Houtduif

Moderators: Ods, MirandaT, Duhelo, Muiz, Essie73, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Houtduif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 10:54

Hallo,

Zojuist heb ik een huitduif in de tuin gevonden die waarschijnlijk het nest is uitgevallen. Hij heeft al veren en is al redelijk groot. Dus ik denk niet dat hij verstoten is.
Nu heb ik het nest gevonden alleen komt ik er met geen mogelijkheid bij.

Nu hebben wij dus postduiven en ook aparte hokjes voor aanvliegers (dat zijn duiven die niet van ons zijn en we even in bewaring houden om ze aan te laten sterken)
Zou dat beessie in zo'n hokje kunnen om als die uitgegroeit is lekker naar buiten te doen?

It's a funny story.

Colorado

Re: Houtduif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:57

Beste is om hem gewoon te laten liggen/terugleggen, ouders voeren hem over het algemeen nog tot hij uiteindelijk wel succesvol wegvliegt, ook al ligt hij op de grond. Als je zeker weet dat een kat hem dan pakt en je hebt ervaring met jonge duiven zelf 'opvoeden' (alleen als je echt weet hoe en wat) dan zou ik dat doen, anders zou ik hem naar een vogelopvang brengen/een vogelopvang bellen zodat ze hem (gratis) op kunnen komen halen.

Zomer, echt?

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 10:59

Er lopen hier veel katten rond en regelmatig een vos. Dus veilig ligt hij er niet echt. Het zal niet lang meer duren voordat hij zou kunnen vliegen ( ik reken op een week of 2)

It's a funny story.

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 10:59

Is het een oplossing hem op het dak te leggen (plat dak)

It's a funny story.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:03

Als het dak dichtbij het nest is is het misschien een idee (uiteraard wel goed opletten of zijn/haar ouders nog naar hem omkijken), maar als er zoveel katten rondlopen zullen die daar ook wel kunnen komen. Ik zou sowieso de vogelopvang even bellen en dan het idee van het dak voorleggen, zij weten het het best :) Ze zullen dan ook het best in kunnen schatten hoe lang het nog zal duren voor hij kan vliegen, 2 weken op een dak lijkt me wel erg lang, in dat geval lijkt de vogelopvang me zijn/haar beste kans.

Zomer, echt?

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 11:07

Afbeelding
Zo ziet hij er nu uit (even van internet, maar zo ziet hij er dus wel uit)

It's a funny story.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:14

Aai dat duurt nog wel even voor hij vliegt denk ik (geen ervaring mee of echt verstand van, maar vind het wel erg veel dons, denk dat 2 weken wel een goede gok is), zou toch echt de vogelopvang bellen, zo gevonden via google :)

Zomer, echt?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:21

Oef, die moet inderdaad nog gewoon gevoed worden. Zou ik zelf niet aan beginnen met houtduiven, levert veel stress. Dus inderdaad de vogelopvang even bellen :)

15-03-2016 ^&+

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 15:36

Zelf ben ik nu op vakantie, maar er zijn wel mensen aanwezig. Die heb ik geinformeerd en die zouden kijken wat ze konden doen :j

It's a funny story.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:34

Laat de natuur zijn beloop gaan.. ga het diertje niet zelf voeden.
Zet het desnoods op een veilige plaats.

Katten en vossen zorgen er voor dat er niet teveel dieren van een soort zijn. Laat de natuur dus met rust.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:39

naar de vogelopvang met dit duifje zou ik zeggen, deze is nog heel erg jong...die vliegt echt niet over twee weken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie