ik heb een beetje een ongemakkelijke situatie. Een vriend van me kreeg vrijdag op zijn afstudeerfeest van een vriend als 'grap' een jong konijn, een vrouwtje van 8 weken (Stella). Hij was hier helemaal niet blij mee, kan hier niks mee etcetera. Ik was boos op die kerel om een dier als kado te geven, maar hij wilde hem niet terugbrengen naar de dierenwinkel. Ik zag het al gebeuren dat dat dier ergens in haar eentje voor de rest van haar leven moest wegkwijnen in een hokje, dus uit bezorgdheid heb ik haar maar meegenomen. De jongen die hem kreeg was namelijk niet van plan om er een mannetje bij te kopen. Hij zelf gaat waarschijnlijk een half jaar naar het buitenland, zijn ouders hebben hier al helemaal geen tijd voor, kortom allemaal niks. Nou op zich nog geen probleem, maar nu komt het: wij hebben al een gelukkig koppel, een mannetje (Bertje) en een vrouwtje (Polly). Ze staan op het balkon en hebben het balkon als uitloop. Als we thuis zijn lopen ze ook binnen.
Stella zit nu dus binnen, maar ik wil haar zo snel mogelijk naar buiten want ze heeft al een kabel gesloopt, zit aan rieten manden te knagen etc. Ik wil geen nieuw hok kopen dus ze loopt altijd binnen zonder toezicht. Ze is voor zover ik kan zien wel zindelijk in haar doos.
Ik heb al sites gelezen, maar kan nergens vinden of ik ze nou met tweeën tegelijk aan haar moet voorstellen of niet. Ik heb dus eergisteren Stella in haar doosje in de gang gezet (min of meer neutraal terrein), en ik heb me vooral op Polly gefocust om te koppelen (dat moet tenslotte het lastigste zijn). Ik hield Polly een beetje vast want ik vind het doodeng, Stella weegt 1/8e van Polly en heeft niks bij te zetten. Af en toe leek Polly agressie te tonen, maar op zich niet heel aanvallend. Dus gisteren hebben we meteen de stress methode toegepast omdat ik ze niet zomaar los durfde te laten bij elkaar. We hebben Stella en Polly in de badkamer gezet (die ze niet kennen) met de stofzuiger aan. Ze waren inderdaad heel gestressed, en niet gefocust op elkaar. Toch heeft Polly Stella kennelijk een paar uitbranders gegeven, want Stella is nu doodsbang voor Polly en rent telkens heel hard weg.
Dan vandaag: Ik heb gewoon de balkondeur open gezet om het op z'n beloop te laten. Het voordeel van de woonkamer is dat Stella zich kan verstoppen onder de bank als Polly kwade bedoelingen heeft, want daar past Polly niet onder. Nou telkens als Polly in de buurt wil komen rent Stella kei hard weg, want Stella is inmiddels doodsbang voor Polly. Later jaagde Polly ook daadwerkelijk achter haar aan, ze rende gewoon heel hard op haar af. Is dit agressie of wil ze de rangorde bepalen? Een ander nadeel is dat we laminaat hebben, en dat ze allebei ontzettend schuiven als ze willen rennen. Kortom alles is een ramp, en ik vind het doodeng voor Stella. Het mannetje is heel lief van zichzelf en bemoeit zich niet zo, maar Polly kan ik echt niet peilen. Voor jullie bezorgdheid: Stella komt uit de dierenwinkel, en is (daardoor?) niet snel gestresst. Ze eet heel veel en is eigenlijk sneller weer relaxed dan Polly, die helemaal van de wap lijkt. Voordat jullie denken dat het hier een gekkenhuis is: Alle konijnen liggen nu ergens te tukken. Ze zoeken elkaar dus absoluut niet continu op. Ook Polly negeert Stella een beetje, maar is toch heel nieuwsgierig. Gisteravond zat Stella in huis, en toen zag ze ineens Polly naar haar zitten te gluren vanachter het glas van het balkon, en toen schrok ze zich helemaal lam hahaha (was erg grappig om te zien, Polly heeft nogal lange haren, en ze had nogal een evil silhouet in het donker (Polly is een beetje de 'bitch' des huizes)). Ik weet ook niet of het rennen ontstaat omdat Stella wegrent, of omdat Polly daarvoor een agressief signaal geeft. [edit: even een update: Stella rende net een paar keer heel hard langs Polly af (niet andersom), niet frontaal maar in een soort cirkel haha, Polly ging er natuurlijk achteraan en vervolgens rent Stella weer onder de bank. Stella doet dit als Polly met haar dikke kont in Stella's doosje gaat zitten, of van haar voer zit te snoepen.] Nog een detail: Bertje (het mannetje) is volgens mij de baas (ook al is het echt een doetje), want hij steekt altijd zijn hoofd onder Polly om gelikt te worden. Is het dan een tactiek om eerst die twee te koppelen, of voelt Polly zich dan buitengesloten/wordt jaloers etcetera?
Is dit ten dode opgeschreven? Dan kan ik Stella misschien aan mijn vriend zijn nichtje geven, en vragen of ze er een mannetje bij willen kopen. Dan kan ik het koppelen ook stoppen. Ik zou het wel heel jammer vinden want Stella is erg lief

Ik vind het echt heel vervelend allemaal, dat iemand zo met het leven van een dier omgaat en dat ik nu met de gebakken peren zit. Kan ik echt boos om worden. En dat iedereen vond dat ik me zo op zat te winden want 'het is maar een konijn'. Nouja. Ik heb deze week toevallig voor het eerst in een jaar veel tijd, maar vanaf volgende week houdt dat ook op.
Ik heb dus twee vragen aan de kenners hier:
1) hoe moet ik het gedrag van Polly interpreteren?
2) heeft dit een kans van slagen of kan ik Stella maar beter in bescherming nemen en volgende week naar mijn vriend zijn nichtje brengen in de hoop dat ze daar een fijn leven krijgt..
Dit is Stella trouwens, ze is echt heel lief en veel meer op mensen gericht

Deze is gemaakt toen ze net bij ons was, ze kijkt dus nog een beetje wantrouwend uit haar ogen