Pup alleen thuis laten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Pup alleen thuis laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 08:59

N.a.v. een discussie met iemand was ik erg benieuwd hoe mensen dat doen met hun pup en alleen thuis blijven.
Ik wil dit graag langzaam opbouwen. Ik ga wel eens eventjes naar boven, terwijl de pup in de bench ligt, maar niet zo heel lang. Of we zitten buiten voor een half uurtje ofzo. Van de week ben ik voor het eerst een kwartiertje weg geweest. Toen ik thuis kwam, lag hij heerlijk te slapen. De buurvrouw die voor het huis zat vertelde me dat ie ook helemaal niet heeft gepiept.
Maar nu zei iemand tegen mij 'Ach, die pup moet het gewoon leren, je kan makkelijk al een uur of 2 weg gaan hoor. Daar leert ie van'.
Ik weet ook wel dat ik wat overbezorgd ben, maar ik moet er niet aan denken die kleine al 2 uur alleen te laten.
Het gaat trouwens om een pup van bijna 14 weken.

Hoe deden jullie dat? Ook langzaam opbouwen of ook gelijk een paar uurtjes?

BiBiQ

Re: Pup alleen thuis laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:04

Je kan niet opeens 2 uur weg gaan. Dit moet je inderdaad opbouwen. En dan elke keer langer, zeker als het goed gaat is dat natuurlijk geen probleem.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:08

Ik heb mijn puppy ook wel alleen gelaten, de buren gevaagd of ze lastig was. Ze hebben nergens last van gehad.
Niet voor een halve dag, maar een uurtj of 2 moet kunnen.
Eerst goed uitlaten, zodat de pup moe is. In de bench leggen met wat te kabbelen. Niks aan de hand.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:32

Heb mijn pup in begin in de bench alleen gelaten, toen ze een jaartje was mocht ze loslopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:34

Zoals je het nu doet gaat het prima denk ik, opbouwen en ze piept niet, dus ze doet al goede ervaringen op. Zou nun niet ineens de stap te groot maken met het risico dat ze wel gaat janken of zich ellendig voelt. Lekker rustig uitbouwen, heb je straks het meeste plezier van!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 14:47

Ik moet eerlijk zeggen dat ie nu ongeveer 3 uurtjes alleen is. Ik lig lekker aan het water. Maar ik ga wel ieder uurtje eventjes naar huis, uit laten en beetje spelen. Telkens als ik kom, dan slaapt ie en als ik weg ga ligt ie ook alweer. De buren zitten voor ons huis en die horen helemaal niets. Dus zo is het voor 1 keertje wel te doen. Voel me wel schuldig, haha.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:01

Ik denk dat je naar de hond moet kijken. Ik ben er een voorstander van een pup zoveel mogelijk mee te nemen, maar soms kan dat gewoon niet. Als jouw hondje rustig ligt te slapen, is dat prima toch?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 16:26

Ik ben daar ook een voorstander van :j Maar op dit moment moet ie zijn laatste vaccinatie nog krijgen en aangezien er op het strandje heel veel honden worden uitgelaten en er nu ook veel honden liepen, liet ik hem liever thuis. Volgende keer kan ie gewoon mee, want hij krijgt woensdag z'n laatste vaccinatie :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:29

ehm, hoe doe je dat 's nachts dan? Of slaapt hij ook bij jou? Dan is hij toch ook al een hele nacht alleen? Ik zeg: opbouwen inderdaad maar dat mag best in stapjes van een kwartier per dag of zo.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:32

Hier werd het niet echt opgebouwd, tuurlijk letten we erop dat puppy in het begin niet meteen al alleen thuis moest blijven, onze honden gaan ook zoveel mogelijk mee ergens naartoe. Nu was puppy natuurlijk niet écht alleen want wij hebben nog een tweede hond, een 11-jarige golden retriever die erg goed alleen kan blijven. Puppy hield zich dus rustig zolang onze andere hond zich rustig hield.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 17:27

sallandval schreef:
ehm, hoe doe je dat 's nachts dan? Of slaapt hij ook bij jou? Dan is hij toch ook al een hele nacht alleen? Ik zeg: opbouwen inderdaad maar dat mag best in stapjes van een kwartier per dag of zo.

