Hoe snel went een hond aan alleen thuis zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Hoe snel went een hond aan alleen thuis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 17:24

Wij willen over een paar maanden een hondje kopen. We hebben de voorkeur voor een hond uit het buitenland, om de hele simpele reden dat we geen pup willen (waardoor een rashond lastiger is omdat je afhankelijk bent van herplaatsers) en we in de asiels hier erg weinig leuks zien. Ik ben nu al rustig aan het oriënteren op verschillende stichtingen, en hou ondertussen ook asiels in de gaten (vooral om te zien hoe regelmatig er nieuwe honden bij komen).

De bedoeling is dat de hond eind december/begin januari bij ons komt, omdat ik die hele maand vrij ben. Nu zoeken we in principe alleen naar honden die gewend zijn alleen thuis te zijn, omdat na januari mijn studie weer begint, wat betekent dat ik 2 of 3 dagen per week enkele uren weg ben. Ik vraag me nu alleen af of je een hond die dat niet is gewend in een maand aan kan leren alleen thuis te blijven?

Het gaat dus NIET om een pup, we zoeken tussen de 1 en 3 jaar. Tijd erin steken/consequent zijn/goed trainen is allemaal geen probleem, mijn vraag is dus puur of het binnen die maand goed aan te leren is, of dat het inderdaad beter is te kijken naar een hond die het al gewend is. :)

tribeworld

Re: Hoe snel went een hond aan alleen thuis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:37

Kennis van mij heeft een hondje uit Roemenië die dus niet alleen thuis kan zijn jankt en blaft de hele buurt bij elkaar die is nu 2 jaar geweest. Ze zijn er intensief mee bezig maar langer dan 5 minuten wil niet:-( ik denk dat het puur aan de hond ligt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 21:36

Ja, pech kan je altijd hebben natuurlijk, dat is waar. Al heb ik geen idee hoe groot de kans daarop is..

xfairytale_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:02

Dat kan makkelijk hoor.
Als je gewoon meteen begint met het trainen daarin.
Ik heb zelf een pup en die kon het ook zo.

Je moet niet meteen uren weg gaan, maar ga eens een half uurtje weg.
En dit bouw je steeds op.
Dan op een gegeven moment kan hij/zij makkelijk een paar uurtjes alleen zijn!
Ik zou dit doen als de hond ongeveer 2 weekjes bij jullie is, eerst moet het aan zijn/haar omgeving wennen.

Mocht je meer vragen hebben mag je altijd een bericht sturen. (:

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:08

Honden die in het buitenland gewend zijn om inroedels op straat te leven, hebben vaak veel tijd nodig om te leren alleen thuis te zijn. Maar ook nederlandse herplaatsers hebben vaak een verleden waardoor ze flink last kunnen hebben van verlatingsangst. Ik zou aanraden om je wensen kenbaar te maken bij diverse nederlandse asiels. Zij willen echt wel met je meedenken. En een goed asiel verteld zo eerlijk mogelijk alle achtergrond info over de hond die ze maar hebben. Denk dat je dan meer kans van slagen hebt dan met een hond uit het buitenland halen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 22:25

Ik kijk ook bij asiels hoor. :) Maar aangezien we daar zo weinig honden zien die ons aanspreken, wil ik niet al mijn pijlen daarop richten. Ik ben ook bewust nu al informatie aan het zoeken over de verschillende stichtingen, omdat ik zeker wil zijn dat ze eerlijke informatie geven.

