Tramadol bij hond,niet willen eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Tramadol bij hond,niet willen eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:58

wie heeft er ervaringen met tramadol als pijnstiller bij een hond,en dat de hond daarna niet meer wil eten?

1 van mijn honden heeft artrose en beginnend botkanker in een achterpoot ;( ,maar krijgt daarvoor cimalgex als pijnstiller,dit gaat eigenlijk goed,ze loopt ermee,zwemt ermee enz,en at een kilo vlees per dag weg zonder problemen.

nu kreeg ik te horen dat in nederland vaak tramadol gegeven wordt en dat zou minder schadelijk zijn als cimalgex ed ,daar ik nog wat tramadol had liggen van mijzelf heb ik haar 3 dagen geleden 1 malig 50 mg gegeven ( dosis in nederland is 2-5mg/kg , mijn hond weegt 60 kilo,dus deze had zonder probleem 150 mg mogen hebben,maar om te proberen heb ik een lage dosis gegeven).

daarna heeft ze geen tramadol meer gekregen...

effect,een hond die totaal 'out'was de hele avond,echt alleen maar aan het slapen,en ze wilde niet eten,balen maar ja,dacht is wel met een dag over...

dag erna had ze een borrelbuik en die heeft ze haar hele leven eens in de zoveel tijd en dan eet ze echt niet,is na een dag ook wel weer over,...dus die dag amper gegeten,op een gehaktbal van onzelf na..

gister met heel veel pijn en moeite 600 gram vlees naar binnen weten te krijgen...maar graag eten :n

en vandaag,weer niet willen eten tot nog toe...

baal hier zo vreselijk van..ze ziet er nog super mooi uit en gelukkig heeft ze een beetje extra gewicht om op te teren,maar ja,wil eigenlijk dat ze lekker blijft eten.

heb het mijn DA voorgelegd,en ja het komt voor dat honden last van de maag hebben van tramadol,maar dat zou wel over moeten zijn met 1 a 2 dagen

-O-

heeft iemand dit ook weleens meegemaakt,of ervaring hiermee?

vanmorgen moest ik nog bij de DA zijn met een andere hond,heb ik het weer voorgelegd en ze zei dat het ook door haar ziekte kán komen,maar lijkt me zo vreemd,daar ze tot de tramadol makkelijk een kilo vlees weg werkte...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 01-09-12 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Collie2008

Re: Tramadol bij hond,niet willen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:59

Ik weet alleen dat je van tramadol flink maagklachten kan krijgen en misselijk worden (als mens) wellicht dat de hond daarom niet eet?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:00

Maar is 50mg niet veel? Als ik Tramadol neem neem ik ook 50 dacht ik?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:01

Naast Tramadol wil er ook nog wel eens maagbeschermers of anti-braak tabletjes meegegeven worden, wellicht kun je daar om vragen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:02

Ik ken tramadol wel van eigen gebruike n ik reageerde hetzelfde als jouw hond :+
Ik was ook helemaal out, sliep er een hele dag op en was daarna zo beroerd dat ik flauw viel. Ik zou dit spul echt nooit aan mijn hond geven wetende wat het bij mij deed.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 11:02

ja maar hoe lang houden die maagklachten dan aan? het is nu de 3de dag na de tramadol,en dosis in nederland is 2-5 mg de kilo hond,mijn hond had met haar 60 kilo minimaal 120 mg mogen hebben,dus 50 mg is eigenlijk heel weinig gedoseerd...

ze heeft overigens maagbeschermings tabletten...zowiezo voor de cimalgex...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 11:03

overigens heb ik het halve internet afgespeurd naar ervaringen met tramadol bij honden voor ik het gegeven heb,geef het niet zomaar,maar juist de meeste honden doen het er super op...

even van internet af hoor:

Tramadol

Werkzame stof: Tramadolhydrochloride.

Indicatie: Pijnstilling met opioide werking, voor zowel orthopedische pijn als weke delen pijn.

Dosering:
Hond:
2 tot 4 maal daags 2 – 5 mg/kg

Kat:
2 maal daags 2 – 4 mg/kg

Doeldier: Hond en kat.

Toedieningswijze: Oraal, mag met eten.

Bijwerkingen: Sedatie gastro-intestinale problemen.

Contra-indicatie: Epilepsie.

Overdosering: Sedatie. Dysforie (sombere stemming) bij katten.

Opmerking:
Tramadol mag samen met NSAID´s (Rimadyl, Carporal, Metacam, Tolfedine, Ketofen) gegeven worden.

Tramadol mag ook samen met corticosteroïden (Prednoral, dexamethason) gegeven worden. NSAID´s mogen niet samen met corticosteroïden gebruikt worden!

Tramadol is een humaan product, ofwel gemaakt voor mensen. Dit medicijn is niet geregistreerd voor dieren, maar is al wel lange tijd veilig gebruikt bij dieren.
.

zoals te lezen is er voor de hond 2 tot 4x daag 2-5 mg de kilo,voor mijn hond dus minimaal 2 tot 4x daags 120 mg... :=

dan is 1x 50 mg toch niet echt overdoseerd?
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 01-09-12 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:04

Ok, wat voor een arsenaal aan medicijnen wordt allemaal toegediend? Het kan ook een wisselwerking zijn waardoor er zo'n heftige reactie ontstaat.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:06

Goof schreef:
Ik ken tramadol wel van eigen gebruike n ik reageerde hetzelfde als jouw hond :+
Ik was ook helemaal out, sliep er een hele dag op en was daarna zo beroerd dat ik flauw viel. Ik zou dit spul echt nooit aan mijn hond geven wetende wat het bij mij deed.

