Ik heb een lieve rode knuffel kater van inmiddels ruim 15 jaar oud. Hij begon de laatste tijd wat moeilijker te springen en wat onstabieler en soms echt mank te lopen, wanneer hij een sprong maakte of werd opgepakt of hij wat te enthousiast dacht jeugdig te spelen. Inmiddels bij de dierenarts geweest, welke hem onderzocht heeft en nu voor een week metacam pijnstillers heeft meegegeven om te kijken hoe de kat hierop reageert. Na een dag lijkt het dat hij iig al een stuk soepeler loopt en springt zelfs weer makkelijker op stoelen ect. De eerste dosis heeft hij via injectie gehad en moet hem thuis 1x per 24 uur een dosis vloeibare metacam gegeven aangepast op zijn gewicht.
Over een week moet ik terug bellen voor evaluatie en eventueel bloedonderzoek als metacam niet zo aansluiten, maar alles duidt er op dat mijn lieve rode pluizebol toch wat oudersdoms verschijnselen begint te vertonen en het slijtage is. (Hij gaf vooral pijn aan aan de hakjes van zijn acherpoten bij onderzoek door dierenarts). Ik heb zijn leven al vergemakkelijkt door overal opstapjes te maken, zodat hij niet hoog hoeft te springen en toch overal bij kan zijn...
Mijn vraag echter over er hier mensen zijn op forum die ervaring hebben met het gebruik van metacam bij katten en dus ook het eventuele langdurig gebruik hiervan? Ik heb er eigenlijk nooit van gehoord en lees hier en daar toch wel veel over vervelende en zelfs fatale bijwerkingen.
Ik wil natuurlijk het beste voor mijn senior kater en weet bij mezelf dat wanneer hij teveel pijn en last gaat krijgen, dat ik dat hem iig niet wil aandoen.
Ik zeg doen!! Katten kunnen hier heel oud mee worden.. Ken een kat wie nierfalen heeft, en toch ook op de metacam stond, deze kat is 21 geworden!!
Wat je eventueel ook kunt proberen is Hill's feline j/d. Dit ondersteunt de gewrichten dmv voer.
Succes ermee!:) En je kan natuurlijk altijd voor de zekerheid een bloedje laten nemen om te kijken hoe het met zijn bloedwaardes is. Aangezien hij 15 is.
Dierenarts moet ik volgende week terug bellen en afhankelijk hoe de kat het erop doet kijkt hij verder. Arts had het over een eventueel bloedonderzoek. Ik heb gevraagd of dit ook meteen kon, dierenarts vond dit niet nodig en wil nu eerst de reactie op metacam afwachten...
Maar goed te horen dat er iig ook positieve resultaten op metacam zijn. Daarbij heb ik liever dat zijn kwaliteit van leven beter is, ook al zou zijn levensduur hiermee verkort worden. Het is nu eenmaal al een oud beessie, hoeveel verdriet me dat uiteindelijk ook zou doen, vind dat hij dat wel van me verdiend, na zo'n lange vriendschap.
Giz is wat aan de zware kant al is hij behoorlijk afgevallen, arts had liever dat ik hem voer voor senior katten geef, dan alleen speciaal light voer, daar hij nu al behoorlijk is afgevallen. Ik zal eens kijken naar je tip voor voer, dank je wel.
Creatas
Geplaatst: 28-08-12 19:22
ik heb bejaarde nijnen die ik voor langere tijd (weken/maanden) een onderhoudsdosis heb gegeven (off label use dus ook nog eens). En geen enkel probleem hoor..
Thioro
Geplaatst: 28-08-12 19:27
Metacam is een goede pijnstiller maar je moet hem niet constant geven. Hij lijkt er goed op te reageren dus wat je kan doen is deze kuur afwerken. Metacam achter de hand houden en als hij later weer stijf wordt of mank loopt kan je altijd eventjes 2-3 dagen metacam geven. Volstaat meestal om de pijn weer voor een tijdje te verzachten. Als hij begint te spugen door de metacam moet je wel onmiddelijk stoppen.
Bedankt voor de reacties, hij reageert er nog steeds goed op...dus dat stelt me ook wel gerust.
PortRoyal
Geplaatst: 29-08-12 09:11
Ik heb een kat met een tumor in zijn kaak die al vele maanden metacam krijgt. Hij had maanden geleden al pijn met eten,maar sinds het metacamgebruik eet hij weer normaal. Ook hebben we een hond die aan de metacam is,hij krijgt het door zijn voer. Ook daar pikt onze kat wel eens wat van mee,en hij leeft nog steeds,dus het zal wel wat meevallen wat betreft ernstige bijwerkingen met overdoseringen...Maar onze kat is terminaal en ik maak me dus niet zo druk over bijwerkingen op de lange termijn,want hij leeft waarschijnlijk geen maanden meer. Maar vooralsnog gaat het al maanden goed op deze manier! Het belangrijkste is dat hij zo lang mogelijk normaal zijn leventje kan leiden zonder pijn.
hier ook veel ervaring met metacam en katten. Als ze het nodig hebben gewoon doen! Wij zetten het vaak in na operaties en als ze behoorlijke verwondingen hebben. De katten hebben er duidelijk baat bij. Bovendien als hij minder pijn voelt gaat hij weer meer bewegen en meer beweging geeft weer meer spieren en zo heeft het dus voor een oudere kat alelen maar voordelen.
Metacam moet je alleen mee oppassen als ze bijv. een operatie gehad hebben en daarna niet teveel mogen bewegen. Het haald namelijk de pijn weg en als de pijn weg is wordt de wil om te bewegen weer groter.
Ook jullie weer bedankt voor de positieve reacties... Ik Giz echt opknappen, vandaag voor het eerst weer eens lekker zijn nagels gehaakt aan de mat, wat hij standaard deed als de voordeur open gaat, de laatste tijd alleen aanstalte maakte, maar dan zich weer bedacht, waarschijnlijk door pijn. Heb hem ook niet meer mank zien lopen....probeer hem elke dag te borstelen, maar ook dat vind hij niet geweldig leuk. Hij vergeet zich de laatste tijd nogal te wassen en verzorgen merk ik, dus hij begint echt klitten te krijgen, iets wat hij nooit gehad heeft.
Ik doe de metacam steeds door een klein beetje blik voer (normaal kreeg hij alleen brok), echter eet hij dit niet altijd geheel op, of in etappes, hoop dat dit geen probleem is. Heb ook geprobeerd het direct in zijn bek te spuiten, maar dit moet echt onder dwang en neemt hij me niet in dank af, dus die stress wil ik hem toch wel besparen.
Ik geef mijn oudere hond ook al lange tijd metacam, of iig een variant van meloxicam. Als je het maar tergelijk met het eten geeft, dan kan dat al veel problemen schelen.
Hey, op de metcam heeft hij heel goed reageert, heb het een week gegeven, daarna was mijn flesje leeg. Ben nu eigenlijk zonder de metacam aan kijken hoe het gaat en moet zeggen dat ik hem niet meer mank zie lopen en hij nog steeds makkelijker springt. Hij lijkt ook weer beter te eten. Dus ik wacht het nog even af....mocht hij nu weer moeilijker gaan lopen zal ik zonder twijfel weer metacam gaan halen bij de dierenarts. Vind het overigens wel apart dat hij nu ondanks 2 weken geen metacam nog zo goed blijft lopen....iemand daar ervaring mee?