Van buitenkat naar binnenkat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Van buitenkat naar binnenkat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 09:34

Hoi lieve bokkers,

Er is een grote kans dat we voor onbepaalde tijd de poes van een vriendin hier krijgen wegens omstandigheden. Echter is dat beestje gewend om hele nachten buiten te zwerven, komt dan 's ochtends alleen om te eten en gaat daarna weer buitenspelen. Oh en af en toe komt ze een knuffel halen.
Ze is ook niet gewend om op de kattenbak te gaan. Ze is een jaar of 7.

Wij wonen in een appartement, dus hebben alleen een balkon, maar daar laat ik der liever niet 's nachts op denk ik.

Beetje sneue situatie, niet het meest ideale, maar goed het gaat denk ik toch maar gebeuren.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe leer je een volwassen poes om toch lekker op de kattenbak te gaan? Zal ze depressief worden van heel de dag 'opgesloten' zitten?

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:37

Het is een hele omschakeling voor het beestje, maar je doet het met alle goede bedoelingen :) Kijk bijv. naar de dierenambulance: zij halen ook vaak buiten- en zwerfkatten ergens op en vervolgens belanden die ook in een situatie waar ze (tijdelijk) niet naar buiten kunnen. Geef het beestje de nodige aandacht en dan komt het vast wel goed :)
Wat betreft de kattenbak: bij aankomst rechtstreeks op kattenbak zetten in kamertje voor haar alleen, en daar haar de eerste tijd haar gang laten gaan. Stukje bij beetje het hele appartement laten verkennen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:41

Mijn zus heeft sinds begin dit jaar de katten van mijn schoonzus overgenomen. Die konden daar door de komst en slechte opvoeding van haar 2 JR's onmogelijk blijven (werden gewoonweg vermoord). Deze 2 katten kwamen bij m'n schoonzus nooit binnen, ze woonden echt buiten en zijn inmiddels 10. Sinds dat ze bij m'n zus wonen, komen ze nog nauwelijks buiten en als ze buitenkomen met de achterdeur in het zicht en binnen no time weer terug (wij wonen op het platteland. Zus en ik naast elkaar). Echt behoefte aan buitenkomen hebben ze niet. Dat heeft ook echt een aantal maanden geduurd. Ze doen alles keurig op de kattenbak, terwijl ze dat niet gewend waren. Op voorhand zou ik me er geen zorgen om maken.

dierenfan

Re: Van buitenkat naar binnenkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:25

als je erg in zit over de onzindelijkheid (kan me er wat bij voor stellen) is het misschien een optie om tijdelijk een pension in de armen te nemen waar ze in een hok kunnen zitten om te kijken of ze de kattenbak als ze in het hok zitten goed gebruiken. En dan na een paar dagen op te halen en maar 1 ruimte te geven en 2 á 3 kattenbakken (vele katten willen gescheiden bakken hebben om te poepen en plassen) en langzaam meer ruimte geven.
Eventueel zo'n stekker in het stopcontact doen (ben de naam kwijt maar iemand hier kan die vast wel geven) met rustgevend middel erin. Dat helpt niet als de ramen of deuren de hele dag open staan maar anders kan het goed helpen om de kat wat rustiger te krijgen. Het is nogal een overgang natuurlijk.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:28

i.p.v. laten opvangen door pension, misschien tijdelijk een bench aanschaffen/lenen. dat scheelt je weer pensionkosten :)
mocht je een bench willen lenen: ik heb nog een grote hier liggen, die momenteel niet wordt gebruikt. weet nie of dord/asten te ver is?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 21:06

Ja ik weet wss pas op de dag zelf of de kat komt of niet.. in elk geval bedankt voor het meedenken. Denk inderdaad dat we haar de eerste dag in een kamer apart zetten zodat ze kan wennen aan alles.
en gelijk op de kattenbak zetten.. Ik ga het eerst wel aankijken hoe het gaat, ze kent ons immers ook al.. ze is normaal bij nieuwe mensen best schuw maar bij ons komt ze wel kroelen en spelen.

Ik hou jullie in elk geval op de hoogte en ben blij dat jullie het niet als een ' hopeloze ' zaak zien

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:16

Behalve 2 katten (vd 7) zijn al mijn katten wilde zwervers (nu binnenkatten met een omheinde tuin) Ik vang al jaren dit soort katten op en nooit problemen gehad met niet binnen kunnen aarden of onzindelijk gedrag. De meeste hebben pas bij mij kennis gemaakt met een kattebak.. Niet teveel zorgen maken!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 21:29

Mist, wat fijn dat het bij jou goed ging!
Hoe heb je ze aangeleerd om op de kattenbak te gaan?
En nooit problemen gehad met dat ze aan meubels gingen krabben ofzo?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:33

Ze hebben wel basisbehoeften; om de energie kwijt te kunnen is een krabpaal echt nodig. Zorg ook voor hoge plekken waar ze kunnen zitten; katten hebben de voorkeur om alles van bovenaf te zien :)
Vensterbanken zijn ze ook gek op :)

Mooiste is een grote, hogere krabpaal met een plateau of vanuit daar direct toegang op iets hogers. Kast bijvoorbeeld; kunnen ze echt klimmen als ze er behoefte aan hebben aangezien het wel buitenkatten zijn :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:43

bosmonster schreef:
i.p.v. laten opvangen door pension, misschien tijdelijk een bench aanschaffen/lenen. dat scheelt je weer pensionkosten :)
mocht je een bench willen lenen: ik heb nog een grote hier liggen, die momenteel niet wordt gebruikt. weet nie of dord/asten te ver is?

dat ozu ik bij een binnenkat wel durven adviseren die naar een ander huis gaat maar een buitenkant die naar binnen komt is al een heel veranderin en dan nog in een bench ik verwacht dat je knettergek wordt van een kat die in de tralies hangt en de hele dag gaat lopen mauwen e.d. Daarnaast is de kans dat de kat zich in de bench gaat verwonden (in de tralies bijten proberen eruit te komen enz.) ook aanwezig.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 21:58

We kunnen een krabpaal lenen, maar geen idee wat voor ding dat is, denk gewoon zo'n lage..
We hebben niet echt hoge kasten, wel breed genoege vensterbanken. Omdat het nog niet 100% zeker is dat ze komt ga ik nog niet van alles aanschaffen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:02

Dat is fijn dat jullie mooie vensterbanken hebben :j naast de stoel of bank zitten onze katten daar het meeste op namelijk.
Lage krabpaal is prima, grote kans dat ze het uit zichzelf al ontdekken en dat prettig vinden om even de klauwen in te zetten (en dus niet in de meubels hihi, al is dat geen garantie)

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:20

dierenfan schreef:
bosmonster schreef:

dat ozu ik bij een binnenkat wel durven adviseren die naar een ander huis gaat maar een buitenkant die naar binnen komt is al een heel veranderin en dan nog in een bench ik verwacht dat je knettergek wordt van een kat die in de tralies hangt en de hele dag gaat lopen mauwen e.d. Daarnaast is de kans dat de kat zich in de bench gaat verwonden (in de tralies bijten proberen eruit te komen enz.) ook aanwezig.

In het asiel gaan ze toch ook in een hokje met een deurtje van trailies?

Maar dat is beetje off topic, aangezien TS aangeeft de kat in aparte kamer te zullen zetten :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:23

In katten moet je je niet vergissen, ondanks dat ze erg stressgevoelig kunnen zijn is hun aanpassingsvermogen groot,

Mijn kat die overdag buiten was en 's nachts binnen ging in een keer over van dat ritme, naar een appartement waar ze de hele dag binnen moest zijn met twee andere katten samen.

Nooit heeft ze het naast de kattenbak gedaan, nooit gevochten, nooit proberen te ontsnappen, niks.