. We hebben sinds kort wel een jonge mini merrie die het geweldig vind om het de honden te spelen. Er wordt niet met de beentjes gewapperd maar drijfspelletjes (2 kanten op) zijn favoriet. Onlangs werd één van de honden wat te druk bij een oude ruin en die heeft wel een tik gehad. Jammer dan, leert hij vanzelf wel dat hij rustig aan moet doen.

Ze gaan ook mee op buitenrit en lopen los aan de voet naast mijn pony. Ze staan wel zeer goed onder appel, anders zou ik het niet aandurven.

Mijn vorige pony heeft regelmatig een los lopende hond een mep verkocht als die het nodig vond in de staart te hangen. Ik zit daar helemaal niet mee. Als ik loslopende honden tegen kom dan ga ik altijd stilstaan en wacht tot de hond in kwestie is aangelijnd. Doet de eigenaar dat niet dan eigen risico.

Loslopende honden die duidelijk niet onder appel staan en op mij af komen daar ga ik in volle vaart op af. Ik laat me niet opdrijven of 'bedreigen'. 99% van de honden taait echt wel af als zoiets groots als een paard recht op ze af komt.

Wilawander

Re: Trainer die honden traint met paarden om te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:29

Train met honden en hebben ook paarden. Hier leren de honden dat de paarden taboe zijn voor ze. Een paard blijft ten allertijde een vluchtdier en een hond een jager. Gebeuren zo vaak ongelukken mee.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:51

Mijn hond gaat ook al vanaf pup af aan mee naar stal, maar ik laat haar NOOIT los bij de paarden. Ze blijft aan de lijn, en als ik met mijn paard bezig ben, vertoeft ze lekker in zijn box.
De honden van stal lopen wel gewoon los over het terrein en komen zelfs bij de paarden in de buurt (niet op het land) ik blijf het eng vinden. Ben als de dood dat mijn paard een keer uithaalt, ondanks dat hij er niet van onder de indruk lijkt. Ik stuur de honden dan ook altijd weg, als ik met mijn paard bezig ben.
Mijn droom is nog steeds om een keer een heerlijke buitenrit te maken met paard en hond, maar zolang mijn jonge hond(je) nog zo druk is en dus niet bij mij op het zadel kan, blijft het bij een droom haha

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:58

Is daar een 'speciale' trainer voor nodig? Hoort dat niet gewoon bij de opvoeding van je hond.
Dat hij bij je blijft en op je let, en dus niet als een malle gaat blijven en in de benen happen.
Dan kan je ook wel een speciale trainer gaan halen om je hond met katten, schapen, dierenartsen etc om te gaan, toch..? Dan lijkt me een 'gewone' trainer beter als je die toch nodig hebt.

Ik heb wel heeel vaak honden half in mijn paard zijn benen hangen. Ik draai me meestal om naar de hond en loop op ze af, drafje zo nodig. Zijn ze gelijk weg.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:08

mijn honden zijn opgegroeid tussen de paarden (aan huis) en ook lopen ze door de wei, als ik ga rijden liggen ze netjes aan de bakrand te wachten en als ik klaar ben mogen ze even naast me uitstappen. mijn teefje vind het zelfs heel erg leuk om mee te lopen als ze dat mag en dan kunnen we slangevoltes maken, voltes, stap draf galop enz :D
ook gaan ze mee op buitenrit en dan lopen ze netjes naast me.
dus niks jagen of drijven, gewoon netjes mee lopen :D
ook gaan de honden mee naar mijn werk (op een grote stal) en in totaal lopen er zo n 7 honden, meesten herders en dat gaat allemaal goed, nooit een jager :)
maargoed.. ik weet niet of er een speciale trainer voor is

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:11

Myn hond is niet met paarden opgegroeid, maar nu mn paard aan huis staat is dit wel een probleem. Hond wil al te graag blaffend achter paard aan waar paard het niet echt mee eens is. Zou mooi zyn als ik dit mn hond af kon leren maar ik ben bang dat t gewoon de aard van t beestje is!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:14

maar als je hond al druk word kan je m toch al corrigeren? :S zou niet zomaar zeggen dat het de aard is van het beestje... ik heb zelf 2 herders (beaucerons) en zoals ik zei op m n werk loopt een en al herder, die toch allemaal gefokt zijn om te drijven/hoeden maar geen die er achteraan jaagt hoor
en als je paard aan huis staat kan je genoeg oefenen neem ik aan ;) ik zou gek worden als m n hond elke dag achter m n paarden zou gaan :S

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:18

Ben ook wel benieuwd of er zo een training bestaat!

Mijn eigen hond moet niks van paarden hebben, slechte ervaring. Aangelijnd, door de wei rechtuit naar de bak gelopen, toen er een trekpaard aan kwam gestormd.. Maar ik denk wel, dat als hij los is in het bos en er komt een paard voorbij gewandeld dat hij een kijkje gaat nemen. Gelukkig zie ik ze meestal aankomen en lijn ik hem dus aan :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:49

Het zou al fijn wezen als ze op (puppy)cursus het ter spraken zouden brengen (geen idee of dit al gebeurd, ben echt nog nooit bij een cursus voor honden geweest) en hoe ze het beste kunnen handelen :)

Gisteren vloog er ook een hond achter m'n paard aan, m'n zusje was er bij en later bespraken we nog even hoeveel ongelukken er hadden kunnen gebeuren op dat moment, hond vloog de weg over (er zou maar net een auto aan komen...), fietspad op (idem met een fiets), naar paard in de berm toe (we kunnen allemaal verzinnen wat er dan kan gebeuren). Gelukkig was er geen gevaarlijke situatie, paard geeft immers niks om honden en auto en fietsers waren niet in de buurt. Maar eigenaar ging pas schreeuwen (ook zo'n handige actie, als je hond nog meer wilt opfokken moet je dat doen) toen hond al bij paard stond. Ik heb paard gelijk omgedraaid, mijn ervaring is dat honden altijd naar de achterbenen pakken en behoorlijk schrikken als ze ineens met een hoofd geconfronteerd worden. Heb gewacht tot eigenaar eindelijk de hond te pakken kreeg.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:53

Imo hoort het bij de basisopvoeding van de hond en dan niet speciaal gericht op paarden. Gewoon gehoorzaamheid en je hond onder appel houden.
En dat gebeurt heel vaak niet, mensen laten hun honden meestal maar gewoon lopen en doen geen moeite om de hond te laten luisteren.

Je kunt natuurlijk wel honden en paarden aan elkaar laten wennen. Ga met een hond bij het paard in de buurt lopen, natuurlijk een hond die niet op paarden reageert. Ze hoeven niet aan elkaar te snuffelen oid, als ze maar van elkaars bestaan weten.
Draai je paard om als er een hond achter je aan komt en jaag zo de hond weg, de meeste honden zijn zo dapper niet meer als ze oog in oog staan met een paard.
Mijn paard vindt het een leuke hobby om honden weg te jagen, de meeste hondenbazen kunnen dan meestal wel de hond terugroepen...