dove hond helpp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pinkeltje

dove hond helpp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 12:20

hallo,

mijn opa en oma hebben een dove boxer.
hij kent de basis basis dingen al zoals zit en gwn netjes mee lopen maar volgen kent die nog niet zo zeer.
Mijn vraag is weet iemand hoe je nog meer met hand comandel ( geen idee het je het schrijft ) dingen aan hem kunt leren.

dus brand los alle ideeën zijn uit te proberen dus :D

_Bianca

Re: dove hond helpp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:37

Mijn hondje kon met 1 handgebaar zitten, met nog 1 liggen, ze kon pootjes geven etc.

Het is eigenlijk net zo makkelijk aan te leren als bij een niet-dove hond, alleen kost het wat meer tijd (en snoepjes :+ clickertraining werkt natuurlijk niet!)

Wat ik altijd deed was met met 1 vinger voor je omhoog wijzen (zoals je bijvoorbeeld "pas op" naar iemand gebaart) om aandacht te vragen. Vervolgens één keer kort naar beneden wijzen om te laten zitten en nog een keer om te laten liggen. In het begin even op de billen drukken en zodra hond zit belonen. Hetzelfde geldt voor liggen.

Het volgen kun je hem aanleren door bijvoorbeeld op je been te kloppen als je gaat lopen en een stukje door te lopen zolang hij volgt, dan belonen. Volgt hij niet, opnieuw beginnen.

Pootje geven heb ik mijn hondje aangeleerd door haar pootje te pakken en belonen, steeds iets meer afstand van het pootje houden en uiteindelijk kunnen ze het helemaal zelfstandig.

Ook bijvoorbeeld 'blijf' is op die manier aan te leren. Je zou dan bijvoorbeeld een gebaar met een vlakke hand naar beneden gedraaid kunnen maken. Steeds iets verder weg lopen, tot hij blijft liggen tot je uit het zicht bent.

Dove honden zijn vaak wel heel attent en oplettend, omdat ze graag alles willen volgen. Doen vaak ook goed hun best! Het kost dan alsnog wel wat meer moeite dan bij een ´luisterende´ hond, maar alles is mogelijk hoor!! :)

Succes!!!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:52

Wij hebben ook een dove kwartel thuis. Hij kent gewoon de basiscommando's, zoals 'zit', 'lig' en 'hier'. De laatste is voor hem wel heel lastig trouwens (en ook de reden dat hij nooit los loopt), hij is gewoon veel te makkelijk afgeleid door alles in zijn omgeving en kijkt dan niet meer naar mij, wat uiteraard wel een vereiste is om een dove hond een commando te kunnen geven. Daarnaast kent hij een paar truukjes als 'dood liggen' en 'high five'.
Er bestaat een speciaal handboekje met allerlei tips over de opvoeding van dove honden en er betaat ook een internetforum over dove honden.

Anoniem

Re: dove hond helpp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:31

Een dove hond leer je dingen op precies dezelfde manier als een niet-dove hond.
Behalve dat je geen stem commando's gebruikt maar hand gebaren of lichaams houdingen.

Maar de principes van het aanleren blijven precies hetzelfde.

Zeker als je de hond "Volg" wil leren, wijkt dat eigenlijk niets af, behalve dat je geen commando geeft.
De hond hoort sowieso gewoon braaf aan de lijn mee te lopen. Doet hij dat niet, dan kun je dat corrigeren. Er staan boeken over volgeschreven, met allerlei methodes :)