Hoe krijg ik mijn katten weer aan het eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Hoe krijg ik mijn katten weer aan het eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 23:35

Heey bokkers.

Eer gisteren is er Blaasgruis bij 1 van mijn katten geconstateerd.
Deze staat nu op medicatie en speciaal voer.

Alleen nu wil hij dit voer niet eten. Toch zou hij het moeten eten want het is belangrijk voor hem.
Maar nu wil mijn andere kat ook ineens niet meer eten.

Ze waren altijd gewent dat er ten aller tijden eten voor ze stond. Maar door het speciale voer wat Nemo moet hebben voor zijn Blaasgruis moet ik dus gaan beginnen met afgepast eten geven en op gezette tijden.

Nu was mijn plan om ze tegelijk met de honden eten te geven. En de katten apart van elkaar gescheiden aangezien Nemo alleen de brokjes van poepsie wil hebben.
Maar dan moeten ze wel gaan eten.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

zonnebloem18

Re: Hoe krijg ik mijn katten weer aan het eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:39

Gewoon op gezette tijden de bakjes neerzetten, ze hebben vanzelf wel door dat als ze dan niet eten ze verder niks krijgen.
Ik heb ook een tijdje apart moeten voeren en na 3 dagen viel het kwartje pas en in het begin gingen toen de bakjes nog maar half leeg.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 23:42

zonnebloem18 schreef:
Gewoon op gezette tijden de bakjes neerzetten, ze hebben vanzelf wel door dat als ze dan niet eten ze verder niks krijgen.
Ik heb ook een tijdje apart moeten voeren en na 3 dagen viel het kwartje pas en in het begin gingen toen de bakjes nog maar half leeg.

Hoe heb je dat gedaan als ik vragen mag?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:52

Ik zette 's ochtends de bakjes neer in de kamers met de katten erbij en dan hadden ze een kwartier de tijd en dan gingen de deuren weer open en de bakjes weg.
Vaak als ze niks hadden gegeten probeerde ik het een paar uurtjes later weer en dat een paar keer per dag.
Onze poes at toen wel meteen vrij veel maar de kater niet.
Op dag 3 had hij door dat het bakje na een kwartier echt weer weg was en hij dan een paar uur pech had en toen begon hij redelijk te eten als het bakje er stond.

Het was niet ideaal maar zo zorgde ik er wel voor dat de kater niet de dure brokken van de poes opat en dat de poes geen brokjes kreeg die ze niet mocht hebben.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 20:10

Dankjewel voor je uitleg Zonnebloem :)

Vandaag eten ze al meer dan gister. Hoewel de kater ( kat met blaasgruis ) de speciale brokken niet lekker vind. Ik maak me alleen zorgen of hij wel genoeg vocht binnen krijgt. Hij smeert hem nu steeds naar buiten. omdat hij bang is dat ik hem pak voor zijn medicijnen.
Heb een bakje water op het balkon neer gezet. Ik hoop dat hij daar uit drinkt. Water ververs ik een paar keer per dag, Want dat word gewoon heet van de zon. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:18

pas wel op met buiten lopen nu. Als hij het eten thuis niet lekker vind en een paar huizen verderop hebben ze wel lekker eten dan is hij zo vertrokken. Helaas zijn er veel mensen die katten die ' aan komen lopen' (voorbij komen lopen...) voeren.
Of kan hij alleen op het balkon komen?

Hier heb ik vorig jaar mijn beide katten op blaasgruis dieet gezet. Scheelde in elk geval de stress al om te voorkomen dat de ene niet het voer van de andere op at. Ik voerde ze in 2 bakjes en dan 2x per dag brokjes en 1x per dag blikvlees. Blaasgruis katten moeten veel drinken want moeten ook veel plassen. Mijn kat kon het goedkope blikvlees van de c1000 of aldi in combinatie met blaasgruis dieet heel goed verwerken en deed dan over het vlees nog extra water zodat ze goed vocht binnen kreeg (en blikvlees is al 85% water) Ik gaf in de winter een half kuipje (50 gram) per dag en in de zomer meestal 1 á 1.5 kuipje gezien het warmere weer.
Bij www.zooplus.nl kan je ook blaasgruisdieet blikvlees kopen.