Ja, dan wel. Maar ik vind 's nachts anders dan overdag, eerlijk gezegd. Ik weet ook niet goed waarom.
Momenteel slaapt ie nog wel op de bovenverdieping, maar hij ziet ons niet meer. Dit omdat ie pas sinds 3 nachten doorslaapt.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:36

Ben wel benieuwd naar een fotootje van je pup.
Je zorgt er in mijn ogen prima voor zo!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:24

ik leerde mijn pup vanaf 8 weken al dat er tijd is om te spelen, om uitgelaten te worden en om jezelf te vermaken. En zichzelf vermaken moest hij doen in een ruimte waar ik dan bijv. een hek in de deur opening zette dat hij neit achter mij aan kon en met speelgoed en kauw materiaal kon hij dan zijn gang gaa. Heb hem zo geleerd dat het heelmaal niet erg is dat hij niet bij mij kon komen.
En als we weer wat nieuws hadden gedaan (bezoek aan markt, braderie, dierentuin e.d.) dan ging hij daarna even uit en dan lekker in zijn grote bench met water en wat speelgoed en kauwmateriaal en kon hij zich zo vermaken.
Alleen thuis zijn is nooit een probleem geweest omdat hij al gewend was soms een paar uurtjes zichzelf te moeten vermaken en mij niet door het huis te kunnen volgen. Op wat gepiep heb ik nooit gereageerd zodat hi al snel wist dat piepen (of blaffen) totaal geen nut had.

En uit de bench/ruimte mocht hij pas als hij rustig was en netjes bleef zitten totdat ik zei dat hij eruit mocht.

Heb hem ook nooit bij thuiskomst gelijk los gelaten. Eerst bijv. boodschappen opruimen en als hij dan rustig in de bench was dan deed ik het deurtje open en mocht hij er op commando uit en dan nog ging ik niet onstuimig hem begroeten. Juist om te leren dat het allemaal heel nromaal is en bij het leven hoort net als dat er op de weg auto's en fietsers passeren en dat hij andere mensen die langs komen ook moest negeren.

Hoe moeilijker je er zelf over doet hoe moeilijker het voor de pup/hond is. Overigens nooit langer weg blijven dan dat jij weet dat hij zijn behoefte op kan houden. Vandaar dat puppen nooit lang alleen thuis kunnen zijn omdat ze hun behoefte nog niet zo lang op kunnen houden. En als ze nodig moeten en ze willen het nest niet bevuilen dan gaan ze onrustig worden en ga je verlatingsangst ontwikkelen.

Mijn honden zijn misschien 6 uur in de week alleen thuis maar soms (misschien 6x per jaar) ook wel eens 8 uur op een dag.

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:07

Iets wat ik je echt kan aanbevelen is koop een Kong!

Met allebei onze honden heb ik t als volgt gedaan (niet zelf bedacht...gewoon geleerd op de hondenschool.... :D )

eerst plasje laten doen
Kong vullen met iets lekkers (smeerkaas blijf zo lekker plakken :+ )
pup in de bench met de kong
Rustig even wachten tot hij lekker gaat sabbelen
dan weggaan
zorg ervoor dat je thuis bent voordat de kong leeg is! (ff keertje timen als je erbij bent ;) )

En zo uitbouwen.... na een paar keer terugkomen nadat de kong leeg is ....

ik probeerde t ook met naar boven gaan maar daar tuinden ze hier niet in.....lekker stelletje want dan wisten ze dat ik wel thuis was..haha dus ik ging gewoon echt even weg. Het heeft me even geduurd, maar ik ben blij me t resultaat, twee honden die heerlijk rustig thuis kunnen blijven en waarvoor thuisblijven ook geen stress oplevert. Heel veel succes, want als je dit goed doet heb je er jaren plezier van!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 15:12

Dat werkt hier dus niet. De Kong heb ik al vanaf het begin, maar hij vindt er niets aan. Ik heb hem gevuld met kongsnoepjes, maar geen resultaat. Ik heb het geprobeerd met pindakaas, maar ook daar vindt ie niets aan. Hij kijkt er echt niet naar om. Soms geven we hem en dan kauwt ie er 2 keer op en loopt weer weg. Ik snap er dus echt niets van.
Maar gisteren was hij weer een half uurtje thuis alleen. Ik ben weg gegaan en heb om het hoekje door het raam gekeken, hij ging op zijn gemak liggen en toen ik thuis kwam, lag hij nog steeds en was in diepe slaap. Hij hoefde er niet eens uit toen ik thuis kwam.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:57

Joh, geniet er lekker van, je hebt gewoon een supermakkelijk hondje!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 16:03

Nou, dat is wel zo! Hij is ontzettend makkelijk en leergierig! 's Ochtends wordt hij pas wakker als ik ook m'n bed uit ga. Dit was vanmorgen pas om half 9 :)
Ik zit ook te kijken of we naar puppy cursus gaan, maar hij kan al op commando zitten en liggen, netjes mee lopen, mij volgen (ga wel eens zonder lijn wandelen) en dat soort dingen. Heerlijk hondje dus :D
Daarom ben ik ook zo onzeker dat ik het niet goed doe...

