Cavia eet minder..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Cavia eet minder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:31

Hee Bokkers,

Mijn cavia eet sinds vandaag "anders".
Hooi eet ze, peterselie eet ze, en slablaatjes. Maar wortelen niet zoals "normaal".. Eerst denkt ze na, doet haar mondje er tegen aan en gaat iets anders doen.
Na een tijdje eet ze toch van de wortel nadat ik het nog een keer aanbied. Maar door er heel hard tegen aan te duwen het het als het ware af te schrapen.
Heb in haar bekkie gekeken, en voor zover ik kan zien zijn haar tanden netjes op lengte.

Morgen bel ik de dierenarts voor een afspraak.

Weet iemand van jullie wat het kan zijn? Alvast bedankt!

(Voor de duidelijkeid, het zou fijn zijn als ik toch niet hoef als iemand van jullie het weet (minder stress voor haar) en ik het zo zou kunnen verhelpen, anders ga ik zo snel mogelijk naar de dierenarts.)

Respect als je het snapt. := Weet het niet beter te verwoorden. :')

Shylah

Re: Cavia eet minder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:54

Hoeveel hooi krijgt je cavia?
Knaagdieren en konijnen hebben zijtanden en kiezen die constant doorgroeien, door ze veel ruwvoer (hooi dus) te geven moeten ze hun tanden en kiezen langs elkaar bewegen en zo slijten ze af. Als dit niet gebeurd kunnen de tanden niet of scheef afslijten waardoor het gebit niet meer goed past en ze moeite krijgen met eten door de haken e.d. die er ontstaan. Aangzien je cavia het alleen nog maar met wortels heeft zal het probleem nog niet zo heel groot zijn, maar het zal zeker ernstiger worden als er niet iets aan de tanden wordt gedaan (als dat het prbloeem is natuurlijk!) Het is moeilijk om in een knaagdieren bek genoeg ver naar achteren te kijken, daar heb je een beksperder voor nodig en een lamp, zodat je ook de achterste kiezen kunt inspecteren.

Ik zou toch naar de DA gaan om een gebitsinspectie te laten uitvoeren, dan kunnen de haken of schuin afgesleten tanden weggehaald worden en kan je cavia weer normaal eten. En zorg er voor dat je cavia altijd elke dag genoeg hooi tot zijn beschikking heeft! Dat is heel belangrijk.

Wat zou het verder nog kunnen zijn? Misschien houdt ze niet van wortelen? ;) Als je haar andere 'harde' etenswaren aanbiedt, eet ze dat wel gewoon?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:00

Idd, dit is waarschijnlijk een probleem met de tanden :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:56

Niet direct panikeren. Hier eten de cavia's en konijnen ook veel minder. Waarschijnlijk door de warmte.
Ze eten wel groente en fruit, maar de brokjes laten ze links liggen. Hooi eten ze ook genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:11

Tja..
Peterselie wil ze wel, heel graag zelfs, maar wortel gewoon niet?
Maar de volgende dag is het wel weg, dus of de andere cavia heeft het dan op, of dan eet ze toch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:12

Over een half uurtje kan ik de DA bereiken, wel of geen afspraak maken?

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:25

Wel eventjes doen,mocht er niks met de tandjes zijn kun je weer verder zoeken na een oorzaak.
Maar als ik het zo lees denk ik ook tandjes of misschien pijn in haar kaak dat ze niet echt hard kan kauwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:45

Het vervelende is dat ik de DA ook niet op het 06-nummer kan bereiken. Moest mijn naam inspreken en telefoon nummer, maar ben nog niet terug gebeld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:52

Even volhouden of een ander bellen. Ik zie dat je in Utrecht woont, ik zou als ik jou was naar Dierenkliniek Wilhelminapark gaan. Die hebben hééééél veel ervaring met cavia´s (en gebitten) en daar doen ze er ook alles aan om de stress te verminderen. Ik woon een stukje van Utrecht af maar ik ga speciaal daar heen met mijn cavia´s als ze eens wat hebben en ik ben er altijd super geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:53

Oké..
Moet vandaag nog namelijk, maar morgen ben ik er niet.

Even een vraagje: is het daar erg duur?
Want waar ik voorheen heenging, was het gauw 50,- euro, maar waar ik normaal heen ga 20,-.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:56

Ik ben ze nu aan het bellen maar krijg geen gehoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:56

Dat hangt er vanaf wat er moet gebeuren. Als er een gebitsbehandeling nodig is moet je cavia worden verdoofd en dat zal (bij alle dierenartspraktijken) wel wat kosten. Een consult was daar niet zo duur, maar de precieze prijs kan ik me niet herinneren, dat kun je ze telefonisch wel vragen. Daarbij geven ze vooraf ook op wat een behandeling (indien nodig) gaat kosten.

