Een vogelvriendelijke tuin.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Een vogelvriendelijke tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 11:20

Ben sinds een paar weken bezig om wat vogels naar mijn tuin toe te lokken. Aanleiding hiervan was een reclame van de vogelbescherming over een gratis boekje dat je kon bestellen over je tuin vogelvriendelijk maken.

Nu woon ik aan de bosrand met een grote tuin waarin veel struiken en wat bomen staan, waardoor er al wat vogels waren. In het boekje stond dat je vogels eigenlijk het hele jaar door kunt voeren, omdat ze in elk seizoen hard moeten werken. Soms moeten ze zich warm houden, dan moeten ze een ei leggen en hun jongen verzorgen. Ik had al wat drink en badderbadjes in de tuin staan en hing in de winter vetbollen op. Deze week heb ik een schaal opgehangen waarin voer kan (nu havervlokken en vogelzaad), heb ik wat vetbollen opgehangen, heb ik wat meelwormen neer gelegd en heb ik een pot pindakaas op zijn zijkant staan, waardoor vogels eruit kunnen eten.

Ik heb in nog geen 24 uur al de volgende vogels gezien:
Koolmees
Pimpelmees
Boomklever
Merel
Kauw
Bonte specht (die vond mijn pindakaas met vogelzaad erg lekker)

Op de site van de vogelbescherming kun je meer info vinden over welke vogels in welketuin te vinden zijn, wat ze lekker vinden en nog meer. http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/home

Verder is het boekje over meer vogels in de tuin gratiste bestellen: http://www.vogelbescherming.nl/tuinvoge ... s/brochure

Wie heeft nog meer plezier om vogels in de tuin te hebben?o

Mikkiej

Re: Een vogelvriendelijke tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:45

Wat leuk dat je dat zo ondernomen hebt!
Helaas is onze tuin niet zo groot.. En vogelvriendelijk zal hij ook niet worden met drie katten. :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:50

Wij voeren niet bij in de zomer, dan moeten ze zelf maar genoeg eten zoeken. Dan weet j eook zeker dat de sterksten overleven. Klinkt misschien hard maar om zwakke exemplaren in de winter alsnog te zien sterven is ook niet fijn. Alleen fruit zoals appels en zo leggenwe wel neer voor de kipjes en lijsters en merels ook. S winters voeren we wel flink bij.

Wel prettig dat je dichtbij veel groen woont, dat trekt ook andere vogels aan dan de standaard vogel. En heb je weer meer moois te zien.

Waar je vogels blij mee maakt is met voldoende schuil en broed mogelijkheid in de tuin, zoals groenblijvende struiken als laurier, rodondendron, liguster, zaadvormde struiken planten en bomen. Eventueel een takkenwalletje of hout en takkenstapel voor de broedliefhebbers daarvan. En zorg dat er voldoende insecten in je tuin willen zijn, dat trekt ook weer vogels aan.

Vers drinkwater of een vijvertje met ondiepe rand vinden ze ook fijn. En een niet te strak georganiseerde tuin met eventueel wormenprik mogelijkheid voor merels lijsters is ook wel aantrekkelijk.

In Lelystad zijn we als enige keer gestart met een lege tuin(tje) van 5 bij 10 maar dankzij slimme beplanting en hoekjes hadden we binnen een jaar een gekraagde roodstaart te broeden. Die houdt van houtwalletjes.

Nu hebben we een volwassen tuin hier met veel takkenhoopjes, insecten, kikkers, vijvers, veel laurier en andere groenblijvers en fruitbomen. Het resultaat 3 verschillende soorten mussenin grote hoeveelheid, een broedpaar of 40 denk ik. Winterkoninkjes, vinken, roodborstje, mezen, onze huismerel, duiven, lijsters, af en toe een roofvogeltje of specht. Roeken, eksters en kauwtjes soms, die zoeken toch meer de buitengebieden op. En nog vogels die ik niet herken. De hele dag door fladdert, baddert tjilpt vecht eet slaapt er wel ergens in de tuin een vogel.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:53

Dribbel schreef:
Koolmees
Pimpelmees
Boomklever
Merel
Kauw
Bonte specht

Die hebben we in ons kleine, maar groene stadstuintje ook. Daarnaast hadden we afgelopen winter een groepje staartmezen en laatst een roodstaart. Verder zien we regelmatig een stel Vlaamse gaaien, eksters, spreeuwen, mussen, halsbandparkieten. Ik denk dat ik nog een aantal vogels vergeet, maar deze schieten me zo te binnen.

In de herfst, winter en het vroege voorjaar voeren we de vogels bij. Leuk om naar te kijken!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 16:23

Vlaamse gaaien en eksters hebben we ook wel eens, zelfs een nachtegaal, maar die zie ik nu niet.

Larier en rodondendron hebben we hier in de tuin heel veel. Soms struiken van 3 meter of zelfs meer (als ze een snoeibeurt nodig hebben). We hebben zelf een houtwal gemaakt in de schaduw, dus daar vinden ze het echt helemaal geweldig. De buren hebben kikker ;)

Helaas is hier hele voedselarme grond zonder veel insecten, daarom voer ik soms wat meelwormen. Fruitbomen groeien hier ook niet goed. Vind dat erg jammer.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:16

Ik woon aan de bosrand en had mijn tuin ook vogelvriendelijk ingericht. Via de tips uit hetzelfde boekje trouwens. Ik ben ook lid van de vogelbescherming.
Echter zijn twee jaar terug twee katten bij mij komen wonen. Mijn tuin heb ik meteen aangepast. Al het vogellokspul heb ik verwijderd.
Gelukkig blijven er vogels in mijn tuin komen, en als ik in het bos loop zie ik er ook veel.
Ik blijf ze prachtig vinden.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 13:57

De meelwormen in mijn tuin waren heel snel op. Heb ook een dvd'tje van mijn moeder gekregen met steeds een informatief stukje over elke vogel (in totaal 46 soorten) en ook een korte film over je tuin vogelvriendelijk maken. Erg leuk allemaal.