Hond overal jeuk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Hond overal jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 19:52

Het begon een paar dagen geleden met jeuken met zijn achterpoot aan zijn piemol.
Toen een wormenkuur gegeven voor de zekerheid.
Dierenarts geweest en we kregen iets mee wat we erin moesten spuiten. Oorzaak was dat hij niet gecastreerd is en dat het daarom daar soms wat vies kan worden. Waarom dat is weet ik niet meer. Het ging weg, maar soms bleef hij wel daar in de buurt jeuken.

Sinds gister zien we hem 'ie overal te jeuken en echt de hele dag door. Nagekeken op vlooien en hij had niks. Hij had wel wat wondjes.
Vandaag meteen weer naar de dierenarts gegaan. Hij had hem ook nagekeken en inderdaad: geen vlooien. De wondjes komen door het jeuken. Aan zijn piemel waren ook wat rode plekjes van het jeuken.

Hij heeft gekeken naar zijn anaalklieren en daar zat wel wat in, dat is leeggehaald.

Waarom de jeuk weten we nog steeds niet dus. Dierenarts denkt dat hij misschien een vlooi heeft gehad die weer weg is gegaan, maar welke wel gezorgt heeft voor de reactie van de hond. Het is een buitenhond maar is vlooien niet gewend.

Hij heeft hem een injectie gegeven tegen de jeuk en voor de zekerheid een vlooienpipetje die we nu elke maand gaan geven.

En nu moeten we het aankijken.. Blijft het, dan is het niet de vlooi en moeten we dus aan andere dingen gaan dingen. Dan moet hij misschien over op dieetvoer.

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben? Wat was de reden van de jeuk van jullie hond?

Hij heeft altijd hetzelfde eten gehad dus daar kan het niet aan liggen trouwens.

Anoniem

Re: Hond overal jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:54

Ja, en bij onze hond bleek het een vlooienallergie te zijn.
Dikke kans dat dat het is hoor :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 19:56

Maar mijn gevoel zegt dat het geen vlooi was..

We hebben hem een paar dagen geleden ook nagekeken op vlooien, toen was het nog alleen de jeuk aan de piemel maar die staat los van deze jeuk.
Volgens de dierenarts kan het echt wel zo zijn dat het een vlooi was die erna weer weg ging.
Maar hij heeft nooit vlooien.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:58

Jeuk is heel moeilijk iets!
En kan 1001 oorzaken hebben, zo niet meer.

Overigens dat hij altijd hetzelfde voer heeft gehad zegt niks. Een allergie bouwt zich op en komt dan ineens tot uiting, dus als hij continue door hetzelfde getriggerd is kan het zijn dat zijn lijf nu zegt: STOP! En dan krijgt hij dus jeuk, vaak aan poten, liezen en oren doen ook vaak mee, anaalklieren zijn vaak ontstoken.

Maar het kan ook een simpele vlooienallergie zijn. 1 vlo kan al genoeg zijn om deze op te wekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:02

Mijn hond heeft een gluten-allergie, kan idd voor jeuk zorgen, maar dat merk je al als puppie, lijkt me.

Hoe zit het met zijn voorhuid, is die schoon? Anders even goed spoelen met Dettol (1 deel Dettol op 6 delen water) met een holle injectienaald (zonder naald uiteraard :+ ) in de koker spuiten, dichthouden en dan met je hand goed heen en weer klotsen en leeg laten lopen (zet er wel even wat onder). Kan bij een smerige voorhuid, waar ze ook goed last van kunnen hebben, heel goed helpen.

nynke55

Enkelvoud van vlooien = vlo. Sorry, kon het niet laten. :+

Maar het kan best zijn hoor, dat hij gebeten is door een vlo, die er daarna weer afgesprongen is. We hadden een kat die ook helemaal gek werd van de jeuk als hij gebeten werd door een vlo of ander insect.
Maar het kan ook aan het voer liggen en dat kan ook na jaren komen. Een allergie is iets wat zich in de loop der tijd ontwikkeld, zodat ze ineens allergisch worden voor voer dat ze al jaren krijgen.
Een andere kat van ons had dat waarschijnlijk ook, alleen zijn we er nooit achter gekomen waar ze nu precies allergisch voor was.

edit: wat Youngster zegt dus... :D
Laatst bijgewerkt door nynke55 op 31-08-12 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Het is trouwens een vlo, geen vlooi :)
Sommige honden kunnen zich van 1 vlo al helemaal kapot krabben. Hoop dat het snel over is anders kan het nog erg lastig worden de oorzaak te vinden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:03

toevallig niet onlangs ander voer gehaald dan anders? Of andere koeken? Is de samenstelling van de brok niet veranderd? Dit soort dingen even langs lopen.

Geen idee waar hij overigens op slaapt maar heb je dat niet onlangs met wat anders uitgewassen? Mijn hond bijv. bleek allergisch te zijn voor schapenvachten maar ook voor wasverzachter.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:04

Onze hond zoe, kauwt op haar poten en schuurt met haar hele lijf tegen bank en andere voorwerpen.
Volgens een folder van de dierenarts, zou ze een huidallergie hebben . Binnenkort gaan we er mee naar de dierenarts. Maar doet jouw hond dit misschien ook ts?