Mijn katten wil(d)en helaas geen vers vlees eten. Dat was namelijk nog veel makkelijker geweest.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 14:26

Dierenfan Nemo is als de dood voor vreemden. Dus ik verwacht niet dat hij bij een ander eten gaat halen.
Dan zou hij nooit meer naar buiten kunnen. En het is juist een buiten kat.
Hij kan door de hele buurt lopen. Ik woon 1 hoog. Maar hij kan via de schuur en het tuinhek van de onder buren naar beneden en dus weer naar boven. Ideaal vind ik dat.

Dus hij zou wel blikvlees mogen hebben? Ik heb het wel meer zien staan. Maar ik durfde het niet aan.
Hij zit nu op voer wat hij minstens 6 weken moet eten. En daarna kan hij over gaan op ander voer. S/O of zo heet dat. Ik weet dat poepsie dat voer ook gewoon mag hebben. Maar zou ze het voer wat Nemo nu krijgt ook mogen hebben?

Het is voer wat blaasgruis oplost, Dus ik ga er van uit dat het op zich geen probleem geeft. Mocht ze blaasgruis in ontwikkeling hebben dan word dat meteen opgelost. Maar toch ben ik er voorzichtig in.
Het is alleen zo vreselijk moeilijk om 2 katten apart eten te geven. Poepsie heeft het op zich wel door. Die gaat ook wel eten als ik haar eten geef. Maar Nemo ruikt er nog niet eens aan. En loopt er gelijk bij weg.
Dus ik dacht als ik nou gewoon 2 bakjes neer zet met het zelfde voer. Dan is er geen onderscheid en misschien eten ze het dan wel?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:42

Eten ze normaal gesproken vlees?
Want dan is de overgang van vlees naar brokjes erg groot..
Ik zou geen blikvlees meer neerzetten voor de kat, alleen het bakje brokjes die hij moet hebben. Hij krijgt vanzelf honger.

Ze moeten ok flink drinken met blaasgruis, toch?
Wat wij van onze DA hebben meegekregen toen onze oude kat een blaasontsteking had, was: je koopt wat tonijn en een flexibele ijsblokjes houder.
Je doet wat tonijn in elk blokje en dan giet je er water bij, en vervolgens in de vriezer. Dan is het na 12 uur wel een ijsblokje en die ijsblokjes doe je in een schaaltje. Geen water erbij, alleen ijsblokjes.
Vonden die van ons héérlijk!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 19:37

Moelly Nee ze krijgen niet standaard vlees. Nemo trekt er zijn neus voor op. Poepsie Wil af en toe nog wel eens een half kuipje op eten :)

Klopt ze moeten veel drinken met blaasgruis. Maar ik zie Nemo eigenlijk nooit drinken. Ik ga er van uit dat hij gewoon drinkt want anders was hij hier niet meer denk ik.

Leuke tip van die ijsblokjes :) Dat ga ik uitproberen :D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:56

Ja, onze katten vonden het erg lekker!
En zeker met deze tempraturen zal het niet heel erg zijn als ze wat meer drinken!
Ze komen natuurlijk opde geur van de tonijn af.

Snap je hoe je het moet doen? Anders wil ik het wel via foto's proberen uit te leggen?

Onze ene kat drinkt ook gewoon regenwater wat in een emmer zit.. Zoë moet daar niks van hebben.. Maar Gaya vind het héérlijk!

xSCWxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:58

Als hij niet drinkt, zakjes natvoer kopen en daarbij gekookt water gieten. Even wachten tot het afgekoeld is et voilá, heerlijk maaltijdje. Katten met blaasgruis moeten echt veel drinken anders kan je binnenkort weer naar de DA omdat hij verstopt zit.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 20:08

xSCWx schreef:
Als hij niet drinkt, zakjes natvoer kopen en daarbij gekookt water gieten. Even wachten tot het afgekoeld is et voilá, heerlijk maaltijdje. Katten met blaasgruis moeten echt veel drinken anders kan je binnenkort weer naar de DA omdat hij verstopt zit.

