GRRRRRR parkieten slopen de kooi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

GRRRRRR parkieten slopen de kooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 23:33

ohh zit me steeds erger te irriteren hier
mijn 2 parkieten proberen de hele dag door de kooi te slopen :(
moedeloos word ik ervan,
alle voer en waterbakjes worden er af gesloopt grom
ze hebben speeltjes zat,
belletje rngetjes houten ding om te knabbelen sepia steen , spiegeltje, trappetje
enz
hebben ook een hele grote kooi
en mogen savonds altijd minstens 2 uur losvliegen
wat kan ik hier aan doen raak echt zwaar geirriteerd ervan :(
als bodem hebben ze houtsnippers met een laag schelpenzand eronder

nu geef ik iedere keer een mep tegen de kooi maar dan moet ik 1000 keer opstaan elke keer

ze zijn trouwens harstikke tam zelf gedaan

arabella2000

Re: GRRRRRR parkieten slopen de kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:54

Een van mijn valkjes probeert ook altijd alles naar onde te gooien. Ik heb op een gegeven moment alles vast gezet met tie-raps (geen idee hoe je dat schrijft :p). In de nieuwe kooi heb ik een konijnendrinkflesje en de bakjes kan hij er niet afgooien (naja is in ieder geval nog niet gelukt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:58

Een volière voor ze bouwen. ;) Kunnen ze lekker de hele dag vliegen (zoals het hoort).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:20

Tja, je vogelsproberen je wat te vertellen..beestjes vervelen zich blijkbaar. Is je kooi groot genoeg om echt te vliegen? Zo nee dan is die dus te klein.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:25

Hier geen ervaring, ook geen slopers gelukkig.
Trosgiers kan ook wel eens helpen, vinden mijn vogels erg lekker! En z'n zak met allemaal dingen uit het bos erin ook leuk (ik zal de naam even opzoeken), of een natuurlijke tak een wilg ofzo vinden ze leuk om mee te spelen en doen.
Terwijl het van nature helemaal geen spelers zijn, diamantduifjes :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 07:23

kooi kunnen ze heen en weer vliegen als ze willen ;)
en nee ga geen voliere bouwen,
beestjes komen er zeker 2 uur uit savonds,
en gaan nahet vliegen uit zichzelf de kooi in dus ze erg is het nu ook weer niet
ze zitten met zen 2tjes
sjors trosgierst hebben ze ,
ook een bakje grit
onbeperkt voer,
en iedere dag schoon water !

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:29

geef ze sloop materiaal. Wilgentakken,doosjes,denneappels... Ook kan je bakjes (zo'n zware van de konijnen bv) onderin de kooi zetten met eten. Onbeperkt voer zou ik niet doen want dan eten ze het lekkere eruit en laten de rest liggen,waardoor een tekort ontstaat. Trosgierst is lekker maar erg vet, geef dat ook niet vaak.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 07:33

pipo,
onbeperkt is altijd goed gegaan !,
ze gooien wel wat eruit,
maar als het voer op is dan wachten we een dag met nieuw voer ,
en dan eten ze alles van de bodem weer op en krijgen dan pas nieuw,
konijnen bakje is goed idee maar poepen ze daar niet te veel in dan ?
en wilgentak mogen daa blaadjes aanzzitten ?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:46

wilgetak moegen blaadjes aanzitten, maar sproei ze even af anders zit er strakjes poep aan van wilde vogels, met alles wat daarbij hoort. (wormen en andere ongewenste zaken) Zelf zet ik het bakje altijd zo neer dat er zo weinig mogenlijk kans bestaat dat er poep inkomt. Dus vooral niet precies onder de zit/slaapstok haha

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:18

Toiletrolletjes (zonder het wcpapier erom heen) op de bodem leggen.
Die van mij vonden dat geweldig om te slopen en lieten dan de rest van de spullen met rust

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:00

Neem een plantenspuit ter hand. Als ze vervelend zijn even een keer spuiten. Hopelijk leren ze hier snel van.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:04

liesje goed idee leg het er meteen in
sheela die moeten we even kopen dan !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:42

sheela schreef:
Neem een plantenspuit ter hand. Als ze vervelend zijn even een keer spuiten. Hopelijk leren ze hier snel van.

Nouja zeg, dat meen je toch niet serieus mag ik hopen? :n Parkieten zijn nu eenmaal ondernemende vogels die genoeg te doen moeten hebben. Ik heb ze gewoon lekker in de voliere (tam) en ze kunnen naar hartelust vliegen, stokken en bamboe vernielen. Ga je ze toch niet afstraffen als ze hun natuurlijke gedrag vertonen. :n

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:04

slaan op de kooi en nat spuiten helpt niet, worden ze alleen maar vervelender van. Zorg dat ze genoeg afleiding hebben zoals inderdaad wilgen of fruitboomtakjes, vers fruit, van die balletjes waar katten meespelen, eventueel wcrolletjes etc. Pas trouwens wel op met papier/karton: mijn vorige parkiet vrat het op en dat kan natuurlijk niet gezond zijn.

Staan ze in de woonkamer of op een slaapkamer? Het kan namelijk zijn dat ze zo vervelend doen omdat ze aandacht willen.. en negatieve aandacht is ook aandacht..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 14:11

ze staan in de woonkamer en krijgen veel aandacht vaak even op de vinger,
zal eens een leeg wc rolletje in de kooi leggen

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:15

Ja joh even natspuiten.... :n
Dat is echt iets wat je niet bij ze moet doen.
Grasparkieten zijn hele slimme dieren die uitdagingen nodig hebben.
Ze zijn gek op het geluid van scheurend papier en stro wat ze overal heen slepen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:20

Natspuiten zie ik het punt niet van, zie niet in waarom iemand denkt het als straf te kunnen gebruiken en zie niet in waarom er hier zo op wordt gereageerd. Na een paar keer natgespoten te zijn vinden ze het waarschijnlijk héérlijk, zeker met dit weer :+ Verder inderdaad zo veel mogelijk sloopmateriaal in de kooi, denk dat dat het enige is dat zal helpen. Wilgentakken doen het hier perfect (valkjes), net als touw en we doen altijd wat papier met een knijper vast aan de tralies, wat groente en fruit ook vast aan de tralies met knijpers enz. Ik vind het juist heerlijk om ze op slooptoer te zien :D behalve als de boeken e.d. slachtoffer worden, dat is iéts minder :')

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:20

Ik val meer over de feit om het als straf te gebruiken ;)
Natspuiten met vernevel functie deed ik altijd met dit weer om ze een pezier tegeven.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:04

douchen of vernevelen moet zelfs een paar keer per week voor de conditie van hun verenpakje. Ofze moeten in hun drinkbakje douchen, maar dan nog is het beter om ze even 1 a 2 keer te sproeien.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 18:07

nee ze krijgen een badje om de dag

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:25

Heb je een foto van je kooi (gewoon nieuwschierig) :P ?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:59

Als je parkietjes (in jouw ogen) ongewenst gedrag vertonen ,kun je dat best corrigeren met een plantenspuit. Is niks mis mee. Werkt best goed. Maar je moet ze ook wel genoeg te doen geven, speelgoed, wilgetakjes, wc rolletjes enz enz.

Wuis: ja dat meen ik serieus. Als jij het vervelend vindt dat ze aan de kooi knagen, en je wilt dat corrigeren, is een plantenspuit een redelijk onschuldige methode. Op zich moet je ze dan een alternatief aanbieden zodat ze hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. Maar wat is dan wel een goede methode om ze te straffen?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 19:07

er ligt nu een wc rolletje in maar die vinden ze eng :)
maar ze moeten er even aan wennen denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:08

sheela schreef:
Als je parkietjes (in jouw ogen) ongewenst gedrag vertonen ,kun je dat best corrigeren met een plantenspuit. Is niks mis mee. Werkt best goed. Maar je moet ze ook wel genoeg te doen geven, speelgoed, wilgetakjes, wc rolletjes enz enz.

Wuis: ja dat meen ik serieus. Als jij het vervelend vindt dat ze aan de kooi knagen, en je wilt dat corrigeren, is een plantenspuit een redelijk onschuldige methode. Op zich moet je ze dan een alternatief aanbieden zodat ze hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. Maar wat is dan wel een goede methode om ze te straffen?

Ik ben ook zeer zeker niet tegen het natspuiten van parkieten, sterker nog, die van mij hebben vanmidag nog uitgebreid gedouched onder de tuinslang! *\o/* Maar het is meer de manier waarop. Die diertjes kunnen blijkbaar niet hun ei kwijt. En hoewel het natuurlijk al mooi is dat ze 2 uur uit de kooi mogen, blijven het toch nog 22 uren dat ze wél in die kooi zitten. Ik zelf vind dat eigenlijk niet kunnen. Als ik zie hoe mijn vogels buiten lekker genieten. Ik heb ze ook wel eens binnen hoor. Bijvoorbeeld afgelopen winter toen er eentje ziek was heb ik maandenlang 2 binnen gehad. Maar de kooi stond dan wel de hele dag open. Wanner ik de kooi maar ene paar uur per dag open zou hebben zou ik me echt zó slecht voelen. Omdat ik zie hoe ze genieten als ze de hele dag gewoon lekker hun ding mogen doen. En dus lekker de hele dag hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:09

Wuis schreef:
Ik ben ook zeer zeker niet tegen het natspuiten van parkieten, sterker nog, die van mij hebben vanmidag nog uitgebreid gedouched onder de tuinslang! *\o/* Maar het is meer de manier waarop. Die diertjes kunnen blijkbaar niet hun ei kwijt. En hoewel het natuurlijk al mooi is dat ze 2 uur uit de kooi mogen, blijven het toch nog 22 uren dat ze wél in die kooi zitten. Ik zelf vind dat eigenlijk niet kunnen. Als ik zie hoe mijn vogels buiten lekker genieten. Ik heb ze ook wel eens binnen hoor. Bijvoorbeeld afgelopen winter toen er eentje ziek was heb ik maandenlang 2 binnen gehad. Maar de kooi stond dan wel de hele dag open. Wanner ik de kooi maar ene paar uur per dag open zou hebben zou ik me echt zó slecht voelen. Omdat ik zie hoe ze genieten als ze de hele dag gewoon lekker hun ding mogen doen. En dus lekker de hele dag hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen.

Jij bent misschien de hele dag thuis en kan je je vogels laten vliegen.
TS is misschien wel aan het werken ;)
Nadenken 8-)