Mijn hond verbaast mij soms echt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Mijn hond verbaast mij soms echt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 22:30

Ik weet dat dieren heel sterk dingen aanvoelen, en soms verbaast mijn hondje mij daar echt mee!

Ik maak vaker dingen mee waardoor het lijkt alsof hij gewoon mn gedachte leest.
Als wij een snelle wandeling doen lopen we altijd dezelfde route, heel soms komt het voor dat ik mijn sleutel vergeet en moet ik via de poort achter. Als ik daar alleen al aan denk, loopt mijn hond die route al voor mij uit. Dit is al meerdere keren gebeurd en blijf het apart vinden.

Nu is het ook zo dat ie super blij is als hij ooit een x mee naar boven mag naar mijn kamer, dus als ik dan de deur open houd en zeg kom maar vliegt hij naar boven in alle enthousiasme! Maar wanneer ik in mijn hoofd alleen al er aan denk dat ik hem in bad ga doen komt hij gewoon niet. Ik merkte dat hij het door had dus ik begon me echt precies hetzelfde te gedragen als wanneer hij gewoon gezellig op mijn kamer mag liggen, maar hij trapt er NIET in!

hetzelfde verhaal als ik in de tuin bijvoorbeeld vlooien spray op wil spuiten, normaal gesproken loopt ie altijd gezellig mee de tuin in, zonder enkele problemen... maar heb ik het plan om te gaan in spuiten gaat hij ook met zn staart tussen de benen in de mand liggen.

Wat dus ook weer precies hetzelfde verhaal is, hij voelt ook ontzettend goed aan wanneer we gaan wandelen. Ik kan dus 10x per dag de deur uit lopen zonder dat hij reageerd als ik gewoon ga werken of wat dan ook, maar als ik in mijn hoofd heb dat ik hem ga uitlaten staat hij op en begint hij te kwispelen en gek te doen. Ik laat hem dan verder echt aan niets merken dat we gaan wandelen, hij reageert direct.

Is dit herkenbaar? Ik weet dat het wel algemeen bekend is dat dieren dingen voelen waar wij niet bij kunnen. Straal ik dan toch een bepaald iets uit? reageert hij op een bepaalde houding die ik aan neem? blijf het apart vinden en ben er toch benieuwd naar :)

Pluttersput

Re: Mijn hond verbaast mij soms echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:45

Je straalt idd waarschijnlijk al iets uit. Je manier van opstaan, je houding, iets wat je net iets anders dan normaal doet, norm het maar op.

Maar ik sta er ook altijd van te kijken. Mijn hondje, maar vooral mijn pony voelen mij gruwelijk goed aan. Als ik in n dip zit, blijft pony als zwaan kleef aan tegen me aan plakken. Terwijl hij normaal best zijn eigen ding doet. Hondje net zo. Als ik mijn hum niet heb, komt hij helemaal tegen me aangekropen. Bijzonder, absoluut :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:51

bijna altijd zijn er toch aanwijzingen waardoor een dier weet dat het anders is. Een dier leert door associatie. Jij pakt je jas, je tas, je sleutels, zegt 'goed oppassen' en gaat naar je werk, je hond weet dat jij even weg blijft. Een hele serie handelingen (en dat zijn soms maar héél kleintjes) worden door de hond geschakeld en hij weet dus bij de eerste handeling al wat het hele rijtje gaat zijn.
Als jij je sleutels vergeet kan het zijn dat je hond dat dus bij weg gaan al gemerkt heeft omdat je je sleutels niet in je jaszak stopte. Voor hem het teken dat de wandeling ergens anders eindigt dan wanneer je de sleutels wel in je zak gestopt hebt.
Als je hem gaat wassen heb je bijv. al op de badkamer een hondenhanddoek en hondenshampoo klaar gelegd wat je eerst uit dat ene kastje haalde waar het altijd staat. Dan weet hij donders goed dat 'naar boven' 'bad' betekent.
Als je hem gaat uitlaten dus net zo. Je doet andere dingen dan wanneer je gewoon naar buiten loopt of wanneer je boodschappen gaat doen. Je trekt bijv. een andere jas aan of andere schoenen...
Soms zijn die handelingen zo klein of al zo'n eind vooraf dat jij ze niet herkent, maar ga je stappen maar eens na, dan zul je zien dat er nagenoeg altijd een 'give away' is waardoor je hond weet wat uiteindelijk gaat gebeuren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 07:17

heel herkenbaar. In het bos hebben wij altijd rond de 6 honden bij ons en als we niets zeggen dan nog lopen ze 9 van de 10x de goede route (bij twijfel dan twijfelen wij ook en gaat het wel eens fout).

Daarnaast waar ik ben daar zijn mijn honden als ze de kans krijgen. Of dat nu thuis is of op een vliegveld bijv. Vorige week heb ik daar namelijk 2x een avond geholpen met klaarzetten/opruimen na een groot evenement. Beide keren 1 hond meegenomen en beide keren niet op mijn honden hoeven te letten. En dat terwijl je grote afstanden loopt/fiets altijd waar ik was daar waren hun in de beurt. Dat voelt zo enorm goed!!

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:59

Erg herkenbaar! Maar dan met onze katten.
Dieren zijn net autisten zeg ik altijd maar (ik heb niks tegen autisten trouwens, het is zelfs mijn werk ;))
Als ik onze katten vlooienmiddel wil geven weten ze dit altijd. En dus niet te pakken te krijgen. :D

Ik merk het bij mijn verzorgpaard ook. Hoewel dit meer een kwestie van aanvoelen is. Als ik een drukke dag heb gehad kan ik maar beter grondwerk met hem doen en niet gaan rijden. Dan is er geen land mee te bezeilen...