Help, gedumpt tam konijn (wildkleur) of toch een wild konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Help, gedumpt tam konijn (wildkleur) of toch een wild konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 09:19

Hoi Bokkers,

misschien kunnen jullie mij helpen. Ik was gisteren aan het hardlopen en bij een natuurgebied (waar veel konijnen zitten) zag ik op de parkeerplaats een wildkleur konijn. Het gekke is dat de meeste keihard wegrennen, maar deze bleef gewoon zitten. Mijn vriend zei heel de tijd dat het gewoon een wilde is, maar ten eerste rende dit konijn niet weg, ik kon hem aanraken, als ik met mijn vingers over elkaar wrijf dan kwam hij erop af om aan te snuffelen. Volgens mij zal een wild konijn dit nooit doen.

Maar goed, het knaagt nu al sinds ik het zag in mijn hoofd. Ik heb helaas geen foto, had geen telefoon bij :(
Wat denken jullie? Als het een tam konijn is dan kan ik hem beter nog gaan zoeken vanavond, als hij daar nog zit. Want ik ben bang dat hij het anders niet overleefd. Dan kan ik hem morgen naar de opvang brengen. Gun hem alle vrijheid, maar een tam konijn overleefd niet in het wild. Maar ja, wil ook geen wild konijn uit de natuur halen, al weet ik bijna zeker dat hij tam is.

Oh ja, twee maanden geleden zag ik toen ik bij dat park over de weg reed (80 km weg) een wit konijn langs de berm. Ik kon helaas nergens stoppen, veel te gevaarlijk, was ook precies in een bocht. En het ergste is dat hij een week later plat gereden was :(

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:21

het klinkt idd als een tam konijn.
maar het kan ook een wild konijn zijn, dat ziek is.

Paris_

Re: Help, gedumpt tam konijn (wildkleur) of toch een wild konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:24

Qua kleur zou dit konijn natuurlijk wild kunnen zijn. Maar als je hem echt zo makkelijk aan kon raken, dan is het bijna onvoorstelbaar dat het een wilde is... Je kunt eens op internet kijken bij afbeeldingen, of een plaatje van een wild konijn lijkt op het konijn dat jij gezien hebt? En idd zoals spicegirl al zegt, het kan ook een wild maar ziek konijn zijn....

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:24

Is het konijn alleen?
Een konijn kan zich namelijk prima aanpassing aan de natuur. Als er andere konijnen in de buurt lopen dan doet hij vanzelf mee met de rest!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:32

Kan ook een wilde zijn met Myxomatose? die lopen ook vaak niet meer weg.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:38

Als het dier die ziekte heeft dan kan je dat zien, ik weet niet goed goed hoe ik het moet beschrijven,
maar ziet er wat uit als dikke ogen o.a.
Zoek maar op afbeeldingen op internet.

Een tam konijn kan ook een wildkleur hebben.

Helaas zie je het en vooral in deze tijd, veel dat mensen het dier gewoon dumpen.
Een tam konijn zou ik persoonlijk ook proberen te pakken te krijgen en zelf houden of een goed passend thuis voor zoeken.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:49

Ik had dat hier ook, 13 jaar geleden. Was dacht ik ook wild konijn, maar was dat dus niet, was een tam konijn.
Heel klein nog, nooit bij stilgestaan (was ook 7)om weg te brengen, stopte hem in mn poppenwagen en
Reedt ermee naar huis waar ik hem mocht houden, was een schat en is 12 jaar geworden.
Zie je veel tegenwordig tamme konijnen in t wild.
zag laatst nog een bruin gevlekte

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:56

Wat wel heel belangrijk is als je het dier houd, dat je het dier niet alleen houd.
En mocht het een voedster zijn dan heeft ze,als ze niet geholpen is meer kans op baarmoederhalskanker dacht ik.
Maar het laten helpen is bij een voedster ook weer wat risicovoller als bij een ram.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:39

Ik weet inderdaad dat konijnen niet alleen mogen zitten. Maar ik mag hem toch niet houden en heb er ook niet echt ruimte voor. Heb al cavia's en tamme ratjes.

Maar ik ga kijken of ik hem nog een keer kan zien. Er zit vlakbij ook een konijnenopvang.
Maar het dier zag er tam uit en oogde ook gezond.

Altijd lastig.
Er zijn heel veel konijnen daar in het park, maar hij zat daar op dat moment alleen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:19

hier zitten ook steeds meer en meer tamme konijnen in het wild. Denk omdat de opvangen hier in de buurt allemaal overvol zitten en mensen ze toch kwijt willen en uitzetten in de natuur schijnbaar een prachtige oplossing vinden want dan zijn ze van hun probleem af en het is nog eens gratis ook grrrrrrrrrrrrrrrr

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 19:49

Nou ik ben nog wezen kijken gisterenavond, maar ik zag geen enkel konijn :(

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:12

Klinkt inderdaad absoluut als een tam konijn, als je morgen of iets weer is kan kijken hem vind raad ik het aan hem/haar te vangen.
Hier ook enkele wildkleur tamme gedumpte konijntjes binnen gekregen. Ben dan enorm blij dat mensen toch door hebben dat het tamme konijnen zijn.
Parkeerplaatsen zijn ook geliefde dumpplekken en een konijn gaat niet ver van zijn plek af.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:25

Wilawander schreef:
Kan ook een wilde zijn met Myxomatose? die lopen ook vaak niet meer weg.

Dit klopt, maar dit zie je dan ook wel aan het beestje. Loopt niet alleen niet weg, maar doet ook niets meer, niet snuffelen, niet aan je hand gaan ruiken, gewoon zitten en wegkwijnen. En dan zijn ze eigenlijk al in een ver stadium, net voor de dood laat ons maar zeggen. Zelfs een ziek konijn zal proberen weg te vluchten.
Ik denk dat dit dus een tam konijn is.

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:39

Kan alleen maar een tam konijn zijn geweest, gedumpt vanwege vakantie ofzo, want wilde kan je echt niet aaien!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:19

Nou ik denk geen myx hoor, dat zie je wel en als een wildje dat heeft komt die echt niet naar je toe die hoort niks, ziet niks dus zit alleen maar stil. Zeker dus, dat het geen volle wilde is in ieder geval.