Ervaring alléén mannen guppen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaring alléén mannen guppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:23

Graag zou ik horen of er mensen zijn die alleen mannen guppen houden. Ik heb 2 aquariums waarvan 1 met garnalen en een andere met platy's. Bij de platy's zou ik een paar mannen guppen willen doen (ik wil geen vrouwen omdat ik die overbevolking niet wil). Nu lees ik op internet dat de een zegt dat het wel kan, en de ander zegt van niet. Nu ben ik dus benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, ik wil ze namelijk niet zomaar aanschaffen. Let wel, er zitten dus wel andere vissen bij in. Het zijn niet slechts de mannen guppen. die alleen in een aquarium zitten.

Pluttersput

Re: Ervaring alléén mannen guppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:24

Ik heb ook alleen mannen guppen gehad. Ook in combinatie met andere visjes. Ging prima :)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:25

kan wel ;) als ze maar genoeg ruimte hebben

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:26

Kan prima hoor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 07:10

Zijn de platy's wel vrouwtjes of ook alleen mannen? In het eerste geval krijg je nl. alsnog jonge kweek er gratis bij :+
Als het alleen mannetjes zijn gaat het prima, vermoedelijk zelfs rustiger dan met de dames erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:23

Urielle schreef:
Zijn de platy's wel vrouwtjes of ook alleen mannen? In het eerste geval krijg je nl. alsnog jonge kweek er gratis bij :+
Als het alleen mannetjes zijn gaat het prima, vermoedelijk zelfs rustiger dan met de dames erbij.

Vrouwen, maar wat je zegt klopt niet. Platy's zijn Xiphophorus en die kunnen niet met Poecilia kruisen. Is een heel andere soort.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:05

Ik hoop het voor je, ik heb zelf alleen Platy's maar al veeeeel gelezen over onbedoelde kruisingen. Naar het schijnt zijn levendbarenden niet zo kritisch in de partnerkeuze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:00

Ik heb enkele jaren geleden een aquarium met alleen guppy mannen gehad, geen guppy vrouwen.
Dat ging prima.

In het begin zijn ze elkaar natuurlijk even heftig aan het imponeren, maar als ze eenmaal een tijdje bij elkaar in de bak zitten, keert de rust weer terug. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:58

Urielle schreef:
Ik hoop het voor je, ik heb zelf alleen Platy's maar al veeeeel gelezen over onbedoelde kruisingen. Naar het schijnt zijn levendbarenden niet zo kritisch in de partnerkeuze?

Je kunt platy's wel met zwaarddragers kruisen bijvoorbeeld, zijn beide Xiphophorus (maculatus en helleri). Maar twee verschillende soorten kun je niet kruisen, ook niet onbedoeld. Een hond en een kat kunnen samen ook geen jongen krijgen. :P

Ik ga vanavond even langs de aqua speciaalzaak na toch veel positieve verhalen te hebben gehoord. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:09

Dat klopt niet helemaal Wuis...
Een soort laat zich niet definiëren doordat ze niet te "kruisen" zijn.

Een diersoort word een "soort" genoemd wanneer alle individuen zich onder natuurlijke omstandigheden kunnen voortplanten én vruchtbare nakomelingen kunnen produceren.

Daarom zijn ezels en paarden ook andere diersoorten.
Toch kunnen zij WEL samen paren en komen daar ook levensvatbare nakomelingen uit (muilsdieren en muilezels). Maar deze nakomelingen zijn vrijwel altijd onvruchtbaar.

Het is dus in veel gevallen best mogelijk om 2 soorten te kruisen, maar het geeft geen garantie op vruchtbare nakomelingen. Dus zelfs ALS 2 soorten zouden kruisen, hoef je niet bang te zijn voor nakweek. Want die gekruisde kinderen, zijn onvruchtbaar.

Een hond en een kat staan wat verder uit elkaar dan "soort"
Ze zijn niet eens van hetzelfde geslacht, niet van de zelfde familie, maar pas van dezelfde orde (carnivora). Heel erg veel verder terug de biologische trap op.
Dát is de reden dat een hond en een kat samen geen jongen zullen krijgen.

Soorten uit hetzelfde geslacht willen nog wel eens onderling kruisen, ook in de vrije natuur.
Xiphophorus is een "geslacht" uit een familie van verschillende levendbarende tropische vissen.
Waar inderdaad o.a. de platy, zwaarddrager, etc. als soort onder vallen. En die soorten kunnen nog wel eens met elkaar paren.
Maar het resultaat zal als het goed is altijd uitten in onvruchtbaar kroost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:21

Dat weet ik Femke, het was ook geen handig voorbeeld maar goed bij wijze van spreken. :+

Xiphophorus X xiphophorus kan wel, maar poecilia X xiphophorus kan niet.

Je kunt bijvoorbeeld wel zwaarddragers en platy's met elkaar kruisen. Dit zijn allemaal leden van de xiphophorus familie.
Zo kun je ook Hoogvinkarpers (poecilia velefera) met Black Molly's (poecilia sphenops) kruisen.

Maar xiphophorus x poecilia kan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:27

Precies...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:33

Ik heb zin om ze uit te zoeken. <<) *voelt zich een klein kind* :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:08

ok duidelijk, weer wat geleerd :D