essiesilly schreef:sassy ik ben het zeker met jou eens maar, ten eerste in een steeds drukker en voller nederland moet de hond ook sociaal zijn in drukke omgevingen etc. daarnaast zijn er maar weinig mensen die echt werken met hun hond, de meesten doen het gewoon voor de hobby.
en.. ik vind dat je met de manier waarop jij het doet zeker veel ervaring moet hebben en eigenlijk ook een goede hond erbij die de jongste veel kan leren
Wil ook zeker niet zeggen dat ik er niet veel tijd in steek hé, geen puppiecursus wil niet zeggen geen opvoeding of gedegen basis
Ik heb idd een stabiel roedel waar de jongsten veel van de oudere honden leren, dat scheelt wel veel ja.
We hadden vorige week de jongste van 7 maand mee naar het EK schapendrijven, nu die heeft zich voor zo een jonge hond heel goed gedragen in alle drukte, tussen grote en kleine mensen en heel veel vreemde honden, maar die is dat ook wel al gewend, die wordt vanaf 10 weken meegesjouwd naar allerlei wedstrijden (ook naar het Dutch Open bijv.), die heeft dus al veel leren kennen, en zo doe ik dat met alle jonge honden. Die worden echt niet nerveus van veel mensen, harde muziek o.d.
Mijn honden zijn het gewoon van veel mee te gaan, die reizen heel gemakkelijk, slapen in de auto, gaan zonder aarzelen mee op een boottocht bijv. Die kan ik gerust wel meenemen de stad in, of naar andere drukke plaatsen zonder problemen.
Ookal wonen we buitenaf, wil niet zeggen dat mijn honden meer drukke plaatsen niet aankunnen.
Zijn gewoon heerlijke allemansvriendjes, die als ze dat mogen, en uitgenodigd worden door diegene, heel onbevangen bij iedereen op schoot zouden kruipen en lekker in slaap vallen dan.
Veel socialer als dit ga je ze niet vinden denk ik.
Maar, en dat is een van de cruciale punten ook, ze kunnen naast het feit dat ze ook gewoon huishond zijn ook hun ei kwijt in het werk wat ze doen, soms meer en soms minder, al naar gelang wat er te doen is voor ze...
Naar mijn idee is een sociale hond niet alleen wat je ervan maakt, maar begint dat ook al met de keuze van welke fokker je een hond koopt.
Maar dat is weer een heel andere discussie