Dus toch blikvlees geven. ?? Ik meng het vlees altijd met warm water dus dat is niet nieuw voor ons. :)
Ik zit er zelf ook mee dat ik op 1 of andere manier wat meer vocht bij hem naar binnen moet krijgen. ik zit dus enorm te twijffelen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:11

Sorry, je moet het zelf weten, maar ik zou je katten écht geen blikvoer voorschotelen..
de overstap van blikvoer weer naar brokjes is voor de meeste katten en honden een grote stap die niet zomaar gezet is. Dan vinden ze blikvoer lekkerder, en dan willen ze geen brokjes meer.
Bovendien is blikvoer ontzéttend slecht voor de tanden..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:14

Hebben ze van het dieetvoer geen blikvoer variant om wat bij te geven? Welk voer krijgt hij nu?

Ik voer hier ook apart (voedselallergie bij één van de katten), dat hebben ze inmiddels prima door. Ik voer eerst Dick in de woonkamer, Rooie zit daarbij maar blijft van zijn eten af. Rooie loopt dan mee naar de keuken en krijgt daar zijn eigen brokjes. Werkt top :)
Dick eet niet altijd alles in één keer op, dus die bied ik evt. een keer extra op de dag wat aan.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:24

Ja hoor ze hebben ook blikvoer bij de DA van hills en RC speciaal voor blaasgruis katten.
Ik doe er ook extra water op en verder heb ik een waterfontein aangeschaft.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:26

Als ze dat hebben zou ik daarvoor gaan. Ik zou met een gevoelige kat niet voor blikvoer van de supermarkt gaan, dat is vragen om problemen.
Als ie het blikvoer goed eet, dit mengen met wat brokjes en zo blikvoer af en brokjes opbouwen :) Werkt bij die van mij altijd prima als ie eens stopt met eten.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:34

Mijn kat heeft nu nog blaasgruis oplossend dieet brok van hills s/d,daarnaast blikvoer van RC s/o simpel omdat mijn kater die blikjes van hills niet lekker vond.
Deze week word zijn urine nagekeken en als hier geen gruis meer inzit gaat hij over op Rc s/o brok en natvoer.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:55

je moet je voer weken in veel water dan krijg de kat ook vocht binnen dat heb ik van de dierenarts dat is ook voor katten die slecht drinken en vooral met dit weer

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:57

Ik heb ook een kat met blaasgruis en ik heb in totaal 3 katten, ze krijgen allemaal dat blaasgruis voer en soms meng ik er nog wat ander voer door voor de lekker.
Maar dat doe ik niet altijd.
Verder staat hun voer altijd, ze eten 5 brokjes en lopen weer door.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:58

tiny_tiger schreef:
je moet je voer weken in veel water dan krijg de kat ook vocht binnen dat heb ik van de dierenarts dat is ook voor katten die slecht drinken en vooral met dit weer

De brokjes weken werkt bij die van mij niet, eet hij echt niet.
Ik doe wel zeker met dat warm weer water bij zijn nat voer.
Vocht is idd heel belangrijk.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:11

maar met melk dan die voor katten is

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:16

Een kat met blaasgruis mag alleen dieetvoer en niets anders,over het voeren van vers zijn de meningen verdeeld.
Je kan het na een tijdje als de kat schoon is proberen maar de kans dat het gruis en verstopping terugkomt is groot.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:40

ja dat is waar maar dan weet ik het niet. ik moch het wel bij mijn katten doen was een kater van 19 jaar, hij was 22 jaar toen hij dood ging best oud voor een kater

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:04

De vraag is wat mij betreft ook meer, waarom zou je het risico willen nemen?