En daarom stel ik nu deze vraag; mochten anderen ook aangeven dat het bij herplaatsers erg lastig is, dan kijken we gewoon uitsluitend naar honden waarvan bekend is dat ze er geen probleem mee hebben. :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:42

Ik heb zelf een (nederlandse) herplaatser gehad. Die heeft altijd moeite gehouden met alleen zijn. We hebben er manden voor uit getrokken om het aan te leren. toen dit niet lukte zijn we met therapieen aan de slag gegaan, medicatie, enz enz. Het is nooit top geworden, maar het was voor ons te doen. Hij kon mee naar mijn werk, vandaar dat het voor ons acceptabel was. Dit heb ik ook van te voren wel in mijn achterhoofd gehouden, dat alleen zijn moeilijk zou kunnen worden. vorige eigenaar had trouwens gemeld dat 6 uurtjes alleen geen enkel probleem was. -O- Het was echt eenw ereldhond, maar dat bleef een lastig punt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:45

De buitenlander van mijn collega kan nu anderhalf jaar later nog steeds niet alleen zijn, hij sloopt echt het hele huis in een bench joelt hij de hele buurt bij elkaar.
Ik denk dat de meeste hondjes uit het buitenland sowieso niet erg verstandig zouden zijn.
Je zou op zoek kunnen gaan naar een organisatie die de hondjes al in gastgezinnen in Nederland hebben dan kunnen ze het karakter al iets beter bepalen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:48

Hmm, zou in jouw geval mijn bedenkingen hebben met herplaatser uit het buitenland.
Natuurlijk kan er daar 1 bijzitten die alleen kan zijn, maar velen hebben een geschiedenis die het
zeker niet makkelijker maakt.

En 1 maand vrij.. dat is doorgaans onvoldoende om een hond te leren alleen te zien,
of het moet er 1 zijn die het al gewend is.

Trainen op alleen zijn kost tijd, veel tijd.
En inconsequent erin zijn of de fout in laten gaan, betekend nog meer tijd dan het anders had gekost.

Zou dus dan toch zoeken naar NL asiel hond, waarvan bekend is dat hij alleen kan zijn.
(voor zover de mee gegeven info klopt).

Hoe lang zou de hond alleen moeten zijn? En hoe vaak?

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:53

Sommige kunnen het haast uit zichzelf, sommigen leren het nooit....en alles wat ertussen zit.
Ik zou kijken naar een hondje wat hier al in een pleeggezin van de stichting heeft gezeten, die hebben vaak erg goeie kijk op de hondjes. Plus wat je kunt verwachten voor gedrag.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 07:33

Even terug zaten wij met hetzelfde dilemma. We wilden geen pup meer (heb er al genoeg groot gebracht de afgelopen jaren en wegens gezondheidsredenen). Ben wezen kijken voor aan asiel hond. Na daar zat idd niks tussen: of ze waren al behoorlijk op leeftijd, of ze konden niet met andere honden/katten. Toen gaan oriënteren op een hondje uit het buitenland. Zaten leuke tussen, maar ... degene die nog in de buitenlandse opvangcentra zaten, zagen we meteen al niet zitten. Omdat je gewoon niet weet hoe ze in een thuis situatie zijn. Hebben dit jaren terug ook eens gedaan en is niet bevallen. Dus gaan zoeken naar buitenlandse honden die al in een gastgezin in NL zaten. In de buurt 2 leuke honden gezien en kennis gemaakt. Beiden zaten echter haken en ogen aan. Tot dat ik tegen een ad aanliep van een stoppende fokker die een gesteriliseerd teefje van 4 aan bood, een Franse Bulldog. Wezen kijken, op slag verliefd en mee genomen. Nog geen moment spijt van gehad. Ze heeft 2 nestjes gehad, de fokker vond t mooi geweest, heeft d'r laten helpen (zodat ze niet meer de fok gebruikt kon worden) en zocht een goed thuis voor een heel schappelijke prijs ;) Je hebt nog even de tijd, dus kijk gewoon rond, je komt er van zelf 1 tegen. Geduld is een schone zaak.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 07:41