Symbeami

Onze hond had ook nooit vlooien, en toen ineens toch en een allergie ervoor. Wanneer een hond een vlooienallergie heeft dan hebben ze maar 1 keer een beet nodig en kunnen daar wel 3 weken jeuk van hebben.
Dat kan dus heel goed dat het toch een vlo geweest is.
Bij ons zitten egels en die lopen ook wel eens op het erf.... egels zitten vaak vol met vlooien.
Wat je kunt doen om de huid wat te laten herstellen is zalmolie door het voer, bij onze hond helpt dat wel iets.

tallechie

Onze hond bleef ook jeuk houden... eerst dacht de da een eiwitallergie, dus eiwit vrij voer... Ging wat beter, maar na een aantal maanden ging het weer slecht. Toen was het een mijtenallergie... dit kwam uit de bloeduitslagen... daar een therapie voor gestart, ging weer wat beter ,maar nu is het weer mis. Hij heeft gewoon een heel gevoelige huid. Nu we zijn vacht kort houden gaat het goed.
'
Je kan dus altijd een bloedtest laten doen om te kijken waar hij overgevoelig voor is

Klis

Onze hond heeft altijd een slechte huid gehad, vettig, jeukerig, etc. Deze zomer begon ze ineens weer ontzettend te krabben en te bijten, en zelfs kale plekken te krijgen :(:) Bleek inderdaad ook een vlooienallergie te zijn. Wat youngster zegt, 1 vlo kan al genoeg zijn. En die pikken ze gewoon op als ze buiten lopen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:09

Yamcha schreef:
Mijn hond heeft een gluten-allergie, kan idd voor jeuk zorgen, maar dat merk je al als puppie, lijkt me.

Hoe zit het met zijn voorhuid, is die schoon? Anders even goed spoelen met Dettol (1 deel Dettol op 6 delen water) met een holle injectienaald (zonder naald uiteraard :+ ) in de koker spuiten, dichthouden en dan met je hand goed heen en weer klotsen en leeg laten lopen (zet er wel even wat onder). Kan bij een smerige voorhuid, waar ze ook goed last van kunnen hebben, heel goed helpen.

Kan ook opgebouwd worden, onze hond kreeg er na 3 jaar ongeveer pas last van.

Er kunnen inderdaad tig redenen zijn waarom een hond jeuk heeft, maar ik gok dat de 2 grootste oorzaken toch wel vlooien en het voer zijn.

Als het het voer is zou ik eerder overstappen op kvv dan op dieetvoer.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 20:20

Oh, een vlo dan! Lekker dom van me :D

Hij krijgt het voer wel al jaren lang.. Wist niet dat dat in jaren kon opgebouwd worden! Dat is dus ook een optie.

Hij heeft onlangs geen ander eten gekregen. Het voer is naar mijn weten niet veranderd, stond niet op de zak in ieder geval. Waar hij op slaapt is niet gewassen met iets en slaapt hij al erg lang op..

Alles waar hij op slaapt is mijn moeder nu voor de zekerheid wel aan het schoonmaken.

Yamcha, dat hebben we al gedaan met dat spul, erin doen, koker dichthouden enz. Het was allemaal mooi schoon vandaag zei de dierenarts.

Meganx, heb hem niet zien schuren, maar hij krabt wel echt overal en ook bijt hij op zijn poten inderdaad.

Zal eens kijken of we zalmolie hebben. Hij heeft in ieder geval wel een injectie gehad tegen het jeuken. Echt sneu om te zien dat hij zoveel jeuk heeft..

Bloedtest zal ik even onthouden en voorstellen aan de dierenarts mocht het niet over gaan!

Voor ander voer zouden we dan moeten kijken wat voor voer, dierenarts noemde het over het algemeen gewoon dieetvoer, maar dat moeten we dan even kijken :j

Het is een jackrussel van 8 jaar oud trouwens.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:30

Ik hoor veel over honden waarbij allergieën plotseling opspelen de laatste tijd.

Ook onze hond heeft vreselijk jeuk, bij ons is het toch ergens voer gerelateerd gokken we, het makkelijkste is om te beginnen met de hond tijdelijk echt alleen even zijn eigen brokjes geven, niks extra's. Als de jeuk dan weg gaat heb je een begin. Qua brokken kan je inderdaad ook wisselen, die van ons is nu over op orijen (graanloos, veel vlees). Nu hij niks anders krijgt zakt de jeuk weg maar het is nog niet helemaal weg, maar we moeten het 4 weken aankijken sowieso. Dus alleen brokken en misschien wisselen qua brokken kan ook nog. Welk merk krijgt hij nu?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:33

Maar als het een gluten/granen allergie is werkt het dieetvoer ook niet :)
Plus dat het behoorlijk prijzig is. Nu valt dat voor een kleine hond nog mee, maar alsnog.

Een makkelijk te verkrijgen kvv is smuldier, is bij een aantal supermarkten te krijgen. Kan je altijd eens proberen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 20:46

Ja we gaan hem deze tijd even niks anders geven dan zijn brokken. Geen restjes of vlees ofzo.. Merk weet ik zo even niet uit mijn hoofd..

Kvv ga ik onthouden! Onze kat is ook al op dieetvoer van de dierenarts dus dit kan er ook nog wel bij :P Maar als dat niet helpt dan kan je er ook niet echt iets mee dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:24

@ TS: dat is iig heel mooi dat de koker en penis schoon zijn.

Kan idd een vlooien allergie zijn, maar voer is vaak een belangrijke factor.
Ik zou ook KVV proberen, smuldier is glutenvrij. Geef eerst een week pens, om de maag de tijd te geven om te wennen