oorontsteking hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tribeworld

oorontsteking hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 13:59

mijn hondje heeft een oorontsteking aan beide oren nu heb ik druppels gekregen van de da die ze 1 keer per dag moet krijgen maar dit is letterlijk hel om te doen.
ze heeft pijn aan haar oren wat logisch is en daarbij ook nog heel eigenwijs dat ze het niet wil.
1 oor lukt na een hoop martelen maar het andere oor die het meest ontstoken is wil gewoon niet ze schreeuw het uit.
bij de da wil het ook bijna niet ze vecht zich er letterlijk uit gaat gericht bijten krabben noem maar op en bovenal ze jankt het uit.
daar moeten ze het met 2 man doen en hier thuis dus ook.
wat moet ik hier nu mee ze houdt er straks een trauma van over als ze het doosje al ziet verstopt ze zich al en als je haar vast pakt is het ook al raak dan doe je nog niks.
en dan erbij dat ik niet het idee heb dat het helpt aangezien ze nog steeds niet helemaal fit is eet wel gewoon drinken ook.
de da zegt dat dit puur puber gedrag is dat ze aan het kijken is hoe ver ze kan gaan en dat ze zich soms aanstelt dat laatste kan ze wel redelijk goed maar nu begint ze echt angst te krijgen en dat is het laatste wat ik wil.
het is een pup van bijna 8 maanden shih tzu verder heel lief luistert als de beste.

Sabini

Re: oorontsteking hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:08

Mag ik vragen hoe jullie haar precies vasthouden en op welk moment je de druppels in het oor doet?
Is ze dan rustig? Of spartelt ze de hele tijd? Hoeveel tijd nemen jullie voor het hondje? Geduld is heel belangrijk. Anders kan dit inderdaad omslaan in angstgedrag naar het vasthouden in het algemeen.
De druppels in het oor voelen als een verlichting bij oorontsteking. Dus het is heel belangrijk dat ze rustig en stil is wanneer jullie de druppels toepassen. Dan zou het gevoel van verlichting als een soort 'beloning' kunnen werken.
Het is belangrijk dat jullie dominant zijn over haar en dus niet toegeven aan haar eigenwijze gedrag. Denk niet 'och ze heeft zo'n pijn dus we laten haar met rust'. Nee, ze test jullie uit en is zelf niet bewust van het belang van deze druppels.
Een Shih Tzu pup van 8 maand (inderdaad in pubertijd, dus echt aan het kijken hoever ze kan gaan bij jullie) moet gemakkelijk zonder teveel kracht en gespartel, met geduld!, gehanteerd kunnen worden. Neem er de tijd voor.
Succes!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:12

Niet teveel gedoe van maken. Vasthouden, snel dat spul erin, andere kant. Koekie, braaf. Klaar.
Ze moet maar leren dat af en toe iets 'moet'.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 15:46

we nemen echt de tijd voor der en ook idd wat hierboven gezegt wordt zo snel mogelijk dat spul erin maar dat lukt gewoon niet ze blijft spartelen en we zijn echt niet lief voor der ook goed streng maar ze wil gewoon niet ze gilt het uit.
het begint met dat we haar gewoon pakken is er niks aan de hand tot ze de verpakking van de druppels ziet begint ze al vluchtgedrag te vertonen.
als je dan haar oortje vastpakt om de zalf erin te doen begint de ellende janken,piepen,bijten,gillen noem het maar op.
ondertussen houdt iemand haar vast zo goed mogelijk zonder haar pijn te doen dit gaat goed tot je maar bij de oortjes in de buurt komt dan begint het je houdt er gewoon niet zo wild wordt ze ze probeert zich met haar hele lijf eruit te vechten.
we zijn nu bijna iedere keer bijna 20 minuten bezig wat gewoon veelste lang is maar puur omdat ze het niet toelaat 1 oor wel na een beetje martelen maar die andere niet.
dat koekie ook al geprobeerd maar dan een stukje worst voor in de plaats eet ze op maar werkt voor geen meter ze reageert heel erg altijd op als je zegt dan krijg je zo wat lekkers(weet precies wat dat betekend) maar blijft doorvechten.
ben het er helemaal mee eens dat ze moet leren als iets moet ze moet niet zeuren vindt ik ik ben nog steeds de baas en verder is het ook echt geen probleem ze luistert perfect alleen met dit niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:26

ik ben hier heel makkelijk. Ik pak de hond, zet hem op tafel en als het nodig is in het begin even de riem om de bek doen en onderaan (nooit bovenaan!) de bek de riem kruisen en even goed strak trekken en dan boven in de nek vast houden. Daar zijn ze zo hun aandacht naar aan het leggen dat persoon twee even gauw spul in beide oren doet. Dan pas de oren masseren en riem eraf, beloning erin en gaan wandelen. Nu heb ik het over asielhonden en niet over een eigen hond daar is dit niet bij nodig in mijn geval.

