Shih tzu van 9 eerste keer nestje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Shih tzu van 9 eerste keer nestje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 22:34

Ik wil mijn shih tzu van 9 laten dekken. Dit is haar eerste keer.
Ze is een grote gezonde shih tzu, kan dit nog?

YMJArabians

Re: Shih tzu van 9 eerste keer nestje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:37

Waarom wil je een nestje?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:38

Vraag het aan fokkers en dierenartsen. Ik durf het je niet te zeggen.

Wil je nog een nestje omdat je zelf nog graag een pupje wilt van jouw hond?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 22:41

We hebben paar jaar terug 3 nestjes gehad van onze hond die overleden is en heb altijd gezegd dat ik van dit hondje ook eens en nestje wil (dit is de dochter van die vorige hond) en nu vond ik het toch wel tijd worden anders komt het er niet meer van.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:46

Ik snap je wel. Nu maar even goed uitzoeken of het nog verantwoord is. Succes :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:51

Ik snap het punt wel, maar heb je ook nagedacht over de eventuele nieuwe baasjes voor de pups? Marktplaats staat bomvol met Shih-zu's en dergelijke 'moderassen'.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:53

Bij rasverenigingen zijn er vaak regels vanaf en tot welke leeftijd honden hun eerste nestje mogen krijgen. Mijn hond zou bijv. Niet ouder dan 7 jaar mogen zijn bij een eerste nestje.
Ik weet niet of er bij de shih tzu ook zulke regels zijn, maar persoonlijk vind ik 9 jaar veel te oud voor een eerste nestje (overigens ook voor een 2e of 3e nest etc.) :n
Fokken brengt altijd risico's met zich mee, maar met een oudere hond al helemaal

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:57

Ik fok shih tzu´s (niet volgens kynologe club) en 9 jaar is echt te oud.
Zeker het ras shih tzu met hun bolle hoofdjes kun je een teef van 9 jaar niet meer aan doen.
Voor het eerste nest vind ik max 6 jaar. Sterker nog het laatste nestje krijgen ze hier met max 6 jaar.

Ik zelf zou het risico niet nemen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 00:54

Nee. Het is niet voor niets dat de Raad van Beheer als een van de weinige welzijnsregels voor de teef gesteld heeft dat een teef ten tijde van haar eerste nestje niet ouder mag zijn dan 72 maanden. En dat vind ik eigenlijk al aan de oude kant. Voor onze rasvereniging geldt zelfs dat een teef niet ouder mag zijn dan 60 maanden voor een eerste nestje, en met een teef ouder dan 8 mag ook niet meer gefokt worden. Dit is natuurlijk niet voor niets. Een teef van 9 is al behoorlijk aan de oude kant, en zeker voor een eerste nestje gewoon 'te' oud.

Daarna komt ook nog eens de kwestie waaróm je zou willen fokken, of je teef gezond is (ik ben even niet op de hoogte van de kwalen die er voorkomen binnen de Shih Tzu maar bij ons is het raadzaam (en voor de club verplicht) om de honden te laten testen op HD, schildklier en ogen) en dat soort zaken. Over het hoe en vooral waarom van fokken van huisdieren loopt overigens nog een uitgebreid topic met voor- en tegenstanders: [BB] [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Maar puur om het welzijn van de teef alleen al zeg ik: Niet doen..

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 09:35

ookal is het een super sterke teef ik doe het dan niet als ik jullie reacties zo hoor jammer had het graag nog gedaan

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:33

vooreerst is dit teefje simpelweg te oud, niet doen dus.

Daarnaast, zolang je zelf niet "professioneel" wilt fokken (en daarbij bereid bent om alle nodige testen te doen, dierenartsbegeleiding etc), en je geen honden hebt met stamboom en fokkwaliteiten, moet je er niet aan beginnen.
gewoon fokken voor de leuk is idd eens tof, maar er lopen al zoveel sukkelaartjes rond, dat het niet leuk meer is.
dus wil je fokken voor de leuk? adopteer een pup uit een asiel idp, heb je ook een pupje, en weer een zieltje gered.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:02

snap niet dat je het zelfs nog maar overweegt.
Nee is dus mijn antwoordt!!! Ik zal niet zeggen dat je hond gelijk dood gaat maar de kans dat het fout gaat is heel groot aanwezig. Een shih tzu is al een ras waar je mee op moet passen als je gaat fokken en 9 jaar is gewoon oud. Bij een shih nog niet op en versleten maar wel oud en zeker veel te oud voor een eerste nestje. Je moet ook denken aan het feit dat die pups naar buiten moeten komen en dat bij oudere honden alles niet meer zo rekbaar is en vaak al beginnende artrose/slijtage heb in de gewrichten en dat drachtig zijn enorm veel vergt van een hond. Ook van een jonge gezonde hond.

Mocht je willen gaan fokken doe het dan goed en neem een hond uit geteste ouders, laat gezondheidstesten uit voeren en als die goed zijn laat ze dan rond 2 á 3 jaar leeftijd dekken door een reu die ook alle testen gehad heeft qua patella, HD/ED en fok dan bewust (hopelijk) gezonde hondjes waarvan je kan bewijzen dat het qua ouders goed zit. En als je dan op je shih tzu een maltezer zet zou me geen zak uit maken maar let op de leeftijd en de gezondheidstesten.