Wondverzorging hond!

Moderators: MirandaT, Duhelo, Muiz, Essie73, NadjaNadja, Ods

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

blubdevis

Wondverzorging hond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 20:48

Hallo, weet niet of dit topic goed staat, maar toch ff de vraag hiero..

Mijn hondje begint aan zn pootje te knagen/likken, daardoor is de huid gaan ontsteken. In overleg met de dierenarts: wassen met Betadine en vervolgens Acederm erop smeren. Nu is het probleem dat hij alsnog blijft likken en knagen.

Tegen een kap op zijn hoofd kan hij niet tegen, nu zat ik zelf te denken aan een antiknaagspray..

Maar iemand suggesties/tips? Want als je dat over de Acederm gaat spuiten, werkt deze dan nog wel??

Thankz

Wegens beëindiging sport, veel zgan (helemaal nieuwe) artikelen te koop: http://www.bokt.nl/markt/their-ads/199346

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:49

Weet je de lik oorzaak, want poten likken en jeukende oren is vaak een ractie op het voer.

blubdevis

Re: Wondverzorging hond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 20:49

Hij krijgt al zijn hele leven hetzelfde voer, van Royal Canin..

Wegens beëindiging sport, veel zgan (helemaal nieuwe) artikelen te koop: http://www.bokt.nl/markt/their-ads/199346

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:50

Ik verplaats dit topic van MD naar BB. MD is alleen voor paarden.

Beperkt online
[ITP] Drie Welsh Cobs in de herfstweide, wat een rijkdom Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:50

Okee misschien toch even iets anders proberen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:52

misschien even een checkup laten doen bij een andere DA?
je moet achter de oorzaak komen en niet alleen de symptomen bestrijden :)

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 20:53

Oké, ik zal morgen eens ander voer halen.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:53

Onze hond doet het al jaren, maanden wel, maanden niet. Winter is het altijd erg met droogte en bijvoorbeeld het zout dat word gestrooid.
Verder kon het ook te maken hebben met de nagels? Kan er weinig aan doen. Ik hoef tegenwoordig alleen maar een bepaalde toon aan de slaan terwijl il haar naam zeg en dan kapt ze met bijten. Gewoon proberen er op tijd bij te zijn. Als het goed is word het minder.

Work until your idols become your rivals

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:57

het knagen en bijten kan idd verschillende oorzaken hebben... Wat voor (ras)hond is het? (bepaalde ras soorten kunnen niet tegen (te veel) eiwitten... Het kan ook een allergie tegen iets zijn. Misschien iets veranderd de laatste tijd of zo?

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 21:00

Het is een Maltheser Leeuw.. mmm nee veranderd eigenlijk niks, alles gaat al bijna 10 jaar hetzelfde..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:00

blubdevis schreef:
Oké, ik zal morgen eens ander voer halen.

"gewoon" ander voer halen gaat het hem vaak niet doen, mocht het overgevoeligheid zijn voor iets in zijn voer.
Is het 1 poot? Of meerdere pootjes?
Overgevoelig voor iets anders dan voer kan ook nog.
Maar 1 poot zij je toch?

Als het meerdere pootjes zijn zou ik zeker contact met da opnemen over overgevoeligheid en wat te gaan voeren.
(Is namelijk lang verhaal)
Is het 1 pootje en hebben de andere pootjes echt niets roods, dan kan je bv ook nog denken aan een grasaartje (kruipertje)
dat erin is gekropen, of iets anders waar hij in is gaan staan (bv iets irriterends, doorn whatever, maar overgevoeligheid
dan nog niet uitgesloten.)
Alle nagelbedden oke? Want door nagelbedonsteking gaan ze ook nog wel eens flink aan voetje knagen.
Kan je zien doordat er dan een nagelbedje dikker is dan de rest en soms rood.
Gebroken nagel kan ook nog (ook direct aan de basis), ook reden tot bijten/likken.

Is je hond een sloper?
Zo ja, laat maar, anders sokje erover?
Zijn tegenwoordig goede hondeschoentjes/sokjes verkrijgbaar.
Of afh van het soort hond, baby sokje erover?
Wel vaak genoeg wissellen en als je erbij bent lekker aan de lucht laten, geneest het sneller.

