Hond in bestelbus, te warm in de zomer te koud in de winter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Hond in bestelbus, te warm in de zomer te koud in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 14:39

Sinds een paar maanden hebben wij een hond erbij en als deze meegaat in de auto dan gaat ze in de bench (die vastzit) in de bestelbus.
Nu willen wij dit jaar met de honden nog op vakantie gaan en ik vraag mij af of het voor haar dan in de zomer niet veelste warm is en in de winter niet te koud?
Wij hebben geen airco in de auto. Onze andere hond gaat altijd voorin mee aan de riem, maar helaas kunnen ze niet beide voorin.

fanci_mike

Re: Hond in bestelbus, te warm in de zomer te koud in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:47

Ligt eraan, kun je de temperatuur iets regelen? bv dmv lucht circulatie? Of is het echt een dichte laadbak? Zou zeggen, leg eens een thermometer achterin en kijk op verschillende momenten wat die aangeeft. Het is al snel heel warm is mijn ervaring.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:49

Het wordt echt erg warm..Vroeger toen mn ouders een busje hadden zonder airco werd het bijna 40 graden binnen (als het buiten zeg maar 30+) was

Wat je kan doen is koelelementen onder een deken leggen, maar goed als je meerdere dagen moet rijden is dat erg lastig om steeds weer in te vriezen denk ik ;-)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:50

Te koud in de winter zal wel meevallen, maar ik denk dat het nu, zonder airco te warm is.
De beste optie is inderdaad even testen met een thermometer, of kijken of je ventilatie/ventilator achterin kan krijgen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:53

en ventilator verplaatst alleen de warme lucht dus heeft weinig zin als het buiten ook al warm is. Het voelt wellicht wel iets fijner, maar koelen doet het niet

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:56

Maar als je dan een constructie maakt waardoor wel steeds koelere lucht aangevoerd wordt, icm een fan, tsja ideaal is het niet. Andere auto? Met airco? ;-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:59

Maar dan heb je het over een airco ;-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:59

Tsjah of gaan rijden als het koel is? Dus in warme oorden vooral savonds, snachts smorgens rijden?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:03

Bedankt voor de reacties!

Er zit een raampje bovenin tussen de bak en de voorkant maar ik denk niet dat ik mijn zo gek krijg om die eruit te slopen :D
Ik was er al bang voor dat het snel erg warm zou worden. Nu willen we naar Zweden gaan dus zo warm is het daar niet maar als de zon op de (zwarte) auto staat wordt het al heel gauw warm natuurlijk.

Koelelementen had ik gevonden en ook zo'n coolerjas maar dat blijft natuurlijk nooit de hele weg koud.
Tip van de thermometer is wel een goeie, dankjewel :)
Andere auto zit er wel niet in, deze hebben we nog geen half jaar.
Als de hond er dan al was, had ik natuurlijk wel actief opzoek gegaan naar een hondvriendelijkere auto :)

Hhihi ja dat is eigenlijk nog wel het slimste he.
Gewoon in de avond en nacht rijden, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :D

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:15

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:16

Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken of ik er meer informatie over kan vinden! :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:52

Koelboxen kan je toch aansluiten op de aansteker van je auto? Weet niet hoe goed die dingen koelen, maar kan je daar niet iets mee? Bv dat ding open naast de bench en met een ventilator de koude lucht naar de hond? Haha:p
Denk dat die dingen niet goed genoeg koelen. Anders eens langs de ANWB? Misschien hebben zij een Cooke gadget:) of kijken of je met iemand van auto kan ruilen?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:07

Zo'n aqua-coolkeeper werkt prima, en die blijft ook gewoon 3 dagen koel. Maar eerlijk gezegd? Denk ik ook dat het gauw te warm wordt achterin zo'n busje.. Wij zijn vorig jaar met een Fiat Seicento op vakantie geweest, Achterbank naar beneden geklapt en hond + bagage daar op gezet. Werd behoorlijk warm onderweg, en alleen onze voorraampjes kunnen open, dus die stonden wagenwijd, Ol had een koelhalsband om maar alsnog zou ik het niet nog een keer doen met die auto.

Momenteel hebben we een grote Toyota Avensis Station met airco tot onze beschikking, en toen we twee maanden terug een weekje weggingen op een vrij warme dag (was 30 graden toen we daar aankwamen) was de bagage in de kofferbak gewoon koel, dus dat ding werkt prima :) Daarin durf ik dan ook Ollie bést mee te nemen op zo'n dag als vandaag :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:30

regelmatig controleren hoe de temperatuur is. Misschien stom idee maar kan je een termometer hangen in de achterkant tegen het raampje aan zodat je af kan lezen wat de temperatuur ongeveer is achterin?

Zou namelijk zeer vervelend zijn als je aan komt op vakantie en de hond blijkt achterin gestikt te zijn..... Hier heb ik speciaal voor de honden een open hekwerk tussen achterkant en voorkant van mijn combo en dan nog merk ik dat bij warm weer het achterin veel warmer is dan voorin. Gelukkig kan ik makkelijk contact met ze houden.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:06

Koelbox kan niet want het is gesloten, maar bedankt voor het mee denken :)
Coolkeeper wel handig dus, misschien sowieso om te hebben, ook in huis als het een erg warme dag is.
Dierenfan, thermometer juist een slim idee! We willen sowieso om de paar uur stoppen maar het moet geen akelige ervaring worden voor haar.

Ik denk dat een coolkeeper/mat heel handig is + thermometer en dan beter gewoon savonds, snachts of sochtends vroeg rijden.

Als het hard vriest in de winter dan is het toch ook niet prettig lijkt mij? Dekens zal dan ook wel niet afdoende zijn?
Of is iedereen zo verstandig om dan niet op reis te gaan met honden :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:33

Denk dat je beter kou kan hebben dan hitte ;-)

Bovendien is het in de auto altijd warmer dan buiten. Dus - 20 zal het in de auto niet snel worden