Hoe katten aan elkaar laten wennen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Hoe katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 21:59

Hallo,

Ik zit een beetje met mijn handen in mijn haar. Situatie is als volgt: ik had twee poezen, 1 huistuinkeuken kat en een Abessijn van 1,5 jaar. Deze twee kunnen erg goed opschieten met elkaar, slapen zelfs samen. Omdat de HKT inmiddels 13 is en 5x per dag spelen wat veel vindt heb ik na lang wikken en wegen besloten een jonge kat erbij te halen als maatje voor de Abessijn. Via de fokkerssite kwam ik op een herplaatspoes van een half jaar. Ideaal leek mij. De Abessijn die ik heb is een koningin maar heel lief en sociaal, ik verwachtte dus geen probleem.

Helaas gaat het nu niet zoals gehoopt. De HKT vindt de nieuweling prima en heeft haar volkomen geaccepteerd. De Abessijn vertoont voor mij wat onverklaarbaar gedrag. Het ene moment snuffelt ze lief aan de jongste en een minuut later gaat ze in een jachthouding met kwispelende staart zitten en bespringt ze de jongste. Eerst heel speels en een seconde later blaast ze en haalt ze uit. Niet ernstig maar wel onaardig. Nu is het ook zo dat de oudste wat stress gedrag vertoont als af en toe ergens in huis plassen.

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe nu verder, mogelijk heb ik ze te snel aan elkaar geïntroduceerd. Mijn vraag is eigenlijk: moet ik ze gewoon bij elkaar laten en wachten tot ze elkaar wel of niet gaan accepteren. Of moet ik de introductie proberen opnieuw te doen en hoe doe ik dat?

Rennie89

Re: Hoe katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:40

Katten zijn niet zo makkelijk met nieuw gezeldschap, vaak kan het maanden duren voordat het nieuwe wezen geaccepteerd is en alles weer normaal is en soms helemaal niet. Mijn katten (broer en zus) hebben ook een hekel aan elkaar en het is ook regelmatig vechten, maarja... ze tolereren elkaar wel, niet dat ze elkaar in de haren vliegen, maar als het mannetje in mijn kamer komt en het vrouwtje zit daar, word het mannetje zo eruit geramd.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 23:01

Ik zou het veel leuker vinden als ze elkaar wel leuk vinden. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik dat wellicht wel voor elkaar kan krijgen. Als ze elkaar niet gaan accepteren zal ik toch voor de jongste op zoek gaan naar een ander huis.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:04

ja drie is vaak te veel zeker als de relatie al goed was tussen de andere twee, misschien word dat nog beter , die van mij slapen ook niet in elkaars pootjes al kruipt de jongste soms wel oneindig voorzichtig naast haar, ze zitten wel samen op balkon na wat geblaas

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:05

Bij varkens spuiten ze wel eens dezelfde geur op de beesten. Zo ruiken ze het zelfde en tolereren ze elkaar makkelijker. Bij onze konijnen heeft het toen gewerkt en de verslonden elkaar eerst ook.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 23:09

Of dat geurtje heb ik ook al wat gelezen. Misschien moet ik dat eens proberen.
Ze hoeven niet de dikste vriendinnen te worden maar stress in huis lijkt me voor alle drie niet leuk.