Als pup leer je zindelijk worden, aan de riem lopen, commando's uitvoeren maar ook medische handelingen doen. Dus tip voor een volgende hond als je die van pup af aan hebt of op volwassen leeftijd leer de hond als er niets aan de hand is dat je dan overal aan kan komen. OP het moment dat er dan wel wat aan de hand is valt je het ook sneller op omdat je zelf al zeker wekelijks kijkt maar de hond is het dan ook gewend.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:31

20 minuten ermee bezig zijn is inderdaad veel te lang. zoals hierboven wordt gezegd, gewoon hond oppakken, in "de houdgreep" en de druppels geven. dan is het binnen 2 minuten gepiept. niet bij iedere piep of schreeuw van de hond aarzelen met druppels in de oren doen, maar doorzetten. even je gevoel voor de hond uitschakelen :) hoe langer je op deze manier bezig blijft, hoe erger het wordt, want eigenlijk wint jullie hond het steeds van jullie. 't is vervelend klusje, ik weet het, maar echt even doorzetten en geen medelijden kweken voor de hond op dat moment. succes!!
elke keer na het behandelen van de oren even met je hond gaan spelen, bijvoorbeeld met balletje. dat leidt af en is ze de druppels zo weer vergeten :)

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:39

Onze hond vind het ook echt verschrikkelijk, wij doen het net voordat we hem gaan uitlaten.
Riem om, naar buiten en voor de deur snel spul erin doen (even in de houdgreep) en lopen maar en hij gaat dan ook niet meer schudden of oren krabben omdat hij het vervelend vind voelen.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 17:39

doe ik ook echt niet in het vindt het wel zielig maar druk wel door maar echt serieus je houdt er echt niet me vader heeft haar in de houdgreep en ik moet dan de druppels erin doen.
we leggen haar nu op tafel neer omdat je er dan iets beter bij kan en hij houdt haar echt strak vast om maar zo te zeggen omdat de lieve manier niet werkt.
maar ze is zo paniekerig aan het doen dat constant het topje van de druppels eruit schiet krijg hem er niet helemaal in om maar zo te zeggen wat dus wel moet anders werkt het niet en omdat het van die kleine ingangen zijn die oren pffff wordt er echt moedeloos van.

''Als pup leer je zindelijk worden, aan de riem lopen, commando's uitvoeren maar ook medische handelingen doen. Dus tip voor een volgende hond als je die van pup af aan hebt of op volwassen leeftijd leer de hond als er niets aan de hand is dat je dan overal aan kan komen. OP het moment dat er dan wel wat aan de hand is valt je het ook sneller op omdat je zelf al zeker wekelijks kijkt maar de hond is het dan ook gewend''

dat weet ik en normaal mag dat dus ook ze gaat ook telkens voor puppycontrole naar de da toe en dat vindt ze ook helemaal best.
ze is toen ze 4 maanden was heel erg ziek geweest waardoor ze meerdere spuiten heeft gehad waar niet zulke fijne bij zaten sindsdien doet ze zo bij de da ook.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 17:41

morgen ga ik het weer proberen en proberen de tips te volgen die net gezegd zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:42

Pak een grote handdoek, wikkel die om de hond om haar rustig te houden en dan doortastend maar snel de druppels erin, ik las dat het zalf is, vraag bij een da om druppels dat werkt sneller en is veel prettiger voor je hond, de zalf erin wrijven doet pijn.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 18:06

ik had een eerst een spray maar dat kreeg je er niet goed ingespoten en nu een tube met een zachte dop dit was beter voor der zei de da makkelijker in te brengen:-s

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:55

er zijn ook middelen te verkrijgen die je niet helemaal in de gehoorgang moet doen misschien dat zo'n middel ook een optie is? Momenteel gebruik ik bij een hond een helemaal nieuw middel wat gelukkig ook nog eens heel goed werkt. Dat kan ik gewoon net in het oor doen en 'kruipt' zelf dieper. Helaas ben ik de naam kwijt. Als het masseren erg pijnlijk is dan zou ik de eerste paar dagen nog niet masseren misschien. Eerst de hond zelf de boel maar los laten schudden. Is het schoon en ontstoken of vies en oormijt bijv.?

Als het namelijk vies is en alles zit erg vast in het oor en is ontstoken en je gaat daar lekker zitten maseren dan doet dat zeker pijn. Echter als het al een paar keer gezalfd is en de hond heeft het wat los geschut dan is het veel makkelijker verwijderen en daarna makkelijker bij te houden.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 00:13

het masseren is niet pijnlijk dat vindt ze juist lekker.
je kan zelf ook zien dat het oor van binnen vuurrood is het andere oor is ook wel rood maar niet zo erg.
het oor is verder niet vies.
de da zei ook dat ik haar oren lang moest laten vanaf nu bij de trimmer halen ze dat dus weg en zij zei dat dus slecht was.