Hoe herken je een sloper?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Hoe herken je een sloper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 19:20

Beste bokkers,

zoals jullie misschien wel weten, hebben wij een puppenmonster in huis. Ons eerste pup! Tes is nu 5.5 maand oud en doet het erg goed. Ze is stront eigenwijs :D Maargoed, daarvoor is het ook een kruising met Cocker en Frieste Stabij. Sinds twee weken gaat ze ook naar school, waar ze de jongste van de groep is. Ze vind het erg leuk. Ook gaat ze vanaf volgende week mee naar mijn werk (school), waar ze soms ook even alleen moet zijn.

Alleen nu mijn vraag. Tes zit momenteel in de bench op het moment dat wij weg zijn. Echter merk ik dat ze dit geen succes vind, en ik vind de bench eerlijk gezegd ook niks :(:) . We hebben haar nu 1.5 maand in huis en ze heeft op niks anders gebeten dan haar eigen speeltjes en botjes. Ik krijg dus niet de indruk dat ze echt sloopgedrag vertoont, maar puppy's zijn voor mij onbekend terrein.
Ik wil haar dus graag los laten in de woonkamer op het moment dat wij niet thuis zijn, maar vind dit best spannend. Er liggen een hoop dingen die natuurlijk erg leuk kunnen zijn om in te bijten, al lijkt ze daar tot nu toe nog totaal geen interessen in te hebben.

Wie o wie kan mij verder helpen? Is er een leeftijd vanaf wanneer ze gaan slopen? Is dit gedrag wat later nog ineens naar boven kan komen? Of kan ik 't er wel op wagen?

Volwassen honden zijn op dat gebied toch een stuk makkelijker :') Daar hebben we genoeg ervaring mee, maar dit monster is een compleet nieuwe uitdaging voor ons :D

Bedankt!

Neej

Re: Hoe herken je een sloper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:35

Oh wat een heerlijke combinatie zeg, Stabij x Cocker :D Daar zul je je handen wel vol aan hebben ;)

Ik heb hetzelfde gedaan met mijn (Spaniel) reu toen ie klein was. Bench was crisis, dus toen hebben we de woonkamer zogezegd "Ollie-Proof" gemaakt (alle rondslingerende dingen buiten bereik van gretige puppytandjes leggen ;) ), de webcam aangezet en een uurtje de deur uit om te kijken wat ie ging doen. Hij heeft NOOIT iets gesloopt, zelfs m'n tafelpoten zijn nog heel! Hij ligt lekker op de bank, kluift wat op een peesje, blaft wat naar een voorbijganger en that's it :) Hij heeft overigens überhaupt nog nooit gesloopt, denk dat dat gewoon in een hond zit of niet :)

Succes er mee in ieder geval! En doe anders 's een fotootje van het monstertje-in-spé ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 20:49

Neej schreef:
Oh wat een heerlijke combinatie zeg, Stabij x Cocker :D Daar zul je je handen wel vol aan hebben ;)

Ik heb hetzelfde gedaan met mijn (Spaniel) reu toen ie klein was. Bench was crisis, dus toen hebben we de woonkamer zogezegd "Ollie-Proof" gemaakt (alle rondslingerende dingen buiten bereik van gretige puppytandjes leggen ;) ), de webcam aangezet en een uurtje de deur uit om te kijken wat ie ging doen. Hij heeft NOOIT iets gesloopt, zelfs m'n tafelpoten zijn nog heel! Hij ligt lekker op de bank, kluift wat op een peesje, blaft wat naar een voorbijganger en that's it :) Hij heeft overigens überhaupt nog nooit gesloopt, denk dat dat gewoon in een hond zit of niet :)

Succes er mee in ieder geval! En doe anders 's een fotootje van het monstertje-in-spé ;)

