Vraag over gedrag hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vraag over gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:09

Ik had even een vraagje! Het gaat om de hond van mijn vriend. Ik zie mijn vriend niet zo vaak omdat hij ver weg woont misschien dat ik 1 x in maand of soms 1 x in 2 maanden bij hem ben.

Zijn hond vertoont alleen nogal vervelend gedrag. Het is een collie en ik weet niet wanneer het begon maar hij rende achter me aan en begon naar mijn enkels te happen etc. Daar werd ik beetje angstig door en nu steeds als ik van wc vandaan kom of uit douche zit die hond daar op de gang op me te wachten en als ik er dan langs loop grijpt hij mijn benen vast mijn zijn poten en laat niet meer los of gaat naar mijn enkels happen. Ik heb geen idee hoe ik hier mee om moet gaan! Mijn vriend zegt je moet niet bang voor hem zijn want dat voelt hij maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan! En als hij of zijn familie in de kamer zijn doet dat beest helemaal niks.

Hoe kan ik hier het best mee omgaan?

Mi_Amore

Re: Vraag over gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:11

Direct corrigeren, honden ruiken je angst inderdaad.

Mijn collie deed net hetzelfde, en door meer met hem te gaan doen, is hij mij gaan aanvaarden.
Het boek 'hondensignalen' heeft mij ook veel geholpen!

Als mijn hond het nu nog probeerd (want proberen doet hij als mijn man niet thuis is), dan zeg ik 'foei', geef ik hem commando om te liggen en blijven en als ik een eindje verder ben roep ik hem.

Het is als in de paardenwereld: wie zijn benen eerst/het meest verzet heeft verloren.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:18

Zou mijn hond kunnen zijn. Komt voort uit het werkinstinct dat deze honden van nature hebben en opwinding vooral bij mensen die ze niet goed kennen. Ze zullen in de regel niet echt bijten. Oplossing is inderdaad stil blijven staan en terecht wijzen. En verder ook in zijn aanwezigheid heel rustig lopen niet rennen of haastig lopen. Hiervan worden deze honden soms erg nerveus. Hond moet leren dat hij jou niet hoeft op de jagen en dat jij hoger in rangorde staat dan hij. Daarom doet hij ook niets als de familie van je vriend in de buurt is. Hij weet dat hij dan op hun aanwijzingen moet wachten. Maar als alleen jij in de buurt bent neemt hij zelf het heft in handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:29

Dank jullie wel! Maar met stil blijven staan en terecht wijzen hoe weet ik dan wanneer ik weer door kan lopen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:41

Mijn border collie wil dit helaas ook nog wel eens doen bij nieuwe mensen als ze erg blij en opgewonden is terwijl we aan het wandelen zijn, gelukkig never nooit in huis of in de tuin. Ze loopt dan een stukje vooruit, draait zich om en sluipt op de nieuwe persoon af en rent tegen de scheenbenen aan, of snept langs de enkels.
Wat blue_sky zegt inderdaad. Bij mij helpt het om haar van te voren al aan te kijken en duidelijk naam van de hond + NEE te zeggen. Bij die van mij houdt het dan altijd op. Maar soms ben je bijvoorbeeld druk aan het kletsen al wandelend en heb je de hond net even minder in de gaten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:44

Dat zie en 'voel' je wel. Je kan aan een hond zien of die gespannen is of rustig.

En als hij rechtstaat of terug een stap in jouw richting zet met de bedoeling van 'hmm lekkere enkels', corrigeer je hem gewoon opnieuw.

Dit vraagt tijd, maar het is iets dat snel op te lossen is :-)
Zowiezo niet slaan uit schrikreactie of dergelijke, dan wordt het probleem groter!
(ik spreek uit ervaring, was de eerste keer zo geschrokken dat mijn collie het deed dat ik hem uit reactie een tik rond zijn oren gaf...)

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:42

Volgens mij is dit een collie die zich enorm verveeld. Collies zijn herders en als ze die drang om te 'herden' niet kwijt kunnen gaan ze dat uitvoeren op personen in de omgeving. Eigenlijk kunnen ze hier niets aan doen, het zit gewoon heel diep in hun instinct hoewel het erg vervelend is voor jou natuurlijk!
Ik denk dat het beste wat je kunt doen is ervoor zorgen dat hij zich niet meer verveeld, laat hem moe worden door lange wandelen, evt met een rugzakje op zodat hij voor je werkt, dat vinden ze geweldig. Een ander idee is agility, dan moeten ze geconcentreerd aan het werk en ze raken hun energie kwijt en het is nog leuk om te doen ook! Fietsen is ook een optie (mist het niet te warm is ;) ).

