Een hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lessie

Een hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 16:13

Jaja, mam heeft de knoop doorgehakt; er komt een hond in huis.

Ze is er al lang over aan het nadenken en heeft nu eindelijk een beslissing genomen.
Maaar, waar haal je een hond vandaan + wat voor een hond gaat het worden?

We willen graag een klein hondje, maar geen chihuahua.
Als je op mp kijkt, kom ik 9 vd 10 keer uit op een kennel/bedrijf en jullie begrijpen wel dat we daar geen hond vandaan gaan halen.

Dus, wie heeft er tips qua ras en fokkers? Alles is welkom!

We gaan alles rustig bekijken en hopen dan op een leuke hond uit te komen!

Dagmar_1995

Re: Een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:31

wat dacht je van een dierenasiel? :) zitten heel veel hondjes te wachten op een nieuw baasje!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:34

Of bij een gezin dat voor de leuk een nestje heeft gefokt. Wij hebben een duitse dog echt een goedzak en schoothondje hij zit ook het liefst bij je op schoot maar ik denk dat het dan wel iets te groot voor jullie is.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:42

Wij hebben een Cavalier King Charles Spaniel. Super leuk beestje.
Zijn helaas wel hondjes met vele verschillende kwaaltjes (onze: hartruis, hernia/zwakke rug, gebitsproblemen), en ernstig doorgefokt en leven vaak niet lang.
Die van ons is wel al ruim 13,5 jaar :).

Buren van ons hadden een Cairn Terrier, ook erg leuk!

Wat is de reden dat jullie geen Chihuahua willen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:44

Verzin wat je wilt qua karakter en uiterlijk en ga dan eens bij een asiel kijken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:47

Ik zou ook eens bij een asiel kijken, daar heb je veel keuze qua uiterlijk en karakter, wij zijn bij onze zoektocht bij 2 verschillende asiels geweest en daar onze droomhond gevonden, terwijl we in eerste instantie helemaal niet naar zo'n type hond op zoek waren :)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:48

Goof schreef:
Verzin wat je wilt qua karakter en uiterlijk en ga dan eens bij een asiel kijken.

Mee eens. En bedenk of je een oudere hond wil of een puppy. Goed bedenken wat voor karakter bij je past.
Zo hebben wij juist voor een labrador gekozen. Karakter is super en zijn erg makkelijk.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:54

als je bij een fokker kijkt met pups, goed vragen en kijken naar het karakter van de ouders.
En een hond nemen met een karakter nemen wat bij je past, ook qua levensstijl.

Je kunt idd ook een leuke hond uit het asiel halen :). Zitten genoeg te wachten op een nieuw baasje. Zolang je maar niet overhaast een aankoop doet "omdat ie zo zielig kijkt" ofzo. Maar volgens mij behoed het asiel daar ook wel een beetje voor, die willen ze niet na een week weer terug lijkt mij.

Succes :)

oja; cairn terriers zijn erg leuk, maar hebben ook erg veel energie die ze goed kwijt moeten kunnen.

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:55

ik ben zelf fan van een kooikerhondje vind ze zo schattig thuis hebben wij een maltezer zijn ook leuke beestjes.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:01

Niks mis met een kennel hoor? Jij bedoelt een broodfokker denk ik, daar moet je inderdaad je hondje niet vandaan halen. Wil je graag een pup ga dan op zoek naar een ras wat je leuk vind via internet en zoek via de rasvereniging een erkende fokker die hondjes fokt met stamboom dus. (raad van beheer) Dan weet je zeker wat de achtergrond is van je pup en de kans op erfelijke afwijkingen etcetera. Wil je graag een volwassen hondje dan kan je vast leuk slagen in een asiel.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 00:51

Kijk wel uit hoor met rashonden wij hadden gesproken met een duitse doggen fokker en die vertelde vol trots dat alle ouderdieren van de puppies door haar gefokt waren dus overal stond dezelfde kennelnaam achter. vader en moederdieren hadden bijna altijd dezelfde ouders pure inteelt dus. Dit was geen broodfokker maar iemand die geen verstand had van fokken en het leuk vond staan op de stamboompapieren

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 01:07

@ nathalieW
ik denk idd dat ze broodfokker bedoelt en normaal staan die niet overduidelijk op marktplaats (althans dat je ervan af kunt lezen dat t een broodfokker is) dit weet je meestal pas als je er aan komt.