Hihih ja 't is een combo, maar ze is zó lief en zó eigenwijs! Maar daar houd ik van. We hebben hiervoor voornamelijk terriërs gehad dus zijn wel iets gewend in karakter, maar dit is wel een hele uitdaging.
Ik moet eerlijk zeggen dat wij de kamer nooit puppy-proof hebben gemaakt... :o Natuurlijk wel de stroomdraden weggewerkt, maar er slingeren nog steeds schoenen door de woonkamer. Ze heeft ooit een keer aan een veter getrokken, maar besloot dat dat niet leuk was en ze heeft het daarna nooit meer gedaan. Ik heb nu steeds de videocamera aan als we weggaan als ze in d'r bench zit, en hierop zie ik dat ze het eigenlijk geen succes vind. Ze is onrustig, gaat uitendelijk wel slapen maar niet zo ontspannen als dat ze gewoon los in de woonkamer slaapt als wij er zijn. Zelfs nu ze d'r tanden flink aan wisselen is, heeft ze nog niet op iets anders gebeten dan haar speelgoed.
U vraagt, wij draaien!

Afbeelding
Water wás eng... Nu is er niks mooiers meer dan dat :+

Afbeelding
<3

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:25

Tsja, daar kom je maar op 1 manier achter! :D
Meestal gaan ze slopen als ze niet alleen thuis kunnen blijven, dus als dat goed en rustig aangeleerd wordt zal het slopen tot een minimum moeten blijven.

Voor onze geadopteerde hond (had al 1 jaar in het asiel gezeten voor hij bij ons kwam) moet ik het huis eerst wel 'Easy-proof' maken voor ik weg ga want hij heeft nog wel wat verlatingsangst.
Dat betekent dus alle harde plastic/kunsstof dingen, zoals plastic flessen, eierwekkers en afwasborstels van het aanrecht en de tafels halen en het rolgordijn van het keukenraam naar beneden doen zodat hij niet naar buiten kan kijken.
Hij springt namelijk nog wel eens op het aanrecht en de eettafel zodra ik weg ben en daar gaat ie op zoek naar plastic dingen om op te kauwen zodra hij zijn botje op heeft... :=
En soms haalt ie wat karton uit de oud-papier mand en scheurt het aan stukjes.
Niet ideaal, maar ik kan er mee leven. En het gaat al steeds beter. Ik kom nu steeds vaker thuis en dan heeft ie niets gedaan: niet op het aanrecht gesprongen en niets gesloopt. :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:37

ik haal hier ook alles weg wat evt als 'leuk' gezien kan worden voor een jonge hond en dan de eerste keer een half uurtje weggaan ,kijken wat er gebeurd.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:35

Wat ook enorm kan helpen: iets achter laten voor de pup waar jouw geur aan zit.
Dat geeft ze vaak flink wat steun als ze alleen zijn.

Waar "merk" je aan dat ze de bench geen succes vindt?
Een hond die goed is geleerd dat de bench z'n eigen veilige plekje is, vindt het eigenlijk bijna altijd (het blijven individuen natuurlijk) juist een veilige plek en gaat er dan ook vrijwillig in liggen zelfs als hij niet alleen thuis is.

Onze honden lopen overigens ook gewoon vrij in huis rond als ze alleen thuis zijn.
Kunnen ze evt. lekker samen spelen en tegen elkaar slapen of juist de ruimte nemen als ze dat nodig hebben.

Onze allereerste pup (destijds nog bij m'n ouders) werd geen sloper, ondanks dat 't een hyper actief hondje is. Vaak zijn erg actieve honden wat gevoeliger om te gaan slopen. Even een flinke wandeling maken voordat je weg gaat, helpt vaak al goed.
De 2e pup die we hadden, werd wel een sloper. Ondanks dezelfde opvoeding als die eerste.

Sterker nog; toen die 2e pup begon te slopen, ging hondje 1 (die inmiddels volwassen was) vrolijk meehelpen! Zo hebben m'n ouders 2 dure leren bankstellen weg kunnen gooien omdat ze er gewoon de hele zitting uit hadden gehaald. Tot op de vloer toe was de bank leeg gehaald. Een gat van 60cm³.
En ook het kleed moest het ontgelden... De pootjes van de tafel...

Die hebben we toen bench training gegeven.
En die gaat gewoon sindsdien de bench in als m'n ouders weg moesten. Gaat prima. Heeft ze ook geen moeite mee, en ze gaat ook als iedereen thuis is zelf graag in de bench liggen. Het andere hondje loopt dan vrij rond.

