Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
quartel schreef:je kan ze nog geen middeltjes tegen de vlooien geven maar ze moeten er wel snel van af.
Je kan handwarm water nemen in een emmer en ze tot hun kop minimaal 5 minuutjes onder water houden.
Vlooien hebben minstens 5 minuutjes nodig voor ze echt verzopen zijn.
daarna met een handoek erg goed droog wrijven, verder is het vandaag warm genoeg om ze zo verder aan te laten drogen.
Ontwormen kan volgens mij over 2 weken pas met een middel van je DA.
Ook de voeding zou ik even met je DA overleggen.
Als ze zelf al kunnen drinken dan kunnen ze zelf ook vast wel wat eten.
Dan is er speciaal kittenvoer te krijgen in de dierenwinkel.
platgekookte rijst met een klein beetje kattenvoer erdoorheen eten ze al snel
succes daar
Zihuatanejo schreef:Let op dat de vlooien naar het koppie gaan als je ze in bad stopt, in lauwwarm water anders koelen ze teveel af. Pak liever een vlooienkam en kam de kittens, zet naast je op tafel een bakje met water en een flinke scheut afwasmiddel er in, de vlooien die je eruitkamt stop je daar in, door de laag afwasmiddel op het water kunnen ze niet gaan zwemmen en verzuipen. Je mag de kittens nog niet zelf behandelen met vlooienmidel, maar ik heb wel eens vlooienmiddel tussen de dekentjes gestrooid waar ze op lagen.
Kittens van 4 weken gaan al wat zelf eten, maar drinken ook nog bij de moeder. In de dierenwinkel kun je kittenmelk kopen, in poedervorm is het makkelijkst want je kunt aanmaken wat je nodig hebt en het goedkoopst. Daarnaast moet je beginnen met kittenvoer, meng het eventueel met wat kittenmelk in het begin als ze er niets van eten. Smeer iets rond de bekjes zodat ze de smaak te pakken krijgen. Iets lauwwarm maken door een scheutje warm water erdoor te doen zorgt er ook voor dat ze het eerder gaan eten, want dan komt de geur vrij. Ze gaan nu ook op de bak, zorg voor een afgezette ruimte met kattenbakjes erin zodat ze snel zindelijk worden. Neem houtkorrels of een andere vulling die niet klontert, want de klonterende vulling is gevaarlijk voor kittens die ervan eten. En ze proberen alles te eten op deze leeftijd.
Over de temperatuur van de kamer, niet te warm, als het erg warm is zorg dan dat je wat plastic flessen vult met water, 3/4 en vries die in, wikkel ze daarna in handdoeken en leg ze hier en daar neer, de kittens gaan vanzelf dicht erbij liggen als het in de rest van de ruimte te warm is. Vergeet niet meteen weer wat flessen in te vriezen. Met dit warme weer is het belangrijk dat de kittens genoeg vocht binnenkrijgen, om te controleren of ze niet uitdrogen kun je het nekvelletje optillen, veert het snel terug dan is het in orde, blijft het staan dan moet er vocht toegediend worden, eventueel onderhuids door de dierenarts.
Mocht je nog vragen hebben mail me dan maar op info@renateleijen.nl Succes Renate
Freggle_Edge schreef:KMR is een hele goede vervanger van moedermelk, die gebruiken wij ook bij flessenkittens. (ik heb een kleine cattery)
Frontlinespray kun je het beste op een washandje sprayen en daarmee de kittens inwrijven. Dan raken ze minder door van slag dan de spray erop zetten. Ontwormen kan idd met een pasta. Kittens eerst op de keukenweegschaal zetten, zodat je weet hoeveel ze nodig hebben. Een kitten hoort rond de 100gram bij de geboorte te wegen en iedere week er 100 gram bij te groeien. Dit is een leidraad, misschien handig om in je achterhoofd te houden. Misschien dat ze nu wat achterblijven in gewicht, amar dat zullen ze snel in gaan halen.
Naast melkvervanger, kun je ze alvast wat compleet vers vlees voor katten aan gaan bieden. In vers vlees (uit de vriezer in de dierenspeciaalzaak) zit alles wat ze nodig hebben, plus nog een beetje extra. Dus heel veel bouw en afweerstoffen. Afweerstoffen zitten niet in blikjes/kuipjes of wat dan ook. Dit vlees kun je eerst mengen met de melk, zodat ze er geleidelijk aan wennen. Vanaf een week of 6 kun je er ook wat brokjes bij aan gaan bieden. Mochten er nog vragen zijn, laat het gerust weten. Succes!

Kortom de kitens hoeven nu nog geen 500 gram te zijn, soms is 350 op deze leeftijd normaal, en bij andere kittens is het 650. Kijk naar de kittens. Zihuatanejo schreef:Kijk op http://www.spat.nl voor spenen en dergelijk, al denk ik dat ze wel over kunnen op blikvoer, kittenmelk en ook al wat kittenbrokjes van bijvoorbeeld Prins neerzetten, sommige kiezen daar nmeteen voor en knabbelen er al met 4 weken op