's Morgens belde er een mevrouw op die graag cavia's af wilde geven.
Dus ik vroeg 'hoeveel heeft u er?'
'Ja het zijn er vijf en twee grotere mannetjes'.
'Hoe oud zijn ze?'
'Ja de mannetjes zijn 1 jaar en de ander 3 maanden en die vijf zijn vanmorgen geboren'.
'Hoe? vanmorgen geboren?'
'Ja, één dag oud. Ze hebben al vacht en kunnen al zien. Ze eten ook al, dus ze kunnen weg'.
'Ja, nee.. ze moeten zeker tot 4 weken bij de moeder blijven.. of tot ze 300 gram wegen.'
'Oh, ja.. maar ze moeten weg want mijn andere twee zeugjes zijn ook héél dik en mijn hok is niet groot genoeg'.
Uiteindelijk heeft ze de moeder met de vijf jongen gebracht, de vader en nog een ander jong mannetje wat dus nog een zoontje is van de vader. Ze had alles door elkaar lopen... en wist niet dat dat allemaal zo snel ging. Had totaal geen verstand van nestjes fokken en jonge cavia's...
Ben blij dat ze de moeder gebracht heeft... de andere twee zeugjes moeten dus nog bevallen,... maar die jongen brengt ze dan als ze 3,5 week oud zijn ongeveer....
Maar... dit is al de tweede keer in drie weken tijd dat iemand te jonge cavia's weg wil doen. Pas zag ik op de belgische verkoopsite cavia's te koop staan. Op de foto zagen ze er echt pasgeboren uit.. dus ik gemaild hoe oud ze waren en wanneer dat ik ze kon komen halen (wat ik dus niet van plan was, maar goed..
). Hij vroeg 5 euro per cavia. Uiteindelijk mailde hij terug dat ze twee dagen oud waren en helemaal zelfstandig. Dus ik terug gemaild dat ze zeker tot 4 weken bij de moeder moeten blijven. Dat wist hij, maar ze aten al zelf enzovoort.. en iemand kwam iemand kwam over een uur ze ophalen.Dan nog iets.. iemand wilde twee konijnen gisteren afgeven. Mannetje en vrouwtje, zaten in aparte hokken. Nou prima. Kwamen ze aan met één doos. Zaten ze bij elkaar in die doos. Dus ik zeg van schrik 'ja maar nu is ze zeker zwanger!'. Oh nee, zei de vrouw lachend, heb niks achterin gehoord.
Snap echt niet hoe mensen met dieren omgaan. Totaal geen verstand, ... niks. Ze moesten eigenlijk cursussen geven 'hoe verzorg ik mijn huisdier' ofzo.
! Arme beestjes

Zit dat diertje al alleen en dan ook nog zo klein...
Ongelooflijk...
Te triest voor woorden.