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:08

Mijn pup is nu 17 weken. Vanaf het begin hebben wij haar overal mee naar toe genomen maar ook alleen thuis gelaten. Doordat ze haar behoefte nog niet goed op kon houden zijn we begonnen met een half uur. Maar hebben het snel uitgebreid. Ze is heel braaf en gaat gewoon fijn slapen. In de vakantie is ze bij ons gekomen. Ze was 13 weken toen ik weer ging werken. Mijn moeder heeft haar de eerste week na 4 uurtjes alleen zijn uitgelaten en opgehaald. En nu is ze 4 ochtenden alleen van 6 uurtjes. Dat gaat prima! Voorbeeldige pup :j

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:15

Zijn idd veel mensen die t maar als normaal beschouwen dat een pup dat kan meteen.
Hier hebben we het ook gewoon heel rustig opgebouwd en alsnog zij ze hier vaak niet langer dan een uurtje of 3 alleen.
Eerlijk is eerlijk, ik vind dat als je een pup meer dan 4 uur op een dag alleen laat je geen pup had moeten nemen.
Hoe zou jij t vinden om als peuter in een kamer gezet te worden voor 4 uur? Een pup moet leren van indrukken die ie krijgt,
niet van een kamer waar ie in zit tot baaslief weer tijd voor m heeft. En een pup kan zn behoefte nog niet zo goed regelen,
dus ik vind dat ze in de eerste weken thuis echt wel heel regelmatig naar buiten moeten.

Nacht is idd anders dan overdag, overdag is puplief wakker en wil dingen ontdekken. Snachts heeft ie alle tijd nodig om die indrukken te verwerken.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:16

Die van mij ook zo'n 2 uur.
Maar langer gaat nog niet, want hij breekt de tent volledig af!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:19

Die van mij kwam hier met 14 weken en is nu alweer 4,5 maand.
Sky gaat heel veel met me mee en als hij ff alleen moet zijn omdat hij niet mee kan dan is dat even zo en gaat hij keurig slapen.
Ik zorg wel dat hij daarvoor " iets " heeft gedaan waardoor hij ook echt lekker gaat slapen ! :j
sinds een paar dagen is de bench de deur uit en kan meneer keurig 3/4 uurtjes al alleen blijven !

Maar nogmaals hij gaat enorm veel met mee, maar soms met werk gaat het even niet anders, niets opgebouwd en mijn pup ligt altijd heerlijk te tukken als ik weer terug kom :j

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:30

Loiz schreef:
Eerlijk is eerlijk, ik vind dat als je een pup meer dan 4 uur op een dag alleen laat je geen pup had moeten nemen.
Hoe zou jij t vinden om als peuter in een kamer gezet te worden voor 4 uur? Een pup moet leren van indrukken die ie krijgt,
niet van een kamer waar ie in zit tot baaslief weer tijd voor m heeft. En een pup kan zn behoefte nog niet zo goed regelen,
dus ik vind dat ze in de eerste weken thuis echt wel heel regelmatig naar buiten moeten.

Nacht is idd anders dan overdag, overdag is puplief wakker en wil dingen ontdekken. Snachts heeft ie alle tijd nodig om die indrukken te verwerken.

Mijn pup kan prima haar behoefte ophouden :) En als ik thuis ben gaat ze ook meteen overal mee naar toe. Ik heb een typische labrador. Veel slapen thuis en gek doen in het bos enz. Vaak als ik thuis kom ligt ze ook heerlijk te slapen. Ik heb juist het idee dat als wij weg zijn ze even fijn kan bijkomen zonder dat wij hier lopen enz in huis. Vind het wel een beetje te snel gezegd langer dan 4 uur alleen. Vanaf wanneer vind jij dat dat kan dan?

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:52

Mijn pup blijft nu max 3 uur alleen langer gaat ze mee of naar familie dit hebben we rustig opgebouwd telkens iets langer en vanaf het begin af aan jankt,piept of blaft ze niet.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:36

Krijgen we geen foto te zien?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 17:49

Ik zal er eentje uploaden :D