Kat met bobbel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Kat met bobbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 14:18

Ik krijg de dierenarts niet te pakken (zal het zo nog even proberen) dus ben even benieuwd naar jullie mening.

Ik aai net m'n kat en voel aan de zijkant, te hoogte van zijn ribben een ovale bobbel zitten, deze is zacht, pijnloos en niet warm, en is op het langste punt iets van 3 cm lang en 1,5cm breed.
De kat is de laatste tijd wat afgevallen, maar weegt nog een mooie 4.8kg, voor de zekerheid heb ik hem vorige week ontwormt, maar het afvallen kan ook komen omdat de katten nu via dit systeem voer krijgen:
Afbeelding,
hij is wbt karakter niks veranderd, gewoon alert, speels en kroelerig.
Toch was het eerste wat ik dacht kanker...

De bobbel kan er nooit lang zitten, ik heb de katten geregeld in handen en aai en borstel hem ook met regelmaat... De kat heeft een slecht gebit en doordat hij geregeld behandeld is voor tandsteen en de ontstekingen die daar bij kwamen, heeft hij nu nog maar weinig tanden over, eten kosten hem geen moeite.

Komt dit iemand bekend voor?

jesito

Re: Kat met bobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:20

Denk toch dat de da dit het beste kan beoordelen, probeer gewoon nog een paar keer te bellen.
Anders misschien even een andere bellen.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:22

ik zou toch voor de zekerheid langs de da gaan: afvallen en een bobbel en ook een slecht gebit..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 14:24

Heb ze inmiddels te pakken gehad en ze zegt ook dat ze het niet over de telefoon kan beoordelen (logisch) maar omdat de kat nog precies zichzelf is, hoe ik ook niet gelijk aan te komen rennen, dus ik denk dat ik even tot na het weekend wacht, kijken wat het doet en anders maandag even langs ga.

Pff, hij flikt me altijd van die geintjes als ik op het punt sta met vakantie te gaan :')

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:27

da geeft uitsluitsel natuurlijk!

maar als t zacht is en kun je t bewegen? groote kans dat t een vetbobbel is hebben de mijne ook 1 heb ik dr weglaten halen voor de zekerheid omdat die vast zat bleek later dat ie om een spier heen zat dus vandaar.

maar ff bellen en laten controlere geeft de beste diagnose!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 14:32

Heb net even zijn tanden gecontroleerd (doe ik geregeld), er zit wel weer wat tandsteen, maar zijn tandvlees is rustig en mocht er gewoon naar kijken, dat betekend in zijn geval dat ie er geen last van heeft :)
Bobbel is heel bewegelijk en echt zacht. Ik hoop echt dat het morgen gewoon weg is of zo, maar dat zal wel een illusie wezen...

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:43

Letizia schreef:
Heb net even zijn tanden gecontroleerd (doe ik geregeld), er zit wel weer wat tandsteen, maar zijn tandvlees is rustig en mocht er gewoon naar kijken, dat betekend in zijn geval dat ie er geen last van heeft :)
Bobbel is heel bewegelijk en echt zacht. Ik hoop echt dat het morgen gewoon weg is of zo, maar dat zal wel een illusie wezen...

weg zal die niet zijn maar dat je m kan bewegen en dat hij geen pijnsingaal afgeeft daar bij is een goed teken dat t niet kwaadaardig is maar goed de da zal je dat ook echt moeten vertellen hoop dat t een vetbobbel is!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 14:51

Net ook maar even gekeken of hij wilde spelen (no problem) en wilde eten (no problem), kroelen en borstelen had ik eerder al gemerkt dat hij daar wel zin in had. Nou ja, ik hou het in de gaten en als ik wat meer weet of als er iets veranderd post ik het :)
Voordeel is dat hij het liefst continu bij me is, dus kan ik hem goed in de gaten houden :')

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:53

Klinkt als een vetbobbel? Heeft een van onze hondjes wel s gehad.. Zou er wel even mee langs de DA gaan :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 22:24

Het lijkt toch iets van een abces te zijn, hij is nu kleiner en er kwam wat vloeistof uit, hij zat er vanavond ook aan te likken, even zien hoe het morgen is, anders rij ik even naar de DA om het goed te laten reinigen :)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:52

Klinkt inderdaad als een abces. Als het zelf open gaat, is het prima en zal het wel goed komen. Alleen even opletten dat het niet weer gaat ontsteken dan.
Zo niet, even open laten snijden en ontsmetten :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 20:52

Ja, weet nu wel zeker dat het een abces is, van een bobbel is nauwelijks nog te spreken. Vanavond even samen met man zusje schoon gemaakt, e kwam doorzichtig vocht uit met wat bloed. Ingesmeerd met bethadinezalf :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:57

Als het een abces is dan moet je het regelmatig open maken en het eruit laten komen. Voor de rest hoef je er geen zalf op te smeren hoor. Katten hebben dat niet nodig, vooral als ze er zelf aan likken.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:58

Juist niet insmeren zelfs.
Het gevaar bij katten is niet de infectie, maar dat ze te snel genezen. Daar is het abces ook door ontstaan, een wond is te snel dicht gegaan en daardoor kon de troep er niet uit. Betadine bevordert genezing, dus hoe goed bedoeld ook daar moet je het niet mee insmeren. Het enige waar je eventueel mee kan ontsmetten is biotex, dat houdt wel schoon maar bevordert de genezing niet.
Bij een abces hoeft dat echter niet meer, dan is zoals Geryon ook zegt open houden en de troep eruit laten komen het belangrijkste :)
Succes!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 22:05

Bedankt!
Ik maak het twee maal per dag schoon, geloof ook niet dat zalf een succes was, als het er 2 minuten op heeft gezeten is het veel :')

Het lijkt gelukkig allemaal mee te vallen, pff, dacht echt even dat het goed mis was met hem -O-

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:30

Abces bij kat heb ik ook eens gehad, ik voelde ook een bobbel op haar kont en toen ik eens beter wilde voelen sprong die, jaghh.
Toen een klein spuitje gepakt en dettoloplossing of betadineoplossing erin spuiten voorzichtig zonder druk.
En dan maseren zodat alles eruit komt en het ontsmettende ook overal komt.
Dit alles wel rustig en met beleid want het doet natuurlijk pijn.
Dit heb ik 2 dagen 2 x per dag gedaan en daarna was het over, wel nog gecontroleerd steeds.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:49

Abces is vaak niet zo erg hoor!

Hier heeft de kat er gemiddeld 1 per drie weken. Gewoon open houden en alles eruit laten lopen is genoeg en dan gaat het zo weer over. Onze kat is het helemaal gewend nu, blijft gewoon zitten.