Ademhaling kitten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Ademhaling kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 23:00

Wat is een normale ademhaling voor een kitten?
Ik kreeg alleen gevonden dat 40x of meer per minuut een verhoogde ademhaling was voor een volwassen kat maar dat een kitten sneller kan/mag ademen.

Heb sinds kort 2 kittens(moeder gevonden en die gaf als kadootje 4 kittens, waarvan ik er 2 in huis heb)
Al vanaf de geboorte ademt er eentje soms sneller dan de rest, nu bij mij in huis liggen ze sinds kort samen op schoot en nu begint het me steeds meer op te vallen.. in zn slaap stopt ie soms ook ff, zucht dan paar x diep en gaat dan héél snel ademen. Beide groeien exact gelijk, zijn fit & speels, alleen de ademhaling van de een is 22-38 x per minuut de ander 34 als laagste vaker rond de 55-65 en een enkele keer nog hoger.
Maandag bel ik de DA, daar moeten ze sowieso nog heen, maar was benieuwd wat nu eigenlijk normaal is want nu zit ik er dus de hele tijd (ongerust) op te letten..

[edit]nu ligt ie languit op zn rug en tel ik maar 25x per minuut hihi zal je altijd zien, maar naja heel vaak liggen ze dus naast elkaar en zie je de een echt bijna 2x sneller ademhalen dan de ander.

cissy

Re: Ademhaling kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:40

ze kunnen tijdens hun dromen ook wel sneller gaan ademen, of als ze net hebben lopen spelen en rennen dan is het ook verhoogd. Hoe oud zijn de kittens?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 12:54

Ze zijn 11 weken. Na het rennen hijgen ze soms ook, schrok er van maar dat doen ze beide soms met stukje tong uit de bek maar alleen als ze echt flink hebben lopen rennen en spelen.
Maar de ene haalt vaak ook in rust sneller adem dan de ander, hoop niet dat het iets ergs is!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:59

Ik heb ook twee kittens, 14 en 16 weken, het is mij niet opgevallen dat er een sneller ademt dan de ander. Ook met spelen heb ik ze nog nooit zien hijgen of tong uit hun bek. Ik ga zo eens tellen als ze liggen te slapen, op dit moment zijn ze allebei te druk.

Opzich als de snelle ademer gezond en vitaal is, en goed groeit, zou ik me nog niet heel veel zorgen maken. Wel ff laten checken maar dat was je al van plan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 13:06

Dat hijgen doen ze na een halfuur rennen springen spelen vechten door het hele huis, dan staan ze even stil terwijl ze elkaar uitdagen en dan hoor je ze 3/4 x hijgen en dan vliegen ze er weer vandoor. Met gewoon spelen doen ze het niet en het is ook maar heel kort dus daar maak ik me geen zorgen over.
De snelst ademende is net zo groot/zwaar/zelfde gebouwd als de ander, alleen dus die versnelde ademhaling(dan heeft ie geen tong er uit ofzo hoor, oogt gewoon relaxed alleen zie je hem dus sneller ademen)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:09

Maak je er niet te druk om , als ze allebei evensnel groeien. Gezond zijn ( schone ogen , goede vacht en goede ontlasting ) en lekker speels zijn is er niet veel aan de hand. Niet elk diertje is gelijk. Als ze echt constant versnelt ademhalen dan kan het katje virusje of wat anders te pakken hebben.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:44

Ik had het ook met een kater van mij. Die was toen 4-5 maandjes oud. Hij was ook aan het hijgen als hij flink had gespeeld. Ik was ook naar de dierenarts gegaan maar die konden niets vreemds horen aan zijn longen. Nu is hij 8 maanden en hoor ik hem nooit meer hijgen.. gewoon even goed in de gaten houden of ze niet sloom worden denk ik!