Ik denk dat je lang kunt zoeken naar een buitenlands hondje dat alleen kan zijn.
Dat zijn uiteraard geen honden die een fijn gezinsleventje hebben gehad, maar veelal een leven op straat.
Die hebben een hele andere geschiedenis en zijn niet zomaar gewend aan het leven hier. Zeker niet binnen een maand.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 07:49

als je een hond alleen wilt leren zijn dan moet je dat langzaam opbouwen. dus je begint met 10 seconden, beloon. dan 20 seconden, beloon, dan 30 seconden, beloon. dan 50, beloon, dan een minuut, en weer belonen. en zo moet je dat langzaam en met heeeeeel veel geduld leren :j

binnen die maand het leren ligt eraan of de hond het goed oppikt. wij hebben ooit een hond uit het asiel gehaald maar het bleek dat hij niet eens 3 seconden alleen kon zijn of hij begon al te piepen. (die is terug gebracht naar het asiel omdat wij geen tijd hadden om goed te leren om alleen te zijn. hij heeft inmiddels een goed huisje bij oude mensen die altijd thuis zijn.) als je zo'n hond hebt dan ben je wel lang bezig. maar als je een hond hebt die geen verlatingsangst heeft dan zou het wel kunnen alleen dan moet je echt iedere dag lang oefenen en hem niet langer alleen laten zijn dan dat ie kan. je kan dan niet zeggen van hij kan 10 minuten alleen zijn maar ik ga nu even 20 minuten boodschappen doen, want dan gaat het waarschijnlijk fout en kan je weer helemaal overnieuw beginnen

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:53

Wij hebben nu 5 weken onze hond uit Spanje.

Wanneer ze zou aankomen was niet bekend, dus hebben we hier ook amper rekening mee kunnen houden met onze vakantie's. Ze is zaterdagavond geland, maandag moest ik terug gaan werken. Mijn vriend was nog een week langer thuis.
In Spanje had ze geen probleem met alleen zitten, maar daar zat ze nog tussen andere honden en katten. Bij ons heeft ze enkel 2 katten als gezelschap.

De 1e week heeft ze best wel veel geblaft en gejankt. De 2e week was al veel minder en nu hoort de buurvrouw ze enkel nog als we aankomen of als er iemand aan de deur staat.

Wel hebben we zo'n feromonenverspreider in huis gehaald, zodat ze sneller zou wennen en rustiger is. Ook hebben we even Bachbloesem Rescue in het drinkwater gedaan (maar dit was meer voor mijn gemoedsrust denk ik).

Wat voor onze hond wel geholpen heeft, is ermee naar de hondenschool gaan. Ze was vrij onzeker, en door het contact met andere honden en constant positieve beloningen is ze op korte tijd veel zekerder geworden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:58

Je kan natuurlijk ook op MP kijken, daar staan ook oudere Rashonden tussen die een nieuw plekje zoeken.
Dan kun je de oude eigenaren alles vragen over de geschiedenis en je hebt snel genoeg door of ze liegen of niet.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:01

Tsjah, wat mij ervaring is met mensen die honden uit het buitenland haalden is dat ze moeilijk alleen thuis konden blijven. Met een hond uit het asiel weet je dat vaak wel. Of inderdaad zoeken naar een pleeggezin in Nederland die zulke honden opvangt, dan heb je net meer info. Een hond met verlatingsangst is echt een hele klus

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:07

Colway schreef:
Tsjah, wat mij ervaring is met mensen die honden uit het buitenland haalden is dat ze moeilijk alleen thuis konden blijven. Met een hond uit het asiel weet je dat vaak wel. Of inderdaad zoeken naar een pleeggezin in Nederland die zulke honden opvangt, dan heb je net meer info. Een hond met verlatingsangst is echt een hele klus

Ik sluit me hierbij aan, ik heb nu ruim 4 jaar een Spanjaard in huis en inmiddels gaat het redelijk, maar we hebben echt periodes gekent van uren blaffen en janken.
Ik ken meerdere buitenlandse herplaatsers die dit doen, in tegenstelling tot een hoop NL asiel/herplaats honden.
Er zijn in NL ook meer dan genoeg stichtigingen etc die je kunnen helpen, google eens op sos voor huisdieren friesland bijvoorbeeld.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:28

Waarom uit het buitenland...grr help de honden hier...ik ben hier zo tegen 1 rond redden is plek maken voor 10 tallen andere. Ik heb hier qua alleen blij slecht ervaringen mee.

