Vanaf jong af aan hebben we thuis kleine hondjes gehad en sinds enige tijd heb ik dan ook mijn eigen klein formaat teefje van 2,6 kg. Het is een lief en aanhankelijk hondje waar je alle kanten mee op kunt, aventoe wel wat dominant naar andere honden maar ieder heeft zo zijn karakter he.
Maar een probleem waar ik tegen aan blijf lopen is mijn hondje om laten gaan met grote honden. Haar gedrag tegenover grote honden is er de afgelopen paar jaar niet bepaald op vooruit gegaan en ze snauwt en grauwt al als ze de dieren aan ziet komen. Nu denk je vast, o maar dat is je eigen fout want je ben te beschermend.. nou niet bepaald denk ik zelf. Mijn hondje heeft met me mee stage gelopen in een roedel van plus minus 20 honden met daarbij de grootste rassen en dit ging super!
Ik heb vaak het idee dat het probleem bij de opvoeding van de grote honden ligt, merendeel van de honden komt op haar af gelopen, loopt over haar heen of legt zijn poten vol op haar, logischerwijs doet dit haar gewoon pijn door het grote gewicht. Ze geeft duidelijk aan hier niet van gediend te zijn maar haar geringe grote lijkt niet genoeg indruk te maken op de honden.
Ik heb nu dus een hondje wat bang is voor honden en ondertussen alles probeert aan te vallen en voor sommige zelfs weg rent
Een paar weken geleden kwamen er twee honden aan en begon ze blind van angst te rennen, had dit nog nooit eerder meegemaakt want luisteren doet ze normaal altijd.. Het uitvallen kan ik er uit trainen maar het is een gebed zonder einde als andere honden het vertrouwen blijven schaden.
Daarbij vind ik het heel vervelend dat mijn hondje op het moment zo goed als geen contact met andere honden kan hebben omdat ze bang is en er maar een handje vol kleine hondjes in de buurt wonen. Spoedig willen we er nog een hondje bij maar ik wil een pup die vertrouwen heeft in andere honden en niet haar gedrag gaat overnemen!
Dus wie zit/zat in de zelfde situatie of heeft misschien een grote hond en heeft zelf tips? Ik ben ook benieuwd wat mensen vinden over mijn gedachte dat de grote honden in het opzicht met kleine hondjes wat beter opgevoed moeten worden of dat ik gewoon heel raar aan het denken ben.
)
) een hond die kleine honden omver loopt moet gecorrigeerd worden, ofwel door de andere hond of door de baas. maar je kunt natuurlijk moeilijk alle honden corrigeren die naar je toe lopen, dat vinden de baasjes niet zo tof denk ik.