Malteser lees ik net.
Voetjes net getrimd? Of juist niet? Kan ook reden zijn voor jeuk voeten.
Of dingetjes die in de haren zijn blijven plakken/klitten etc. geven irritatie en dan likken en dan...
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 22-08-12 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:01

Let wel op, het duurt 6 weken voor dat het oude voer uit z,n bloed is.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:02

Doet hij het aan 1 poot of aan meerdere? Anders zou er nog een grasaar onder de huid kunnen zitten die chirurgisch verwijderd moet worden. Zeker als hij nog nooit eerder heeft gelikt en het maar aan 1 poot is.

Als hij dit vaker doet komt het vaak door een overgevoeligheid voor iets of door stress. Overgevoeligheid kan voor van alles zijn, voer, pollen, vlooien, wasmiddel van de mand enz enz.
Betadine zou ik niet aanraden om veel mee te wassen, dit droogt de huid uit en kan zo voor meer jeuk zorgen, zeker als je het vaker gebruikt. Mijn hondje heeft het ook wel eens en die zet ik dan 10 minuten in een biotex groen oplossing. Dit ontsmet en stilt de jeuk, zonder dat het nadelige gevolgen heeft. Je hoeft er daarna niks op te smeren. Antibijtspul werkt niet als ze echt jeuk hebben. Sokken aan over de voet, of toch een kap om zijn soms de enige mogelijkheid. Als ze dan nog likken/bijten kun je evt. Een cortico tegen de jeuk geven, maar deze hebben bijwerkingen oa verslechtering van de wondgenezing. Soms zijn ze echter noodzakelijk.

<3 Trotse eigenaar van Emmylou (Uphill x Krack C) <3
Theeleuter :9k

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 21:04

Dank je voor de tips, het gaat inderdaad om maar één pootje, een echte sloper is het niet en ook nooit geweest.. Alleen als je met dingen als een kap, sokje of een tuigje aankomt doet hij wel alles om dat van zich af te krijgen.

Hij gaat meestal om de maand naar de salon en worden zn nagels ed. bijgewerkt dus denk ook niet dat het daar aan ligt. ook omdat het niet grenst aan zn nagel maar iets hoger zit..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:08

Het kan ook een uiting van stress of verveling zijn...

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:11

blubdevis schreef:
Dank je voor de tips, het gaat inderdaad om maar één pootje, een echte sloper is het niet en ook nooit geweest.. Alleen als je met dingen als een kap, sokje of een tuigje aankomt doet hij wel alles om dat van zich af te krijgen.

Hij gaat meestal om de maand naar de salon en worden zn nagels ed. bijgewerkt dus denk ook niet dat het daar aan ligt. ook omdat het niet grenst aan zn nagel maar iets hoger zit..

Lijkt er een gaatje te zitten? Want dit lijkt wel heel erg op een grasaar verhaal?
In dat geval terug naar de DA

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:13

marleen_usar schreef:
Let wel op, het duurt 6 weken voor dat het oude voer uit z,n bloed is.

Een 10 jarige hond die ineens een voedselallergie ontwikkeld is wel hoogst onwaarschijnlijk (hoewel niet onmogelijk). Een andere oorzaak is veel waarschijnlijker, dus ander voer gaan halen lijkt mij nu nog een beetje zonde.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:17

Momenteel stikt het trouwens van de kruipertjes.
Wordt er beetje kriegel van haat die dingen, gaan in oren en voeten zitten..
(en bij honden met wat warrig haar, overal! arghhhh, gelukkig heb ik gladharige hond)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:20

Ik zou eerst de wond verzorgen en proberen het likgedrag te onderbreken. Sommige honden gaan (uit verveling?) hun pootjes likken waardoor de huid kan gaan ontsteken of zelfs stuk kan gaan.
Door bijvoorbeeld een sokje zoals hierboven is genoemd of op een andere manier ervoor zorgen dat het hondje er niet meer bij kan, dan gaat het vaak vanzelf over omdat het likgedrag wordt onderbroken.
En inderdaad, je kunt altijd kijken of je grasaartjes e.d. kunt vinden tussen de teentjes, die zorgen ook voor veel problemen.