Verder ben ik het met blue_sky eens. :)

Ik hoop dat het lukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 06:54

Aan die beweging kan ik niet veel doen! Het is namelijk de hond van mijn vriend ( en familie ) en ik ben daar afentoe een weekje meer niet. :(

Bedankt voor de tips iedereen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:14

nooit zelf corrigeren! Laat maken dat er iemand om een hoekje staat die de hond goed kent en als jij wat zegt dat die aan gedenderd komt met een flink kwaaie stem dat hij nu echt eens op moet hoepelen o.i.d.

Op het moment dat jij de hond gaat corrigeren die duidelijk jou niet als iemand ziet die boven hem staat kan je vervelende bijtincidenten gaan krijgen. Nooit!!! doen dus.

En als je daar bent gewoon eens wat oefeningen doen terwijl er mensen bij zijn zodat je weet dat hij zich in houd. Dus laat hem zitten of liggen o.i.d. op commandoe en geef hem wat als hij het goed uit voert en laat hem weer vrij gaan. Als je zo bezig ben met hem dan maak jij jezelf hoger in positie omdat hij jou gegeven commando's uit voert. Wat leuk is dat is bijv. hem laten zitten en blijven en dan de beloning weg gooien en zeggen dat hij het mag pakken (tijdens gooien moet hij blijven zitten) zo kan je hem ook eens afleiden. Je komt van de wc en geeft hem het commando zit. Het is een collie dus de kans dat hij luisterd is behoorlijk aanwezig. Jij gooit in de richting die je niet op gaat het snoepje en laat hem nog even zitten en zeg dan dat hij erop af mag gaan. Zo leid je hem zelf af. Of laat hem het snoepje volgen terwijl je loopt en gooi het weg en hou weer een nieuw bij je (kunnen ook brokjes zijn). Zo maak je dat hij jou anders gaat zien.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:20

Hmm ik ben al meerdere vervelende honden-die-niet-van-mij-zijn tegengekomen die me lastigvielen EN die heb ik telkens netjes gecorrigeerd. Heb nooit wat vervelends meegemaakt en nooit situaties tegengekomen als zijnde 'hond weet/ziet niet dat ik boven hem sta'.

Ik heb een hondenopvang in huis gehad, ik lieg niet als ik zeg dat er over de 300 honden bij mij hebben overnacht, waarvan maar dan 250 met gedragsproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:24

Onze Chihuahua kruising deed het ook bij m'n vriend en bij bezoek, toen ze aan 't puberen was.

Ik was daar zelf ontzettend consequent in.
Ze heeft 't 1x bij mij gedaan en ik heb dat DIRECT en héél duidelijk gecorrigeerd.

Daarna was het bij mij direct over.
Maar m'n vriend vind het "moeilijk" om te begrijpen dat een hond een leider nodig heeft.
Hij is liever "vriendjes" met iedereen en snapt dat principe niet zo goed.

Dus die liet het steeds maar gebeuren bij zichzelf.

En het helpt nauwelijks als IK het corrigeer als ze het bij HEM doet. Ja, op 't moment zelf wel, maar de volgende keer doet ze 't vrolijk weer.
Waarom? Omdat ik toch al boven haar sta, maar HIJ niet. Hij staat onder haar in rangorde. En daarom zal ze dat altijd bij hem blijven doen, tot hij ZELF de touwtjes in handen neemt en het gedrag corrigeert. Boven haar gaat staan. Zodat zij 'm als leider gaat zien en uiteindelijk ook respect voor 'm krijgt.

Heeft even geduurd voordat hij dat door had.
Maar toen hij 't eenmaal begreep was het binnen een dag helemaal klaar.
Gedrag was totaal verdwenen. Ook bij bezoek.

Maar dat kost inderdaad wel even wat tijd om te trainen.
En dat is wel de verantwoordelijkheid van je vriend, om problemen met zíjn hond zelf op te lossen....

Wat je zelf kunt doen?
Duidelijk zijn tegen de hond.
Een zelfverzekerde houding hebben (dus juist niet een bange houding, want dat spoort de hond juist meer aan om je benen te pakken). En alvast duidelijk "Nee!" tegen 'm zeggen als hij al in de houding schiet om je kuiten te pakken (dus nog voordat hij je werkelijk te pakken heeft).