@ciskelover
Dan neem ik aan dat t geen herkende en goedgekeurde fokker was of wel? Ik kan met een hond met papieren ook een nest fokken met papieren, maakt me nog geen herkende fokker :D althans zo was t altijd.

hier thuis heb ik altijd een maltezer leeuwtje gehad. Ik vond t de liefste en fijnste kleine hond die hier ooit in huis is geweest, volgende kleine hond word dan denkelijk ook weer een maltezer.
We hebben nu kruisingen in huis: 3 zusjes jack russel/maltezer/york. Moeder was kruising maltezer/york en oogde veel naar een york. Papa was een jack russel.
T zijn 3 schatten van honden naar ons toe maar ze zijn vrij pittig en druk. Ik wil sowieso nooit meer iets met york erin, t zijn doorgaans toch bijtertjes al ken ik ook een hele lieve york :) Jack russels zijn grote honden in een klein lichaam. Super leuk maar je moet ze aan kunnen :)

Idd ga eens neuzen in boeken of op internet en kijk welk ras je aanspreekt en zoek dan voor OF een ras of een kruising... Denk na of het idd een pup word of volwassen hond en houd er rekening mee dat ze alle 2 voor en nadelen kunnen hebben, wel brengt een pup normaal meer werk dan een volwassen hond (opvoeding/zindelijk etc)
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 17-08-12 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 01:15

Vlinderhondje. Die wil ik er tenminste nog bij. :j Maar hier worden het allemaal hondjes met stamboom. Ik ga de zieke rassen dan ook zeker uit de weg.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 01:39

@alexandram Ze vertelde het op een doggen show ik neem aan daar stamboeken uitgegeven door de raad van beheer doggen zijn. Doggen mensen zijn sowieso een beetje apart keek me ogen uit daar wat een aparte types maar dat is offtopic

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 01:49

Met een normale fokker is helemaal niks mis mee.
Wij hebben zelf een canichen teckel, dat is nog kleiner dan een dwerg teckel, zijn echt zulke lieve hondjes!

Dit was ons hondje als puppy:

Afbeelding

En dit is hoe ze nu is:

Afbeelding

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 02:09

Het is volgens het fokregelement niet toegestaan om met honden te fokken die dezelfde ouders hebben, volgens de raad van beheer (en dan heb ik het hier over de ASTCH -american staffordshire terrier club holland-). Als ze verderop wat dezelfde familieleden hebben (hoe ver verderop dat weet ik niet exact) is dat geen probleem dat heet linebreeding volgens mij, als je een hond gebruikt die helemaal niet gerelateerd is aan de hond waar je een nest van wil dat spreek je van een outcross. Of het volgens de duitse doggen club wel mag dat weet ik niet (lijkt me sterk). In ieder geval, laat je goed voorlichten door de kennelclub van het ras van je keus... goed dat je in ieder geval je niet laat verleiden door de woefkesranch o.i.d.!

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 02:09

Tja, wat zoek je in een hond? Wil je echt een mini-mini-klein hondje, of gewoon eentje die onder-kniehoogte is, om het zo te zeggen? Karakter? Veel/weinig beweging, beharing, etc?

Wij hebben zelf twee Welsh Corgi's, ook kleine honden, maar wel met vrij veel body, korte pootjes (zie profiel). Ontzettend leuke honden met een fijn karakter. Leergierig en makkelijk wat hoeveelheid beweging betreft.

Hiervoor hebben we een Västgötaspets gehad. Soort van de Zweedse variant van de Welsh Corgi, de rassen zijn ook gerelateerd aan elkaar. Verschrikkelijk leuke hond, is een jaar of 15 geworden (en dat terwijl ze als pup onder een auto gekomen is, verbrijzeld achterpootje..). Het is wel een vrij zeldzaam ras in Nederland- pups zijn wellicht niet heel gemakkelijk te krijgen, maar erfelijke aandoeningen komen nagenoeg niet voor :)

Beide rassen zijn echter geen echte 'schoothondjes'- dan zoek je wellicht iets kleiners/ielers. :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:56

Corgi's? Zover ik weet zijn het leuke en wat kleinere honden waar je toch wat leuks mee kan doen!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:47

Zou echt niet naar mensen gaan die voor de leuk een nestje fokken. Meestal zijn de ouderdieren nergens opgetest en hebben ze het teefje gewoon laten dekken.

Zou ook bij een asiel of een erkende fokker kijken van een ras. Zeker niet marktplaats, want dat is ook één grote dierenhandel aan het worden in honden. Mensen kopen hondjes op en verkopen ze voor het dubbele.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:44

_AlMaraam_ schreef:
Met een normale fokker is helemaal niks mis mee.
Wij hebben zelf een canichen teckel, dat is nog kleiner dan een dwerg teckel, zijn echt zulke lieve hondjes!

