jonge duifjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

diablolover

jonge duifjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 19:37

hallo,

Mijn grootouders zijn drie weken op reis geweest, en bij hun terugkomst hebben we vastgesteld dat er zich in tussentijd en nestje duiven heeft gesetteld in één van de bloembakken op het terras. Nu hangt die bloembak over de reling, en aangezien mijn grootouders in een appartement wonen hangt die bloembak toch wel een twaalftal meter boven de grond. Bijgevolg hebben we dus wel schrik dat de jongen naar beneden zouden vallen eens ze beginnen met vliegen. Kunnen we hier iets aan doen? En stel dat ze vallen, mag je ze dan oppakken en terug in het nest zetten? Of worden de jongen eens aangeraakt uit het nest verstoten? Ik heb geen idee hoe oud ze momenteel zijn, maar hun oogjes zijn nog niet open. Ze hebben wel al gele donshaartjes. We hebben ze tot hiertoe zeker nog niet aangeraakt.

Iemand die tips weet?

groetjes,

Lauren

Alane

Re: jonge duifjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:40

Op een terras of hoog in de boom, als ze uitvliegen en op de grond landen worden ze gewoon gevoerd door de ouders.
Mijn advies afblijven.
De ogen gaan normailter met een paar dagen al open, en uit ervaring weet ik dat ze steeds lelijker worden, tot ze helemaal in de veren zitten.

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 19:49

Dus ze overleven perfect een "val" van 12 meter?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:09

diablolover schreef:
Dus ze overleven perfect een "val" van 12 meter?

Tijdens een vliegles wel, als ze uit het nest rennen en naar beneden vallen niet.
En daar kun je weinig aan doen, bemoei je je ermee blijven de oudes weg, gaan ze ook dood en dan van de honger.

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:12

hebben we hier ook eens gehad vogeltje kon (nog) niet vliegen en zat bij ons in de tuin je zag de moeder het vogeltje zoeken en voeren

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:14

Je kan de eieren ook gewoon wegpakken. Wie weet willen je grootouders geen jonkies.
Duiven raak je niet zo gemakkelijk kwijt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 04:14

Laptopmuis schreef:
Je kan de eieren ook gewoon wegpakken. Wie weet willen je grootouders geen jonkies.

Eieren wegpakken? Sorry hoor, maar van de natuur hoor je gewoon af te blijven.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 05:08

en nee als je ze aanraakt worden ze niet verstoten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 06:52

Moesten ze te vroeg uit het nest vallen en het overleven, is terugzetten geen probleem, dat aanraken verstoten is, is een fabeltje.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:54

Daphne__ schreef:
Laptopmuis schreef:

Eieren wegpakken? Sorry hoor, maar van de natuur hoor je gewoon af te blijven.

Succes dan. Je hebt straks duiven die je alles volpoepen en misschien ook nog te vroeg uit het nest vallen. Dan ligt er een duif op de grond en moet de dierenambulance weer komen om het diertje met de hand groot te brengen.

Dat is pas natuur inderdaad.

Wij hebben de natuur zijn gang laten gaan, nu zitten we hier met 10 houtduiven en heel veel poep. Duiven raak je niet kwijt want ze blijven bij de plek waar ze geboren zijn.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:59

En jij hebt een opvangboerderij? Mooi niet dat ik dus ooit dieren naar jou toe breng Laptopmuis, wat een instelling!! Jij weet echt wat goede reclame maken is _O-

TS, duifjes kun je probleemloos oppakken maar daar krijg je dan een dagtaak aan, duiven zijn onmogelijk slordige broeders en zijn erg gemakkelijk met hun piepers, hebben ze een fatsoenlijk nest gebouwd of gewoon een paar takjes in de bloembak gepropt en de twee eieren erin gelegd?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:51

Bassenqua schreef:
En jij hebt een opvangboerderij? Mooi niet dat ik dus ooit dieren naar jou toe breng Laptopmuis, wat een instelling!! Jij weet echt wat goede reclame maken is _O-

Blijkbaar denk ik er gewoon anders over. En dat zou jij ook doen als je een jaartje bij de dierenambulance hebt gewerkt en meer als 30 vogels per dag ergens ophaalt die uit 'nesten' zijn gevallen.

Als je al ziet dat een duif een nest heeft gemaakt op een onmogelijke plaats, dan laat je die daar toch niet broeden of wel?

Overigens.. snap ook niet dat die duiven nog een nest gebouwd hebben aangezien het seizoen allang voorbij is.