Voedingvraagje katten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Voedingvraagje katten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 21:37

Ik heb 2 katten thuis rond lopen, Gizmo en [naam].
[naam] moet speciaal eten krijgen wegens nierproblemen, tot nu toe hebben ze alle 2 van het duur eten gegeten omdat ik ze natuurlijk niet kan verbieden om van van elkaars eten te eten aangezien ze altijd eten ter beschikking hebben (droogvoer).

Mij is er altijd verteld dat dit beter is voor hun spijsvetering, maar weet niet of dat waar is.
Nu zit ik met een probleem dat mijn kattin, die niets mankeerd en dus eigenlijk gewoon eten mag eten, haar neus optrekt voor het eten.
De dierenarts heeft me vroeger gewaarschuwd dat dit kon gebeuren.

Nu is mijn vraag of er iemand ervaring heeft om katten te leren om een portie direct op te eten, zo zou ik ze elk verschillend eten kunnen geven.

Hoe zou ik dat kunnen aanpakken en is dat wel een goed idee?

Iemand ervaring?

Alvast bedankt.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:49

Op gezette tijden bakje neerzetten, kat erbij zetten en weghalen na bijv. 15 minuten. En dan later weer neerzetten, kat erbij, en weghalen na zoveel minuten.
Ze hebben het heel snel door :)

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re: Voedingvraagje katten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:51

precies zoals rebel_jits zegt zoek tijden uit die jij makkelijk vind en geef ze op gezette tijden eten.
laat het inderdaad 15 min staan en haal het dan weer weg niet gegeten is jammer dan volgende eetmoment nieuwe poging en zo blijf je oefenen.
die van mij hadden het na 3 dagen door

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Voedingvraagje katten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 21:52

IK ga dat is proberen, hopelijk hebben ze het snel door.

Maar op gezette tijden eten geven in plaats van continue aanbod is geen probleem.

Ik zou het dan verdelen over 2 keer, smorgens en savonds

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re: Voedingvraagje katten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:07

ja dat heb ik ook

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:15

Hoor ik de vers vlees patrouille al komen aandraven? Een topictitel als deze gaat je veel tips opleveren sgraks ;-)Maar een kat met deze problemen zou ik denk ik ook op vers zetten, waarschijnlijk is dat goedkoper dan je huisoge speciaalvoer.
Een kat hoeft nier de hele dag over voer te beschilken hoor, 1 of 2x een portie is geloof ik best goed voor ze.

Maar ik weet er niet alles van, de betere tips zullen nog wel komen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 22:17

Het speciale droogvoer is eigenlijk voor mijn andere kat die vorig jaar nierfalen had en die het op dit eten heel goed doet, zijn nierwaarden zijn perfect nu, dus dat ga ik niet wijzigen.
Gizmo at er ook van enkel en alleen omdat ze heel de dag droogvoer ter beschikking hebben en ik moeilijk aan Gizmo kan uitleggen dat ze niet van het eten van [naam] mag komen vica versa.