Hond blijft maar likken. HELP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Hond blijft maar likken. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 23:14

hoi bokkers

Ik ben al een tijdje bezig Shasta het likken af te leren.
Hij likt echt tot vervelends aan toe. En het lijkt op het moment zelfs een krijger spelletje te worden.

Ik zou even wat informatie geven.

Shasta likt bijvoorbeeld als je hem aait, en als hij aandacht wil.
En dan ook echt overal behalve je gezicht dat doet hij dan niet. Wil hij zelfs niet eens (ooit een poging gedaan om het likken op commando te zetten om zo het ongewenste gedrag tegen te gaan)
Bij de kleinste kriebel komt hij al weer met die tong. En komt hij bij je en je geeft hem geen aandacht dan zorgt hij er wel voor dat hij toch aandacht krijgt om je tot vervelends aan toe aan je broek/been/schoen of handen te likken.
Het is zelfs zo dat als hij de kans krijgt dat hij je arm in de houdgreep neemt om je zo te likken.

Wat heb ik er al gedaan:

Nou proberen het op commando te zetten om zo hem te leren dat hij alleen mag likken op commando.
Ik heb hem geprobeerd te nergeren.
Als hij probeerde te likken weg duwen zonder wat te zeggen en rug toe draaien eventueel.
Een ferme NEE geprobeerd. Maar daar word hij heel onzeker van.
Het commando geprobeerd: niet likken.
Hand weg trekken, maar dan pakt hij wel een andere plek om te likken.

Echter lijkt niets echt door te komen op hem dat ik het eigenlijk niet wil hebben.

Heeft iemand hier misschien een verklaring voor waarom hij dit doet?
En wat kan ik nou nog proberen om het er toch uit te krijgen?

Afbeelding

Milan_lover

Re: Hond blijft maar likken. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:19

Consequent zijn, nee is nee, ja is ja, niet dat hij de ene keer wel mag likken, en de andere keer niet.
Als hij van die nee wel stopt, zou ik dat vol blijven houden, maar dan moet iedereen dat op het juiste moment gebruiken, anders kom je er moeilijk vanaf en snapt de hond niet waar hij aantoe is..

In ieder geval, heel veel succes!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:25

pff ik heb t ook met mijn border..
misschien toch t zout op t moment?
want in dit warme weer is het wel erger ..
ik stuur m weg als hij t doet..hij luisterd er alleen ook niet altijd naar dus lees even mee

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:29

Onze hond deed dit ook nadat we haar van de vorige eigenaar hadden over genomen. Hondlief was het bij ons duidelijk aangeleerd/ beloond, en ik heb het afgeleerd door steeds haar tong vast te pakken en te houden. Gewoon tussen duim en wijsvinger. Vasthouden totdat ze terugtrekt, en dan nog even ietsje langer zodat het net onprettig is. Dat werkte goed.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:31

rayoow schreef:
ik stuur m weg als hij t doet..hij luisterd er alleen ook niet altijd naar dus lees even mee

mijn hond heeft trouwens wle een verleden..is gelukkig nog jong (9maand) heb m net 4 week dus hoop dat t goed gaat komen

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 23:33

Milan_lover schreef:
Consequent zijn, nee is nee, ja is ja, niet dat hij de ene keer wel mag likken, en de andere keer niet.
Als hij van die nee wel stopt, zou ik dat vol blijven houden, maar dan moet iedereen dat op het juiste moment gebruiken, anders kom je er moeilijk vanaf en snapt de hond niet waar hij aantoe is..

In ieder geval, heel veel succes!

Klopt. Ik gebruik ook nee en nee is ook nee. Of niet likken. Hij lijkt er alleen heel onzeker van te worden. Zelfs zo erg dat hij uiteindelijk bij iedere aai wat ik hem geef van zich af plast. Dit deed hij vroeger heel erg. Dat is er nu eindelijk uit. Maar op zulke momenten doet hij het dus gewoon nog.
Ik denk zelf dat het een soort genegenheid is. Maar daarmee zichzelf beloond voor het geen wat hij doet.
Ik ben ondertussen al zolang als ik hem heb hier mee bezig.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 23:35

rayoow schreef:
rayoow schreef:

mijn hond heeft trouwens wle een verleden..is gelukkig nog jong (9maand) heb m net 4 week dus hoop dat t goed gaat komen

