Kippen met legnood?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Karmandi

Kippen met legnood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 17:40

Hallo,

Mijn ouders hebben een aantal kipjes op een stuk grond in de achtertuin lopen. Nu hebben ze in de afgelopen paar maanden al 3 kippen in moeten laten slapen vanwege legnood.
Bij elke kip ging het hetzelfde: de ene dag was alles goed, en de volgende dag lukte het de kip niet om een ei te leggen. Diezelfde middag kon je dan ook zien dat de ingewanden naar buiten kwamen. De dierenarts gaf twee opties: óf de kip in laten slapen, óf de ingewanden terugduwen en de kip drie dagen inwikkelen met doeken en apart zetten. Vanwege de pijn die de kippen wel gehad moeten hebben, kozen mijn ouders voor de eerste optie. Nou blijkt wel dat de dierenartsen niet enorm veel verstand van kippen hebben, dus hebben we navraag gedaan bij een buurman die zelf ook erg veel kippen heeft. De buurman zegt dat je legnood niet kunt voorkomen en dat het gewoon toeval is.
Mijn ouders kunnen het zich echter niet voorstellen dat in zo'n korte tijd al drie kippen legnood hebben zonder enkele reden.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
De kippen lopen op zo'n 100m2 en hebben daarnaast een binnenhok met leghokjes. Ze krijgen legkorrel en een soort strooimix. De buurman voert zijn kippen precies hetzelfde en heeft eigenlijk nooit kippen met legnood gehad. Het gaat trouwens om redelijk jonge kippen, ze zijn allemaal tussen de 1 en 2 jaar oud.

Emie99

Re: Kippen met legnood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:08

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:10

Apart! Misschien toch omdat ze vrij jong zijn? Geef ze hier ook graanmix en beetje legkorrel bij, nog nooit legnood gehad...

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:16

hmm raar. wij hebben ook kippen en ze krijgen ongeveer half om half graan en legkorrel en ze hebben nog nooit legnood gehad.
edit: ik denk niet dat het jong zijn er veel mee te maken heeft, wij hebben an hadden ook vaak jonge kippen en die hebben ook nooit ergens last van gehad.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:25

Een kip in legnood red t niet.
In hoeverre het pech is (toeval) weet ik niet.
Wij hebben zelf een pluimveebedrijf en heel af en toe hebben we er is een die dood is gegaan (en anders laten we dr hemelen) aan legnood.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:51

Legnood kan je wel verhelpen als je er op tijd bent. Een legdarmprolaps niet, dan komt de legdarm naar buiten en kan je alleen nog opereren of inslapen.

Belangrijk is te kijken waarom dit gebeurt. Dat kan een onsteking van de legdarm zijn, slechte kwaliteit eischillen. Bv ruw.
Krijgen ze grit en maagkiezel?