Mocht het allemaal niet werken dan zou ik verder onderzoek laten verrichten.

Succes!

“If you can dream it, you can do it.”

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:21

Vraag anders aan de dierenarts Cothivet, dat is desinfecterend en heel bitter van smaak.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:24

Hotspotverhaal :j de mijne heeft er momenteel twee onder zn oren, dus ik ben ook in de weer met betadine en hydrocortiderm..

Afbeelding

Wat men hier zegt, een allergie voor voeding, kán in principe een oorzaak van een likplek zijn, maar hóeft niet, laat dat even voorop staan. Zo'n hotspot ontstaat meestal omdat de hond jeuk op een plek heeft, en daar gaat zitten likken en krabbben waardoor de huid ontsteekt, hetgeen nog meer jeuk opwekt en zo heb je een vicieuze cirkel. De oorzaak van die huidirritatie kan echt vanalles zijn, onder andere een voedingsallergie, maar ook gewoon iets simpels als een klein wondje, een tekenbeet of een vlooienbeet ofzo.. Bij Ollie zitten ze er omdat het haar onder zn oren vrij overvloedig was (moest nodig getrimd) en hij ontzettend veel zwemt. Na het zwemmen blijft dat onder z'n oren erg lang nat en met dat warme weer van vorige week is dat gaan broeien. Voila, hotspot.

Allereerst lijkt het me handig dat je deze hotspot even rustig laat genezen. Het kan namelijk echt gewoon iets eenmaligs zijn :) Dan kun je wel gaan lopen rommelen met het voer, maar dat hoeft helemaal niet nodig te zijn (het kán natuurlijk wel, maar het hóeft niet, ineens na 10 jaar een voedselallergie ontwikkelen lijkt me niet heel waarschijnlijk.). Een kap werkt niet zeg jij, maar wellicht is een moon collar een idee? Antiknaagspray lijkt me niet zo'n goed idee omdat je in principe met een open wond zit.

Overigens lees ik de tip om er een sokje omheen te doen, dat zou ik dus ook vooral niet doen, want er moet juist lucht bij. Is het haar rondom de plek al weggehaald? Even extra controleren op een grasaar kan inderdaad ook geen kwaad :)

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:34

Mijn reu heeft een oogprobleem en als hij last hiervan heeft gaat hij zijn poot stuk bijten/likken. Hij krijgt dan een verband met Fuciderm zalf en dat functioneert erg goed. Zonder verband of cap blijven ze likken en zal het niet herstellen. Onder verband gaat dit veel sneller.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:15

Natuurlijk moet je altijd opzoek naar de oorzaak (pijn, verveling, stress, allergie etc) maar je hebt tegenwoordig ook speciale pleisters. Anti lick strips voor de hond. Google.... :-D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:29

De oorzaak achterhalen is inderdaad vaak niet eenvoudig.

En een allergie voor bijvoorbeeld voedsel KAN ook pas na jaren ontstaan in sommige gevallen.

Zo zit er in de meeste commerciële brokmerken (zoals Royal Canin) de stof Ethoxyquine.
Die veroorzaakt ernstige jeuk en allergische reacties. En het is mogelijk dat dit pas na jaren naar voren komt. Want deze stof hoopt zich op in de lever en blijft daar minstens 3 á 4 maanden zitten.

Als je over stapt op voer zonder ethoxyquine (als dat de oorzaak is), kan het dus nog 3 á 4 maanden duren tot de problemen met jeuk over zijn.

Granen allergie en allergie voor bepaalde soorten vlees komen ook veel voor.
Al zit er in Royal Canin eigenlijk nauwelijks genoeg vlees om echt een allergische reactie te veroorzaken op eiwit allergie.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:57

Helaas zijn dierenartsen altijd heel snel met het antwoord allergie maar vaak zijn er toch andere oorzaken.
Veel voeren zijn juist al zo aangepast om allergieën te voorkomen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie