In twijfel, kat wel of niet naar de dierenarts?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

In twijfel, kat wel of niet naar de dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 19:32

Ik zal mijn titel even verduidelijken;

Ik heb een kater (gecasteerd) van 2,5 jaar oud.
Sinds vanacht is hij aan het braken. Tot ongeveer 10 uur vanochtend. Vannacht heb ik het maar 1x gehoord, maargoed, ik sliep dus ik weet niet of het vaker was. Ik vond ook "maar" 2 plasjes braaksel. Dit was toen bruin van kleur.
Vanochtend was hij weer aan het braken. De eerste keer was het ook bruin, maar toen hij een uurtje later ging braken was het doorzichtig. Als er dus bloed bij zat, zat het er de laatste keer niet meer bij.
Hij was ook erg lusteloos, wou niet eten. Hij heeft wel gedronken. Niet uit zijn waterbak maar uit een lopende kraan laten drinken, dit vind hij fijner.

Hij heeft aan het begin van de middag nog wel met onze kitten gespeeld en hij heeft wat vlees gehad. Brokken kijkt hij niet naar om. Hij is ook nog buiten geweest, en liep enthousiast naar buiten.
Op dit moment is hij iets minder lusteloos dan vanochtend, maar hij is nog steeds niet de oude.

Ik heb overgens al contact gehad met de dierenarts. Morgen heb ik al een afspraak staan voor onze kitten voor haar entingen. Ik kon hem altijd meenemen. Aangezien hij niet meer heeft gebraakt sinds vanochtend een uurtje of 10, heb ik besloten vandaag zowiezo niet naar de dierenarts te gaan.

Is het verstandig hem morgen mee te nemen naar de dierenarts? Of is het gewoon een misselijkheidje? Ik zit een beetje in dubio.. Het gaat al een stuk beter dan vanochtend.. Of zal ik het tot morgen ochtend afwachten en dan besluiten hem mee te nemen?

Bedankt voor het lezen. :)

zonnebloem18

Re: In twijfel, kat wel of niet naar de dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:42

Even in de gaten houden dat hij niet uitdroogd, maar als hij nog wel eet ookal is het niet zoveel zou ik afwachten.
Of zijn gedrag moet verder erg afwijkend zijn, maar dat haal ik niet echt uit je verhaal.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 19:50

Bedankt voor je reactie.
Erg afwijkend is zijn gedrag niet idd. Hij is gewoon erg sloom en slaapt veel. Nou is het van nature een luie kat, maar zoveel slapen als vandaag doet hij eigenlijk nooit.
Hij is nu trouwens aan het eten. Zijn gewone brokken laat hij staan (doet hij wel vaker trouwens.. Maar na een hele dag geen eten heb je wel honger lijkt me..) dus ik heb een klein beetje kitten brok er doorheen gemengd. Dit eet hij nu wel.
Nu hopen dat hij het binnen houd. :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:52

als ie maar eet zou ik nog ff wachten.
Een wat langer niet etende kat is weer lastig op gang te krijgen.

Beetje spugen doen ze hier helaas wel meer.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 19:54

Simba braakt ook wel vaker idd, maar dan heeft hij gras gegeten en is het gal met het gras wat hij gegeten heeft.. Nu was het eerst bruin en was hij erg lusteloos.. Vandaar dat het me zorgen baarde.
gelukkig eet hij nu idd. Als hij het binnenhoud ben ik een stuk meer gerustgesteld. :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:56

Anders rijst en gekookte kip geven. Dat moest ik altijd geven van de DA als het kotsen te gek werd.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 20:03

Oke, ook wel een idee idd als hij dit weer uitkotst..
En anders morgen voor de zekerheid vlees halen wat licht verteerbaar is..?
Edit; een blikje vlees bij de dierenarts ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:10

Mijn eerste gedachte, vergiftiging. Hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar zeker als katten buiten komen... Je hebt er van due gekken bij. Meestal kotst een kat wat hij in zijn maag heeft zitten eruit en dan is het klaar, als ze door blijven kotsen willen ze iets er uit krijgen wat al in de darmen/bloed is opgenomen. (Lijkt mij, correct me if I'm wrong)
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 09-08-12 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:11

ze hebben astronouten voer voor zover ik weet maar of ze ook "anti kots"voer hebben weet ik niet

bij vergiftiging zou de kat toch veel sneller achteruit moeten gaan?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:15

Ik denk dat bij vergiftiging de kat ook wel echt ziek zou tonen en dan willen ze vaak geen water en helemaal niks eten.
Wat wel kan is iets gegeten wat niet meer goed is.
Als de kat drinkt en wat eet, zou ik het even aankijken.
Blijft hij spugen en/of stop met eten en drinken zou ik zeker meteen even gaan.
Zeker om ie nu niet meer gespuugt heeft en wat nat voer heeft gehad.
Voeg anders wat water bij het nat voer, dat doe ik bij mijn gruiskat ook, dan weet je dat ie wel genoeg vocht binnen krijgt.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 20:20

xSCWx schreef:
Mijn eerste gedachte, vergiftiging. Hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar zeker als katten buiten komen... Je hebt er van due gekken bij. Meestal kotst een kat wat hij in zijn maag heeft zitten eruit en dan is het klaar, als ze door blijven kotsen willen ze iets er uit krijgen wat al in de darmen/bloed is opgenomen. (Lijkt mij, correct me if I'm wrong)

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Maar bij vergiftiging zal hij, zoals later ook is gezegt, sneller achteruitgang te zien zijn en de specifieke symptomen meer tot uiting zijn gekomen. Dit was niet het geval. (gelukkig maar...!)
Voor zover het nu lijkt gaat het goed.
Het kan ook goed zijn dat hij "gewoon" iets verkeerds heeft gegeten. Ook omdat hij buiten komt en je weet nooit wat er op de grond ligt nu iedereen masaal aan het bbqen is geslagen. Laatst kwam onze andere kat binnen met een hele kippenpoot.. :=
Ik zal zo even kijken of hij nog wat wil drinken uit de kraan. Anders is water toevoegen aan het vlees idd een goed idee!

Bedankt allemaal voor jullie reactie. :)

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:21

Bij vergiftiging gaat de kat ook om de mond schuimen.
Ben vorige week ook bij de Da geweest. Mijn kat liep ook al paar dagen met braakneigingen tot braken aan toe.
Naar de Da geweest is geen vergiftiging maar hij dacht aan haarballen.
Mijn kat krijgt zo nu en dan ook haarbal snoepjes. (was ook net ontwormd)
Dus heb een laxeerpasta meegekregen dat was voor 3 dagen en dan 1x per week..
Het gaat nu beter met hem dan vorige week.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:27

maken dat hij zeker te weten eet en drinkt, eventueel even kijken of hij mmisschien niet ontwormd moet worden? Dat kan ook heel makkelijk braken geven als ze een wormbesmetting hebben. En even temperaturen. Als de temp goed is en hij wel eet en drinkt zou ik het persoonlijk aan kijken. Zeker als de lichaamstemp ook goed is. Je kan nog even in de bek kijken of het tandvlees mooi van kleur is en niet ontstoken (knal rood) en hij geen blaren of verwondingen in de bek heeft.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:44

Je hebt verschillende gradaties van vergiftiging toch? Dan zou hij licht vergiftigd zijn, bij erge vergiftiging gaan ze in shock en dood. En volgens mij schuimbekken ze niet altijd.
Maargoed, speculeren heb je niks aan, idd even in de gaten houden en zo nodig naar DA.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 20:50

Ik heb ook in zijn bek gekeken, geen blaren en normale kleur slijmvliezen. :)
Ik zal morgen even ontwormingstabletjes meenemen, ze moeten ook weer ontwormt worden. :)

Hij kwam net bij me en begon weer te trappelen met zijn pootjes en ligt nu naast me, zoals hij meestal bij me ligt. Het lijkt erop dat hij, dankzij het eten, weet wat opknapt. Het is inmiddels een uur geleden dat hij heeft gegeten en hij heeft niet gekotst. Ik denk dat het dus goed gaat komen. :)

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:54

Ik zou idd ook even afwachten, ook dieren hebben wel eens een ziekzijn dagje, ik vind dit nog niet zo heel zorgwekkend klinken dat ik zelf naar de dierenarts zou gaan (: succes! (en beterschap natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:54

Hoe gaat het inmiddels?

Ik zou trouwens als hij net wat ziekjes is geweest niet gelijk een ontworming er achteraan gooien.
Dat is toch weer troep, die je daarmee in z'n lichaam brengt. En als hij nog herstellende is van de kots-incidentjes, zou ik 'm minstens een weekje de tijd geven om daarvan volledig te herstellen. ;)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 11:15

Ben net terug van de dierenarts met onze kitten. Simba heb ik thuis gelaten.
Hij heeft vanochtend gegeten alsof hij een week geen eten gehad heeft. (goh, honger soms na een dag amper gegeten te hebben? :+) Hij was ook weer als vanouds aan het mauwen tot hij zijn eten kreeg.
Oja, ter verduidelijking, onze katten krijgen in principe onbeperkt voer, maar niet de hele dag door. We hebben er een op het blaasgruisdieet zitten en dan onze kitten nog op kittenbrokjes. Wordt een beetje duur geintje als we ze alledrie op dieetvoer zetten..
Hij is nu weer buiten aan het struinen en was vanochtend ook weer met onze kitten aan het spelen. Zijn neusje is weer mooi zalmroze gekleurd. Geloof dus dat het wel weer goed gaat met hem :j

Met de kitten was trouwens ook alles goed. Heeft haar tweede enting gehad en de dierenarts zei dat het nog wel eens een pittig ding kon worden.... Wordt dus goed oefenen met aan de poten, oren en het bekje zitten hihi. :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:25

Fijn dat het weer goed lijkt te gaan en idd misschien even wachten met ontwormen.