Maar goed, dan nog... je hebt een cavia en dan moet je er ook goed voor zorgen, in mijn ogen is een paar tientjes betalen als je cavia dan weer helemaal ok is niet teveel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:59

34,95.
Ja dáág.

Kan het ook krijgen voor 19,50. := Bij een andere DA, dus die ga ik even proberen dan. (voor de zoveelste keer.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:12

Mijn 'eigen' neemt op en vanavond sta ik als eerste op de stoep! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:28

De andere cavia eet nu ook geen appel, peterselie en hooi wel.
Of allebei ziek of allebei niets? :=

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:26

Zijn ze appels enzo gewend? Misschien kennen ze het niet of lusten ze het niet...
Maar ja als je je zorgen maakt, zou ik langs de DA gaan, dan wordt de kans op een medische oorzaak kleiner en kun je misschien ander fruit/groente proberen.

Als ik het zo lees zijn het wel de 'harde' vruchten die ze niet eten... dus ja, het kan nog steeds het gebit zijn of een andere afwijking aan de kop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:31

Ja zeker! Wortelen ook, maar wat ik nu net zag is dat het gewone voer ze ook koud laat.
Wat Laptopmuis zegt, klopt voor mijn cavia's. Want sla ect. eten ze gewoon, hooi ook. Dus zo meteen ga ik naar de supermarkt voor groenten en fruit.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:51

Ik zou in dit geval niet te lang afwachten. De gevolgen van kiezen die schreef groeien zijn echt verschrikkelijk. De kiezen groeien bij sommige cavia's over de tong heen, met het gevolg dat ze de tong niet meer kunnen gebruiken en niet meer kunnen kauwen. Dan eten ze dus bepaalde soorten wel en bepaalde soorten niet, het is maar net wat ze makkelijk vinden.

Één van de opvang cavia's van ons had hetzelfde. At nog wel, maar bepaalde dingen liet ze liggen. We zijn naar de dierenarts gegaan en daar zijn haar kiezen gedaan. Helaas staan bij sommige cavia's de kiezen nou eenmaal scheef en dus groeide het steeds terug.
Aan haar was echt niet zoveel vreemds te merken, maar de gevolgen waren heel groot.

Ik zou het nog even aankijken, maar als het niet snel verbeterd dan zou ik naar de dierenarts gaan.

Hoe warm is het op de plek waar je cavia's staan?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:28

Nu zouden ze toch alweer brokjes moeten eten, aangezien het nog maar rond de 20 graden is.

Als het rond de 28 graden is of hoger kiezen ze hier ook voor groentes, want die zijn lekker fris. Maar de temperaturen zijn weer gezakt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:34

Ja echt een afspraak maken bij de dierenarts!
Al gaat het hier om een konijn, ik vertel het toch......
Ik keek gewoon eens voor de zekerheid bij mij konijn zijn tanden, bleken de voortanden veeeel te lang te zijn (groeide net niet en boven bij het tandvlees). Ik dus een afspraak gemaakt bij de dierenarts, konden die dag ernaar komen.
Bleken de ondertanden helemaal scheef naar achter gegroeid te zijn :oo
Meneer moest dus geopereerd worden.
118.63.- in totaal, incl controle ervoor, operatie, spuitje met pijn en ontsteking remmers (die ze 2x per dag moest hebben, een 1.5week lang ongeveer)

Ben je inmiddels al bij de dierenarts geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:14

Nee ben net terug van een kamp.
Beide eten geen wortelen, waar ligt dat dan aan? Allebei ziek lijkt me onlogisch.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:30

Je ging toch na de dierenarts?
Je had toch de afspraak staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:36

Nee, en daar ga jij niet over.

Mag ik toch zelf weten? Het ging eerst weer beter, toen niet meer.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:43

Eten ze wel gewoon andere groentes? En de brokjes?
Sommige cavia's houden soms ineens van variatie.. (dus ineens geen zin in wortel ofzo).
Of zie je een probleem met het eten zelf?
Zijn ze levendig? En drinken wel goed?
En eten ze wel gewoon hooi? Of laten ze dat ook staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:25

Hooi eten ze meer dan ooit! :)
Beetje sla (niet te veel ivm gasvorming), broccoli (ook niet zoveel), peterselie en appel.
Appel ook iets minder.
'k Zie geen probleem met het eten zelf.. Als ze eten, eten ze het gewoon.
Brokjes eten ze relatief weinig, maar dat kan ook komen door het vele hooi dat ze eten, wat ik overigens erg fijn vind, is erg goed voor ze.

Hier kan ik wat mee! :)