Ook al eens geprobeerd. Maar dat vind hij schijnt leuk. en blijft door likken. :)

Rayoow heb je een foto van je hond? (via pb maar anders word het gelijk al offtopic :) )

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:39

Toch zou ik proberen om het vol te houden, om hem daarna ook geen aandacht meer te geven, het duurt even voordat hij het door heeft wat hij nou eigenlijk niet mag, dan zal ook langzamerhand het plassen over gaan (denk ik).. Maar ik kan het natuurlijk ook niet zo in het echt zien, dus kan ook niet precies zeggen hoe en wat...

Wij hebben tot een week terug ook een opvanghondje gehad, dat altijd al onderdanigheidsplasjes deed, na heel consequent blijven en dat gedrag negeren, was het binnen 2 weken over :)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:47

Toch volhouden dat het alleen op commando mag. Als hij je toch likt zeg dan duidelijk NEE en bied hem iets anders aan om op te mogen kauwen/aan te mogen likken zoals een bot o.i.d. zodra hij dat aanpakt heel enthousiast doen en uitbundig belonen. (klinkt makkelijker dan het is zoals ik het nu zeg;-)). Probeer hem ook een commando aan te leren dat hij iets niet mag pakken, zoals een snoepje. Leg een snoepje neer, zeg NEE, zorg dat hij er vanaf blijft en wacht en geef dan een commando waarmee je toestaat dat hij een tweede snoepje van jou mag aanpakken (dat eerste snoepje mag hij niet hebben!). Maak de tussenpozen steeds langer. Hiermee leer je hem dat hij alleen iets mag aanraken waarvan jij wil dat hij het aanraakt en dat als jij hem dat eerste snoepje niet geeft dat hij het niet alsnog mag pakken. Snap je? Succes, een puberende hond is niet makkelijk;-)!

edit: Het gaat erom dat je zijn gedrag omzet in gedrag wat je kan belonen waardoor hij meer zelfvertrouwen krijgt.
Laatst bijgewerkt door NWDynamite op 20-08-12 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 23:48

Bedankt voor de tip.

Ik kan dit misschien wel volhouden. Maar er is niets moelijker dan visite opvoeden. Vooral mijn broer die is verschrikkelijk. Door hem kan Shasta visite nog steeds niet met rust laten kwa speeltjes.. Zooo Irritant! :')

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 23:50

NathalieW schreef:
Toch volhouden dat het alleen op commando mag. Als hij je toch likt zeg dan duidelijk NEE en bied hem iets anders aan om op te mogen kauwen/aan te mogen likken zoals een bot o.i.d. zodra hij dat aanpakt heel enthousiast doen en uitbundig belonen. (klinkt makkelijker dan het is zoals ik het nu zeg;-)). Probeer hem ook een commando aan te leren dat hij iets niet mag pakken, zoals een snoepje. Leg een snoepje neer, zeg NEE, zorg dat hij er vanaf blijft en wacht en geef dan een commando waarmee je toestaat dat hij een tweede snoepje van jou mag aanpakken (dat eerste snoepje mag hij niet hebben!). Maak de tussenpozen steeds langer. Hiermee leer je hem dat hij alleen iets mag aanraken waarvan jij wil dat hij het aanraakt en dat als jij hem dat eerste snoepje niet geeft dat hij het niet alsnog mag pakken. Snap je? Succes, een puberende hond is niet makkelijk;-)!

Ja zeker. snap ik dat. Dit kan hij al heel goed namelijk. :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:53

Heb ook eens gehoord dat honden die veel likken last van de maag hebben.
Onze hond doet dit ook en die heeft wel maagproblemen.

Verder weleens gehoord van iemand die zei dat ze dat ze dat doen om geurtjes etc van jou of je broek te vverwijderen,zodat de echte geur van jou tevoorschijn komt.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:57

Dhani schreef:
NathalieW schreef:

Ja zeker. snap ik dat. Dit kan hij al heel goed namelijk. :D

Dan heb ik geen tips meer voor je hahaha.

Visite opvoeden is nog het moeilijkst van allemaal. Ik heb hier een ongeleid projectiel van 23 kg en 7 maanden oud (amerikaanse stafford) die dus óvérál blij van wordt. Als er visite binnen komt dan gaan ze allemaal druk doen en hoge stemmetjes opzetten omdat ze haar zo graag zien. Dan wordt ze alleen maar drukker en wilder en gaat ze opspringen en bijten en rondrennen en wat nog meer. Ik probeer haar altijd zo kalm mogelijk te houden want dan luistert ze tenminste. Als er visite is dan luistert ze direct niet meer omdat ze gewend is dat ze dan druk kan doen. Heeeeel lastig... En ze weigeren haar te negeren (enige wat werkt) want dat vinden ze 'zielig'. Ik doe haar meestal in de bench als er mensen langs komen maar zodra er iemand binnen is begint ze te gillen... Ach, hopelijk gaat het over als ze wat ouder is :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:57

Kan heel goed ook onderdanigheid zijn, straffen lijkt me niet de juiste oplossing in elk geval. Leer hem een gedrag aan wat het likken onmogelijk maakt. Iets vasthouden bv.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 00:05

tamary schreef:
Kan heel goed ook onderdanigheid zijn, straffen lijkt me niet de juiste oplossing in elk geval. Leer hem een gedrag aan wat het likken onmogelijk maakt. Iets vasthouden bv.

Dankjewel, Dat is ook mijn idee er achter. Ook omdat hij zo onzeker word als ik NEE gebruik. Hij durft dan bijna niet meer bij me te komen. En plast dan van zich af. ;)

Iets vasthouden moet misschien wel lukken. Hoewel ik hem net probeerde af te leren niet altijd maar met speeltjes aan te komen zetten. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:55

Zelf speeltje bij je hebben, vast laten houden, knuffelen en speeltje terug laten geven als het genoeg is.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:16

Mijn border likt ook zo ontzettend. Halsband omdoen gaat al gepaard met een hoop gelik, vreselijk. Onze jack russel poetst de hele dag aan de bank als hij het kan redden. Ook zo irritant... Maar als ik nee zeg en hem even aantik stopt hij er meteen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:52

Het gedrag in ieder geval niet "belonen", dat is belangrijk.
Dus als hij gaat likken een correctie geven (bijv. een duidelijke "NEE") en hem dan naar z'n mand sturen. En geen aandacht meer geven.

Zo leert hij: likken = geen aandacht meer van het baasje.

Na een tijdje zal alleen het "nee" al voldoende worden.

En inderdaad, bezoek opvoeden is het moeilijkste.
Maar het is jouw huis, jouw regels. En als je bezoek uitlegt wáárom je die regels hebt, dan zullen ze dat wel respecteren. :j
Het kost alleen flink wat moeite.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:57

Wat ook werkt, als er bezoek is, dat als het bezoek komt, je hem een nieuw commando leert, "op je plaats", dan stuur je hem naar zijn mand, of eventueel een hoekje, dat van hem is, daar geeft niemand hem aandacht, en moet hij blijven, totdat jij zegt dat hij daar vandaan mag komen om het bezoek te begroeten. In de tussentijd kan jij je bezoek uitleggen wat hij wel en niet mag, en leert hij dat hij het bezoek niet mag "bestormen".

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:04

Pfoe, lastig probleem. Bezoek opvoeden is inderdaad gruwelijk irritant! Want het is toch zo leuk als die hond zo blij op je af komt gerend en tegen je op springt, ja nee hij is gewoon blij me te zien _-:(

Kan hij niet een tekort aan iets hebben, zout ofzo?
Probeer in elk geval te zorgen dat je een paar 'eigen' plekken hebt waar hij niet bij mag. Dan heb je daar je rust :) de bank bijvoorbeeld. Verder kan je proberen om hem te negeren als hij likt en hem een paar keer heel uitbundig te belonen als hij het niet doet. En dan weer abrupt stoppen als het likken begint. Hij zal het (hopelijk) snel doorhebben :)

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:50

Hier ook zo'n likkende border, verzot op blote voeten. Plezant als je rustig in de zetel ligt tv te kijken en dan komt daar zo'n likker aan je voeten :( . Gelukkig volstaat een 'neen' om hem te doen stoppen.
Naar bezoekers toe, geen last, hij komt een poot geven en is terug weg. 8-)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 21:33

@ Femke: Belonen doe ik zeker niet. Maar bezoek doet dat dus wel. Wat ik dan ook zeg. Het komt bij iedereen wel een keer voor. Dat als hij likt dat hij even lekker gekriebeld word. En hoe vaak ik dus ook zeg. Dat hij beslist niet likken mag. Dat gaat een uurtje goed zeg maar, maar dan zijn ze het kwijt. En vaak heb ik het ook niet snel genoeg door. En dan is het toch al weer gebeurd.
Dat is het zelfde als dat hij visite niet met rust laat met speeltjes. Hij kwakt iedereen een speeltje voor de voeten of op schoot. En wacht gewoon net zo lang tot die persoon het aan raakt. en dan vliegt hij er op af. Kauwt er even flink op en kwakt het weer voor je voeten. En ik zeg altijd negeren!! negeren!! negeren! Maar op een gegeven moment als het speeltje op schoot ligt is er altijd wel iemand die het speeltje van zich af gooit, vaak onbewust. Dus wat ik in de meeste gevallen doe als hij niet op houd. Het speeltje af pakken en op tafel leggen. Als hij dan met een nieuw speeltje aan komt zetten dan stuur ik hem naar de plaats.
Waarom ik er zo lang tussen laat zitten voor ik hem naar de plaats stuur. is omdat ik gewoon wil dat hij leert dat bezoek niet voor hem komt. Hij mag wel gewoon komen kijken maar spelen word er niet gedaan. Alleen buiten.

@Milan_lover: Heb ik geprobeerd. Maar omdat mijn malthezer zo te keer gaat als er iemand binnen komt. is voor hem de spanning te hoog. Shasta valt genoeg aan te leren. Maar mijn malthezer blijft in dit gedrag hangen. Shasta likt bezoek niet bij begroeting. Dus dat is al goed. Ik heb hier een tijd lang de 10 min regel gehad. Bij binnenkomst de honden 10 min voorledig negeren. Dat gaat goed. Tenminste bij bijna iedereen. Alleen mijn broer is zo in zijn eigen wereldje als hij binnen komt. Dat ik 100 keer kan zeggen NEGEREN!! Maar hij rijkt altijd een hand naar beneden naar de honden. Dus hebben de honden het weer gewonnen ( zo zie ik het dan ) en proberen het bij elke bezoek wat binnen komt. ;) Toch zijn er mensen waarbij ze wel rustig zijn als ze binnen komen. Deze mensen houden zich strikt aan mijn regel. En dat merk je wel bij de honden. Ze weten gewoon bij wie ze het wel en niet kunnen doen. ;)

@Magrathea: Klopt Visite is vreselijk vervelend wat betreft het opvoeden van je dieren.
Een zout te kort. Ik denk het niet. Hier krijgen ze voornamelijk smuldier. En van die trainings koekjes uit zon emmer. Ik weet dat het slecht is want er zit veel te veel zout in die koekjes. Maar daar gaat dit topic niet over natuurlijk :P
Hij mag van mij overal komen behalve op de tafel :') Maar als ik op de bank lig komt hij er eigenlijk nooit bij liggen. Hij ligt het liefst op de grond. Zo mag hij van mij ook op bed als hij dat zou willen, maar dat wil hij ook niet. Dus daar heb ik genoegen mee :')

@tweebelgen: Ohw bah een voeten likker. Dat doet shasta gelukkig niet :) Dat vind ik vreselijk vies.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:41

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:46

Heb je dat uit pb al geprobeert? Helpt bij mijne al meer

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:25

Aan de foto te zien heb je een prachtige border collie, die bársten van de energie en willen heel graag voor je werken. Als ze die drang of energie niet kwijt kunnen gaan ze op andere manieren proberen om van die overtollige energie af te komen. Wellicht dat jouw hond het op deze manier uit.
Heb je al eens gedacht aan agillity (of lange tochten fietsen e.d.)? Dan kan hij die drang om te werken kwijt en hij wordt er moe van. :) Ik denk dat jouw hond graag een taak wil om zijn 'ei' in kwijt te kunnen.

Succes met je mooie hond! :D
Laatst bijgewerkt door Shylah op 22-08-12 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt