hondenkeuring hulp gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

hondenkeuring hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 10:58

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of hier op bokt mensen zitten die ervaring hebben met honden shows en keuringen. Wij hebben een leuke toller reu, waarvan we niet weten of het fokmateriaal is.
Nou zou ik hier graag achterkomen en wat shows willen lopen.
Maar ik ben echt een leek op hondengebied, laat staan de show wereld.

De achterliggende gedachte is eigenlijk dat we als onze hond geschikt is deze als dekreu aan te bieden en een teefje van zijn nestje te krijgen.

Maar begin bij het begin, hoe gaat dat nou op de shows, ik ben natuurlijk al eens gaan kijken. Maar hoe kan ik mijn hond het beste trainen, do's en dont's, waar moeten we op letten?

Vanaf welke leeftijd gaan pups naar keuringen?

Cyrilletje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:08

Ga eens naar een show van de lokale kynologenclub. Dat hebben wij ook gedaan met onze pup van 4 maand. In de lokale krant stond dat mensen met een hond met stamboom zich nog in konden schrijven voor de lokale show. Wel moesten we eerst lid worden van de kynologenclub, maar dan kon je ook naar de ring training komen. Daar kun je onder begeleiding oefenen hoe je je hond moet presenteren op een show.
Wij hebben toen meegedaan in de baby klasse, gewoon voor de lol en om onze pup ervaringen te laten opdoen met mensen massa's en vele andere honden.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:20

bij de kynologenverenigingen kan je show/ringtrainingen volgen, verder kan je eens met fokkers gaan praten door gewoon een paar keer zonder hond eerst te gaan kijken bij keuringen en rondvragen, data kan je via de rasvereniging vragen

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12745
Geregistreerd: 27-09-05

Re: hondenkeuring hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:23

Een vriendin van mij is heel actief met american akita's, hiermee gaat ze ook naar shows.
Als voorbereiding op een show gaat ze wekelijks met 1 of meerdere honden naar ringtraining.
Hier leert zij het best de hond te begeleiden en te presenteren en de hond leert hoe het er aan toe gaat :).

Aranel
Berichten: 20202
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:25

Je kunt beginnen met ringtraining te volgen, daarnaast kun je het boekje van Judith Lissenberg kopen: hondenshows. Hier staat de hele gang van zaken in beschreven, erg handig voor als je nog nooit naar een show geweest bent!

Daarnaast moet je zorgen voor een showlijn, een speciaal soort riem. De hond moet (hoewel, bij tollers niet denk ik vanwege de grootte) op een tafeltje staan of in ieder geval netjes 'in stand' kunnen staan. Met de 4 poten recht onder het lichaam.
Ook moet je zorgen dat je hond de focus op jóu gericht heeft en niet op andere honden of op de grond gevallen lekkernijen van anderen. Dit kun je ook gewoon thuis oefenen.
Zorg dat je professioneel overkomt, wees op tijd in de ring en hinder anderen niet. Alleen met de keurmeester praten als hij of zij je wat vraagt :)

Pups mogen vanaf 3 maanden naar de keuring, ze komen dan in de baby klasse. Maar dit zie je eigenlijk alleen fokkers doen :j

Hoe beter de beoordeling, hoe gewilder je hond uiteindelijk zal zijn als dekreu. Ik weet niet hoe het zit bij dit stamboek, maar bij de meeste rassen moeten er ook gezondheidstesten gedaan worden voordat hij een erkende dekreu mag zijn.
Besef je wel dat je op een show vaak niet de minste concurrentie hebt: de meest vooraanstaande en ervaren fokkers doen hier aan mee en vanzelfsprekend nemen zij hun tophonden mee. Wees dus niet teleurgesteld als je niet wint, een goede beoordeling is ook heel wat waard!
Laatst bijgewerkt door Aranel op 03-10-12 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:26

Leer je hond presenteren buiten de shows. Je moet kunnen tonen dat je hond heel rastypisch is. Dus mooi laten stilstaan met oren goed en poten mooi recht. Lopen aan de leiband zonder te trekken en mooie ruime bewegingen laten zien (dit hangt af van ras).
Ga altijd netjes gekleed en zeker geen knieen op de grond enzo als je nog in de ring bent. Terwijl je loopt kijk je best de jury aan om zijn aandacht te vestigen :o
Zorg ervoor dat je hond niet ongecontroleert achter je aan rent, maar dat hij mooi naast jou loopt, maar vooral op een mooie statische stand zul je moeten oefenen.