Ieder verschillend, ik voelde er 'niets' van alleen mn rugpijn werd minder. Nooit suf of misselijk geweest ;-) Nooit maagbeschermers geslikt. Ik heb een stenen maag denk ik

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 11:08

ze krijgt alleen cimalgex ( is een soort metacam)...verder niets en dan een maagbeschermer pantoprazol

en glucosamine voor haar poot ,maar dat is geen medicijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:11

Hmmm, in principe zou het geloof ik geen wisselwerking moeten oproepen. Maar net wat Colway zegt, kan het wel per individu verschillen hoe er op gereageerd wordt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:13

Misschien lagere dosis proberen en opbouwen?

Vriendin van me heeft haar rug ernstig gebroken en slikt al jaren tramadol, die is iedere ochtend weer misselijk en moeilijk eten (met maagbeschermers) dus denk inderdaad dat het gewoon mazzel of pech hebben is?

Maar wellicht helpt rustig opbouwen want dat mega suffe hoort er niet bij, althans dat moet je niet willen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 11:16

in nederland wordt de combi cimalgex + tramadol ook wel gegeven aan honden door dierenartsen...

maar goed,probleem is nu,hond wil mondjes maat hele kleine hapjes eten...en zo over de dag door lukt het me om er een pond of net iets meer in te krijgen,maar dit is begonnen na het geven van die tramadol...

baal er zo vreselijk van...

colway,maar hoe lang heeft zij last van misselijk zijn?? ook dagen??

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:17

Je hond geeft aan er niet tegen te kunnen, dus niet meer geven, net zoals mensen reageert iedere hond anders op medicatie. Ik zou de DA opbellen, duidelijk maken dat de hond niet tegen de tramadol kan en om andere medicatie vragen.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:18

Tramadol is een morfine-achtige pijnstiller die tot de opioïden gerekend wordt en er zijn mensen die hier ook heftig op reageren met buikklachten,sufheid enz.,evenveel mensen hebben totaal geen klachten,het zal bij honden en katten niet veel anders zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 11:20

ze krijgt het ook niet meer,ze heeft het eenmalig 3 dagen geleden gekregen,daarna niet meer... maar wil nu nog steeds niet/moeilijk eten...

mijn vraag is meer wie heft er ervaring met een hond/dier/zelf bij het innemen van tramadol van misselijkheid/maagklachten en hoe lang hield dit aan?

maw is het 'niet erg' dat ze na 3 dagen nog steeds moeilijk eet na het krijgen van de tramadol??,of moet ik me toch ( nog meer) zorgen gaan maken,dat het mss verder uitgezaait is,............maar goed waarom at ze dan voor die tramadol makkelijk een kilo weg...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 01-09-12 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:20

Jee, vervelend voor je hond zeg (en voor jou natuurlijk :(:) )
In hoeverre is de cimalgex schadelijk op korte termijn? Als er vooral bijwerkingen zijn op lange termijn zou ik overwegen om terug op de oude medicijnen te gaan, als je hond daar goed op ging. Het ligt natuurlijk wel aan de levensverwachting die er is met deze ziekte, maar als het beestje zich op de nieuwe medicijnen zo rot voelt, zou ik het toch overwegen. Liever een iets korter maar fijn leven, dan iets langer met deze klachten.
Ik wens jullie veel sterkte.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:24

Die vriendin van mij heeft al jaren klachten, maar kan echt niet zonder en neemt de maagklachten dus ook voor lief. Alleen een mens kan zich daar overheen zetten en zichzelf 'dwingen' om te eten, een hond bedenkt dat niet

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:25

Kimmie, ik denk als je hond na 3 dagen nog zo heftig reageert hij/zij er gewoon gevoelig voor is? Vraag me ook af of het echt afneemt?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 11:25

cimalgex is een nieuwe pijnstiller waar juist de bijwerkingen veel minder zijn als bij metacam/rimadyl enz...

is ook een niet zo heel goedkoop pilletje :=

dus op de cimalgex ging ze prima,alleen heb ik met mijn stomme kop geprobeerd wat tramadol voor haar zou kunnen betekenen daar de bijwerkingen op lange termijn nog minder schadelijk zijn als de cimalgex...

ze heeft nu dus alleen woensdag middag 1x 50 mg tramadol gehad,verder niet...

maar ja,colway,zij slikt die pillen elke dag,dus zou elke dag weer ziek worden van de tramadol,maar mijn hond heeft woensdagmiddag 1x een capsule gekregen en wil sindsdien amper meer eten...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:28

Ohhh oke ik dacht dat je de hond al enkele dagen had gegeven...Dat is wel gek dan, moet al lang uitgewerkt zijn? Wellicht toevallig ook een virusje te pakken? Geen idee? Of teveel pijn om te eten?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 11:32

nee nee ,ze heeft alleen woensdagmiddag 1x 50 mg gehad,daarna geen tramadol meer gegeven...

alleen wil ze dus nu nog steeds amper eten,paar hapjes en dan hoeft ze niet meer,ze ziet er overigens super uit,glimt ,goed op gewicht...maar ja,dan moet ze wel blijven eten natuurlijk...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:33

kan me niet voorstellen dat dat van de tramadol komt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:34

Heeft de hond nog wel ontlasting? Opioiden kunnen notoir hele ernstige verstopping geven, en dan snap ik dat er aan de voorkant niets meer in wil...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 11:37

ja ze poept goed,en colway... :\ ,vind het alleen zo vreemd dat ze dus tot dinsdag met eten zo ongeveer mijn vingers erbij opat,en na het geven op woensdag van de tramadol dat ze dus ineens niet meer wil eten..

maar ja...kan natuurlijk ook echt fout zijn :\ :\ ;(

voor het idee ze ziet er nog zo uit...
Afbeelding