Als je mijn advies vraagt is mijn ervaring neem WEL een pup. Regel dat beide even wat meer thuis kan zijn en binnen 3 weken kan hij een hoop. Misschien een buurmeisje die even wat extra wil helpen?.

Ik heb nu mijn 3de pup die ik op deze manier opvoed en geen problemen geen geblaf in huis als ik wegben. Savonds wandel ik veel en 1 a 2x per week train in met haar en maak plezier.

Waarom een Pup die kan je naar je eigen hand zetten en ook makkelijker dingen leren een hond van 1 of 2 jaar heeft vaak al gewoontes die alleen met veel tijd eruit te halen zijn. Die tijd heb je niet.
Een hond uit buitenland geeft helemaal problemen vaak vertonen die kennel gedrag en blafen voor alles ook missen ze sociaal gedrag van bv aan de lijn lopen. Helaas zie ik er iedere week een hoop en mensen hebben er hun handen vol aan TE vol.

Mensen kunnen mijn honden zielig vinden maar denk dat mijn hond kwalitatief meer aandacht krijgt dan die van mijn buren. 2 herders lopen 4x per dag een klein rondje (dezelfde?) zijn thuis en liggen aan de riem in de tuin, deze vertonen ook verveel gedrag en blaffen ook als ze weg zijn.
Een pup slaapt ook gewoon heel veel zo'n 17 uur per dag dit is dus mooi als je werkt.
Mika heeft 1ste half jaar in een bench gezeten en nu langzaam in een ruimte die wat groter is. MAAR vaak als ik thuiskom ligt ze heerlijk te slapen in haar bench. De Bench is ook ideaal om ze zindelijk te maken want ze moeten leren ophouden.

Wat ik ook nog heb is dat ze 1x per week soms meer naar de Hondenopvang gaat. Hier gaan er meer van komen in Nl en is echt ideaal. beter als honden wandel service want je weet niet hoe lang ze ermee lopen werkelijk. De honden zijn de hele dag in een grote ruimte met andere honden lekker spelen enz.. en ze worden ook bezig gehouden. In deze roedels worden de honden onder elkaar gesocalieerd en fout gedrag gecorrigeerd. Verder zit er bij mij iemand die hond gedrag ervaring heeft wat goed is voor je eigen training. De jongere honden gaan smiddags naar binnen krijgen eventueel eten en slapen om erna weer lekker te spelen.

Hond alleen hoeft niet zielig te zijn met speelgoed vermaken ze zich echt wel het is de tijd erna die belangrijk is. Kies ook een hond die qua formaat bij je leven past. Ik neem mijn honden graag overal mee naartoe dus mijn voorkeur een klein hondje met groot karakter.

Ik heb dus al jaren Welsh Terriers en heb er nu 1 van 1 jaar en sinds 4 weken een van 12 jaar die ik nog een oude dag geef. Kan je zeggen dat de jonge hond het makkelijkste is omdat die de regels kent . De oude moet alles opnieuw leren wat lastiger is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:29

belle_boef schreef:
Je kan natuurlijk ook op MP kijken, daar staan ook oudere Rashonden tussen die een nieuw plekje zoeken.
Dan kun je de oude eigenaren alles vragen over de geschiedenis en je hebt snel genoeg door of ze liegen of niet.