Mooi statisch beeld is dit
Afbeelding

Je kunt het mischien oefenen en het je hond leren op commando, want het is niet altijd even makkelijk om het op de ring te verkrijgen dus als je het leert op commando dan zul je wel vaak bij de prijzen zitten :7

Aranel
Berichten: 20202
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:31

Poeh, was het maar zo makkelijk Betadine :=
Dat je je hond netjes de ring doorloodst wil absoluut niet zeggen dat je in de prijzen zit!! De keurmeester let op de vacht, vachttype, kleur, stand van de botten, staartaanzet, stand van de poten, ogen, lippen, schaargebit (heeft je hond dit trouwens wel TS? Anders hoef je je niet eens in te schrijven :) ), borst, (stand van de ) oren enz enz. Allemaal dingen waar je niets tot zeer weinig aan kunt veranderen, ookal loop je nog zo keurig je rondje..

DeLabrador

Berichten: 561
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:38

Hieronder het overzicht mbt leeftijden en de bijbehorende klasses:

Baby klasse = Voor honden van 4 tot 6 maanden
Puppy klasse = Voor honden van 6 tot 9 maanden
Jeugd klasse = Voor honden van 9 tot 18 maanden
Jonge Honden klasse = Voor honden van 15 tot 24 maanden
Open klasse = Voor honden vanaf 18 maanden of ouder
Vetarenen klasse = Voor honden vanaf 8 jaar en ouder
Kampioens klasse = Voor honden die een door de FCI erkende titel hebben
Fokker klasse = Voor honden vanaf 9 maanden en ouder die door de inschrijver zijn gefokt

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:38

Ohh goede tips hier al! heel fijn :) trouwens ben ik me er zeker van bewust dat ik grote kans niet in de prijzen val zeker omdat mijn pup nu nog een foutkleur in de vacht heeft zitten. Hiermee mag je wel fokken als deze weg trekt na de puppy vacht (papa had het ook). Maar als deze blijft zitten is het zoiezo een kansloze zaak ;)
Het gaat mij om een goede beoordeling en de lol natuurlijk!.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12745
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:54

Misschien een beetje offtopic :), maar ik ga aankomen zondag voor het eerst naar een hondenshow, ga mee voor de hand en span diensten. In Zwolle, ben erg benieuwd!

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:03

Aranel schreef:
Poeh, was het maar zo makkelijk Betadine :=
Dat je je hond netjes de ring doorloodst wil absoluut niet zeggen dat je in de prijzen zit!! De keurmeester let op de vacht, vachttype, kleur, stand van de botten, staartaanzet, stand van de poten, ogen, lippen, schaargebit (heeft je hond dit trouwens wel TS? Anders hoef je je niet eens in te schrijven :) ), borst, (stand van de ) oren enz enz. Allemaal dingen waar je niets tot zeer weinig aan kunt veranderen, ookal loop je nog zo keurig je rondje..


Jah dat hangt echt af van de jury. Ik heb al shows gewonnen waar mijn presentatie op niets leek en als shows verloren waar een veel minder mooie hond qua type, vacht, enzo won , maar die hond werd zodanig goed gepresenteert. Die hond heeft ontelbare shows gewonnen maar is voor het ras eigenlijk waardeloos en nooit gevraagd voor de dek omdat hij gewoon geen pluspunten heeft qua exterieur. Het is wel een mooie hond hoor daar niet van, maar hij heeft echt niets bijzonders en is qua exterieur toch geen aanwinst voor de fokkerij. Die wint dus meestal door de presentatie en zo zijn er meerdere.
Het maakt echt heel veel verschil. Zo kun je een minder mooie hond mooier doen lijken dan hij is en kun je een heel mooie hond zijn kansen verspelen. Presentatie telt bij het keuren.
Persoonlijk als jury als je 2 honden hebt die je bevallen en je moet er 1 kiezen, dan kijk je ook naar de presentatie...

Je krijgt ook wel eens jurylid die geen verstand heeft van het ras (hoe stom ook) en die hebben dan ook vaak de neiging van op presentatie te oordelen. Mischien niet in Duitse herders enzo waar er veel inschrijvingen van zijn, maar met mijn tjech ontelbare keren mogen meemaken.
Laatst bijgewerkt door betadine op 03-10-12 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Re: hondenkeuring hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 14:08

Ik snap wel wat je bedoelt betadine. Heb op de shows al wel gemerkt dat er van tevoren al kan worden aangegeven watvoor type gaat winnen afhankelijk van de keurmeester. Sommige houden van stevig de andere van rankere types. De fokkers die dat ook weten selecteren ook de keuringen waar ze naar toe gaan.

Ik zou wel graag als hier iemand in de omgeving van Eindhoven naar een show keuring gaat met of zonder eigen honden een keer mee gaan. Dus houd me dus aanbevolen.


Dit is trouwens onze draak:
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 5158_n.jpg