Dit was ons hondje als puppy:

[ Afbeelding ]

En dit is hoe ze nu is:

[ Afbeelding ]

Dit was ook het eerste waar ik aan zat te denken, want wij hebben ook een kaninchen teckel!
Alleen dan een langharige. :)

*zoekt even wat foto's*

Toen onze hond nog wat jonger was (wij hebben 'm pas gekocht toen hij een aantal maanden oud was).
http://i48.tinypic.com/egbq7k.jpg

En dit is hij nu (een foto van dit jaar in de sneeuw, hier is hij 3.5 jaar oud):
http://i48.tinypic.com/xdglyt.jpg

Tja wat ik een voordeel vind aan deze hondjes is dat de klein zijn (je kan 'm bewijze van met 1 hand op tillen want het weegt gewoon niets). Verder is dit een heel lief en actief beestje, maar daarnaast ook zorgzaam. :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:51

Laptopmuis schreef:
Zou echt niet naar mensen gaan die voor de leuk een nestje fokken. Meestal zijn de ouderdieren nergens opgetest en hebben ze het teefje gewoon laten dekken.

Zou ook bij een asiel of een erkende fokker kijken van een ras. Zeker niet marktplaats, want dat is ook één grote dierenhandel aan het worden in honden. Mensen kopen hondjes op en verkopen ze voor het dubbele.

Bij mensen thuis is niet altijd slecht. Ik ken zat mensen die shows lopen met hun honden en ze eens in de paar jaar dekken.

TS, Ik zou iig niet voor een terrier gaan als jullie niet erg veel ervaring hebben met honden. Wij hebben een Tibetaanse terrier(en officieel is dat niet eens een terrier) en we hebben onze handen er aan vol, terwijl we van de Koningspoedels nauwelijks merken dat ze er zijn. Zoek vooral een hond die bij je leefstijl past en niet bekend staat als eigenzinnig of moeilijk op te voeden. Waar je het vandaan haalt is een kwestie van ergens gaan kijken en het gevoel daar op doen.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:58

http://www.ikzoekbaas.nl/
http://www.dierenasiels.com/

2 sites waar je zowel pups als oudere dieren kunt vinden. Het voordeel van een "tweedehandsje" is dat je, als beginnend hondeneigenaar, een beetje het idee hebt wat voor vlees je in de kuip hebt.
Een kruising kan ook heel leuk zijn en veel hangt af van de opvoeding die een hond heeft gehad of nog krijgt.
Realiseer je dat het lastig kan zijn om alleen maar even te gaan kijken bij een asiel of een nest. 9 van de 10 keer dat mensen toch thuis komen met een diertje. Meestal is het bij een asiel zo dat je een paar dagen bedenktijd krijgt alvorens je de hond op mag halen.
Heel veel plezier met de nieuwe aanwinst straks en het uitzoeken en bedenken is op zich al een feestje *\o/* :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:03

Je zou eens op een rijtje moeten zetten wat voor omgeving je de hond kunt bieden.

Hoeveel ruimte heeft hij?
Kan hij naar buiten wanneer hij dat wil of komt hij op een flat?
Wil je er meer gaan sporten zoals agility of wordt het meest een bankhanger?
Hoe groot mag hij uiterlijk worden?
Moet hij waaks zijn of niet?
Hoeveel tijd kun je dagelijks aan hem besteden?
Moet het een allemansvriend worden of niet?

Bijv. rassen als kooikertjes, zijn niet geschikt als allemansvriend. Die zijn vaak redelijk eenkennig. (Heb er hier eentje lopen ;) Scheetje van een dier maar niet laten aanhalen door vreemden!) Wij waren ons daarvan bewust en daarom houden we daar rekening mee, maar dat zijn dingen die ook meetellen.

Hoe groter de hond, hoe minder oud ze vaak worden. Kleine rassen worden ouder. Maar let vooral op problemen die er ingefokt zijn. Te kleine schedels waardoor de hersenen knel zitten. Rugproblemen door te lange ruggen en te korte pootjes, maagdraaiingen die bij bepaalde rassen makkelijker voorkomen enz. enz.
Als je al een ras hebt gekozen, zoek dan op de meest voorkomende ziekte van dat ras en verdiep je daarin zodat, mocht het voorkomen, je in de gaten hebt waar het omgaat.

Succes met uitzoeken.