Mijn eigen 2 hondjes hebben niet gesloopt...
Ik heb mijn eigen 2e pup een houten poppenbedje gegeven als "haar" speelgoedje tijdens het wisselen. Daar knabbelt ze lekker op. Van de overige meubels blijft ze keurig af.

Ons 3e hondje (herplaatser) kan op zich goed alleen zijn. Maar heeft Pica. Dus die eet alles wat eetbaar én oneetbaar is. Daar moet ik dus echt alles voor aan de kant leggen als ik even weg ben (of niet op let).
Maar dat hebben we vrij goed kunnen oplossen door hem een oud (gedragen) t-shirt van mij te geven.
Want ik merkte dat hij de keukenhanddoeken steeds pakte als wij weg gingen. Daar hing natuurlijk ook onze geur aan. Hij deed er verder niets mee, behalve er met z'n koppie op slapen. Met z'n neus in de handdoek. Sinds hij z'n t-shirt heeft is hij helemaal happy en heeft ie (tot op heden) niets meer te pakken gehad.

Vooraf voorspellen?
Ik denk niet dat dat mogelijk is.

't Is echt een kwestie van trial and error met dat soort dingen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:10

toen mijn pup helemaal gewisseld was en nooit interesse getoond heeft in slopen ben ik langzamerhand de bench open gaan laten als ik weg ging. Nooit een probleem geweest. Maar hij had ook absoluut geen probleem met de bench. Daar had hij namleijk veel ruimte in en altijd een grote knuffel om tegenaan te liggen, een lekker dik bed of de kale bodem (hij kon kiezen) en speelgoed en knaagmateriaal en waterbakje. Het was zijn huis in het huis zeg maar.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:12

Onze pup was voornamelijk aan het bijten doordat ze last had van haar tandjes en van haar darmen dacht ik. Het had in ieder geval niet met haar karakter te maken maar met een medisch iets.
Als ze genoeg te doen heeft (kan slapen, een bal misschien) denk ik dat het wel mee zal vallen, maar zoals al gezegd wordt zul je het een keer moeten proberen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 20:16

We hebben Tes nu een maand in huis en ze is 5.5 maand. Volgens oude eigenaar was ze gewend aan de bench. Hebben haar thuis gestimuleerd om in haar bench te gaan slapen, maar ze vind het grote kleed veel lekkerder. Eten/botjes krijgt ze in de bench waar ze dan ook in volle vaart naar toe rent, maar als het op is wil ze er ook erg graag weer uit. Ik denk dus dat ze niet geleerd heeft dat de bench leuk is, maar dat ze er ingezet is en ze haar hebben laten piepen/krijsen, zoals vroeger nog wel eens werd geadviseerd....Helaas.

Inmiddels heeft madam 2x losgelopen als we weg waren. Ze sloopt niet en is duideijker meer op haar gemak dan in de bench. Ze loopt lekker heen en weer en gaat af en toe even bij de deur staan kijken of we er al weer aankomen. Ze piept veel minder en is ontspannen.
'T hele huis ligt vol met speelgoed van madam. Van knuffels tot kauwrollen en flossen :D Spul zat om d'r tanden in te zetten dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:21

onze pup, die bijna geen pup meer is, van een jaar, die loopt niet los in huis, maar we hebben maar in de gang, daar kan ze niks slopen, daar staat haar bench (die is altijd open, behalve snachts) , voerbakje, speeltjes etc. als je ze goed laat wennen vinden ze het meestal prima :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:43

Ik zie dat je het al hebt uitgeprobeerd, wil dus alleen maar even melden dat ik het een geweldig leuk hondje vind om te zien. Mag hier zó komen wonen :D .

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 17:49

Ze is inmiddels al een paar keer alleen geweest, los in huis. Vanmiddag had ze een sok te pakken gekregen, heeft daar 5 minuten op gekauwd en was 'm daarna zat. Ook niet gesloopt dus!
Vind dat ze veel relaxter is nu ze niet in de bench zit. Ze gaat ook vaak ergens anders liggen, omdat het eerste plekje niet lekker meer ligt :+
Hahaha dat snap ik Diablo! Ze is ook écht heel leuk!