Tja als ze lieggen heb je wel een probleem want de hond kan niet terug.
Ik hebn geluk met mijn oude hond die ik opvang is keurig opgevoed maar voor hem wel een grote overgang.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:30

Ik heb ook een spaanse herplaatser en zij kan zonder enig probleem alleen zijn. Gaat rustig liggen slapen tot we weer thuiskomen en das van het begin af aan zo geweest. Zou niet weten waarom buitenlandse honden dat niet zouden kunnen eigenlijk, ik heb gerust de enige niet die lief alleen kan zijn :)
Havanna komt bij sphoek vandaan, fijne mensen en erg eerlijk. Je zou eens contact op kunnen nemen en aangeven wat je wensen zijn. Een hond die al in de opvang zit is wel fijn, iets meer zicht op gedrag in huis :)

Ik had destijds hetzelfde, wilde geen pup en in nederland zat niks wat me aansprak. Uiteindelijk voor Havanna gekozen en hoewel daar wel een verhaal aan zit, toch geen moment spijt gehad. Ze is echt fantastisch :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:30

Prisca schreef:
Waarom uit het buitenland...grr help de honden hier...ik ben hier zo tegen 1 rond redden is plek maken voor 10 tallen andere. Ik heb hier qua alleen blij slecht ervaringen mee.

Als je mijn advies vraagt is mijn ervaring neem WEL een pup. Regel dat beide even wat meer thuis kan zijn en binnen 3 weken kan hij een hoop. Misschien een buurmeisje die even wat extra wil helpen?.

Dat vind ik nogal wat, iemand een pup adviseren die aangeeft daar onvoldoende de tijd voor heeft. Daarbij zeg je 'help de honden hier', maar door een pup aan te schaffen help je ook geen (asiel)hond hoor

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:35

Een kennis van mij had een zwerfhond uit Spanje gehaald, die klom elke keer over de schutting en schuur heen om te ontsnappen, beet de banken en andere spullen kapot en kon ook niet alleen thuis blijven. Misschien kan je beter een hond uit het asiel hier halen, daar zitten zat leuke honden. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 10:41

Bedankt voor alle reacties! :)

Dan is het duidelijk, we gaan ons alleen richten op honden die hier al bij een opvanggezin zitten en waarvan duidelijk is dat alleen zijn geen probleem is. En die zijn er best wel, hoor, gelukkig. En daarnaast, zoals gezegd, kijken we ook bij de asiels hier, maar als je geen Amstaff of rasherder wil zijn er weinig jongere, grotere honden zonder flinke problemen.

Ik vind het inderdaad een idioot advies om een pup te nemen. Los van dat we beide geen zin hebben in bijvoorbeeld zindelijk maken en hele beperkte wandelingetjes en alles wat meer bij pups hoort, kan je natuurlijk zelf ook bedenken dat 'even meer tijd regelen' niet zo simpel werkt.

En waarom uit het buitenland? Is een hond uit een Nederlands asiel meer waard? Is die hond 'zieliger'? Wat als we een hond uit een Nederlands asiel zouden halen die oorspronkelijk uit het buitenland komt, is het dan wel goed? Ik vind dat zo'n onzindiscussie, net of ik me ooit verplicht heb leuke honden uitsluitend binnen eigen grenzen te vinden. Bovendien gaan we nu dus alleen kijken naar honden die al in Nederland zijn, dus dan help ik een hond die hier is. ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:43

Prisca schreef:
belle_boef schreef:

Tja als ze lieggen heb je wel een probleem want de hond kan niet terug.
Ik hebn geluk met mijn oude hond die ik opvang is keurig opgevoed maar voor hem wel een grote overgang.

Maar dat is idem met elk dier waar je het ook weghaalt. Asiel, Spanje, Roemenie, broodfokker.
Je weet nooit wat je n huis haalt, zelfs met een pup niet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:44

Waarom zou ts per se hier een hond moeten halen? Volgens mij kies je doorgaans een hond die je leuk vindt, niet omdat je de wereld wil redden.
Daarbij zijn er zat honden die totaal geen problemen geven. Zorg gewoon dat je er een kiest die uit een opvanggezin komt óf waarvan de geschiedenis bekend is.